Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2004-2008 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe oct. 2007 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Biroului permanent al Camerei Deputaților din 17 octombrie 2007 ora 10:30

5. Hotărârea Birourilor permanente reunite privind avizarea transmiterii în administrarea Senatului a unor spații din imobilele "Palatului Parlamentului" și "Parcaj subteran" aflate în administrarea Camerei Deputaților
amânată

Hotărârea Birourilor permanente reunite privind avizarea transmiterii în administrarea Senatului a unor spații din imobilele Palatului Parlamentului și Parcaj subteran aflate în administrarea Camerei Deputaților 
Domnul Bogdan Olteanu:

Înțeleg că a fost o situație mai aparte la Biroul permanent reunit.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Nu s-a înțeles faptul că noi am aprobat deja o hotărâre.

Prin trecerea bibliotecii la Senat, ce se întâmplă cu biblioteca noastră?

Doamna Georgeta Ionescu :

Noi va trebui să reamplasăm toate rafturile și toată arhiva bibliotecii în alt spațiu, care, în momentul de față, nu există. Nu cunoaștem destinația care se dorește a fi dată acelui spațiu, ulterior.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Părerea mea este următoarea: haideți să facem o notă, care să stabilească situația legală, în primul rând, a acestor spații, pornind de la ideea că se află în administrarea Camerei Deputaților, în baza unui act normativ, pe care nu-l putem discuta la ora actuală și că Senatului îi putem ceda numai folosința, aceasta însemnând, consecințele, cedând folosința, cota lor de cheltuieli, ce pot să facă, ce nu pot să facă.

Aș vrea să se facă și o precizare pentru anumite spații, cum ar fi biblioteca - pentru că pe mine asta mă doare la ora actuală - că se pot ceda aceste spații, cu condiția păstrării destinației lor și a asigurării folosinței comune.

În Parlamentul României să nu ai bibliotecă este o monstruozitate. Adică Senatul nu are și să nu avem nici noi, nu? Dați-le două restaurante, dar păstrați biblioteca.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Evident, putem găsi diferite soluții.

Din punct de vedere chiar și constituțional, Parlamentul României are două Camere.

Avem o singură clădire.

Anumite lucruri mi se pare clar că trebuie să fie într-o administrare comună, pentru că nu avem cum. Așa este concepută clădirea, nu avem cum să soluționăm.

Sunt anumite spații cu același scop și nu văd de ce nu ar funcționa pentru ambele Camere, adică pentru Parlamentul României, cum ar fi încăperile cu destinație de restaurant, bufet, alte asemenea; biblioteca, care să fie iarăși în folosință comună, cu acces și angajaților și experților și domnilor și doamnelor senatori.

Deci, mie mi se pare că aceasta este soluția logică.

Ca unul care destul de frecvent mă duc pe la bibliotecă, nici eu nu pot fi de acord să cedăm tocmai această încăpere; că s-ar putea să ne restrângem, nu știu, asta rămâne de văzut, pentru că acolo sunt mai multe încăperi; nu știu, nu cunosc exact posibilitățile.

Sau dacă doriți așa ceva, mai există o soluție: desființăm, adică luăm, de la acea instituție care se ocupă cu închirierea clădirii noastre, niște săli în care săptămânal, mai tot timpul, se desfășoară alte activități decât cele parlamentare și mutăm acolo biblioteca. Dar nicicum nu văd cum să desființăm această bibliotecă, pentru că avem nevoie de ea.

Pur și simplu, pentru mine este șocant să avem un Parlament fără bibliotecă funcțională. Este pur și simplu absurd!

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul Unghianu.

Domnul Mihai Unghianu :

Domnule președinte, vreau să mai fac totuși o mențiune.

Cu ocazia mutării Senatului - biblioteca era mult mai mare, biblioteca noastră, a Camerei Deputaților - mai mult de jumătate din ea, plus două birouri pentru personalul bibliotecii, au fost predate. Domnul Dorneanu știe foarte bine acest lucru. Deci, au un spațiu de bibliotecă. Vor să se extindă.

Vă mai spun încă o chestiune. La biblioteca noastră, am făcut un efort în cursul anului 2005 și am făcut-o așa cum era proiectul, era o scară nenorocită pe acolo, am desființat-o, am pus toate aceste lambriuri, le-am luat și le-am aranjat, am cumpărat niște stative noi pentru bibliotecă, deci am făcut ceva ca să aibă o imagine cât se poate de bună. Și acum s-o predau!

Domnul Gelil Eserghep:

Asta vroiam să spun și eu, că ei au preluat o mare parte din spațiul care era înainte bibliotecă și nu au făcut acolo bibliotecă. Poate vor acum să facă bibliotecă.

Dar eu zic altfel. Nu este corect calculul. Și aici cred că a fost dezinformat domnul președinte Văcăroiu. Nu este adevărat că ei au 10 la sută din spațiu și noi 70 la sută. Eu consider că din spațiul respectiv ei reprezintă 30 la sută din numărul total al parlamentarilor.

În modul cel mai corect, ca să nu fie discuții, ar trebui să aibă 30 la sută din numărul total de metri pătrați care sunt folosiți de parlamentari. În acești metri pătrați nu trebuie să intre în nici un caz alimentarea cu curent, cu apă. Deci, acestea nu le poți calcula.

Ei, în primul rând, nu au 30 la sută din numărul total de angajați ai Parlamentului. Vă zic eu că au 44-45 la sută. Deci, Senatul este mult mai costisitor, cheltuiala pe cap de senator sau număr de angajați este mai mare decât la noi, la Cameră. Dacă primesc și chestiunea aceasta, vor depăși, pentru că asta este toată ideea.

Haideți să menținem niște limite. Dacă nu, facem Parlament unicameral și, atunci, este OK, nu mai este nici o problemă.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi, am ajuns în situația aceasta din trei motive: dorința Senatului de a lua cât mai multe spații; dorința noastră de a păstra cât mai multe spații și lipsa unei comunicări colegiale între noi. Poate și lipsa unei solicitudini mai mari a noastră ca și gazde față de ei. Și asta i-a înrăit pe ei, ne-a radicalizat pe noi.

Îmi pare rău că i-ați dat cuvântul domnului Eserghep, pentru că eu vreau să spun exact ce a spus dânsul. Vroiam să spun eu primul.

Primul lucru pe care trebuie să-l facem, ca să risipim această acuză permanentă că noi ne lăbărțăm în spații și ei stau deoparte, este să facem o normare exactă a spațiului în funcție de două criterii: numărul de deputați și numărul de senatori și numărul de personal, la noi și la ei; metrul pătrat per total, exceptând spațiile CIC-ului, care rămân ale CIC-ului; iar restul spațiilor, inclusiv spațiile care se vor elibera de către SPP, să fie puse la metru pătrat și împărțit metrul pătrat pe senator-deputat, salariat sau funcționar public aici și acolo. Și, atunci, să spunem, aritmetic, atât s-ar cuveni Camerei și atât s-ar cuveni Senatului.

Acum, ce este de făcut?

Apropo, domnule Unghianu, vedeți că nu este chiar așa de simplu cu administrarea. Nu ați citit exact titlul, că oamenii lucrează cu știință. Nu au zis "trece în administrare". Au zis "avizează trecerea în administrarea" și, pe urmă, se duc cu hotărârea aceasta la Guvern și Guvernul nu are decât să opereze ceea ce noi am decis deja, adică ei au decis și au zis ei că noi am votat. Deci, treaba aceasta, dacă nu suntem atenți, va fi depășită.

Și apropo de atenție, eu aș întreba, întâi, pe cei doi secretari generali dacă dumnealor au avut vreo discuție cu omologii dânșilor, pe întocmirea acestui proiect. Și aș întreba - noi am făcut un colectiv comun cu chestori de la noi și chestori de la ei - nu au discutat totuși? Pentru că am senzația că ar trebui un pic de discuție ...

Deci, primul lucru pe care ar trebui să-l facem, este să calculăm metrii pătrați și norma locativă.

Domnul Mihai Unghianu :

Nu, domnule vicepreședinte.

Domnul președinte a auzit despre un proiect de hotărâre și ne-a rugat pe noi să luăm legătura cu domnul secretar general Vasiliu, însă dânsul a fost ocupat toată ziua cu ședința Senatului francofon. Luni, mi-a promis de dimineață, la ora zece, că ne dă acest proiect, care, vezi Doamne, s-a discutat în Birourile reunite; și a venit cu el în timpul ședinței, așa cum știți foarte bine. Nu știm absolut nimic de conținut.

Domnul Bogdan Olteanu:

Haideți să vă spun toată povestea.

Vineri, au venit la mine și mi-au spus că vor să pună proiectul acesta pe ordinea de zi. Și l-am cerut. Era domnul Unghianu; doamna secretar general era plecată, am impresia.

L-am primit, cum bine știți, în ședință. Eu le-am spus de atunci: "Domnilor, nu putem discuta ceva ce n-am văzut", pentru că eram convins, ceea ce s-a și întâmplat, că era un dosar atât. Ce să citești la el! Poftim, au apărut încurcături.

Eu sunt convins că nu vor biblioteca. Cred că este o eroare. Dar eroarea aceasta s-a strecurat.

Domnule Dorneanu, vă rog, nu ați terminat.

Domnul Valer Dorneanu:

Deci, eu aș ruga pe cei doi secretari generali să-și asume un pic de rol de discuție, să spună că dumnealor au fost făcuți vraiște de către Biroul permanent propriu, pentru că Biroul permanent v-a reproșat că dumneavoastră sunteți oarecum de conivență. Dumneavoastră mergeți plângând acolo că: "Uitați ce ne-au făcut deputații!"

Și primul lucru pe care să-l faceți, doamnă Ionescu, este să vedeți ce scrie în stenograma ședinței comune, pentru că în stenograma ședinței comune, la sfârșit, se va scrie că: în unanimitate, Birourile permanente au votat chestiunea aceasta.

Haideți să încercați serios, dumneavoastră întâi și, pe urmă, cu chestorii care au fost numiți, să discutați între dumneavoastră: "Haideți să vedem cu împărțim spațiile".

Mai discutați încă o dată.

Domnule Unghianu, dumneavoastră de vreo trei ani tot v-ați preocupat de ideea aceasta, a unei entități care să se preocupe de administrarea acestui imobil, pentru că imobilul este al Parlamentului României, care sunt două subiecte de drept distincte, cu buget ș.a.m.d. Avem o grămadă de spații comune, pe care nu avem cum să le departajăm, avem servicii comune. De ce să avem femei de serviciu și noi și ei?

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule Unghianu, vă fac o propunere: pregătiți un proiect de hotărâre cam prin anul 2020, când se transferă, vă asigur eu, după cum merg discuțiile...

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul Gabor.

Domnul Gheorghe Gabor:

Discuțiile noastre demonstrează că nu este o minune atunci când doi oameni de știință, trăitori în țări diferite, la distanțe diferite, fac aceeași descoperire în același moment, vizavi de ceea ce s-a discutat mai înainte cu repartizarea spațiilor.

Ar mai fi de adăugat de mine, pentru că am gândit același lucru ca și domnul vicepreședinte Dorneanu, că în acele spații care pot să fie folosite în comun, restaurante, bibliotecă, săli care sunt de folosință comună, să se facă o repartizare a cheltuielilor potrivit numărului de deputați, respectiv senatori și, sigur, acest lucru să fie prins în bugetul fiecărei Camere. Atât mai am de adăugat față de ceea ce s-a spus înainte, pentru că am gândit și eu același lucru. Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna secretar general.

Doamna Georgeta Ionescu :

Mulțumesc, domnule președinte. Aș vrea doar să vin cu o completare legat de calitatea noastră de bună gazdă. Vreau să vă spun că aveți nota privind investițiile, alocarea bugetului pe investiții între Cameră și Senat. Preponderent lucrările au fost orientate către amenajarea spațiilor alocate Senatului, de la mutarea lor în Senat, deși, așa cum susțin și dânșii, aceste spații sunt mult mai mici decât cele ocupate de Cameră.

În ceea ce privește continuarea acestei colaborări care, recunosc și am mai declarat, este defectuoasă între staff-urile tehnice ale celor două Camere.

Aș mai veni cu un exemplu recent. Noi ne chinuim din luna septembrie, de la începutul ei, să amenajăm parterul Corpului B-3, pentru că a fost o doleanță imperativă a Senatului. Am reușit, după ce ați aprobat noile investiții, să demarăm, avem contract. Nu putem să facem acele lucrări pentru că între timp Senatul a umplut toate acele spații cu mobilier dezafectat, motiv pentru care suntem în imposibilitatea de a amenaja acel spațiu. Am trimis nenumărate adrese și solicitări Senatului să ne permită accesul ca să le amenajăm spațiile, pentru că tot dânșii continuă să ne bombardeze cu adrese și să vină cu reclamații la factorul de decizie, Biroul permanent, privind incapacitatea noastră. De fapt, cred că acolo este o gravă impotență a administrației Senatului.

De asemenea, îmi cer scuze, tot pe linia aceasta, dați-mi voie, onorat Birou permanent și domnule președinte, să mai fac o precizare referitor la solicitarea adresată expres de domnul vicepreședinte Dorneanu ca secretarii generali să se implice și în speță secretarul general în renegocierea și clarificarea acestei chestiuni. Eu, în acest moment, îmi recunosc în fața Biroului permanent necompetența de a clarifica, în calitate de secretar general, o problemă care până la urmă ține de decizia politică luată de Birourile permanente.

Am rugămintea să-mi îngăduiți să nu particip la acest proces de renogociere până când nu există un mandat stabilit clar de Birourile permanente pentru că altfel, ați văzut și dumneavoastră cum s-a pus problema în Birourile reunite: am fost închisă în lift, am fost zidită în extinderea de parcare... Nu vă supărați, chiar nu am calitatea să port eu acest dialog cu Senatul.

Domnul Bogdan Olteanu:

Doamna secretar general, puteți să fiți sigură că, dacă o să vă duceți să discutați, o să aveți și un mandat.

Domnul Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte, pe mine sincer mă surprinde discuția, mai ales că discutăm despre niște lucruri care nu se întâmplă nici la cele mai de jos instituții. Adică, problema faptului că o instituție de nivelul Senatului sau a Camerei Deputaților blochează spații cu mobilier vechi și nu se găsește soluție la ea... Mie mi se pare că o astfel de discuție, dacă va apare în presă, va fi catastrofală în continuare, pentru că sunt și altele pentru noi, să nu putem rezolva noi sau să ne declinăm competențele într-o astfel de problemă de limitare a unor spații pentru cele două instituții de fapt ale aceleiași instituții a statului, Parlamentul României. Mie mi se pare o chestiune, dacă va intra ceea ce spuneați și dumneavoastră, doamna secretar general, și faptul că se blochează intenționat cu mobilier vechi care ar putea să fie cedat sau trecut în reformă, așa cum se poate, mie mi se pare absolut anormal să se discute aici o astfel de chestiune și să mai apară și prin presă.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnule Tabără, dumneavoastră veniți rar. Se discută a șaptea oară!

Domnul Gelil Eserghep:

Uitați-vă aici, la stenogramă, se spune că hotărârea s-a aprobat în unanimitate, dacă nu știați... Cine a fost de acord?

Domnul Bogdan Olteanu:

Stimați colegi, hotărârea nu este semnată și de noi și la anexă au apărut situații extrem de complicate, pe care nu aveam cum să le cunoaștem, întrucât anexa nu ne-a fost distribuită. Nu aveam cum să aprobăm o hotărâre fără să o avem.

Iar în ce privește anexa, sunt câteva chestiuni de domeniul evidenței, aș spune, și la care cred că există un consens aici, respectiv că nu se poate pune problema transferării bibliotecii, că nu a existat niciodată o discuție despre transferarea Salonului de recepții și a anexelor. De asemenea, că este vorba, pe de o parte, de birouri în care se află personal al Camerei Deputaților și de o serie de spații tehnice care trebuie discutate.

În ce privește birourile personalului Camerei Deputaților, dacă ele nu au fost niciodată discutate, eu am găsit vreo patru sau cinci care sunt înșirate aici, cred că putem să fim de acord că ele nu pot face obiectul transferului, pentru că este deja un protocol, înțeleg, semnat pe ce birouri ia fiecare. În ce privește spațiile tehnice, doamna secretar general, până aici vă dăm un mandat, de aici încolo luați dumneavoastră un mandat, pentru că nu cred că o să putem cere membrilor Biroului permanent să se priceapă la spațiile tehnice, de garaj, electrice ș.a.m.d. Aici, cred că o să-l rugați pe domnul secretar general adjunct să ia aceste lucruri...

Domnul Gelil Eserghep:

Și tema de calcul?

Domnul Bogdan Olteanu:

Stați un pic. Tema de calcul este o altă chestiune. Dacă vreți, eu pot să fiu de acord să începem de la zero și să facem un calcul pe parlamentari și pe angajați. Dar eu înțeleg că a existat un protocol pe care am fost toți de acord, că le dăm Salonul Rustic, da?, că le dăm Corpul B...

Haideți să o luăm așa. Sunt două variante. Fie să notificăm Senatul că revenim la vechea formulă, urmând a se mai discuta tehnic privitor la spațiile tehnice, pe care eu nu mă pot pronunța. Aici cred că trebuie să avem toată încrederea în Secretariatul general că le discută. Dar în ce privește spațiile de birouri și spațiile de reprezentare, rămânem la formula veche. A doua variantă, fie să notificăm Senatul că, dat fiind că nu ne-am înțeles, o luăm de la zero și facem frumușel calculul pe metri pătrați, extragem metrii pătrați de la SECI, extragem metrii pătrați de la mai știu eu ce cooperare polițienească mai avem aici, de la Curtea Constituțională, de la Consiliul Legislativ, că parcă lucrează și pentru ei, nu numai pentru noi. După aceea facem un algoritm, în care împărțim metrii pătrați la numărul de parlamentari și respectiv la numărul de angajați ai celor două Camere și vedem cât ni se cuvine fiecăruia. Dacă credeți că merită să relansăm tot acest efort...

Domnul Gelil Eserghep:

Să facem la momentul actual: câți metri pătrați are Camera, câți metri pătrați sunt ocupați de...

Domnul Bogdan Olteanu:

Haideți să nu ne aruncăm înainte să știm despre ce vorbim.

Doamna secretar general, domnule Unghianu, până luni putem să avem o situație cu metrii pătrați, cu algoritm pe metri, câți parlamentari...? Bun. Atunci eu vă propun ca decizia între aceste două opțiuni să o luăm luni, când vom vedea și situația exactă. S-ar putea să fie o situație care să ne convină sau s-ar putea să nu ne convină.

Atunci, de acord să luăm decizia luni, între aceste două opțiuni, pe baza analizei pe care o să ne-o prezinte Secretariatul? Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 17 iunie 2019, 10:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro