Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Activitate parlamentară
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
gabrielaanghel.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Gabriela-Lola Anghel > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la doamna deputat Gabriela Lola Anghel (neafiliat)
Mita electorală legală, fața nevăzută a legii electorale

Aparent toată lumea este mulțumită de maniera în care s-au desfășurat alegerile. Mai civilizate, s-au scanat buletinele, așa votul dublu a fost scos din calcul, toată lumea a avut aceleași materiale de campanie, deci am fi tentați să spunem că toți au avut aceleași șanse.

În realitate însă, orice competitor electoral neparlamentar sau independent (căci parcă vroiam să reformăm clasa politică nu?), care a vrut să facă o campanie corectă, pleacă din start cu un dezavantaj imens, lipsa “calității” de partid parlamentar, nemaipunând la calcul independenții care sunt și mai dezavantajați.
În România, discriminarea politică și mita electorală sunt conforme legii!
Fața nevăzută a Legii electorale constă în ambiguitățile și bâlbele capitolului care tratează înființarea birourilor electorale, birourilor secțiilor de votare, dreptul la informare, transparența procesului de numărare, drepturile delegaților, dreptul la timpi de antena și multe alte drepturi care sunt sugrumate în cazul partidelor neparlamentare sau al independenților. Tot din fața nevăzută a acestei legi fac parte și Hotărârile BEC care au venit “să clarifice” legea, făcând-o și mai încâlcită sau, de cele mai multe ori, interpretând-o în favoarea partidelor parlamentare.
Cum pretindem că oferim, ca stat, șanse egale la “dreptul de a alege și de a fi ales” din Constituția României în situația în care însăși legea electorală discriminează omul nou, partidul neparlamentar, independentul care vrea sa concureze într-o competiție pentru o funcție publică aleasă și pune la rang de lege mita electorală?
În România, după 26 de ani de democrație, partidele parlamentare sunt introduse cu câte doi sau chiar trei reprezentanți în birourile electorale și în cele ale secțiilor de votare în timp ce partide neparlamentare, participante la alegeri, nu au niciun reprezentant. Unde este egalitatea de șanse?
De fapt, în lipsa unei campanii agresive, cu bannere și outdoor-uri, a trebuit să se găsească soluții prin care să se dea oamenilor mita electorală legal, pentru a-i determina să voteze pe cine trebuie. Lehamitea creată de 26 de ani de proastă guvernare nu poate fi combătută decât cu bani! A trecut timpul galeților, tricourilor, șepcilor, etc. Votul se vinde exclusiv pe bani, legal sau ilegal.
Partea ilegală se cunoaște, și, deși nu se poate demonstra, toată lumea vorbește despre ea, aproape cu nonșalanță.
Partea legală însă, este bine stipulată în legea 115/2015 și în 208/2015!
Calculele fiecărui partid în alegeri nu pleacă niciodată de la aparatul de partid, acesta nefiind întotdeauna sigur. Calculul pleacă de la nucleu, de la câți oameni pot numi în secțiile de votare. Cu cât au mai mulți oameni în secții și în birourile electorale, cu atât șansele lor cresc, exponențial chiar întrucât omul, când reprezintă un partid la secția de votare, votează cu partidul respectiv în proporție covârșitoare întrucât îl obligă sentimentul de apartenență și responsabilitatea.
Calculul este unul simplu;
În România avem:
3186 UAT x 2 (medie aprox de membri pe biroul electoral) = 6372 voturi sigure plătite de stat pentru partidele parlamentare
18616 secții de votare x 2 (medie aprox de membri pe o secție de votare) = 37232 voturi plătite pentru partidele palamentare.
37232 + 6372 = 43.604 oameni plătiți de către stat, votanți siguri ai partidelor privilegiate.
În Prahova, din 676.697 alegători, au fost prezenți la urne 346.343, voturi valabile 320.009.
623 SV x 2 (persoane /SV) = 1246 voturi sigure pentru partidele parlamentare.
1246 x 3 (medie aprox minima per familie restrânsă) = 3738 voturi venite numai de la oamenii din secțiile de vot + familie restrânsă, voturi plătite de stat.
104 birouri electorale x 2 (persoane/birou electoral) = 208 voturi sigure pentru partidele parlamentare
208 x 3 (media aprox minima per familie restrânsă) = 624 voturi plătite de stat pentru partidele parlamentare.
3738 + 624 = 4362 voturi plătite legal
4362 reprezintă 1,36% din voturile valabil exprimate, asigurate pe banii statului pentru partidele parlamentare!
Aceste cifre nu ar reprezenta o problemă dacă în paralel nu ar fi prejudiciate partidele neparlamentare, de la acestea scăzându-se automat aceste voturi, impactul fiind deci dublu. Putem calcula astfel lejer un 2,72 % rata de impact.
Așadar, de ce credeți că au câștigat partidele mari în proporție covârșitoare, mai ales la sate și orașe? Pentru că pleacă din start de la aproape 3% voturi plătite de stat, cu banii voștri, cetățenii onești care așteptați de ani de zile reforma clasei politice!
Cu banii dvs, cetățeni ai României, la umbra unei legi care ignoră Constituția României și normele de drept internațional, partidele își plătesc voturile prin secțiile de votare și birourile electorale. Acești bani alături de ajutoarele sociale și alte “beneficii”, reprezintă aur pentru partidele mari pentru că aduc cele mai sigure voturi, masa constantă de votanți care îi ajută să se perpetueze la putere, în timp ce orice altă persoană sau partid pleaca de la 0.
Aceasta este de fapt miza bâlbelor și ambiguităților din legea electorală!
În vederea îndreptării acestei legi voi aduce la cunoștința publică de la tribuna Parlamentului acest mecanism și voi gândi în perioada următoare multe modificări.
Pe cei avizați vă invit să participați la acest proces de modificare a legii 115/2015, Legea Alegerilor Locale si 208/2015 Legea Alegerilor Parlamentare și să transmiteți părerea dvs. și propunerile pe adresa gabriela_anghel@agm.ro.
Să facem o lege care să ofere într-adevăr șanse egale tuturor celor care vor să participe la viața politică a țării, o lege nepărtinitoare care sa conserve democrația, nu rebuturile perioadei de tranziție! O lege care interzice mita electorală, nu o legiferează!
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 5 aprilie 2020, 11:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro