Plen
Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of June 9, 1997
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1997 > 09-06-1997 Printable version

Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of June 9, 1997

4. Scrisoarea Președintelui României privind aprobarea participării României la Forța Internațională de Poliție și la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare (SFOR) din Bosnia-Herțegovina (dezbateri generale numai pentru a doua parte a scrisorii și adoptarea hotărârii)

Domnul Cristian Dumitrescu:

................................................

Doamnelor și domnilor parlamentari,

În conformitate cu programul pe care l-am adoptat astăzi, la începutul lucrărilor, votul la moțiunea de cenzură îl vom face după ce vom epuiza și celelalte 3 puncte de pe ordinea de zi, lucru pentru care trecem la dezbaterea celui de al doilea punct de pe ordinea de zi în legătură cu Scrisoarea Președintelui României privind aprobarea participării României la forța internațională de poliție și la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare SFOR din Bosnia-Herțegovina.

Invit președinții celor două Comisii de apărare, ordine publică din Senat și Camera Deputaților, pentru a prezenta raportul.

Domnule președinte, vă rog să prezentați raportul.

Menționez că scrisoarea a fost difuzată fiecărui parlamentar; este cunoscută.

Domnule senator, aveți cuvântul pentru a prezenta raportul celor două comisii în legătură cu solicitarea Președintelui României.

Domnul Nicolae Alexandru:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Cu referire la Scrisoarea Președintelui României pentru aprobarea participării României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare SFOR din Bosnia-Herțegovina, o să vă prezint raportul comun și poate, înainte de toate, pentru că a căpătat o altă formă raportul, precum și hotărârea, dând, membrii celor două Comisii de apărare, un vot negativ privind solicitarea Președintelui României pentru aprobarea participării României la forța internațională de poliție, am să vă citesc întâi acesta. "Comisiile pentru apărare, ordine publică și siguranță națională ale Camerei Deputaților și Senatului au fost sesizate cu adresele S/5 din 29 mai 1997 și, respectiv, L 358 din 30 mai 1997, pentru a examina și aviza Scrisoarea Președintelui României pentru aprobarea participării României la forța internațională de poliție.

Comisiile pentru apărare, ordine publică și siguranță națională ale Camerei Deputaților și Senatului, întrunite în ședință comună în ziua de 4 iunie 1997, au constatat că nu există cadrul legislativ pentru participarea cu polițiști la forța internațională de poliție.

Ca urmare, comisiile au hotărât cu unanimitate de voturi să supună plenului Parlamentului următoarele.

A. Modificarea Legii nr. 96 din 1994 pentru a permite participarea polițiștilor din formațiunile de ordine publică ale Ministerului de Interne la forța internațională de poliție.

B. Elaborarea unei inițiative legislative în acest domeniu."

Veți supune probabil și acest lucru la vot, domnule președinte.

"Raport comun privind Scrisoarea Președintelui României pentru aprobarea participării României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare SFOR din Bosnia-Herțegovina.

Comisiile pentru apărare, ordine publică și siguranță națională ale Camerei Deputaților și Senatului au fost sesizate cu adresele nr. S/5 și L 358 din 30 mai 1997 pentru a examina și aviza Scrisoarea Președintelui României pentru aprobarea participării României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare din Bosnia-Herțegovina.

Comisiile pentru apărare, ordine publică și siguranță națională ale Camerei Deputaților și Senatului, întrunite în ședință comună în ziua de 4 iunie 1997, având în vedere și avizul comun al Comisiilor juridice și pentru politică externă ale celor două Camere, au constatat următoarele:

1. Solicitarea Președintelui României s-a făcut în temeiul art. 5 din Legea apărării naționale a României nr. 45 din 1994.

2. Aceste acțiuni se înscriu în eforturile constante ale României pentru integrarea în structurile de securitate europene și euroatlantice și fac dovada voinței politice și a capacității militare a statului nostru de a contribui la menținerea stabilității și păcii în Balcani și la întărirea colaborării în plan militar cu NATO și Organizația Națiunilor Unite.

Comisiile au hotărât, cu 21 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă și două abțineri, să supună spre dezbatere și adoptare solicitarea Președintelui României în ședința comună a celor două Camere.

Pe baza dezbaterilor, comisiile au elaborat proiectul de hotărâre anexat pentru a fi supus spre aprobare Parlamentului României. Semnează cei doi președinți ai Comisiilor de apărare din Senat și Camera Deputaților."

Dau citire hotărârii.

Din sală:

Nu citiți!?

Domnul Cristian Dumitrescu:

Prezentăm imediat hotărârile și le votăm punct cu punct. Hotărârea a fost difuzată! Putem trece la procedura de dezbatere și de vot.

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Scrisoarea prezentată de către domnul Președinte Emil Constantinescu, așa cum ați observat, se referă la două aspecte. Unul cu privire la solicitarea pentru participarea României la Forța Internațională de Poliție, iar cel de-al doilea este legat de constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare IFOR din Bosnia-Herțegovina. După cum ați constatat, comisiile reunite au prezentat în raportul lor un aviz favorabil pentru constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare IFOR din Bosnia-Herțegovina și ne-au prezentat un proiect de hotărâre. În ceea ce privește solicitarea pentru participarea României la Forța Internațională de Poliție, așa cum v-a prezentat președintele comisiei în raportul comun, este nevoie de a supune la o modificare legislația actuală, după care, printr-o hotărâre, putem să decidem, în cadrul legal, care în acest moment nu există, această posibilitate. Comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților și Senatului s-au angajat să prezinte un proiect de lege în acest sens.

Vom supune la vot numai proiectul de hotărâre privind aprobarea participării României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare din Bosnia-Herțegovina.

De îndată ce vom reuși să amendăm legile respective, vom dezbate și vom adopta o hotărâre și în ceea ce privește Forța de Poliție.

În acest moment deschid dezbaterile generale cu privire la acest proiect de hotărâre. Dacă există intervenții?

Domnul senator Timofte.

Domnul Alexandru-Radu Timofte:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Într-adevăr, ați anticipat bine ceea ce noi am dorit, ca prin cele 3 rapoarte prezentate astăzi plenului celor două Camere să răspundem la două scrisori ale Președintelui României, două scrisori care se finalizează, după cum vedeți, în 3 rapoarte.

Dați-mi voie să apreciez că dezbaterea nu va fi finalizată foarte curând, pentru că există o serie de discordanțe între ceea ce s-a prezentat astăzi ca rapoarte ale comisiei și ceea ce s-a discutat, de fapt, în plenul celor două comisii.

Înțeleg că dumneavoastră ați luat hotărârea să nu mai discutăm participarea Forței de Poliție la acțiunile pentru care Președintele României a solicitat în scris aprobarea. Am înțeles bine?

Domnul Cristian Dumitrescu:

Ați auzit raportul, domnule senator!

Domnul Alexandru-Radu Timofte:

Domnule președinte,

Dacă este un raport, el trebuie aprobat în plen. Una sau două comisii nu pot decide în privința unei solicitări a Președintelui României. De aceea, dacă-mi permiteți, voi face referire și la această scrisoare, dacă, bineînțeles, doriți să o supuneți votului.

Cele 3 situații distincte trebuiau discutate separat, fiind necesare 3 voturi ale plenului celor două Camere și nicidecum să trecem peste ele ca și când nu s-ar fi întâmplat nimic. De aceea, cred că scrisoarea adresată de domnul Președinte al României, prin care se solicită aprobarea participării României la Forța Internațională de Poliție, nu a fost avizată de Comisiile de apărare ale celor două Camere, deoarece cadrul legislativ intern existent nu reglementează o asemenea posibilitate.

În aceste condiții, noi, plenul celor două Camere, trebuie să aprobăm sau să respingem prin vot solicitarea Președintelui României. Așa cum spunea și domnul președinte al Comisiei pentru apărare, se impune, în primul rând, modificarea Legii nr. 26 în care se prevede la art.1 că: "Poliția română face parte din Ministerul de Interne și este instituția specializată a statului, care exercită pe teritoriul țării atribuții...", numai pe teritoriul țării. O primă modificare ce trebuie realizată. În mod clar rezultă din această prevedere că Poliția Română își exercită atribuțiile doar în limitele teritoriului național. Ca urmare, pentru a da curs acestei solicitări, se impune nu numai modificarea legii la care se face trimitere în raport, ci și a Legii nr. 40, de organizare și funcționare a Ministerului de Interne, pentru că dacă vom ști care sunt misiunile acestora în afara granițelor, s-ar putea să nu trimitem polițiști, ci să trimitem jandarmi, pompieri sau grăniceri. De aceea, și legile specifice acestor instituții trebuie modificate.

În afară de aceste aspecte, misiunile pe care Poliția Română ar urma să le îndeplinească nu se cunosc și noi nu ne putem da un aviz în acest sens.

Acestea ar fi, pe scurt, motivele pentru care propun ca, plecând de la această situație deja creată, în primul rând, să armonizăm legislația, nu numai cu cerințele acestei scrisori, ci și cu cele de perspectivă ce pot rezulta din cooperarea pe plan internațional.

În acest sens așteptăm, într-adevăr, un pachet de legi specifice Ministerului de Interne care să reglementeze și această situație.

În al doilea rând, cerem corpului de experți care au elaborat această scrisoare semnată de către domnul Președinte al României, să colaboreze cu membrii Comisiilor pentru apărare, măcar cu experții acestora, pentru ca noi să nu mai fim puși în situația de a respinge o astfel de solicitare.

O astfel de respingere strică și imaginii României.

Ne punem fireasca întrebare, dacă nu se știe, de ce nu se apelează la Consiliul Legislativ, iar atunci când îmi pun această întrebare nu mă refer numai la Forța Internațională de Poliție, ci și la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare din Bosnia-Herțegovina și la alte astfel de solicitări pentru care noi, comisiile, suntem puși în situația de a repara gafe și nu de a aviza solicitări. Sunt doar o parte din motivele pentru care noi, cei din opoziție, am reușit să determinăm acest aviz negativ cu care dorim să nu ne mai întâlnim și aceasta nu numai pentru imaginea României. Atât în legătură cu prima solicitare și cu primul raport prezentat de domnul președinte al Comisiei de apărare și, v-aș ruga, domnule președinte de ședință, să țineți cont de faptul că o astfel de solicitare trebuie supusă la vot, indiferent de avizele comisiei.

În legătură cu cel de-al doilea raport, privind Scrisoarea Președintelui României pentru aprobarea participării României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare din Bosnia-Herțegovina, constat - găsind acest raport la casetă - că nu corespunde celor discutate și dezbătute în cadrul comisiilor reunite în data de 4 iunie 1997. Noi nu ne opunem participării și vom susține astfel de participări ori de câte ori se va solicita acest lucru, dar nici nu putem trece cu vederea atunci când ni se aduc în față proiecte de hotărâri care nu au fost însușite așa cum sunt trecute în raport de către toți membrii comisiei. Noi am votat cu numărul de voturi specificat în raport, dar sub rezerva că avem nevoie de avizul Comisiei de buget-finanțe și dați-mi voie să cred că și din acest punct de vedere, al refuzului Comisiei de buget-finanțe de a prezenta avizul la această solicitare, s-a greșit și s-a trecut eronat în raport ceea ce noi am susținut în plenul celor două comisii.

De aceea, cred că aici, în plenul celor două Camere, reprezentanții Comisiilor buget-finanțe își pot spune punctul de vedere, cu atât mai mult cu cât suntem onorați și de prezența în sală a domnului ministru al finanțelor care ne poate spune sursa de finanțare și a acestei acțiuni.

O scurtă recapitulare.

Prin proiectul Legii bugetului de stat s-a aprobat ca rezerva bugetară să fie constituită în limita a 59 sau 60 miliarde lei. Acțiunea din Albania, participarea României în Albania pentru 3 luni costă 62 miliarde de lei, ceea ce denotă că deja rezerva este depășită. Așa după cum anticipăm, încă 3 luni de participare în Albania - și suntem siguri că aceste 3 luni vor fi realizate prin prezența noastră în Albania - ne duce la costuri în valoare de 92 miliarde lei, rezerva bugetară fiind depășită în acest caz cu 42 miliarde de lei.

Misiunea în cadrul acestei forțe internaționale se spune că ne costă, numai pentru constituire, nu și pentru participare, 75 miliarde de lei, mai precis, 8 milioane de dolari. Chiar eșalonată, această sumă ne duce la ideea că totalul costurilor pentru aceste participări este de 226 miliarde lei. Scăzând rezerva bugetară, ajungem la 167 miliarde lei, care nu se regăsesc în Legea bugetului de stat. De unde scoatem acești bani?! Concluzia este una singură: bugetul alocat Ministerului Apărării Naționale va fi afectat cu această sumă. Chiar acceptând rectificarea bugetului ce va avea loc, probabil, în luna august-septembrie, nu putem crede că Guvernul, cu toată străduința ce o va manifesta, va reuși să scoată această sumă.

Închei prin a vă spune că noi susținem participarea la astfel de misiuni, dar vrem ca ele să se desfășoare în cadrul legal și cu realizarea finanțării așa cum o solicită Scrisoarea Președintelui României.

Revin și spun, îmi pare rău că ceea ce raportul prezintă nu reflectă dezbaterile care au avut loc în comisie.

Pentru cel de-al treilea raport și hotărârea care va fi prezentată, Grupul parlamentar P.D.S.R. va susține în totalitate cele prezentate.

Vă mulțumesc.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Mulțumesc, domnule senator Timofte. Are cuvântul domnul deputat Nica, nu înainte de a preciza că noi discutăm aici solicitările Președintelui României, care au fost transmise printr-o scrisoare. În corpusul aceleiași scrisori au existat două solicitări la care există două soluții diferite. La una, prin hotărâre, adoptăm solicitarea, la cealaltă, datorită inexistenței în legislație a unei prevederi, este necesară transformarea legislației, după care o vom supune dezbaterii plenului celor două Camere.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Dan Nica:

Domnule președinte,

În urma discuțiilor care au mai fost purtate cu Ministerul de Finanțe, am hotărât ca la Hotărârea privind participarea României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare din Bosnia-Herțegovina să aducem un amendament. Este vorba de eliminarea art. 4 și 5 din hotărârea propusă de comisiile reunite și lăsarea în această hotărâre a unui art. 4 cu următorul conținut: "Cheltuielile aferente participării la constituirea rezervei strategice pentru SFOR din Bosnia-Herțegovina vor fi asigurate de Ministerul Apărării Naționale".

Menționez că acest amendament a primit și avizul Ministerului de Finanțe.

Din sală:

De unde, din bugetul ministerului?!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnul deputat Dejeu.

Domnul Gavril Dejeu (ministru de interne):

Stimați colegi,

Doresc să vă comunic că această cerere formulată de către organismele internaționale trebuie tratată cu toată atenția și toată răspunderea, pentru că avem posibilitatea, alături de alte acțiuni, să demonstrăm disponibilitatea noastră la sprijinul anumitor acțiuni care sunt "fierbinți". Pentru Poliție este pentru prima dată când se pune această chestiune și pentru că Legea nr. 26, așa cum este redactată, nu permite, deocamdată, angajarea într-o astfel de acțiune, este necesară modificarea de urgență a Legii nr. 26, pentru a se putea permite derularea acestei operațiuni. Vreau să vă informez că Ministerul de Interne a inițiat un proiect de lege care este avizat. El va intra în discuția primei ședințe de guvern și îl vom transmite cu cea mai mare rapiditate Parlamentului pentru a fi validat.

În aceste condiții, cererea Președintelui, așa cum a spus și raportul comisiei, nu poate fi momentan satisfăcută, decât în sensul solicitării către Parlament de a proceda la modificarea cuvenită a legii.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnul senator Gavaliugov.

Domnul Corneliu Dorin Gavaliugov:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Luând cuvântul la dezbaterea Scrisorii Președintului adresată Parlamentului, aș vrea să aduc, în completarea celor prezentate aici de domnul ministru Dejeu, faptul că în locurile afectate de conflict pe glob există două forme de a interveni pentru instalarea păcii și pentru consolidarea ei.

Pe de o parte, este situația în care ne găsim, avem în față forțe combatante și acolo, din punct de vedere al normelor internaționale, funcționează doar dreptul internațional umanitar, iar pe de altă parte, în condițiile în care pacea s-a înfiripat, dar mai este nevoie ca în zona respectivă statul să fie capabil să asigure protecția cetățenilor, a proprietăților, a ordinii, a păcii care se consolidează, mai este nevoie de un sprijin ca drepturile omului să fie respectate în zona respectivă (Comentarii în sală.), subliniez, drepturile omului nu pot fi apărate decât de forțe de poliție. În acest scop este și acțiunea de constituire a Forțelor Internaționale de Poliție. Ele au acționat până acum în Ruanda, Iugoslavia și în America Centrală. De fiecare dată, această acțiune s-a făcut sub egida Națiunilor Unite. (Discuții, comentarii.)

Vreau să vă precizez, este neobișnuit, după ce ai instalat pacea, să mai folosești forțe armate, indiferent în ce stat, împotriva unor cetățeni civili.

Din aceste motive, majoritatea cetățenilor din zonele respective doresc pacea, salută acest lucru.

Sunt însă, prezenți, în același spațiu, oameni care nu doresc această pace. Ei se pot deda la acțiuni ilegale, pe care le condamnă dreptul comun, dar și la acțiuni pe care... normele care au apărat pacea trebuie să fie apărate.

Din acest punct de vedere, aș vrea să completez poziția pe care a prezentat-o aici domnul ministru de interne, Gavril Dejeu, și să aduc în atenția Guvernului român câteva convenții internaționale care se referă la drepturile omului și la modul în care pot fi ele apărate (Discuții.), constituind baza pentru această normalizare și consolidare a păcii. Primul dintre documentele internaționale este Declarația universală a drepturilor omului din 1948. Trebuie să vedem dacă România a adoptat acest document și în ce paragrafe, dacă el este acoperitor și ne permite colaborarea cu celelalte elemente care vor fi prezente în Bosnia, la Forța Internațională de Pace.

Al doilea document internațional este Convenția protecției drepturilor omului și libertății de mișcare, adoptată în 1950, al treilea este Convenția internațională a drepturilor economice, sociale, culturale și Convenția asupra drepturilor politice și civile, adoptată în 1966.

Doamnelor și domnilor,

V-am adus la cunoștință câteva elemente care ne ajută, fără a apela neapărat la amendamente de substanță ale legilor în vigoare, pentru că vreau să vă spun că mă îndoiesc că sunt multe legi care se referă la poliții naționale, dintr-un stat sau altul, în care să fie învederat, în mod expres, dreptul de a participa la acțiuni polițienești în alte state.

Ceea ce reglementează însă această activitate sub steagul Națiunilor Unite sunt convențiile internaționale. Ar fi bine ca în perioada următoare să ne aplecăm cu atenție asupra acestor convenții internaționale, să vedem ce avem de ratificat pentru a le da forță de lege în România și să acționăm împreună cu celelalte națiuni pentru instalarea păcii acolo unde suntem chemați să sprijinim.

Vă mulțumesc.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Mulțumesc, domnule senator. Domnul deputat Gaspar.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Personal, consider că atunci când Președintele României înaintează Parlamentului astfel de cereri, justificate în temeiul legii, ele în prealabil se discută în Consiliul Suprem de Apărare. Din Consiliul Suprem de Apărare a Țării face parte și ministrul apărării naționale.

În scrisoarea care a fost remisă în legătură cu această acțiune, Președintele spune foarte clar că toate cheltuielile aferente acestei acțiuni vor fi suportate din rezerva bugetară a Guvernului României. Vine acum domnul deputat Nică, nu știu în ce măsură s-a consultat cu ministrul finanțelor sau al apărării naționale, și din textul hotărârii care a fost difuzat parlamentarilor, dânsul propune să se elimine art. 5 și să se reformuleze art. 4, în sensul că toate cheltuielile pentru această acțiune să fie suportate din bugetul Ministerului Apărării Naționale. Există în Anexa III a bugetului Ministerului Apărării Naționale o sumă care să acopere aceste cheltuieli, sau se face doar o afirmație care nu-și găsește nici un fel de suport? Ca atare, eu propun ca cele două comisii, împreună cu Ministerul Finanțelor, să revadă toată problema cheltuielilor și să vină și să prezinte Parlamentului o soluție care să fie în concordanță și cu scrisoarea Președintelui.

Vă mulțumesc.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnul ministru Ciumara.

Domnul Mircea Ciumara (ministru de stat, ministrul finanțelor):

Domnule președinte,

Pentru a scuti de alte discuții suplimentare, oricum în luna iulie vom face rectificarea bugetului, nu numai din cauza evoluției prețurilor și alte modificări intervenite în ultimele luni, însă când vom rectifica bugetul apărării, îl vom rectifica și în funcție de ce se va întâmpla la Madrid și de altele.

De aceea, ideea de acum, ca aceste cheltuieli să fie suportate din bugetul Ministerului Apărării, va fi soluționată printr-o rectificare, printr-o modificare de ansamblu a bugetului să compensăm, și nu printr-un simplu transfer de cifre. De aceea, noi, Ministerul de Finanțe, vă rugăm să aprobați ceea ce a propus domnul deputat Nica, ca, deocamdată, să fie suportat din bugetul Ministerului Apărării, urmând ca la rectificare să-i asigurăm acoperirea corectă a cheltuielilor bugetare.

Mulțumesc pentru atenție.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Domnul senator Costel Gheorghiu.

Domnul Costel Gheorghiu:

Domnule președinte,

Vreau să mă refer la prima problemă pusă în discuție de Scrisoarea Președintelui Emil Constantinescu și anume Forța Internațională de Poliție.

Spre deosebire de colegul meu, domnul senator Timofte, nu sunt de părere să supunem la vot această chestiune, deoarece împreună, cele două comisii au hotărât amânarea discutării pe fond a problemei, până la crearea cadrului legislativ. După ce vom crea legile, atunci vom discuta fondul problemei, trimitem sau nu.

Vă solicit să nu punem la vot această chestiune, urmând a supune la vot, în mod firesc, participarea la rezerva strategică și exercițiul la Parteneriatul pentru pace.

Vă mulțumesc.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Mulțumesc, domnule senator.

Este normal să luăm în discuție raportul comisiilor reunite ca ceea ce este, și anume, o propunere de rezolvare a problemei, iar dezbaterea și adoptarea unei eventuale hotărâri atunci când cadrul legislativ o va permite.

Încheiem dezbaterile generale la acest punct și trecem la... domnul senator Dumitrașcu, ultimul înscris pe listă.

Domnul Gheorghe Dumitrașcu:

Domnule președinte,

Dați-mi voie să spun doar câteva cuvinte. Se pot spune lucruri mari și în câteva cuvinte.

Lucrurile mari pe care eu am să le spun sunt următoarele: sunt uluit de această practică parlamentară, nemaiîntâlnită în cei 7 ani de până acum. Din nefericire, se compromite imaginea și poziția Președintelui țării, consilieri inabili - ca să nu zic altfel - pun instituția Președinției, care are destulă credibilitate, și eu cred în această instituție, o pun în situații realmente jenante, o pun în situații de ilegalitate...

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule senator,

Vă rog să faceți referiri privitoare la această hotărâre, pentru a putea trece la partea a doua, votul.

Domnul Gheorghe Dumitrașcu:

Mie mi se pare, domnilor, dar se poate ca eu să greșesc, că ideea esențială este aceea că în urma tuturor luărilor de cuvânt de până acum s-a văzut în mod clar că documentele care ni se propun sunt anticonstituționale, împotriva legilor pe care noi le-am votat și care sunt acum în vigoare, se propun soluții "de pe picior". Cum așa?! Ministerul Apărării Naționale e gata?! Pe ce bază?! Noi am votat un buget, există niște lucruri care sunt sfinte pentru instituția parlamentară.

Domnilor colegi,

Domnilor juriști,

Apelez la dumneavoastră și spun încă o dată, ceea ce ni se propune, modul în care ni se propune, noi putem fi sau nu de acord în legătură cu fondul problemei, dar modul în care ni se propune această soluție este realmente opera unor oameni care habar nu au - nu e vorba de Președinte - de mecanica votării legilor, de mecanica prezentării unor asemenea documente. Este un amatorism care nu face cinste Parlamentului României.

Eu cred că trebuie să ne adresăm din nou comisiilor și acestea să ia legătura cu factorii care trebuie, pentru ca să vină în fața noastră cu propuneri clare, limpezi, la care, fără îndoială că noi vom răspunde cum se cuvine Președintelui, dar în această formă nu se poate.

Domnilor,

Intrăm pe un drum primejdios, intrăm pe drumul primejdios de a transforma o lege... pentru ca să votăm altceva, să atacăm bugetul pe care noi l-am votat, să luăm banii unui minister pentru a-i folosi la altceva, fără ca noi înșine să știm de ce se duc polițiștii aceia acolo, mai ales că nu există nicăieri în legea noastră privind Poliția această prevedere.

Domnilor,

Eu sunt împotriva oricărei discuții, de acum încolo, a acestei probleme, până când nu se vor rezolva lucrurile conform legii.

Dacă Parlamentul României își permite, în seara asta, să-și bată joc de principiile fundamentale ale parlamentarismului, atunci va fi vai de capul nostru. (Aplauze.)

Domnul Cristian Dumitrescu:

Mulțumesc.

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Pentru că nu mai sunt alte solicitări la dezbaterile generale, trecem la votul hotărârii. (Discuții, comentarii.)

Doamnelor și domnilor,

Avem în acest moment următoarea situație. Vreau să explic foarte clar ca să fie pe înțelesul tuturor.

Avem o scrisoare din partea Președintelui Emil Constantinescu care conține două solicitări.

O solicitare, căreia i s-a dat răspuns prin raport, respectiv necesitatea schimbării cadrului legislativ - și vreau să vă menționez, n-am vrut să intervin în dezbaterile și în luările de cuvânt ale colegilor noștri parlamentari, să vă spun că în scrisoarea adresată către Președinte se face referire expresă la necesitatea schimbării legislației pentru a face față acestei obligații internaționale asumate de către România.

Se face referire, deci, într-un fel, Președintele ne roagă, transmite această rugăminte, să adaptăm legislația națională la o măsură care să permită respectarea angajamentelor asumate de România. Acest lucru este prezentat în raport, raportul v-a fost prezentat de către unul din președinții comisiilor de specialitate.

Urmează că tot prin același raport comisiile s-au angajat, datorită faptului că au și inițiativă legislativă - Președintele statului nu are inițiativă legislativă - să modifice legislația. Deci acest lucru urmează să-l stabilim, să-l hotărâm, să decidem printr-o hotărâre și o dezbatere, în momentul când legislația ne va permite acest lucru.

Acesta este primul punct. Toată lumea a înțeles despre ce este vorba.

La proiectul de lege a făcut referire domnul ministru Dejeu, ministrul de interne.

Cel de-al doilea punct este cel care prin raport ne permite să luăm în dezbatere - și asta am și făcut până acuma, am dezbătut - Hotărârea privind aprobarea participării României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare (SFOR) din Bosnia-Herțegovina.

Această hotărâre o supun la vot în continuare.

Deci, doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Dacă în legătură cu titlul hotărârii există observații?

Procedură. Domnul deputat Albu Alexandru.

Procedură.

Domnul Alexandru Albu:

Domnule președinte,

În legătură cu prima parte a scrisorii domnului Președinte, comisiile reunite au elaborat un raport care ne-a fost pus în casete. Ei propun să se modifice legi, modificări necesare pentru ca s-o aprobăm.

Ei, bine, dumneavoastră trebuie să supuneți votului Camerei raportul celor două comisii cu propunerea făcută de dânșii, cu care eu, de pildă, sunt de acord, dar nu putem să returnăm acest raport înainte ca el să fie votat în Cameră.

Poate sunt colegi care nu sunt de acord și vor să aprobe de pe acuma participarea la Forțele acestea Internaționale de Poliție.

Obligatoriu trebuie să votăm acest raport.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Bun. Propun să aprobăm cel de-al doilea raport.

Deocamdată suntem la votarea hotărârii, unde există raport, după care o să supun la vot cel de-al doilea raport al comisiei, prin care comisia își ia sarcina să elaboreze proiectul de modificare a legii respective.

Din sală (partea stângă):

Dar nu comisia propune legea! Din partea Comisiei de politică externă! Ce votăm?

Domnul Marcu Tudor:

Care punct îl votăm?

Domnul Cristian Dumitrescu:

Deci dacă în legătură cu titlul hotărârii există din partea domnilor senatori observații?

Din partea comisiei?

Dacă nu există, vă supun la vot.

Cine este pentru?

Domnul Marcu Tudor:

Care punct îl votăm?

Domnul Cristian Dumitrescu:

Am toată dispoziția să vă mai explic încă o dată.

Votăm Hotărârea privind aprobarea participării României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare din Bosnia-Herțegovina. Da?

Din sală (partea stângă):

Care este legea?

Domnul Cristian Dumitrescu:

Pentru această hotărâre, care este prezentată urmare a raportului comisiilor de specialitate reunite, ați audiat raportul.

Din sală (partea stângă):

Cine a făcut hotărârea?

Prin care lege?

Domnul Dumitru Bălăeț:

Vă rog procedură!

Domnul Cristian Dumitrescu:

În timpul votului nu vă pot acorda cuvântul.

Domnul Dumitru Bălăeț:

Domnule senator, înainte de vot, o chestiune de procedură!

După cum a reieșit, nici pentru forța aceasta din Bosnia nu există cadru legal. Bugetul aprobat de către Parlament în luna aprilie anul curent nu prevede fonduri pentru această situație, domnilor!

Din ce va lua acești bani?

Domnul ministru Ciumara a spus că se va lua de la Ministerul Forțelor Armate. Dar acolo, domnilor, vă întreb, acest fond, acești bani care sunt acordați acestei acțiuni...

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule deputat Bălăeț, dumneavoastră ați cerut procedură.

Domnul Dumitru Bălăeț:

Da, am cerut procedură.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Vă adresați pe fond. Vă rog foarte mult, nu mă obligați să vă întrerup, să vă iau cuvântul!

Domnul Dumitru Bălăeț:

Nu este vorba de fond. Nimeni nu este mai presus de lege!

Așa scrie Constituția! Vă rugăm foarte mult, domnilor, respectați Constituția!

Încadrați-vă întâi în legi și după aceea procedați la vot!

Asta este procedura! Este o chestiune de procedură, domnilor, vă rog! Vă rog foarte mult! Deci, nimeni nu este mai presus de lege! Încadrați-vă în legi și după aceea votați!

Domnul Ilie Plătică-Vidovici:

Procedură! Procedură!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule senator, vă rog să luați loc!

Domnul Ilie Plătică-Vidovici:

Procedură!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Dar nu v-am dat cuvântul.

Domnul Ilie Plătică-Vidovici:

Domnule senator, a existat amendamentul. Nu se supune votului?

Nu e procedură?

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule senator, când ajungem la punctul 4, pentru că se votează pe articole.

Domnul Ilie Plătică-Vidovici:

Nu votăm raportul?

Domnul Cristian Dumitrescu:

Nu votăm raportul, domnule senator! De când votăm noi raportul?

Noi votăm ori lege, ori hotărâre!

Vă rog foarte mult, luați loc! Vă rog foarte mult, domnule senator, vă rog foarte mult să luați loc. În momentul când ajungem la articolul 4 - votăm pe articole - introducem amendamentul comisiei.

Deci, revenim la titlul hotărârii.

Deci, cine este pentru?

Vă rog să vă exprimați prin vot.

Împotrivă? Numărați.

Din sală (partea stângă):

Nu votăm nimic!

Nu putem vota!

Este ilegal!

Domnul Mircea Vâlcu:

Să se numere voturile!

Domnule senator, numărați voturile!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Abțineri? Două abțineri.

Din sală (partea stângă):

E ilegal, nu putem vota!

Domnul Mircea Vâlcu:

O problemă de procedură! Ca președinte de grup, am voie.

Din sală:

Numărați voturile!

Domnul Mircea Vâlcu:

Domnule președinte, vă rog să procedați la numărarea voturilor.

Voturile "pentru" care s-au acordat anterior să fie numărate și apoi să se facă total cvorum!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Cvorumul de ședință este întrunit.

Dacă din partea grupului parlamentar doriți să verificăm cvorumul, cred că nu e cazul.

O să rog secretarii să numere voturile.

Domnul Marcu Tudor:

Să se numere voturile "pentru"!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Aveți dreptate.

O să rog pe domnii secretari să numere voturile, da?

Deci, titlul hotărârii a fost adoptat.

Dacă în legătură cu preambulul există observații din partea Senatului sau a Camerei?

Procedură, domnul senator Timofte, da?

Domnul Alexandru-Radu Timofte:

Da, procedură.

Domnule președinte, stimați colegi,

Vă rețin în continuare atenția cu ceea ce am afirmat la începutul prezenței mele la acest microfon.

Noi suntem pentru aprobarea trimiterii acestei Forțe Internaționale de Menținere a Păcii.

Vă rugăm tare mult, înainte de a ne impune un vot imperativ aici în sală pentru această aprobare, puneți-vă de acord, cei din arcul puterii, arcul guvernamental, ce se întâmplă cu acești bani?

Haideți să votăm art. 4 sau art. 5 care reglementează problema aceasta și legea va trece foarte ușor.

Este prezent domnul ministru al finanțelor, este prezent domnul ministru al apărării naționale, este prezent domnul prim-ministru.

Haideți, spuneți-ne de unde avem acești bani și votăm toți legal! Nu mai discutăm alte aspecte.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Vă mulțumesc pentru intervenție, domnule senator Timofte, dumneavoastră aveți dreptate.

Această discuție a fost făcută.

Domnul ministru Ciumara a intervenit la microfon și v-a expus care sunt sursele pentru acoperirea acestor sume.

Domnul Alexandru-Radu Timofte:

De unde ia banii?

Domnul Cristian Dumitrescu:

Și vom face discuția când vom aproba punctul 4, vom cere din nou punctul de vedere al Guvernului.

Domnul deputat Gaspar. Numai procedură, domnule deputat!

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Am impresia că s-a creat o anumită confuzie. Nu s-a înțeles exact că cererea domnului Președinte are două capete: o primă problemă se referă la instituirea Forței Internaționale de Poliție, pentru care s-a constatat că nu există cadrul legal și că urmează să se elaboreze un proiect de lege pentru a se constitui cadrul legal, și o a doua problemă este legată de proiectul de hotărâre în legătură cu aprobarea participării României la constituirea rezervei strategice pentru forța de stabilizare din Bosnia-Herțegovina.

Întrucât problema care se pune în discuție aici este în legătură cu modul de unde vor fi suportate cheltuielile legate de această acțiune, iar explicația pe care a dat-o ministrul finanțelor nu poate fi primită de Parlament, că nu putem vota astăzi o hotărâre pentru care banii probabil vor veni atunci când se va proceda la rectificarea bugetului, și ca să ieșim din impas, vă propun următoarea soluție: aceste acțiuni urmează să se deruleze în septembrie și în octombrie și în anul 1998.

Ca atare, să amânăm dezbaterea acestei hotărâri după ce vom avea asigurate sursele financiare necesare. (Aplauze.)

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule deputat, acest moment al discuției a fost depășit.

Ne aflăm în momentul votului.

Deci, continuăm votul, urmând ca la punctul 4 să se specifice de către reprezentanții Ministerului Apărării și reprezentanții Ministerului de Finanțe despre sursele de finanțare.

Supun la vot preambulul hotărârii.

Vă rog să vă exprimați prin vot.

Cine este pentru?

Vă rog să numărați.

Domnul Marcu Tudor:

Disprețuiți legea și noi nu votăm așa ceva!

Din sală (partea stângă):

Procedură!

Domnul Cristian Dumitrescu:

215 pentru.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Din sală (partea stângă):

Nu vă iese! Nu aveți cvorum!

Domnul Cristian Dumitrescu:

În conformitate cu prevederile regulamentare, ne obligați să numărăm din partea aceasta a sălii, reprezentanții opoziției, și în conformitate cu prevederile regulamentare, sunteți considerați în cvorum. (Vociferări în partea stângă a sălii.)

Domnul deputat Valeriu Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte de ședință,

Parcă numai cu câteva zeci de minute în urmă discutam despre legalitate. S-a discutat mult pe fond aici de faptul că ceea ce facem astăzi este pe lângă lege. Vă rog să-mi spuneți: unde este prevederea aceea de a număra ceea ce este în sală și nu s-a manifestat?

Domnilor colegi, este ceea ce spunea aici domnul senator Dumitrașcu: cred că Parlamentul României își pierde prestigiul prin el însuși. Putem să lăsăm de o sută de ori! Dumneavoastră aprobați ilegalitatea! Așa este, domnul Tăvală?

Domnul Tănase-Pavel Tăvală:

Rușine! (Vociferări în partea dreaptă a sălii.)

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule deputat, trebuie să vă menționez că această prevedere este prevăzută expres în Regulamentul Camerei și în regulamentul comun, potrivit căreia în momentul în care în sală nu se votează, se consideră că parlamentarii fac parte din cvorumul de ședință.

Domnul senator Emil Tocaci.

Domnul Emil Tocaci:

Domnilor și doamnelor colegi,

Mă adresez în primul rând celor din opoziție.

Vrem să fie bine înțeles faptul - este pentru noi evident că sunteți împotriva acestor hotărâri, dar, din motive de abilitate politică, manifestați o înțelegere a situației, dar încercați să trageți de timp pentru a nu se lua hotărârea.

Domnul Alexandru-Radu Timofte:

Nu este adevărat!

Domnul Emil Tocaci:

Domnilor și doamnelor din opoziție, vă rugăm să înțelegeți situația! Dumneavoastră, care de atâtea ori ați cerut ceva similar, nu vă opuneți acum pe căi ocolite! Nu păcăliți pe nimeni.

Din sală (partea stângă):

Este ilegal!

Domnul Emil Tocaci:

Este o stratagemă cusută cu ață albă și vă rog să renunțați la ea!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnul deputat Mircea Ciumara.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Mircea Ciumara:

Mă ascultați?

În Legea nr. 72 a bugetului de stat din 1997 art. 14 alin. 1...

Din sală:

Mai tare, vă rugăm! Nu vă auzim. Vorbiți mai tare!

Domnul Mircea Ciumara:

Dacă tăceți din gură mă auziți.

Vorbiți dumneavoastră mai încet.

Deci, în Legea nr. 72/1997, Legea bugetului de stat pe acest an, în art. 14 alin. 1 se prevede că banii pentru Ministerul Apărării servesc și la aceste operațiuni.

Deci, noi ceea ce am cerut am cerut conform Legii bugetului pe care ați aprobat-o! Nu este nici o încălcare a legii utilizarea banilor cu această destinație! (Vociferări în sală.)

Domnul Cristian Dumitrescu:

Eu cred că există o ieșire din această situație.

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Vă rog să mă ascultați o clipă. S-a cerut aici de către domnul senator Timofte să rezolvăm problema art. 4, susținând că dacă rezolvăm problema art. 4, la care nici o luare de cuvânt din partea dumneavoastră nu a existat ca opoziție cu privire la această hotărâre, problema care a fost ridicată de către reprezentanții opoziției - și pe procedură, și pe fond - a fost în legătură cu modul în care se asigură finanțarea acestui proiect.

Domnul Alexandru-Radu Timofte:

Cu legalitatea finanțării.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Din acest punct de vedere, doamnelor și domnilor senatori și deputați, eu întreb încă o dată pe domnul senator Radu Timofte dacă acesta este conținutul intervenției Domniei sale? Și acesta este!

Eu vă propun să tratăm acest articol 4.

Să supunem la vot amendamentul comisiei, care propune această finanțare, facem discuția respectivă și dacă acest articol 4 este adoptat - respectiv punctul asupra căruia au existat divergențe din partea celor care au luat cuvântul - așa cum spunea și domnul senator Timofte, mai departe, adoptarea hotărârii este un lucru simplu.

Din sală:

S-a votat.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule deputat Dejeu, mai continuați să luați cuvântul, sau trecem la dezbaterea amendamentului?

Domnul Gavril Dejeu:

Nu.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnul deputat Meșca.

Imediat, domnul Meșca!

Domnul secretar!

Domnul Sorin Victor Lepșa:

Doamnelor și domnilor, vreau să vă reamintesc că trebuie să facem și votul cu bile, care durează.

Am o rugăminte: s-a spus foarte clar - nu este problema care s-a ivit cu Forța Internațională de Poliție. Aceasta este de o parte. Este numai problema aceasta, ca să fie prins într-un buget; eu știu, când am discutat atâtea legi, întâi s-a făcut legea și apoi s-a prevăzut în buget finanțarea.

Eu cred că ceea ce s-a propus aici este foarte simplu de rezolvat. Și ca să-i reamintesc domnului Tabără, am să și citesc art. 39. "În toate cazurile în care Camera Deputaților și Senatul în ședințe comune adoptă legi, hotărâri sau moțiuni, trebuie să fie prezenți cel puțin jumătate plus unu din membrii care compun cele două Camere". Deci să fie prezenți, nu să voteze.

Dacă în sală nu sunt prezenți cel puțin jumătate plus unu din numărul deputaților și al senatorilor, președintele care conduce ședința comună a celor două Camere amână votarea.

Rugămintea pe care v-o adresez - mai avem încă două probleme și apoi se trece la votul cu bile, care durează, și pentru a rezolva această problemă cred că e cazul să nu mai lungim discuția și de aceea, domnule președinte, vă rog să sistăm orice discuție și să votăm.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Ultima intervenție pe procedură este a domnului deputat Meșca Sever.

Domnul Sever Meșca:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Aș dori să afirmăm aici că marea majoritate dintre noi suntem oameni care avem respect pentru instituția în care ne aflăm și pentru noi, fiecare dintre noi în parte.

Cred că atât într-o parte cât și în cealaltă parte a acestei săli sunt oameni care se respectă unii pe alții.

În același timp, vă rog, sperând că această idee este adoptată de toată lumea, vă rog să constatăm acuma că ne aflăm pe tărâmul ilegalității, pe tărâmul improvizației și pe tărâmul neseriozității.

Dacă vom continua așa și vom încerca să forțăm luarea unor decizii, în disprețul legalității, în disprețul seriozității, în disprețul nostru unul față de celălalt, nu vom ajunge niciodată la rezultatele de care să ne mândrim!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Deci, revenim la propunerea...

Domnul Marcu Tudor:

Este problemă de procedură! S-a făcut un fals! Este problemă de procedură, vă rog să-mi dați voie!

În scrisoarea pe care domnul Petre Roman și domnul Ion Diaconescu...

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule deputat Tudor, îmi pare foarte rău, am încheiat! Nu v-am dat cuvântul.

Domnul Marcu Tudor:

Păi dați-mi-l! Pe problemă de procedură!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule deputat, am închis dezbaterile, inclusiv de procedură!

Domnul Marcu Tudor:

Este procedură și ca atare eu am dreptul să vorbesc!

Din sală:

Nu suntem la voi la Senat. Aici suntem la Cameră!

Domnul Marcu Tudor:

Am dreptul să vorbesc pe probleme de procedură.

Dacă vreți să introducem poliția aici, chemați-o! Și dați-ne afară pe toți dacă nu mai aveți nevoie de noi.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule deputat Tudor, aveți două minute pentru procedură.

Vă rog!

Domnul Marcu Tudor:

Vă mulțumesc.

Iată care a fost hotărârea cu care a venit scrisoarea către președintele Senatului și președintele Camerei Deputaților: "Cheltuielile pe toată durata participării la constituirea rezervei strategice pentru SFOR din Bosnia-Herțegovina vor fi suportate de la rezerva bugetară a Guvernului României."

Din sală:

Așa este!

Domnul Marcu Tudor:

Noi așa am votat în Comisia militară.

Ambele comisii - și de la Senat și de la Camera Deputaților - am votat această frază, urmând să fie pusă de acord ulterior prin aprobarea Comisiei de buget-finanțe, după ce se sfătuiesc cu Ministerul Finanțelor.

L-am întrebat, între timp, vreo 3-4 parlamentari, pe domnul ministru Mircea Ciumara dacă are acești bani. Domnia sa a spus că nu-i are și nici nu-i va avea după ce se va face redistribuirea bugetului, lucru pe care l-a afirmat și aici - că nu-i are!

Și atunci, în pofida hotărârii pe care am avut-o noi în Comisia militară, domnul Nica - scurt, aici, de la 10 metri - a zis: vor fi luați de la bugetul armatei! Lucru pe care l-au înțeles! Aici probabil s-au înțeles ministrul de finanțe cu ministrul apărării ca să dea peste cap tot ce am hotărât noi acolo și toată propunerea pe care v-am făcut-o dumneavoastră, înglodând în datorii și mai mult Ministerul Apărării Naționale, care și așa nu are destui bani, urmând ca la redistribuire să vedem noi dacă vom mai avea bani!

Care este problema de procedură?

Se eludează hotărârea pe care am luat-o în comun în Comisia militară a Camerelor reunite, se face pe porțiunea a 5 metri o hotărâre pe care ne-o bagă nouă pe gât și cădem în cealaltă ilegalitate - a doua - în care, neștiind de unde sunt banii, înlocuim legea cu o eventuală propunere a domnului ministru de finanțe.

Aceasta este problema de procedură, iar dacă dumneavoastră veți cădea în această "plasă" - să-mi fie iertat cuvântul - înseamnă că nu ați judecat bine și cădeți în "orice ar zice Președintele, cădem în genunchi și facem!" Nu mai suntem Parlament atunci - suntem consilierii ministrului sau ai Președintelui!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule deputat Tudor, vă mulțumesc.

Domnul deputat Ciumara, după care vom trece la punerea în aplicare a solicitării domnului senator Timofte de a discuta amendamentul comisiei.

Domnul deputat Ciumara.

Domnul Mircea Ciumara:

Domnilor, există stenograma despre ceea ce am spus și dacă n-ați înțeles v-o repet, fiindcă ați făcut afirmații calomnioase referitor la ceea ce am spus eu. V-am spus în felul următor, că banii necesari sunt asigurați din buget, conform art. 14 alin. 1... domnule președinte, vă rog să păstrați liniștea în sală!

Deci, domnule deputat, conform art. 14 alin. 1 din Legea bugetului de stat, banii sunt asigurați pentru această operațiune. N-am făcut niciodată afirmația că nu există banii! Asta este o calomnie a dumneavoastră!

Domnule președinte, rugați-i pe colegii de la P.D.S.R. să se învețe să asculte! Sau ce sunt dânșii!? I-am onorat sau i-am jignit? Nu știu de unde sunt! (Vociferări în sală.)

Deci banii există! Am spus în felul următor, că dacă Ministerul Apărării Naționale va constata că i se diminuează unele nevoi, la rectificare va fi completat bugetul ministerului.

De aceea, afirmațiile unui deputat, că erau pe fond și nu de procedură, sunt un lucru fals!

Domnul Cristian Dumitrescu:

Supunem la vot propunerea domnului senator Radu Timofte, respectiv amendamentul propus de comisie.

Pe articolul 4.

Se propune eliminarea art. 4 și art. 5, prin introducerea art. 4 în forma următoare:"Cheltuielile aferente participării la constituirea rezervei strategice pentru SFOR din Bosnia-Herțegovina vor fi asigurate de Ministerul Apărării Naționale".

Consult Parlamentul în legătură cu amendamentul comisiei.

Vă rog să vă exprimați prin vot.

Cine este pentru amendamentul comisiei?

Art. 4, așa cum ați propus dumneavoastră.

Să discutăm amendamentul comisiei, ca principiu, ca să putem merge mai departe.

Poftiți. Dumneavoastră ați solicitat acest lucru în numele, presupun, al grupului parlamentar. Vă rog!

Domnul Alexandru-Radu Timofte:

Domnule președinte, cum bine ați înțeles, v-am propus să discutăm art. 4 și 5 înaintea celorlalte pentru a ști ce votăm în final.

De aceea, revin la amendamentul nu al Comisiei de apărare, ci la amendamentul Nica propus aici în sală, fiindcă noi nu am discutat în cele două comisii așa ceva, amendament în care se spune că aceste cheltuieli vor fi asigurate de către Ministerul Apărării Naționale.

Dați-mi voie încă o dată să profit de prezența domnului ministru Victor Babiuc în sală și să ne spună de la ce capitole ale bugetului Ministerului Apărării Naționale se vor asigura aceste cheltuieli care la finalul anului vor fi de peste 160 de miliarde de lei.

Deci aștept răspuns la această întrebare.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Deci, doamnelor și domnilor senatori,

Ne aflăm la un vot de principiu. Acest vot de principiu... (Vociferări în sală.) și, așa cum s-a solicitat din partea dumneavoastră, supunem votului amendamentul propus de comisie și vă prezentăm următorul amendament... (Vociferări în sală, comentarii.)

Aceasta este solicitarea venită din partea reprezentanților opoziției, făcută de dumneavoastră! (Vociferări în sală.)

Dacă acest amendament este acceptat, înseamnă că trecem la votarea în continuare pe articole a hotărârii.

Cine este pentru art. 4, în amendarea propusă de comisie?

Vă rog să numărați.

Cine este împotrivă?

Abțineri? (Vociferări în sală.)

Art. 4, în amendamentul propus de comisie, a fost adoptat. (Aplauze.)

Trecem la votarea preambulului hotărârii.

Vă rog, în legătură cu preambulul hotărârii, cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Preambulul a fost adoptat.

Art. 1. Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Art. 1 a fost adoptat, cu un vot împotrivă.

Art. 2. Cine este împotrivă?

Abțineri?

Adoptat.

Art. 3. În timpul votului n-aveți procedură!...

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Art. 3 a fost adoptat.

Art. 4 a fost adoptat.

Vă rog, supun votului hotărârea în ansamblul ei.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Hotărârea a fost adoptată.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 12 august 2022, 0:22
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro