Domnul Viorel Pop: Domnule președinte, Stimați colegi, Apreciez că anunțata remaniere guvernamentală nu va rezolva problemele de fond ale economiei și ale reformei, dacă Guvernul nu va proceda la o fundamentală schimbare de mentalitate și de concepție în activitatea sa. Rolul și răspunderile pe care trebuie să și le asume fiecare și echipa în ansamblul ei trebuie structural regândite pentru a stopa produsele penibile, de-a dreptul otrăvitoare, pe care Guvernul le aruncă cu atâta superficialitate pe piața deciziilor economice fundamentale. Un astfel de produs îl reprezintă Ordonanța de urgență nr.59/97 privind destinația sumelor încasate de FPS în cadrul procesului de privatizare a societăților la care statul este acționar. Am mai abordat tema acestei ordonanțe pe vremea când era doar în fază de proiect, în speranța că se va renunța la această idee foarte periculoasă pentru economie. De la începutul lunii octombrie însă ordonanța cu pricina este fapt împlinit. Ea produce efecte juridică, chiar dacă nu a fost dezbătută și adoptată în Parlament și promulgată de președinte. Fiind vorba de o ordonanță extrem de dăunătoare pentru economie, cu efecte explozive asupra derulării reformei, consider că ea trebuie să treacă în același regim de urgență în care a fost trimisă prin cele două Camere ale Parlamentului, singurele în care mai există speranța că vor exista oameni avizați și responsabili pentru a opri această absurdă inițiativă legislativă a Guvernului. În esență, ordonanța incriminată prevede că veniturile obținute de FPS în urma vînzării părților sociale și acțiunilor deținute de stat la societățile comerciale au următoarele destinații: 70% se varsă la bugetul de stat, 15% se utilizează pentru constituirea fondului special de dezvoltare aflat la dispoziția Guvernului, iar 15% rămâne la dispoziția FPS. Până la apariția acestei aberante ordonanțe, între 40-60% din fondurile rezultate din privatizare erau returnate societății comerciale pentru stingerea datoriilor restante și pentru retehnologizare, transformând actul privatizării într-un moment de reală relansare a societății în cauză prin injecția de capital administrată. Ca să nu mai vorbim și de faptul că din sumele rămase după alocarea cotei de 40-60%, pe lângă cheltuielile firești necesare pentru activitățile FPS, se puteau constitui resurse destinate fondului special de dezvoltare aflat la dispoziția Guvernului, pentru a fi utilizate pentru retehnologizarea altor societăți comerciale viabile în vederea pregătirii lor pentru privatizare. Consider că, lansând această surprinzătoare ordonanță, Guvernul a izbutut din plin următoarele: în societățile comerciale privatizate , care pășesc sub noul statut al proprietății cu visteria goală, fără vlagă, fără nici cea mai mică putere de a se relansa tehnologic și economic, în interesele investitorilor români, atât cât sunt ei, care se văd puși în situația de a achita sumele mari rezultate din evaluare sau din negocieri, fără să beneficieze de nici cel mai mic avantaj, în interesul investitorilor străini, care au considerat returnarea cotei de 40-60% din prețul cumpărării unei societății comerciale, singurul avantaj consistent pe care România îl oferea partenerilor din străinătate interesați în privatizarea din România.; în interesle pe termen lung ale economiei, întrucât sumele vărsate la buget sunt deturnate din circuitul normal al reinvestirii în activități productive, intrând în sfera consumului a bugetului de stat. Consider că fondurile rezultate din privatizare trebuie lăsate în circuitul lor normal, natural, modificând eventual doar structura destinațiilor. Astfel, s-a conturat un punct de vedere susținut și de alte partide parlamentare, ca din aceste fonduri, o parte, până la 20% să rămână la dispoziția FPS, pentru acoperirea cheltuielilor specifice, iar restul de 80% să fie direcționat pe două direcții: pentru constituirea unui fond special de sprijin a întreprinderilor mici și mijlocii 40%, către fondul special de dezvoltare aflat la dispoziția Guvernului 40%. Solicit ca în cel mai scurt timp neinspirata ordonanță 59 să fie dezbătută în Senat și în Camera Deputaților pentru a o respinge și a-i stopa efectele dezastruoase pentru economia românească. Vă mulțumesc, domnule președinte.
|