Viorel Pop
Viorel Pop
Sittings of the Chamber of Deputies of November 4, 1997
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1997 > 04-11-1997 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 4, 1997

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.3 Viorel Pop - enumerarea "efectelor dezastruoase pentru economia românească", ce decurg din aplicarea Ordonanței nr.59/1997;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Viorel Pop. Și să vedem cine a mai venit. Domnii și doamnele Naidin, Afrăsinei, Bejinariu, Daniela Buruiană, domnul deputat Becsek Garda Dezideriu Coloman este. Deci domnul deputat Viorel Pop, urmează domnul deputat Becsek Garda Dezideriu Coloman. Vă rog.

Domnul Viorel Pop:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Apreciez că anunțata remaniere guvernamentală nu va rezolva problemele de fond ale economiei și ale reformei, dacă Guvernul nu va proceda la o fundamentală schimbare de mentalitate și de concepție în activitatea sa. Rolul și răspunderile pe care trebuie să și le asume fiecare și echipa în ansamblul ei trebuie structural regândite pentru a stopa produsele penibile, de-a dreptul otrăvitoare, pe care Guvernul le aruncă cu atâta superficialitate pe piața deciziilor economice fundamentale. Un astfel de produs îl reprezintă Ordonanța de urgență nr.59/97 privind destinația sumelor încasate de FPS în cadrul procesului de privatizare a societăților la care statul este acționar.

Am mai abordat tema acestei ordonanțe pe vremea când era doar în fază de proiect, în speranța că se va renunța la această idee foarte periculoasă pentru economie. De la începutul lunii octombrie însă ordonanța cu pricina este fapt împlinit. Ea produce efecte juridică, chiar dacă nu a fost dezbătută și adoptată în Parlament și promulgată de președinte.

Fiind vorba de o ordonanță extrem de dăunătoare pentru economie, cu efecte explozive asupra derulării reformei, consider că ea trebuie să treacă în același regim de urgență în care a fost trimisă prin cele două Camere ale Parlamentului, singurele în care mai există speranța că vor exista oameni avizați și responsabili pentru a opri această absurdă inițiativă legislativă a Guvernului.

În esență, ordonanța incriminată prevede că veniturile obținute de FPS în urma vînzării părților sociale și acțiunilor deținute de stat la societățile comerciale au următoarele destinații: 70% se varsă la bugetul de stat, 15% se utilizează pentru constituirea fondului special de dezvoltare aflat la dispoziția Guvernului, iar 15% rămâne la dispoziția FPS.

Până la apariția acestei aberante ordonanțe, între 40-60% din fondurile rezultate din privatizare erau returnate societății comerciale pentru stingerea datoriilor restante și pentru retehnologizare, transformând actul privatizării într-un moment de reală relansare a societății în cauză prin injecția de capital administrată. Ca să nu mai vorbim și de faptul că din sumele rămase după alocarea cotei de 40-60%, pe lângă cheltuielile firești necesare pentru activitățile FPS, se puteau constitui resurse destinate fondului special de dezvoltare aflat la dispoziția Guvernului, pentru a fi utilizate pentru retehnologizarea altor societăți comerciale viabile în vederea pregătirii lor pentru privatizare.

Consider că, lansând această surprinzătoare ordonanță, Guvernul a izbutut din plin următoarele: în societățile comerciale privatizate , care pășesc sub noul statut al proprietății cu visteria goală, fără vlagă, fără nici cea mai mică putere de a se relansa tehnologic și economic, în interesele investitorilor români, atât cât sunt ei, care se văd puși în situația de a achita sumele mari rezultate din evaluare sau din negocieri, fără să beneficieze de nici cel mai mic avantaj, în interesul investitorilor străini, care au considerat returnarea cotei de 40-60% din prețul cumpărării unei societății comerciale, singurul avantaj consistent pe care România îl oferea partenerilor din străinătate interesați în privatizarea din România.; în interesle pe termen lung ale economiei, întrucât sumele vărsate la buget sunt deturnate din circuitul normal al reinvestirii în activități productive, intrând în sfera consumului a bugetului de stat.

Consider că fondurile rezultate din privatizare trebuie lăsate în circuitul lor normal, natural, modificând eventual doar structura destinațiilor. Astfel, s-a conturat un punct de vedere susținut și de alte partide parlamentare, ca din aceste fonduri, o parte, până la 20% să rămână la dispoziția FPS, pentru acoperirea cheltuielilor specifice, iar restul de 80% să fie direcționat pe două direcții: pentru constituirea unui fond special de sprijin a întreprinderilor mici și mijlocii 40%, către fondul special de dezvoltare aflat la dispoziția Guvernului 40%.

Solicit ca în cel mai scurt timp neinspirata ordonanță 59 să fie dezbătută în Senat și în Camera Deputaților pentru a o respinge și a-i stopa efectele dezastruoase pentru economia românească. Vă mulțumesc, domnule președinte.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 15 august 2022, 3:37
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro