Petre Țurlea
Petre Țurlea
Sittings of the Chamber of Deputies of March 16, 1999
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1999 > 16-03-1999 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 16, 1999

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.12 Petre Țurlea - argumente istorice privind Revoluția maghiară de la 1848; solicitarea unei explicații pe această temă din partea colegilor maghiari;

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Are cuvântul domnul deputat Petre Țurlea.

Se pregătește domnul deputat Rânja Traian PNȚCD.

Domnul Petre Țurlea:

Stimată doamnă,

Doamnelor și domnilor colegi,

Ca istoric, vin în fața domniilor voastre pentru a da un răspuns și pentru a cere o explicație unuia dintre colegii noștri.

marțea trecută, la această tribună, un distins deputat maghiar a venit și a vorbit despre Revoluția maghiară de la 1848, prezentând, conform unor statistici oficiale maghiare și austriece din a doua jumătate a secolului XIX, ideea că au fost asasinați în Transilvania în acel moment revoluționar între 4.000 și 10.000 de români. Evident, concluzia era aceea că întreaga istoriografie românească este formată din mincinoși.

Colegul nostru a folosit o metodă de inducere în eroare clasică: a spus doar jumătate de adevăr. La 1848 – 1849 au fost omorâți de către unguri, într-adevăr, în jur de 10.000 de români încadrați în unitățile militare românești; doar aceștia au fost înregistrați de statisticile oficiale. Alți 30.000 de români, care nu făceau parte din unitățile militare, au fost asasinați în satele lor numai pentru faptul că nu erau maghiari. Astfel, se ajunge la 40.000 de morți. Iată și informațiile de epocă, numai câteva din ele, validând aceste cifre:

1. Revista "Bucovina", nr.1 din 6 ianuarie 1850, menționa 10.000 de români transilvăneni morți în timpul luptelor și 30.000 uciși, cu sau fără judecată, de către "tribunalele de sânge", ceea ce înseamnă că au fost 10 - 20 de români pe sat.

2. În 1851 apărea la Londra o lucrare monografică a lui Blaze de Bury despre Germania, Ungaria și Austria. În volumul II, pag.285 – 286 se menționa faptul că, în timpul Revoluției, maghiarii au distrus în Transilvania 240 de sate românești și au omorât între 35 și 40.000 de români. deci este o lucrare engleză.

3. Un istoric american, Milton Lehrer, în 1944 a publicat în Elveția o lucrare numită "Ardealul, pământ românesc". La pag.231 găsim următoarea informație: "Bilanțul catastrofal al Revoluției de la 1848 din Transilvania reprezintă cea mai fidelă imagine a teroarei dezlănțuite de unguri împotriva elementului românesc luptând pentru dreptul sacru al libertății naționale. 230 de sate au fost șterse de pe fața pământului. revoluția a costat viața a 40.000 de persoane, de români." Deci, un autor american, care nu poate fi bănuit de filoromânism.

Iată demonstrația. Îl invit pe colegul nostru maghiar să mai treacă pe la bibliotecă. Domnia sa spune că este chiar profesor de istorie.

Întrebarea pe care vroiam să o pun. ieri, la Sfântu Gheorghe, în contextul sărbătoririi Revoluției maghiaare de la 1848, strada cu numele Nicolae Iorga a fost rebotezată cu numele generalului Bem. Este, evident, o nouă infamie. Numele celui mai mare istoric român a fost înlocuit cu acela al unuia dintre comandanții armatelor maghiare care au săvârșit cele 40.000 de asasinate.

La ceremonie a participat și vicepreședintele Uniunii Polonezilor din România "Dom Polski", Bogdan Polipciuc, care, în poloneză, a adus elogii lui Bem și armatelor sale de asasini. Îl întreb pe reprezentantul polonezilor în Parlamentul României, din aceeași uniune, "Dom Polski", dacă este de acord cu glorificarea unor asasini.

Tot ieri, la Sfântu Gheorghe, distinsul nostru coleg, domnul deputat în Parlamentul României, Marton Arpad, am primit chiar de dimineață această știre, a ținut cel mai incitator discurs posibil, afirmând printre altele că peste tot în România, în pușcării sunt doar maghiari. "Noi, spune domnia sa, maghiarii din România, trăim în această țară ca într-o adevărată închisoare!"

Evident, este o incitare împotriva statului național unitar român, incitare pentru care distinsul nostru coleg Marton Arpad evident că ar trebui trimis la pușcărie.

Mulțumesc.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Da, și noi vă mulțumim.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 19 august 2022, 11:13
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro