Domnul Traian Neculaie Rânja: Doamnă președinte, Doamnelor și domnilor colegi, Doresc să-i felicit anticipat, din toată inima, pe colegii din opoziție care vor semna, probabil, moțiunea de cenzură ocazionată de angajarea răspunderii Guvernului asupra Legii de accelerare a reformei. Apreciez faptul că Partidul Democrației Sociale din România se menține pe baricade, ceea ce ne aduce avantaje și nouă, coaliției majoritare. Premierul Radu Vasile conta probabil pe introducerea unei moțiuni de cenzură care să arate opiniei publice care sunt pozițiilor celor învestiți să o reprezinte în Parlamentul României, cine este pentru accelerarea reformei și cine nu, cine este consecvent în vorbe și fapte și cine nu. La un moment dat, am avut și eu senzația, împărtășită de mulți colegi de partid, că Partidul Democrației Sociale a schimbat întrucâtva tactica, apelând la o poziție mai flexibilă, venind cu soluții alternative, punând și probleme de nuanță. Știu că opoziția are suficiente resurse pentru așa ceva. Mă refer, spre exemplu, la colegii din Comisia economică din Cameră, cu care am colaborat și colaborez foarte bine. Se pare însă că la dumnealor a prevalat, din nou, punctul de vedere protestatar, discursul radical. Este bine așa, pentru că electoratul va înțelege corect poziția domniilor lor față de reformă. Va înțelege că pentru noi, reforma este un scop în sine, trebuie să o promovăm, chiar dacă ne va costa pe plan electoral, pentru că nu există alternativă. Pentru opoziție, adevărata reformă este cea care au făcut-o domniile lor în perioada 1992-1996, fără privatizare, cu multe subvenții, cu remunerarea incompetenței manageriale, cu bănci care acordau credite neperformante ș.a.m.d. Fondul Proprietății de Stat, structură pe care noua lege dorește să o facă mai flexibilă este creația dumneavoastră. Este adevărat că în legislatura trecută nu aveau cum să iasă la lumină prea multe din defectele sale, pentru că atunci se privatizau îndeosebi tutungerii și mici ateliere, agromecuri și din când în când câte o fabrică de confecții. Defectele unei structuri nu pot ieși la iveală decât în acțiune, nu în non-acțiune. Amintiți-vă stimați colegi din PDSR pe fostul dumneavoastră coleg, domnul Ion Dima, fost președinte F.P.S. Domnul Dima era și probabil numai din vina domniei sale, unul din cei mai liniștiți demnitari din România, pentru că nu-l deranjeau prea mulți cumpărători, nici domnia sa, nici responsabilii din Guvern nu aveau cum să sesizeze deficiențele cadrului legislativ. Noi am trecut printr-o altă experiență. În perioada 1997-1998 au fost căutări, iar acum vrem să dăm legislației o formă definitivă. Nu văd ce v-ar deranja, ca formă, acest lucru, iar ca fond, sper că nu vă deranjează limitarea competențelor F.P.S. Aș fi în stare să jur că v-am auzit și pe dumneavoastră criticând birocrația și lentoarea sistemului. Abia aștept să citesc textul moțiunii de cenzură, probabil o voi face, în timp ce mulți dintre semnatari vor citi în premieră legea. Mă tem însă că, așa cum spuneam la începutul acestei intervenții, cartea politică va prima în fața celei profesionale și nu vom avea parte decât de o "lamentație in integrum". Închei cu speranța că nimic din ceea ce am anticipat aici nu se va adeveri, iar dezbaterea asupra accelerării reformei, care nu se încheie odată cu această lege, ne-ar oferi tuturor un câștig, indiferent de locul pe care-l ocupăm în sală. Vă mulțumesc pentru atenție.
|