Domnul Radu Liviu Bara: Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Întâlnim destul de des situații care ne întăresc convingerea că bunurile de excepție ale patrimoniului național ajung să fie supuse unui proces de distrugere, fie că acest lucru este rezultatul unor cauze naturale, fie că la acest proces de distrugere participă, conștient sau inconștient, nenumărați membri ai societății. Considerând că degradarea sau dispariția unor bunuri ale patrimoniului cultural sau natural constituie pierderi irecuperabile, întregii activități naționale îi revine sarcina de a participa la ocrotirea patrimoniului cultural și natural, în interes național și cu valoare excepțională. Activitățile care privesc conservarea acestor bunuri, dar și punerea în valoare a zonelor de protecție ale acestora, care se delimitează geografic, trebuie să se armonizeze cu acțiunile de amenajare a teritoriului. Planul de amenajare a teritoriului național se aprobă prin lege și, după cum vă este cunoscut, până în prezent, au fost aprobate prin lege două din secțiunile Planului naționale de amenajare a teritoriului, și anume: Legea nr. 71/1996 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului - Secțiunea I - căi de comunicație; Legea nr. 171/1997 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Ssecțiunea a II-a - apa. Prin prezentul proiect de lege se are în vedere aprobarea unei noi secțiuni din Planul de amenajare a teritoriului național, și anume, Secțiunea a III-a - zone protejate. Cred că este necesar să menționez faptul că pentru fundamentarea proiectului de lege s-au făcut studii pluridisciplinare, cu participarea unor institute specializate în domeniu, lucrarea fiind analizată și de Academia Română. Această Secțiune a III-a privind zonele protejate construite sau naturale cuprinde o selecțiune a acestor zone deținătoare de bunuri imobile ale patrimoniului natural sau cultural, precum și o ierarhizare a acestora, dar, considerând acest proces ca un proces continuu de protecție, creează și asigură posibilitatea încadrării în rețeaua de zone protejate și a altor zone, care în această etapă nu sunt cuprinse în prezentul proiect de lege. Un lucru foarte important, prin proiectul pus în discuție, este punerea în valoare a patrimoniului din aceste zone, care constituie cauză de utilitate publică. De asemenea, se instituie obligativitatea preluării acțiunilor privind zonele protejate în concepția de amenajare a teritoriului județelor, municipiilor, orașelor sau comunelor sau a cooperării autorităților administrației publice locale în aplicarea prevederilor legii, precum și modalitățile de susținere financiară a protecției, și punerea în valoare a zonelor protejate. Proiectul de lege stabilește ca autoritățile administrației publice centrale și locale să delimiteze urgent zonele construite protejate, precum și să întocmească documentațiile de urbanism pentru zonele protejate, aceste reglementări fiind principalele instrumente de protecție și punere în valoare, stabilind, după caz, interdicții de construire sau demolare, regim special pentru autorizare, cu respectarea unor anume reguli de construire, supravegherea activităților economice din zona protejată. Consider că proiectul de act normativ prezentat, care este însușit și de către Senat, este nu numai necesar, dar și oportun. Cu toate că este destul de superficial fundamentat, suntem ferm convinși că anexele acestuia vor fi completate în foarte scurt timp cu noi zone protejate, având în vedere multitudinea de valori culturale de interes național: monumente și ansambluri de arhitectură, biserici și subansambluri mânăstirești, castele, conace, palate sau monumente de arhitectură populară. Având în vedere cele arătate și alte considerente majore ce fac din problema zonelor protejate o problemă de interes național, grupul nostru parlamentar va vota pentru aprobarea acestei legi. Vă mulțumesc.
|