Marian Sârbu
Marian Sârbu
Sittings of the Chamber of Deputies of May 23, 2000
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2000 > 23-05-2000 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 23, 2000

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.7 Marian Sârbu - consemnarea câtorva "eșecuri de proporții" înregistrate de actuala guvernare în politica pieței muncii;

Domnul Vasile Lupu:

................................................

Domnul Sârbu Marian. Urmează domnul Popa Nicolae. Nu este. Domnul Lazăr Lădariu.

Domnul Marian Sârbu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Firește că mulți dintre noi, mai toată lumea se întreabă ce se ascunde în spatele scandalurilor din ultima vreme sau mai bine zis ce încearcă să ascundă aceste scandaluri, să camufleze și vreau să vă spun câteva păreri legate de aceste scandaluri. Ele încearcă mai întâi a se ascunde esența politicii CDR-PD-UDMR, care a fost una de dreapta caracterizată prin guvernarea doar în interesul unui grup restrâns al societății. Firește că în aceste condiții, s-a ajuns la o puternică polarizare socială, orientările principale ale guvernanților fiind centrate pe acapararea prin orice mijloace a pârghiilor economice de către o clientelă politică neinteresată de problemele oamenilor de rând. Un exemplu extrem de relevant în acest sens, în cifre comparabile, pornind de la puterea de cumpărare, a veniturilor în gospodării: de la 4 milioane de săraci cât exitau în România în 1996 s-a ajuns astăzi la aproape 8 milioane. Nici nu se putea altfel, din moment ce în acești 4 ani produsul intern brut a scăzut permanent, iar procentul din acest produs alocat protecției sociale a fost de mai puțin de 10%, în timp ce în țările Uniunii Europene această cotă se situează între 20 și chiar 30%.

În al doilea rând, se dorește camuflarea eșecului de proporții înregistrat de CDR-PD-UDMR în politica pieței muncii. Politica plăților compensatorii acordate în scopul renunțării benevole la locurile de muncă de către cei disponibilizați a încurajat șomajul de calcul. În acest proces, pe piața muncii a apărut în ultimii 4 ani un fenomen devastator pentru o societate aflată în plină restructurare în care nevoia unui plus de motivație spre muncă este absolut obligatorie. Este vorba de starea de șomer văzută ca obiectiv individual de către cei care doreau să intre în posesia plăților compensatorii. Nu atât cele aproape 10 mii de miliarde de lei, sumă oricum destul de importantă irosită pentru această măsură, reprezintă cea mai mare pierdere, ci mai ales pierderile colaterale pe care le-au antrenat: încurajarea inactivității și discriminarea generată de criteriile adesea extrem de subiective în baza cărora au fost acordate plățile compensatorii.

În orice caz, rata șomajului a ajuns de la 6% în decembrie 1996 la circa 12% în 2000, principalele cauze fiind slaba performanță economică, pe de o parte, și preponderența măsurilor pasive în raport cu măsurile active pe piața muncii.

În al treilea rând, se intenționează mascarea eșecului în politica veniturilor salariale. Nici această politică nu a fost bazată pe o concepție clară care să stimuleze interesul pentru muncă. A fost o concepție care nu a încurajat activitatea în economia formală, ci dimpotrivă, a generat o creștere impresionantă a muncii la negru. Astfel, în sectorul privat, utilizarea unui prag extrem de scăzut al salariului minim pe economie a determinat persoanele asistate să rămână inactive și să cumuleze sumele primite ca ajutor de la stat cu câștigul realizat ocazional.

Sistemul de salarizare în sectorul bugetar este distorsionat, incapabil să negocieze cu partenerii sociali o ierarhie administrativă obiectivă, bazată pe rolul și calitatea serviciilor prestate. Guvernele C.D.R.-P.D.-U.D.M.R. au realizat un ghiveci legislativ în care diferitele elemente ale sistemului de salarizare se regăsesc în statutele unor categorii de personal și se amestecă cu Legea-cadru nr.154/1998.

De asemenea, stabilirea unor niveluri de salarizare foarte scăzute pentru tineri în primii ani de activitate, coroborată cu diferite restricții impuse la intrarea în anumite profesii, avocatură, notariat, sănătate, a generat efecte negative asupra gradului de ocupare și, mai ales, asupra formării în țară a specialiștilor necesari. În orice caz, în ultimii patru ani, puterea de cumpărare a veniturilor salariale s-a diminuat cu circa 20% în raport cu decembrie 1996.

În al patrulea rând, se dorește mascarea haosului legislativ și administrativ din domeniul asigurărilor sociale. Astfel, deși anunțată cu surle și trâmbițe încă de la sfârșitul anului trecut, recorelarea pensiilor s-a dovedit un eșec lamentabil. Mai mult decât atât, la câteva zile după publicarea Legii 19/2000, Guvernul a modificat-o prin ordonanță de urgență, stabilind un prag maxim al punctului de pensie, egal cu 45% din salariul mediu brut comunicat de Comisia Națională de Statistică. Astfel, printr-o măsură abuzivă, se plafonează valoarea de înlocuire a pensiei acordate prin sistemul public cu scopul evident de a facilita finanțarea mai accesivă pentru apariția fondurilor universale de pensii administrate privat, pentru care coaliția C.D.R.-P.D.-U.D.M.R. manifestă un interes extrem de vizibil. Mai nou, această coaliție și-a propus chiar și impozitarea anumitor categorii de pensii. În orice caz, ceea ce se poate spune cu siguranță este faptul că în patru ani de guvernare, C.D.R.-P.D.-U.D.M.R., pensia reală a scăzut cu circa 30% față de decembrie 1996.

Acestea sunt câteva realități pe care actualii guvernanți încearcă să le mascheze prin diferite perdele de fum pe care le servesc populației. Ceea ce nu înțeleg actualii guvernanți este faptul că nu poți ascunde populației adevărurile pe care aceasta le trăiește zi de zi și că va vota în funcție de felul în care trăiește și nu în funcție de ceea ce citește.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Așa să fie.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 9 august 2022, 11:41
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro