Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.163/29-11-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 19-11-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2002

11. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.102/2002 privind unele măsuri pentru stimularea cererii de atribuire a folosinței gratuite și a investițiilor în imobilele ce fac obiectul Ordonanței de urgență a Guvernului nr.168/2001 privind punerea în valoare a construcțiilor zootehnice dezafectate, destinate creșterii, îngrășării și exploatării animalelor, precum și a fabricilor de nutrețuri combinate dezafectate (amânarea votului final).  
 
consultă fișa PL nr. 479/2002

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

La pct.27 avem proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.102/2002. Și aici suntem în procedură de urgență.

Rog Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice să propună timpii de dezbatere.

Domnul Mihai Nicolescu:

Mulțumesc, domnule președinte,

Stimate și stimați colegi,

Obiectul de reglementare al prezentului proiect de ordonanță de urgență îl constituie suspendarea procedurii de executare silită, pornită de creditorii bugetari și/sau autoritatea pentru valorificarea activelor bancare asupra construcțiilor zootehnice, dezafectate, destinate creșterii, îngrășării și exploatării animalelor, precum și a fabricilor de nutrețuri combinate dezafectate, ce fac obiectul de reglementare al Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.168/2001, aprobată cu modificările - prin Legea nr.387/2002, cu menținerea sechestrelor sau ipotecilor respective, după caz. Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art.72 din Constituție.

La lucrările comisiei, raportul a fost adoptat cu 4 voturi împotrivă, în ședința din 16 octombrie 2002. proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 26 septembrie 2002. în urma dezbaterii, comisia propune admiterea cu modificări a proiectului de lege.

Propunem pentru dezbatere 15 minute pe ansamblu și un minut pe intervenție. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă sunteți de acord cu acești timpi de dezbatere? Mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Trecem la dezbaterea pe articole a proiectului de lege și a ordonanței de urgență a Guvernului.

La titlul acesteia, dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Adoptat în unanimitate, în formularea inițiatorului.

La textul articolul unic, dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Adoptat în unanimitate.

La titlul ordonanței de urgență a Guvernului, dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Adoptat în formularea Guvernului.

La art.1, alin.1, urmăriți amendamentul nr.2. Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

S-a admis amendamentul nr.2 și se modifică art.1, alin.1, în mod corespunzător.

Art.1, alin.2 și 3 comisia nu a mai avut obiecțiuni. Dacă aveți dumneavoastră? Nu.

Votate în formularea Guvernului.

Pardon, domnul deputat Mardari.

Domnul Ludovic Mardari:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am un amendament care sună în felul următor: "Statul român va despăgubi în maximum un an de zile creditorii particulari, bănci sau agenți economici". De ce am solicitat să fie introdus, acceptat acest amendament? Deoarece, altfel, întregul proiect de lege este anticonstituțional. În România se apără proprietatea. Și aici creditorii particulari au sprijinit întreprinderile cu activitate agricolă cu o serie de mărfuri sau chiar și bani, credite și este normal să existe această posibilitate de recuperare. În condițiile în care statul îi despăgubește pe creditori, în continuare poate să facă tot ceea ce dorește cu activele eliberate de sarcini, dacă este potrivit termenul.

Din acest motiv, am susținut amendamentul și vă rog să-l aprobați. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule deputat Bozgă.

Domnul Ion Bozgă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor colegi,

Nu putem fi de acord cu amendamentul propus de colegul nostru, întrucât statul român nu are deocamdată disponibil asemenea sume prevăzute în buget, nu este vorba de nici o naționalizare sau de altă natură, dacă vrem să gândim așa, întrucât din evidențele pe care le are Ministerul Agriculturii care vor opera în situația când aceste active din zootehnie dezafectate vor fi solicitate de către posibilii crescători de animale - este vorba de o cifră infimă de posibili specialiști în agricultură care vor solicita aceste active - în atare situație, din evidențe nu reiese că firme private au investit acolo sume mari. Este vorba de câteva bănci care, într-adevăr, au de recuperat sume de la acele active. Numai că în acest moment situația este atât de bine pusă la punct, întrucât nu mai au ce recupera. În afară de acoperiș, ceva cărămizi, țigle, nu pot să mai recupereze. Dacă, însă, tinerii până la 40 de ani sau specialiștii din agricultură vor avea curajul - că este un act de curaj - să le solicite și să le adapteze la tehnologia de creștere a speciilor respective, băncile după 5 ani mai au o șansă, să mai ia 10% din acea valoare; așa nu vor mai recupera nimic.

Dacă gândim că este o naționalizare, din punctul nostru de vedere, al comisiei, este un punct impropriu. Propun să votăm ordonanța așa cum este propusă și aprobată de comisie.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră ".. Poftiți, domnule Sassu. Sper să nu mă acuzați și dumneavoastră de ceață, că nu v-am văzut?!

Domnul Alexandru Sassu:

Domnule președinte,

Vă mulțumesc.

Mi se pare explicația absolut fantezistă. Dacă sunt bani privați, avem lege pe baza căreia statul poate lua respectivul obiectiv. Este vorba, totuși, de o naționalizare, dacă această explicație care a fost dată înainte este corectă. Dacă sunt bani, există băgați în acel obiectiv, trebuie dați înapoi. Nu se poate lua! Este o aiureală, sunt puțini sau mulți, nu contează. Există modalități de valorificare în condițiile respective. Că sunt ale băncilor sau sunt ale altcuiva, nu contează! Sunt bani, atunci există o lege pe care poate să meargă lucrurile. Dacă nu, atunci înseamnă că nu avem cum să le luăm. Mi se pare o aiureală completă această explicație. Dacă sunt bani, atunci avem obligația, statul nu poate lua. Dacă era al statului, da, sigur, putea să-l vândă, nu era nici o problemă, putea să facă ce vrea cu el. Dar, să iei de acolo de unde sunt niște bani privați, mi se pare o chestiune care se cheamă în toată lumea naționalizare.

În al doilea rând, această modalitate de valorificare, în cazul în care sunt niște creanțe, există și pentru aceasta lege. Iertați-mă, dacă este alta explicația, s-o auzim pe aceea corectă, dar aceasta nu justifică cu nimic legea. Se cheamă, în orice colț din lumea aceasta naționalizare atunci când banii privați sau ai altcuiva sunt luați de către stat. Și despre aceasta este vorba.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule ministru, dacă doriți să explicați și dumneavoastră, în raport de obiecțiile care s-au formulat aici.

Domnul Ovidiu Ionescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Răspunsul este că nu sunt bani. De ce nu sunt bani? Dacă aceste ferme erau de interes sau voia cineva să le ia, le lua până acum. S-a încercat vânzarea lor, s-a încercat valorificarea într-un fel a ceea ce-i acolo, sunt niște ruine, practic, din care au mai rămas niște cărămizi și eventual niște țigle. Țiglele s-au dus demult. Cele care aveau țigle s-au privatizat și de aceea a venit această soluție. Dacă mai este cineva interesat să ia aceste ruine și să facă din ele ceva, să mai dea o șansă celui care a pierdut banii să mai recupereze din acești bani, atunci să încercăm să facem ceva. De aceea s-a băgat această lege.

Creditorii au o șansă să recupereze banii sau o parte din banii pe care îi au acolo, că de multe ori s-a gajat cu aceste... la prețuri total diferite de ceea ce era în realitate. Și atunci, măcar o parte din bani, creditorul are șansa să-i recupereze după 5 ani dacă cineva are curajul să investească în acestea și noi încercăm să încurajăm un investitor să riște și să refacă această capacitate de producție.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Încă o dată, domnule Sassu, poftiți.

Domnul Alexandru Sassu:

Îmi pare rău că intervin încă o dată. Am impresia că nu ne înțelegem. Discutăm de două lucruri diferite. Poate este o intenție bună și cu aceasta sunt de acord, dar nu se face așa. Aceasta este singura problemă! Deci, statul nu are nici o obligație să salveze banii privați, așa cum spune domnul ministru. Dacă sunt acolo niște oameni care au investit bani, înseamnă că pot să le ia și se spală cu ele pe cap, dacă nu le dau la stat sau se găsesc alte metode.

Deci, repet, este vorba de o intenție bună care nu se face prin naționalizare. Și în 40 și ceva când s-a făcut naționalizarea, tot intenții bune erau. Cel puțin, așa se declarau. Discutăm despre naționalizare și la această chestiune nu ne-a răspuns. Că nu sunt bani la stat să le cumpere sau că nu sunt bani să despăgubească? Nu este o explicație! Este naționalizare și la aceasta nu răspundeți.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule Bozgă.

Domnul Ion Bozgă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Trebuie să răspund distinsului coleg, pe care-l respect, că nu este vorba de o naționalizare. Poate că nu am fost bine explicit. Este vorba de activele la care statul are capital majoritar, nu forma privată este majoritară, numai pe acelea mai operează și din acelea nimeni nu mai are ce recupera, că din ’90 până acum au fost scoase la vânzare, sub diverse forme și nu le-a luat nimeni.

În ideea de a mai recupera ceva, statul, care are capital majoritar, deci este proprietar majoritar, a venit cu această soluție.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Domnul deputat Mardari.

Domnul Ludovic Mardari:

Domnule președinte,

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Reprezentantul Guvernului a încercat să dea o explicație, dar este în afară de orice. Domnia sa spunea că mai există o șansă pentru creditori ca după 5 ani să-și mai recupereze banii pierduți, ceea ce nu este adevărat. Dacă citiți cu atenție textul proiectului de lege propus, reiese foarte clar: creditorii, practic, vor pierde orice șansă de a mai recupera ceva în timp. Din cauza aceasta, așa cum spunea și colegul Sassu de la Partidul Democrat, este vorba de o naționalizare și, ca urmare, eu propun ca acest proiect de lege să fie retrimis la comisie sau chiar respins.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Propunerea de retrimitere la comisie ar fi putut să fie supusă votului dumneavoastră dacă s-ar fi motivat într-un fel. Nu există nici un motiv, nici colegul nostru nu sugerează vreun motiv și, în consecință, eu supun votului dumneavoastră textul articolului unic, cu dispoziția de aprobare care a fost propusă de către comisie.

Cine este pentru? 38 voturi pentru.

Împotrivă? 16 voturi împotrivă.

Abțineri? 1 abținere.

38 pentru, 16 împotrivă și 1 abținere s-a adoptat textul articolului unic, cu dispoziția de aprobare a ordonanței.

În consecință, propunerea de respingere nu se mai supune la vot.

Noi, de fapt, am revenit la votarea articolului unic și vă amintesc că trecusem în momentul în care s-a făcut această propunere și de titlul ordonanței de urgență, dar o mai supun încă o dată atenției dumneavoastră.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Adoptat titlul ordonanței de urgență.

La art. 1 alin. 1 votasem amendamentul 3, dar îl mai supun încă o dată dezbaterii dumneavoastră. Există obiecțiuni la amendamentul 3? Nu există. Adoptat amendamentul, se elimină practic lit. a).

La art. 1 alin. 2 și 3 dacă sunt obiecțiuni? Comisia nu a avut, nici dumneavoastră. Votat în unanimitate.

Articolul 2 alin. 1 lit. a). Urmăriți amendamentul 3.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul 3? Nu aveți. Admis amendamentul 3 și eliminată litera.

La lit. b) urmăriți amendamentul 4. Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Admis amendamentul 4, se modifică lit. b) de la art. 2.

Articolul 2 lit. c). Comisia nu a avut obiecțiuni. Dacă aveți dumneavoastră? Nici dumneavoastră. Votat în unanimitate.

Articolul 2 alin. 2 urmăriți amendamentul 5. Dacă aveți obiecțiuni? Poftiți, domnule profesor.

Domnul Mihai Nicolescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

La poziția 5 art. 2 alin. 2 este acolo mențiunea: "Alin. 2 al art. 1, al art. 2" este o greșeală materială. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Cu propunerea de rectificare materială, întreb din nou dacă aveți obiecțiuni la amendamentul 5? Nu. Adoptat în formularea comisiei, cu intervenția de rectificare propusă de domnul Nicolescu.

Articolele 3, 4 și 5 din ordonanță, dacă sunt obiecțiuni? Comisia nu a avut amendamente. Nici dumneavoastră. Adoptată în formularea din ordonanță.

Am parcurs, așadar, textele proiectului de lege. Vom supune votului final când se va stabili.

Stimați colegi,

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului privind regimul de reținere a câinilor periculoși sau agresivi. Lege organică, procedură de urgență. Ne oprim? Cum?

Stimați colegi,

Colegii noștri ne spun că sunt puțini reprezentanți și din partea opoziției și sunt și foarte multe amendamente.

Supun votului dumneavoastră propunerea de suspendare a ședinței.

Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Ne vedem joi, în plenul Camerelor, dacă nu vom fi puși în situația fericită de a convoca o ședință festivă comună, legată de decizia NATO. Deocamdată, avem ședință în plen a Camerei Deputaților.

Ședința s-a încheiat la ora 13,15.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 19 august 2019, 7:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro