Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 noiembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.142/14-11-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 04-11-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 noiembrie 2003

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 79/2003 privind controlul și recuperarea fondurilor comunitare, precum și a fondurilor de cofinanțare aferente utilizate necorespunzător (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 597/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Punctul 24: Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.79/2003 privind controlul și recuperarea fondurilor comunitare, precum și a fondurilor de cofinanțare aferente utilizate necorespunzător.

Comisia pentru buget este.

Din partea inițiatorului? Doamna ministru Manolescu.

Doamna Maria Manolescu (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Prin acest act normativ s-a creat mecanismul de recuperare a sumelor cheltuite necuvenit sau pierdute provenind din fonduri comunitare. Mecanismul este cerut și de Comisia Europeană, decurgând din poziția comună aferentă documentului de poziție, capitolul de negociere nr.28 "Controlul financiar".

Prin actul normativ, se asigură și un tratament unitar al sumelor cheltuite necuvenit sau pierdute provenind din cofinanțarea națională, atât prin definirea unor noțiuni, cât și prin stabilirea obligațiilor și a răspunderii la plată, precum și a modalităților de stingere a creanțelor bugetare. Actul normativ intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2004. Senatul a adoptat actul normativ în data de 25 septembrie a.c., comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților au întocmit raport de adoptare, în forma adoptată de Senat, iar Ministerul Finanțelor Publice propune și susține adoptarea actului normativ în forma rezultată din raport.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul vicepreședinte Grigoraș, din partea Comisiei pentru buget.

Domnul Neculai Grigoraș:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a examinat Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.79/2003 privind controlul și recuperarea fondurilor comunitare, precum și a fondurilor de cofinanțare aferente utilizate necorespunzător, a întocmit raport favorabil, propune dezbaterea și adoptarea în forma adoptată de Senat. Avizul favorabil al Consiliul Legislativ și al Consiliului Economic și Social au stat, de asemenea, la baza raportului nostru.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

La dezbateri generale, domnul Dan Brudașcu, din partea Grupului PRM.

Domnul Dan Brudașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dați-mi voie să adresez Ministerului Finanțelor și Guvernului felicitări pentru ideea pe care au avut-o ca, în urma declanșării unor scandaluri în materie, nu întâmplător această ordonanță a fost adoptată la 28 august 2003, să elaboreze acest act prin care să încerce să curme alte exemple care, eventual, ar putea să apară.

Am citit, cu foarte multă atenție și zic eu și cu responsabilitate, acest proiect de lege, această ordonanță, de fapt, care se dorește a fi ulterior o lege, și trebuie să vă spun că, în mare parte, o serie de definiții și o serie de prevederi mi se par cât se poate de corecte. Dar apreciez că s-a parcurs doar jumătate din drum. Partea de responsabilizare, partea de sancțiuni lipsește cu desăvârșire din acest act normativ.

Prin urmare, avem sentimentul că adoptarea acestui proiect de lege nu dorește să curme răul de la rădăcină. Cei care eventual ar mai fi tentați, în perspectivă, să repete cazuri celebre care au dus la demisii celebre sau demiteri celebre sunt, pur și simplu, mângâiați pe creștet, neexistând nici o prevedere din care să rezulte sancțiunile ce se vor aplica sau ar trebui să se aplice pentru a descuraja astfel de sustrageri care nu compromit numai proiectul finanțat, ci compromit, în ultimă instanță, instituțiile statului român. Or, din această cauză, ar fi trebuit ca inițiatorul acestui proiect de lege, altfel foarte generos în definiții, să încerce să găsească un capitol, indiferent care, prin care să stabilească și responsabilitățile legale ale celor care se fac vinovați de înstrăinarea sau folosirea incorectă a fondurilor comunitare și a fondurilor de cofinanțare. Pentru că, altfel, adoptăm acte normative care sunt ca un fel de apă de ploaie.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă mai dorește cineva să intervină la dezbateri generale?

Dacă doamna ministru dorește să dea un răspuns?

Domnul Grigoraș? Poftiți.

Domnul vicepreședinte Grigoraș, din partea Comisiei pentru buget.

Domnul Neculai Grigoraș:

Poate că domnul coleg ar fi dorit ca un capitol de sancțiuni să prevadă sancțiuni foarte drastice, însă, dacă citim cu atenție art.10, o să vedem că există prevăzută procedura de executare silită, care urmează filiera obișnuită și, având în vedere aceste chestiuni, cred că este acoperitoare din punctul de vedere pe care l-a exprimat dumnealui, așa că putem să mergem mai departe.

Domnul Valer Dorneanu:

În aceste condiții, trecem la dezbaterea textelor proiectului de lege și a ordonanței.

La titlul proiectului de lege, nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Articolul unic care conține dispoziția de aprobare a Ordonanței nr.79. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Titlul ordonanței. Votat în unanimitate.

Art.1 și 2 din Capitolul I. Votate în unanimitate.

Secțiunea a II-a, titlul, art.3 și 4. Votate în unanimitate.

Secțiunea a III-a, art.5. Votat în unanimitate.

Titlul Capitolului II și art.6, 7, 8 și 9.

Domnul Dan Brudașcu (din sală):

La art.6!

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule deputat Dan Brudașcu, vă rog să luați cuvântul.

Domnul Dan Brudașcu:

Doar o intervenție de redactare, domnule președinte.

Aș sugera, la art.6, pentru o exprimare unitară, să existe formularea următoare. După art.5: "Deducerea din declarațiile de cheltuieli ce vor urma, prin executarea silită", pentru că avem, în prima parte, "se realizează prin plata voluntară" și, atunci, eu consider că trebuie, și celelalte substantive, să fie articulate, pentru, așa cum am spus, o mai coerentă exprimare în limba română.

Domnul Valer Dorneanu:

Inițiatorul? De acord.

Comisia?

Supun art. 6 votului dumneavoastră, cu modificarea redacțională propusă de domnul Dan Brudașcu.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri? Unanimitate.

Mulțumesc.

Art.7 și 8. Nu sunt obiecțiuni. Votate în unanimitate, în formularea din ordonanță.

Art.9 și 10. Votate în unanimitate.

Art.11. Votat în unanimitate.

Titlul Capitolului III și art.12. Votate în unanimitate.

Art.12 a fost ultimul.

Terminându-se dezbaterile pe articole, vom supune votului final acest proiect de lege, la sfârșitul acestei ședințe.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 27 ianuarie 2022, 21:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro