Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.166/27-12-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 15-12-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 2003

20. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.68/2003 pentru modificarea Legii învățământului nr. 84/1995 (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 685/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Pct.18. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.68/2003 pentru modificarea Legii învățământului nr.84/1995.

Comisia pentru învățământ, cercetare, tineret și sport, recunoașteți că sunteți prezent, domnule președinte Stanciu? Vă rog să vă luați locul și să propuneți mai înainte timpii de dezbatere, pentru că suntem în procedură de urgență.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Mă uit la ceas, care este singurul oficial, și văd că sunt 10 minute. Să încheiem cu această lege. Deci, 10 minute în total, și 2 minute pentru o intervenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Să fie într-un ceas bun și pentru dezbaterea ordonanței dumneavoastră.

Dacă sunteți de acord cu timpii propuși de președintele comisiei? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Vă rog să urmăriți raportul comisiei.

La titlul legii, dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a propus amendamente.

Votat în unanimitate.

Cuprinsul articolului unic din lege. Comisia nu a avut obiecțiuni. Dacă aveți dumneavoastră?

Votat în unanimitate.

Vreau să semnalez comisiei că nu este corect acest text, al articolului unic, pentru că legea nu se aprobă în forma din ordonanță. Văd că ați propus modificări, domnule Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Da.

Domnul Valer Dorneanu:

Atunci, nu merge așa, se aprobă legea, pur și simplu. Deci, cu modificările, și aveți și completări? Deci, "cu următoarele modificări..."

Stimați colegi,

Cu privire la textul proiectului de lege, articolul unic va fi modificat în sensul că "Se aprobă legea cu următoarele modificări".

Dacă sunteți de acord cu acest text? Mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Trecem în continuare la Titlul ordonanței. Dacă aveți obiecțiuni?

Votat în unanimitate.

Art.1, preambul, dacă aveți obiecțiuni, de la ordonanța de urgență?

Votat în unanimitate.

La pct.1 din art.I., comisia, prin amendamentul nr.3, propune modificarea alin.2 de la art.59.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Modificat pct.1, numai pentru alin.2 al art.59, pentru prima parte a alin.2, pentru că la partea a doua, comisia propune, prin același alineat, eliminarea. Deci, textul care începe "de același drept beneficiază absolvenții de liceu cu diplomă ș.a.m.d.".

Dacă aveți obiecțiuni la acest amendament? Nu. Adoptat. Eliminată partea a doua a alin.2, iar partea întâia se modifică potrivit celor propuse de către comisie.

La pct.2, urmăriți amendamentul nr.4.

Domnul președinte Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Onorat prezidiu,

Domnule ministru,

Acest alineat a fost modificat și prevede că, "În cazuri excepționale bine motivate, formațiunile de elevi sau de preșcolari din grupa mare pot funcționa fie cu efectivul minim, sau peste efectivul maxim, numai cu aprobarea Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, în baza metodologiei elaborate".

La amendamente respinse, noi avem un alineat prin care propunem eliminarea sintagmei "sau peste efectivul maxim".

Domnule președinte,

Vedeți că lumea se schimbă cu o frază. În perioada dinainte de '89, pentru a reduce cheltuielile în învățământ, era obiceiul ca numărul de elevi din clasă să crească, erau 36 de elevi, la un moment dat, chiar 40 la clasele mari, astfel încât numărul de norme să se micșoreze, și respectiv numărul de cadre didactice.

Noi, prin Legea învățământului, pe care am făcut-o împreună cu colegii noștri, am prevăzut la fiecare categorie o valoare minimă și una maximă privind efectivul de preșcolari sau de elevi. Astfel, s-a prevăzut că pot fi 25 de elevi în clasă, spre exemplu, dar nu mai mult de 30. Acest interval, de 5 elevi pe fiecare clasă, avea drept obiectiv, ca anumite cazuri speciale să poată fi reglementate de inspectorat, vizavi de cei care rămân repetenți, să poată fi integrați, de gemenii care pot să vină, și atunci trebuie să depășești efectivul de 25 sau de 26 ș.a.m.d.

Iată că acum se dorește ca limita maximă, de 30, să fie normă, și pe aceasta s-o depășim. Nouă ne este teamă, domnule președinte, că în acest mod se aduce atingere calității procesului de învățământ, pentru că, este clar, cu cât numărul de elevi este mai mare, și avem aici pe doamna ministru, care este profesor de matematică și a lucrat cu 36 de elevi, chiar 40, știe că eficiența procesului scade, profesorii sunt din ce în ce mai solicitați și rezultatele nu sunt corecte.

De aceea, domnule președinte, ne-am permis să ne uităm ce este în Europa. Și, vă spun, primul lucru global: atunci când ne convine o treabă, aducem în față pe "Coana Europa". Când nu ne convine, facem ca la noi, în Balcani.

Iată, o situație centralizată, care este luată de pe INTERNET, și arată clar că, din 24 de țări europene, numai 5 țări au peste 30 de elevi. Iar cele care până de curând aveau peste 30 de elevi, au redus acest număr de elevi la 30.

Noi vrem să avem garanția, domnule președinte, că nu vine mâine-poimâine parașutat un domn ministru, eu-știu-cum, care i-a plăcut școala profesională, și restul a crezut că se face la fără frecvență, la seral, și că nu este nimic serios, și duce învățământul românesc spre cheltuieli minime, chipurile, spre a le eficientiza economic, și nu din punct de vedere al calității, și am face o gravă greșeală dacă am accepta acest lucru. Evident că un ministru de bună credință nu ar putea să ducă la cifre mai mari de 32, să spunem, dar la fel de adevărat este că dăm, deschidem "Cutia Pandorei" într-o zonă foarte periculoasă. Domnul ministru Tănăsescu presează foarte mult să restructurăm prin a reduce numărul de cadre didactice, și mi-e teamă că va face acest lucru prin mărirea numărului de elevi în clasă și reducerea normelor.

Stimați și distinși colegi, care ați fost în clasă 25 sau maximum 30, sau ați fost și 40, cunoașteți efectele asupra propriei dumneavoastră persoane.

De aceea, mi-aș permite să vă supun atenției ca numărul minim să rămână la dispoziția ministerului, dar numărul maxim să rămână 30, spre a nu modifica, cum spunea doamna ministru anterior, să nu modificăm când intrăm în Europa, din nou, legea. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule coleg.

Domnul Niculae Napoleon Antonescu:

Domnule președinte,

Problema asta am discutat-o foarte mult în Comisia pentru învățământ, cercetare, tineret și sport. Înțeleg temerea domnului președinte al comisiei, domnul Stanciu, dar vreau să vă spun că dânsul ne-a dat exemple din Europa numai o parte, partea de sus. Dar, să ne spună, unde, în Europa, există clase, este un număr foarte mare de clase care funcționează în România, sub limită, sub minimum, din motive pe care nu vreau să le comentez aici, pentru că le știm cu toții: la sate, din lipsă de elevi ș.a.m.d.

Vreau să vă spun că temerea dânsului este întemeiată într-un fel, dar aceasta este o excepție. Am întrebat Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului: câte excepții sunt în plus? Câteva, nu știu, o sută, o sută și ceva. Și, am întrebat: și câte sunt în minus la aceasta? Și sunt câteva mii.

Deci, iată că Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului dacă avea de gând să mărească normele și să reducă numărul de posturi, pe baza acestei majorări, acestei excepții, care este de 1 - 2 cel mult, pentru că nu există clase după ... Dacă nu acceptăm această posibilitate, ca ministerul să aprobe în mod excepțional, știu-eu, 10 - 15 - 100 în România, cu un elev în plus, înseamnă că, clasa aceea trebuie s-o rup în două, și să fac două clase sub cifra minimă pe care am făcut-o, pe care trebuie s-o aprobe tot ministerul. Deci, eu cred că varianta care a fost votată de comisie, este adevărat că domnul Stanciu nu a votat-o, dar a fost votată de majoritatea, și cu acordul Ministerul Educației și Cercetării, eu v-aș propune să votăm varianta aprobată de comisie.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Pentru alin. 2 al art. 158, cel de la pct. 2 din ordonanță. Doriți să expuneți un alt punct de vedere decât al comisiei, din partea ministerului? Doamna ministru, dacă vă însușiți punctul de vedere al comisiei, spuneți-o expres, nu mai trebuie să faceți și alte dezvoltări, dar poftiți.

Doamna Ioana Irinel Chiran (secretar de stat, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului):

Domnule președinte, vă mulțumesc.

Vroiam să spun că nu este nici un pericol de a se mări numărul efectivelor la clasă. Noi a trebuit doar să rezolvăm o situație de excepție și dacă-mi permiteți să enumăr situațiile în care noi am aprobat - repet - prin excepție, mărirea până la maximum 32 a numărului de elevi la clasă, pentru înmatricularea copiilor repetenți sau exmatriculați, amânați medical, gemeni, transferați din altă localitate sau transferați din altă țară.

Deci, a fost o situație absolut de excepție.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Există două texte, deci. Varianta propusă de către comisie și varianta propusă de președintele comisiei, domnul Stanciu.

Potrivit Regulamentului, eu supun întâi votului dumneavoastră varianta comisiei.

Supun votului dumneavoastră varianta comisiei.

Cine este pentru? 50 voturi pentru varianta comisiei.

Împotrivă? 22 voturi împotrivă.

Abțineri?

S-a adoptat varianta comisiei: 50 pentru, 22 împotrivă, nici o abținere.

În aceste condiții, nu mai supun votului dumneavoastră alte variante.

La pct. 3 din ordonanță, urmăriți, vă rog, amendamentul 5. Comisia propune modificarea alin. 1 de la art. 174 și eliminarea alin. 2.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul 5 al comisiei? Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

La art. II dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut amendamente. Votat în unanimitate în formula inițială.

Am parcurs textele acestui proiect de lege, îl vom supune mâine votului final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 28 ianuarie 2022, 4:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro