Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.166/27-12-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 15-12-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 2003

5. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Acordului de garanție dintre România și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la București, la 4 aprilie 2003, aferent împrumutului acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Companiei Naționale de Căi Ferate "C.F.R." S.A (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 735/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Primul proiect înscris pe ordinea de zi de astăzi este cel pentru ratificarea Acordului de garanție dintre România și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, aferent împrumutului acordat de BERD Companiei Naționale de Căi Ferate. Rog inițiatorul să prezinte acest proiect.

Domnul Enache Jiru (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Prin proiectul de lege alăturat se propune spre ratificare Acordul de garanție, semnat la București în aprilie 2003 între România și BERD și care este aderent Acordului de împrumut semnat la aceeași dată între BERD și Compania Națională de Căi Ferate CFR-S.A.

Valoarea împrumutului contractat de la BERD este de 24 de milioane de euro și este acordat pentru o perioadă de 15 ani cu 3 ani de grație. Fondurile necesare rambursării împrumutului extern se vor asigura din surse proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate, CFR-S.A.

Proiectul este structurat pe 3 componente. Prima componentă prevede programul de modernizare a stațiilor de cale ferată, având în vedere reparația capitală a gărilor din 5 municipii, respectiv: Cluj, Constanța, Craiova, Iași și Timișoara.

Componenta a doua se referă la dezvoltarea instituțională și mai ales la implementarea planului de management al proprietății pentru adoptarea unei strategii a proprietății orientate comercial.

Componenta C are în vedere operarea unității de implementare a proiectului pentru componenta A și asigurarea sprijinului pentru achiziții și administrarea acordului de împrumut.

Analiza economică financiară întocmită de Eximbank a arătat faptul că investiția este rentabilă, astfel că în acest context rezultă că implementarea proiectului poate conduce la o îmbunătățire a situației financiare a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR - S.A.

De asemenea, prevederile acordului de garanție pe care îl supunem ratificării sunt compatibile cu prevederile Acordului de asociere a României la Uniunea Europeană.

Față de cele de mai sus, vă rugăm să aprobați proiectul pe care vi l-am prezentat.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule vicepreședinte Bivolaru, vă rog să prezentați raportul Comisiei pentru industrii și servicii.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest proiect de lege pentru ratificarea acestui acord este trimis la Camera Deputaților, noi suntem prima Cameră sesizată, avem avizele favorabile ale Consiliului Legislativ, al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, comisia noastră a analizat acest proiect de lege, conținutul acordului, și vă propune să-l adoptați în forma prezentată de către inițiator.

Domnul Valer Dorneanu:

Dorește cineva să intervină la dezbaterile generale?

Domnul deputat Dinu.

Domnul Gheorghe Dinu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Asistăm încă o dată, dacă mai era nevoie, la cum nu trebuie cheltuiți banii țării. Iată, se face un împrumut de 24 de milioane de euro, ca să ce? Să se facă un studiu privind activitățile comerciale din 5 gări mari. Astea oare îi trebuie Căii Ferate la ora actuală? Culmea este că banii aceștia se vor returna tot de Compania Națională CFR-S.A. și pe ce, care va fi efectul de îmbunătățire a activității Companiei Naționale CFR-SA? Gările sunt acolo unde sunt, sunt unele dintre ele chiar frumoase, chiar cu aspect comercial deosebit, ce mai trebuie să facem la ele? Trebuie neapărat o consultanță ca să știm ce investitori să aducem pentru spațiile libere și să facă activități comerciale, știu eu, un pizza hut sau știu eu ce activități comerciale se mai fac prin gările acelea, trebuie neapărat o consultanță străină plătită cu milioane de euro?

Iată, încă o dată spun, mă doare sufletul cum banii țării se risipesc într-o vesele pe niște lucruri care nu au nici un fel de eficiență. Partidul România Mare va vota împotrivă.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea inițiatorului se dorește o replică la această obiecție.

Domnul Enache Jiru:

Deci, am vrea să reluăm, probabil că nu s-a înțeles exact, banii sunt folosiți în primul rând la modernizare, s-au luat în calcul 5 municipii importante, având în vedere fluxul de călători, necesitatea absolută de a introduce niște condiții decente și moderne de utilizare a gărilor și, nu în al doilea rând, de optimizare a spațiilor existente pe sistemul din vest, deci de transformare a zonei gărilor într-o zonă care să permită rentabilizarea activității și să aducă venituri, știut fiind că, în momentul de față, Compania Națională CFR-S.A. a trecut printr-o serie de dificultăți financiare.

Proiectul de lege pe care vi l-am prezentat nu se rezumă numai la acest lucru, el are o grămadă de aspecte, privește și transparența modului în care se aplică taxa pe infrastructură, de acum încolo și încă o serie întreagă de prevederi importante care au dus la concluzia, atât a băncii garante, cât și a BERD-ului de a acorda împrumutul respectiv.

Vă mulțumesc.

Domnul Gheorghe Dinu (din bancă):

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, vă rog frumos să urmăriți Regulamentul cu privire la dezbaterile generale și o să constatați acolo că ați avut cuvântul și o să mai aveți cuvântul pe text.

La titlul legii, dacă mai aveți obiecțiuni? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Art.1. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.2. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art. 3 și 4. Nu sunt obiecțiuni. Votate în unanimitate.

Cu aceasta, vă rog să constatați că am parcurs dezbaterile generale cu privire la acest proiect. Îl vom supune votului final în cursul zilei de mâine, în secvența destinată acestui scop.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 26 ianuarie 2022, 16:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro