Liana Elena Naum
Liana Elena Naum
Sittings of the Chamber of Deputies of April 26, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.58/03-05-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 26-04-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 26, 2004

16. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului de către deputații:
    16.1 Elena Liana Naum
 
see:

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Pentru doamna deputat Liana Naum, răspunde domnul ministru Dan Nica.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Domnul Dan Nica (ministru, Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației):

Bună ziua, domnule președinte,

Bună ziua, doamnelor și domnilor deputați,

Prima întrebare adresată de doamna deputat Liana Naum se referă la: în ce modalitate portalul pentru acces la serviciile egovernment poate contribui la înbunătățirea și eficientizarea serviciilor publice?

Aceasta a fost una dintre preocupările constante ale Guvernului, de debirocratizare a administrației publice din România.

Cu toții ne-am întâlnit cu aceiași funcționari care sunt, fie nervoși, fie au alte preocupări, ba beau o cafea, ba fac altceva, atunci când noi avem o treabă. Indiferent la ce sediu de instituție te duci, practic întâlnești în permanență această nepăsare.

Soluția radicală pe care noi am adoptat-o a fost aceea de a pune la lucru funcționarul perfect, care este calculatorul. El nu știe nici de pile, nici de intervenții, nu trebuie să-și facă nici unghiile, nu bea nici cafea și mai ales nu cere șpagă.

Din acest motiv, în baza Legii nr. 161, lege pentru care Guvernul și-a asumat responsabilitatea anul trecut, am instituit obligativitatea fiecărei instituții publice din România de a avea servicii desfășurate și prin intermediul calculatorului, serviciu on-line, ceea ce înseamnă că fiecare cetățean al României are la ora actuală și o altă posiblitate de a-și rezolva problemele curente. Până acum, repet, eram cu toții prizonierii unei singure opțiuni și opțiunea era buna dispoziție sau lipsa de dispoziție pe care o avea la un moment dat funcționarul de la ghișeu.

Acest lucru a însemnat, în primul rând: am introdus obligativitatea pentru toate primăriile și am început etapizat - președinții de județ, municipii, apoi orașe și comune care să ofere posibilitatea, de pildă, a plății taxelor și impozitelor utilizând calculatorul și cartea de credit. Am introdus obligativitatea existenței pe toate site-urile de internet a tot ceea ce înseamnă formular de interes, astfel încât să nu trebuiască să te deplasezi în permanență, uneori la distanțe foarte mari atunci când ai nevoie de o simplă hârtie și de un simplu formular.

Din acest punct de vedere am adoptat un număr important de legi - este vorba de peste 5 legi și peste 10 hotărâri de Guvern - care s-au constituit în modalitățile de aplicare legislativă a acestui important domeniu, care este un domeniu important pentru fiecare din cei 22 de milioane de cetățeni ai României.

Sistemul electronic național astăzi funcționează, avem 7 servicii disponibile on line, am introdus multe servicii pentru firme, servicii care sunt importante pentru activitatea desfășurată de fiecare firmă, fie că este vorba de posibilitatea de a-și plăti taxa pe valoarea adăugată, fie că este vorba de declararea în vamă și utilizând serviciul de vamă on line a bunurilor care sunt importate și exportate. Vă repet că până acum orice agent economic din România era obligat să meargă la sediul vămii. Acum lucrurile pot fi desfășurate altfel.

De asemenea, am introdus modalități care până acum nici nu puteau fi imaginate. În luna martie am aniversat doi ani de zile de când am introdus sistemul electronic de achiziții publice, un alt serviciu important din domeniul sferei de servicii de tip egovernment, este cel mai mare sistem din lume. Avem peste 250.000 de licitații desfășurate până acum, cu economii foarte importante - și ceea ce este extrem de important -am redus la zero, am eliminat, practic, birocrația și corupția în acest domeniu.

Oricine astăzi poate să verifice cum sunt cheltuiți banii statului, care sunt firmele care câștigă un contract, la ce preț și toate aceste lucruri au fost posibile datorită unei voințe politice extraordinare.

N-a fost ușor, nu este ușor să fii singura țară din lume care adoptă un asemenea sistem, dar acest lucru a arătat două lucruri, pe de o parte: primul a fost acela că dacă ai voință politică poți să faci orice, nu există limite.

Un al doilea element l-a constituit pentru noi sprijinul masiv pe care l-am avut din partea populației și a agenților economici.

Am demitizat faptul că doar anumiți agenți economici sau doar anumiți români sunt deștepți și nu mai pot să utilizeze calculatorul. Vă dau un exemplu: am decis ca autorizația de transport auto internațional de marfă să fie distribuită doar de către calculator și prin intermediul acestui sistem.

Mi s-a reproșat la vremea respectivă că nu se poate, că sunt unele firme de transport în care patronul este și șofer, n-a văzut în viața lui un calculator și nu va merge.

Astăzi, după patru luni de zile am distribuit 130.000 de autorizații de transport internațional de marfă și pot să vă spun că n-am avut nici cea mai mică problemă de utilizare a calculatorului, de indiferent cine a fost persoana în cadrul firmei respective, însărcinată să lucreze la acest sistem, ceea ce arată că românii se adaptează extrem de ușor, dar sunt inteligenți, iar cei care încearcă să creeze o altă idee sunt departe de adevăr.

Pot să vă spun că intenția Guvernului României este de a generaliza acest sistem electronic de achiziții publice, de la peste 1.000 de instituții publice obligate astăzi să utilizeze acest sistem pentru 3.000 de produse și servicii, să ajungem la un procentaj care să însemne cvasitotalitatea bunurilor și serviciilor care pot fi achiziționate electronic.

Acesta este un sistem care a fost apreciat de către toată lumea el a fost premiat, inclusiv de către Comisia Europeană, anul trecut la Conferința miniștrilor comunicațiilor și tehnologiei informației din Italia. Sistemul electronic național, pentru numărul de servicii on line introduse a fost, de asemenea, premiat la summit-ul pentru societatea informațională din decembrie de la Geneva.

Acestea au fost doar câteva cuvinte. Doamna deputat, vă rog să acceptați să primiți răspunsul complet în scris și să-mi dați voie să trec la răspunsul la a doua întrebare.

Doresc să vă întreb în ce măsură sistemul informatic de ejob poate fi util agenților economici și dacă poate facilita găsirea locurilor de muncă și în special în sezonul estival?

Ejob înseamnă așa: că pe un site de internet, cei care doresc să se angajeze își plasează oferta pe care o au, iar cei care caută un loc de muncă intră pe acest unic loc de acces, astfel încât, pe de o parte, poți să selectezi mai bine posturile disponibile, iar și tu ca angajator ai ofertă mai mare și mai diversificată și poți să-ți angajezi cei mai buni oameni de care ai nevoie.

Deci, este un sistem în care câștigă toată lumea. Și o să mă întrebați de ce nu a fost introdus până acum, dacă toată lumea câștigă? Deci, dacă și cel care-și caută un loc de muncă poate să-și aleagă și să selecteze din mai multe locuri de muncă, fără să trebuiască să bată pe la poarta a zeci și sute de instituții, dacă și agenții economici câștigă, de ce nu a fost introdus mai devreme? Probabil, datorită unei lipse de viziune și de a-ți păsa de ceea ce se întâmplă. Pot să vă spun că acest model nu constituie invenție românească. Eu l-am adoptat după modelul australian.

Australia, între 1996 și 2000, a introdus acest sistem, iar Guvernul australian a economist 2 miliarde de dolari australieni, doar prin introducerea acestui sistem. De ce? Pentru că a eliminat foarte multă birocrație, a facilitat accesul la găsirea unui loc de muncă pentru toți cetățenii - pentru că acesta este un sistem disponibil pentru orice cetățean - și, de asemenea, firmele au câștigat enorm, prin aceea că au putut să-și selecteze mai bine personalul.

Acesta este proiectul pe care noi l-am pus în funcție și eu cred că pentru litoralul românesc aceasta constituie o sursă extraordinară. Pentru că, pe de o parte, fiecare trebuie să știe un unic loc unde să-și caute oferta de locuri de muncă disponibile, iar, pe de altă parte, și firmele pot să-și selecteze mai bine personalul. Vă imaginați că în loc să citească cineva zeci de C.V.-uri își pune oferta de loc de muncă, cu un chestionar, care este pre-pregătit, astfel încât, din prima, dacă nu îndeplinești anumite condiții, practic, nu mai plictisești lumea, trimițând oferte de loc de muncă. De asemenea, eu, dacă vreau să-mi caut un loc de muncă, la fel, prin intermediul răspunsului la ofertă pot să spun că nu mă interesează un loc de muncă care care un salariu mai mic de 5 milioane de lei. Și atunci, fiecare știe la ce să se aștepte și nu mai pierde nimeni timp în mod inutil.

Eu vă încurajez, doamnă deputat, și sunt dispus să vă ajut în această acțiune, pentru că eu cred că, datorită cererii mari pe care o are litoralul românesc în perioada de vară, e nevoie de un asemenea sistem și este nevoie să acordăm un sprijin pentru ca activitățile economice din această zonă să se desfășoare în cele mai bune condiții.

O a treia întrebare pe care mi-ați pus-o, doamnă deputat, se referă la proiectul privind plata electronică a taxelor și impozitelor locale. Vă spuneam, la serviciile de gouvernment, că am introdus acest sistem de plată a taxelor și impozitelor locale, că am reușit să schimbăm foarte multe din aceste lucruri. Trebuie să vă mărturisesc, cu neplăcere, că am întâmpinat o rezistență, în schimb, neașteptată: extrem de mulți funcționari, necăjiți de această decizie luată de către Guvern, de a impune și acceptarea plății cu card (sunt 5 milioane de posesori de carduri astăzi în România), s-au speriat. S-au speriat că, la ghișeu, dacă vine cineva să plătească cu cardul, nu numai cu numerar, nu-i mai rămâne clasica "atenție" (vedeți ghilimele), clasicii bani care erau lăsați în permanență și care se constituiau într-o sinecură pentru toți acești oameni. Și, din acest motiv, au început să-i refuze pe toți cei care vin să plătească cu card, sub diferite pretexte, neadevărate toate.

Din acest motiv, acum 3 săptămâni, am adoptat o hotărâre de Guvern, prin care am instituit amenzi foarte severe pentru toți cei care refuză nejustificat și pun pe drumuri cetățenii, fie, refuzând plata cu card, fie, refuzând să le dea acea parolă, ca să poată să plătească prin intermediul calculatorului.

O să mă întrebați: "Bun, dar cu calculatorul ce au?" Păi, vă spun ce au, au realizat că, în momentul în care îi dau parola unui cetățean, 20 de ani nu mai calcă prin primărie cetățeanul respectiv! Nimeni nu vine să stea la coadă de bunăvoie, să piardă vremea, fie că e dimineață, fie că e seară, fie că e frig sau cald afară! Și au realizat că omul, odată intrat în posesia parolei, își va plăti taxele și impozitele locale de acasă: sâmbăta, duminica, când are el timp, și nu mai calcă prin primăria aia 20 de ani!

Și atunci, a intervenit acest mecanism de conservare, pe care suntem deciși să-l distrugem. Să-l distrugem, pentru că opțiunea aceasta, de a moderniza România, noi nu o discutăm și nici nu o negociem cu nimeni, cu atât mai puțin cu aceia care ne chinuiesc în fiecare zi.

Referitor la municipiul Mangalia, aici, sistemul de plată on-line funcționează și poate fi accesat la adresa de internet "taxe.mangalia.ro.http". Este un sistem care a fost introdus în beneficiul celor din Mangalia și în beneficiul celor care vor veni în această perioadă.

Eu cred că ceea ce se întâmplă astăzi în România, când, practic, nu mai există firmă fără o adresă de internet, există foarte multe firme care își desfășoară activitatea de comerț prin intermediul internetului, primind comenzi, acceptând plăți, făcând plăți, constituie o adaptare a României la normalitate. Astăzi, în România nu există nici o deosebire din acest punct de vedere, nici față de Germania, nici față de Franța, nici față de Italia, suntem la fel ca celelalte țări dezvoltate și civilizate din Europa. Și acest lucru pentru că, în primul rând, cetățeanul român îl merită și noi, acest lucru, l-am făcut.

Doamnă deputat, domnule președinte, vă rog să-mi dați voie ca răspunsurile complete să le înmânez doamnei deputat și să vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Doamnă deputat, într-un minut, dacă aveți observații, dacă sunteți mulțumită?

Doamna Liana Naum:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Țin să-i mulțumesc domnului ministru Nica pentru modul în care mi-a răspuns la întrebări, deși aș fi vrut mai multe exemple concrete, dar întotdeauna exemplele nu încap decât dacă le vedem într-o formă desfășurată.

Și felicitări pentru tânăra echipă pe care o conduce, care face ca totul să fie foarte flexibil și dinamic în ministerul pe care îl conduce domnia sa. Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 9 august 2022, 9:56
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro