Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.39/06-04-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
20-01-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 30-03-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2005

7. Dezbaterea Proiectului de Lege privind instituirea indemnizației pentru activitatea de liber-profesionist a artiștilor interpreți sau executanți din România (adoptată propunerea de amânare și de verificare a stenogramei).
 
see bill no. 736/2004

 

Domnul Dan Radu Rușanu:

  ................................................

Următorul este Proiectul de Lege privind instituirea indemnizației pentru activitatea de liber - profesionist a artiștilor interpreți sau executanți din România.

Din partea inițiatorului? Vă rog.

Mă scuzați puțin, domnule ministru, comisia propune un timp, fiind procedură de urgență.

Doamna Raluca Turcan:

Comisia propune 3 minute dezbateri generale și 10 minute în total.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Cine este pentru acest timp?

Dacă este cineva împotrivă?

Abțineri?

Vă mulțumesc.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Domnul Ioan Onisei (secretar de stat, Ministerul Culturii și Cultelor):

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Acest proiect de lege aduce în sfera drepturilor compensatorii o categorie socio-profesională neglijată de sistemul juridic românesc. Este vorba de artiști interpreți sau, scuzați-mă, executanți liber - profesioniști. Susținem atât proiectul, cât și amendamentele care au fost votate de comisie și îngăduiți-mi, vă rog, să mulțumesc distinșilor membri ai Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă pentru profesionalismul și responsabilitatea cu care au dezbătut legea și au amendat-o în mod benefic.

Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Dacă dorește cineva să ia cuvântul pentru dezbateri generale? Vă rog.

Domnul George Băeșu:

Domnule președinte de ședință,

Stimate colege, stimați colegi,

Aș vrea să aduc încă de acum în discuție un amendament care a fost respins, este ultimul amendament. Este vorba despre...

 

Domnul Miron Tudor Mitrea (din bancă):

George, acum sunt dezbateri generale!

Domnul George Băeșu:

Știu că sunt dezbateri generale... problema este că această lege, așa cum ne este prezentată nouă astăzi, devine inoperabilă, încă de la momentul în care ea ar fi votată. Și vă spun și de ce. Pentru că ultimul articol al acestei legi prevede momentul când intră în vigoare unele dintre articole. Și vă dau citire, la art.19: "Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2006, cu excepția art.4, 7, 9, 12, 17 și 18 care intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial."

Vă rog frumos să vedeți, stimați colegi, că printre articolele care ar urma să intre în vigoare de la publicare, nu se regăsește chiar art.19, acesta care stabilește care articole intră în vigoare și care articole nu intră în vigoare. În acest caz, constatăm că articolele care ar trebui să ducă la înființarea unor comisii, a unor instituții care să facă posibilă aplicarea legii de la 1 ianuarie 2006, practic nu au nici o valoare. Dați-mi voie să consider că ar putea fi o dovadă de subtilitate din partea celor care conduc Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, dar mă îndoiesc de acest lucru, pot să consider doar că este o scăpare gravă și vreau să vă spun că singurul remediu pentru această gravă greșeală este tocmai votarea amendamentului pe care eu l-am propus și care a fost respins, și ca ultimul articol al legii să sune astfel: "Prezenta lege..."

Domnul Dan Radu Rușanu:

Lăsați că vă voi da cuvântul când vom ajunge la discutarea articolului respectiv.

Domnul George Băeșu:

Sunt de acord, domnule președinte, numai că în cazul în care trecem la discutarea amendamentelor, practic, vom discuta degeaba, pentru că vom ajunge la ultimul amendament și vom vedea că tot ce am votat până acum a fost degeaba.

Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc și eu.

Trecem la dezbaterea legii.

Titlul legii.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.1. Amendament propus de comisie și adoptat de comisie.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

După art.1, continuăm cu art.2, amendament propus de comisie.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.2 se renumerotează și va avea următorul cuprins, ca art.3. Amendament propus și adoptat de comisie.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Vă mulțumesc.

Art.3 se renumerotează și va deveni art.4. Adoptat de comisie.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.4 alin.2. Amendament propus și adoptat de comisie.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.4 se renumerotează și va deveni art.5.

Alin.1, propus de comisie.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.5 renumerotat, alin.2 propus și adoptat de comisie.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.5 alin.3 rămâne nemodificat.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate. Vă mulțumesc.

Art.5 alin.4, adoptat de comisie în unanimitate.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate. Vă mulțumesc.

Art.5 alin.5, nemodificat.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Art.5, în ansamblul lui?

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate. Vă mulțumesc.

Art.5 se renumerotează și devine art.6.

Art.6 alin.1, modificat de comisie.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.6 alin.2.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.6 alin.3.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.6, în ansamblul lui?

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.6 se renumerotează și devine art.7.

Art.7 alin.1.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.7 alin.2.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.7 alin.3.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.7 alin.4.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.7, în ansamblu.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Art.7, se renumerotează și devine art.8.

Ain.1. Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.8 alin.2.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.8 alin.3.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.8 alin.4.

Pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.8 alin.5.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.8, în ansamblul lui.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.8 se renumerotează și devine art.9.

Art.9 alin.1.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.9 alin.2.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.9 alin.3.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.9, în ansamblul lui.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Vă mulțumesc.

Art.9 se numerotează și devine art.10.

Art.10 alin.1.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.10 alin.2.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.10 alin.3.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.10, în ansamblu.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.11 se elimină.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.11 alin.1. Se elimină.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.12 se renumerotează și devine art.11.

Art.11, renumerotat, alin.1.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.11 alin.2.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.11 alin.3.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.11, renumerotat, în ansamblul lui.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13 se renumerotează și devine art.12.

Art.12 alin.1

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.12, renumerotat, alin.2.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.12. Eu nu am nimic aici. De la comisie am prezentat și nu am absolut nimic.

Art.13 devine art.12.

Art. 14 se renumerotează și devine art.13.

Art.14 se renumerotează, se modifică și devine art.13. Aici este ".. Vă rog frumos, domnule coleg.

Domnul Radu Podgorean:

Stimați colegi,

Aici este vorba de o propunere pe care am făcut-o pentru că sunt sume, sunt niște sume care privesc limitele în care se dau indemnizațiile și am făcut o propunere de indexare din start a acestor sume cu 250 de mii de lei. Rațiunea pentru care am făcut această propunere este că această lege a fost elaborată în timpul guvernării noastre, pe o anumită filosofie bugetară, pe o anumită tendință de creștere a prețurilor, pe o anumită filosofie a taxelor și impozitelor.

În același timp, se propunea ca această lege să intre în vigoare începând cu primul trimestru al acestui an. Prin amendamentele făcute de comisie și prin faptul că avem o altă filosofie bugetară, un alt ritm al inflației, un alt ritm al taxelor, o altă creștere a taxelor, este clar că atunci când va intra această lege în vigoare, pentru că deja va intra undeva după primul trimestru al anului viitor, aceste sume pe care le-am prevăzut vor fi deja erodate puternic.

De aceea, am propus ca din start să indexăm această sumă cu suma de 250 de mii, în așa fel încât atunci când oamenii vor primi prima indemnizație pe baza acestei legi, această indemnizație să corespundă realității economice din momentul respectiv. Sper că veți susține acest punct de vedere.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc. Țineți cont și de reevaluarea leului care între timp a mai crescut și a erodat valutele. Cine este...?

Da. Doamna președintă.

Doamna Raluca Turcan:

Aș dori să vă spunem că în plenul comisiei s-a decis respingerea amendamentului propus de domnul deputat, pentru că textul legii prevede posibilitatea actualizării valorii indemnizației prin hotărâre a guvernului, în funcție de evoluția indicelui prețului de consum.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Trecem la vot.

Cine este pentru amendamentul propus? 58 de voturi pentru.

Cine este împotriva amendamentului? 106 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

S-a respins. Vă mulțumesc.

Continuăm. Art.14 se renumerotează și devine art.13.

Art.13 alin.1.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13 renumerotat. Alin.2.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13 alin.3.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13 alin.4.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13 alin.5.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13 alin.6.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13, în ansamblul lui.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.15 se renumerotează și devine art.14.

Art.14. Un amendament propus? Domnul Emilian Frâncu. Nu este.

Art.14. Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.16 se renumerotează și devine art.15.

Art.15 alin.1.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.15 alin.2.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.15, în ansamblul lui.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.17 se renumerotează și devine art.16.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.18 se renumerotează și devine art.17.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.17 se renumerotează, se introduce un nou articol și devine art.18.

Art.18 alin.1.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.18 alin.2.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.18 alin.3.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.18, în ansamblul lui.

Voturi pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.19. Acum, vă rog frumos, amendamentul.

Domnul George Băeșu:

Am ajuns exact în situația despre care vorbeam la început, am luat cuvântul la dezbateri generale și am privat și o colegă să spună poziția partidului nostru despre acest proiect de lege și îmi pare rău.

Vă spuneam, am ajuns exact în situația despre care vorbeam la început, am votat pe articole acest proiect de lege și acum, dacă vom vota forma propusă de comisie, practic vom face multe din articolele acestei legi inoperabile. Și vreau să vă dau un singur exemplu.

La art.9 alin.2, care intră în vigoare în forma propusă de comisie, se creează posibilitatea artiștilor care s-au îmbolnăvit prestând anumite activități să beneficieze de indemnizație. Problema este că tocmai articolul care prevede activitățile care creează vocație pentru astfel de indemnizație nu intră în vigoare.

În aceste condiții, la ce bun să dăm această lege, dacă unele dintre articole nu intră în vigoare și noi ne facem astăzi, pe forma pe care o propune comisia, și vreau să vă spun nu toți membrii comisiei au votat această formă, colegii din Partidul Social Democrat și parțial colegii de la Partidul Popular România Mare nu au votat forma aceasta, acum ne aflăm în situația în care le spunem artiștilor care au prestat activități în regim de liber - profesionist că votăm pentru dumnealor un proiect de lege.

Vreau să vă spun că dacă nu se votează amendamentul propus de mine, și anume ca această lege să intre în vigoare în totalitatea sa începând cu data publicării sau de la publicarea în Monitorul Oficial, la 3 zile de la publicare, iar plata indemnizației să se facă începând cu 1 februarie 2006, așa cum am convenit în comisie, acest proiect de lege pe care îl votăm astăzi este o mare minciună și va trebui să le explicăm acest lucru celor pentru care unii l-au inițiat și unii l-au sprijinit în cadrul Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea inițiatorului?

Domnul Ioan Onisei:

Spun cu regret că s-au făcut judecăți de valoare aspre pentru că noi nu mințim pe nimeni și știți foarte bine, domnule deputat, lucrul acesta, și când spun noi, mă refer la membrii comisiei și la mine. E o chestiune de simplă tehnică legislativă.

La urma urmei, dacă veți remarca, ori că legea intră în vigoare, în ansamblu ei, deci, punerea în plată, după 1 ianuarie 2006 și anumite articole, care înseamnă pregătirea logistică a punerii în aplicare a legii, intră în vigoare în termenele speciale, prevăzute în conținutul legii, fie mergem pe varianta dumneavoastră, este exact același lucru. Ca și construcție juridică, dacă dumneavoastră credeți, și nu vreau să intru în detalii de tehnică legislativă și de drept constituțional, dacă dumneavoastră credeți de cuviință, eventual, la art.19, în conținutul acestuia, am putea să facem referire și la art.19. Apropo de ceea ce înseamnă intrarea în vigoare, în mod special, față de restul prevederilor legii care, așa cum spuneam, intră în vigoare de la 1 ianuarie 2006. Și cred că aceasta ar fi, dacă îmi îngăduiți cuvântul, o formulă de compromis unanim acceptabilă.

Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnul deputat Bolcaș întâi. Vă rog.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

E vorba efectiv numai de tehnică legislativă și nu este vorba de politică aici. Și, în aceste condiții, vreau să vă spun că prorogarea intrării în vigoare care este prevăzută în art.19, parcă, pentru anumite articole, special puse în valoare, nu este nici justificată și nici nu poate să fie operantă.

Pentru că, să vă citesc numai cu titlu de exemplu, timpul nu-mi îngăduie, art.7, care "intră în vigoare de la data de 1 ianuarie 2006", cum prevede acest articol, se referă la "atestarea calității etc. se solicită de către OALPR și se face de către comisia prevăzută la art.6". Păi, cum să constitui eu o comisie de la art.6, dacă legea n-a intrat în vigoare? Mă apuc s-o constitui după 1 ianuarie 2006.

Deci, nu este rațional, domnule Onisei, și mă bucur că ați recunoscut că intrarea în vigoare, în condiții de normalitate, la 3 zile după publicare este soluția cea mai oportună și nu există nici un fel de impediment.

De aceea, vă propun eliminarea textului, pentru că nu mai trebuie să reproducem o prevedere constituțională.

Vă rog să puneți la vot eliminarea.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc, stimate coleg.

Din partea comisiei?

Doamna Raluca Turcan:

În calitate de membru al comisiei, aș dori să afirm că nu este vorba câtuși de puțin de rea intenție, ci doar de aspecte legate de tehnică legislativă. Comisia susține introducerea în textul art.19, după art.18, inclusiv a art.19, care prevede mențiunea referitoare la intrarea în vigoare a legii începând cu 1 ianuarie 2005.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Atunci, supunem la vot propunerea făcută de domnul deputat. Vă rog, domnule Bolcaș!

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Sigur că este vorba de o eroare, e vorba de Comisia de cultură, o lege nu poate retroactiva. Deci nu pot să spun 1 ianuarie 2005. Intrarea în vigoare este cea constituțională, la 3 zile după publicarea în Monitorul Oficial.

De aceea, am propus eliminarea integrală a textului și așa suntem și în constituționalitate și satisfacem și toate cerințele intrării în vigoare a legii.

Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Inițiatorul.

Domnul Ioan Onisei:

Domnule președinte de ședință,

Eu susțin punctul de vedere al comisiei. Așadar, adăugarea în enumerarea de la art.19 și a art.19. Și l-aș ruga pe domnul deputat Bolcaș să remarce că este vorba de un termen special pe care noi îl introducem, nu termenul general prevăzut de Constituție, și anume că, de fapt, cu excepția articolelor respective, întreaga lege va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2006.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Atunci, supun la vot propunerea făcută privind eliminarea...

"Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2006, cu excepția art.4-7, 9 alin.2), 12, 17, 18 și 19 care intră în vigoare la trei zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I."

Acesta este amendamentul.

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din bancă):

Am cerut eliminarea textului.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Acesta este amendamentul, da?

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate. Vă mulțumesc. Rămâne pentru vot final. (Vociferări)

Procedură. Domnul Gheorghiof.

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Legea s-a votat pe articole și s-a transmis votului final. N-ați fost atenți când a spus domnul președinte, vă rog să mă credeți!

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din bancă):

S-a votat eliminarea textului.

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Nu, nu! Nu eliminarea.

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu-Duvăz:

Procedură.

Stimate domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Conform regulamentelor, amendamentul trebuia supus la vot. Amendamentul a fost eliminarea. Noi am votat în acest spirit și literă a regulamentului eliminarea. Deci, vă rog să consemnați votul ca atare.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Iertați-mă! Nu vreau să profit de erori, dar sunt două lucruri absolut explicite: primul lucru explicit, amendamentul de eliminare se supune la vot primul. E text de regulament. Deci, domnul președinte a procedat corect.

În al doilea rând, domnia sa a anunțat explicit că supune la vot amendamentul de eliminare citind integral textul. Am votat în cunoștință de cauză. Regret.

Vă rog să consemnați rezultatul votului de eliminare a textului.

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Se vede că sunteți poate la primul mandat. Da. Vă mulțumesc.

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din bancă):

Se vede că sunteți la ultimul mandat!?!

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Îmi pare rău, domnule coleg, nu mă refeream la dumneavoastră. Nu mă refeream la dumneavoastră. Știu că vă doriți să vă fie ultimul, dar eu vă doresc să fie în continuare cât mai puteți s-o duceți. Vă mulțumesc.

Domnule coleg, domnul președinte a citit și a cerut votarea în integralitate a textului, cu modificarea introducerii punctului 19. Nu ați fost atent. Îmi pare rău. Știu că domnul coleg, lider al grupului dumneavoastră, polarizează toată atenția, toată atenția dumneavoastră a fost pe liderul grupului dumneavoastră. Ați fost atât de bine polarizați încât nu ați înțeles ceea ce votați. Votul a fost pe art.19, așa cum a precizat domnul președinte. Și a spus: "Cine este pentru art.19, cu modificarea următoare..." Și a citit-o și a și întrebat. Așa este, domnule coleg? S-a dat din cap că așa este. Deci, art.19 a fost adoptat. Vă mulțumim.

(Vociferări din partea Grupului parlamentar al P.S.D.)

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu-Duvăz:

Stimate domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

În condițiile în care dumneavoastră vreți să enunțați un alt text, există următoarele soluții: în primul rând, noi respingem această interpretare. În al doilea rând, dacă președintele ar fi spus așa, înseamnă că a greșit în fața regulamentului Camerei Deputaților. Și greșind, nu se poate valida o asemenea interpretare. Dar cel mai simplu este să luăm textul stenogramei și pentru chestia asta putem și cu această ocazie să verificăm exact ceea ce a spus președintele de ședință.

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Apreciez solicitarea care ați făcut-o. O verificare de genul ăsta s-a mai propus și în 1998. Dacă vreți fac și trimitere la lege, dar pentru acest lucru, nu acum putem verifica stenograma, banda magnetică și Camera să verifice dacă într-adevăr este o situație de încălcare, se procedează la revotare, dar nu acum putem verifica treaba asta. Deci, s-a transmis spre vot final.

Dacă constatăm, se poate repune imediat pe ordinea de zi a Camerei Deputaților. Dar eu nu cred și vă spun din nou, că știu dorințele dumneavoastră. În mod expres, s-a solicitat și s-a cerut și acceptul colegului, pentru că s-a spus de domnul președinte "art.19, cu modificarea respectivă" s-a trecut la vot.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Deci, constatăm că suntem în situația în care se contestă votul și atunci propun reluarea votului. Este o situație tipică de contestare a votului. (Vociferări.)

Da. Vă rog!

Domnul Cristian Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte de ședință,

Domnilor, să nu ne face că nu înțelegem. Deci, din partea grupului nostru există o disponibilitate clară să rezolvăm situația. În afara faptului că este foarte multă lume în sală și sunt convins că lucrul ăsta este de domeniul evidenței, care a auzit ce ați spus dumneavoastră, putem să mergem pe invocarea de către domnul secretar Gheorghiof a faptului că dorește și este de acord cu verificarea stenogramei.

Dar asta nu înseamnă nici că reluăm votul, asta nu înseamnă nici că trimitem legea și vedem ce se întâmplă după, ne oprim ca o fotografie în acest moment. Liderii grupurilor vor cerceta împreună cu tehnicienii până data viitoare stenograma. Dacă s-a întâmplat să supuneți la vot, cum a fost corect, de altfel, eliminarea, se elimină textul și de acolo mergem mai departe. Noi nu putem să cauționăm în momentul acesta prin votul nostru în continuare un lucru care nu știm cum s-a întâmplat.

Deci, corect este și s-a mai întâmplat într-adevăr în Parlamentul României, într-o altă legislatură, vom verifica stenograma și atunci lucrurile vor fi foarte clare. După aceea, continuăm cu procedura respectivă și vom vedea. Dacă dumneavoastră aveți dreptate, vom proceda ca atare. Dacă cei care contestă votul au dreptate, votul nu se mai repetă decât printr-o tehnologie pe care eu, astăzi de dimineață, am invocat-o ca fiind neregulamentară și nelegală, să trimitem la comisie și acolo să facem amendamente. Și așa ceva, eu personal nu voi mai fi niciodată de acord în Parlamentul României să se întâmple, pentru că e o viclenie ieftină.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnul Nicolăescu.

Domnul Gheorghe Eugen Nicolăescu:

Spre surprinderea colegei mele, doamnei deputat, am să fiu de acord cu domnul Cristian Dumitrescu și cred că este corect să verificăm modul în care noi am votat și atunci e bine ca până luni să se verifice stenograma. La Biroul permanent al Camerei și la C.O.Z. să se ia o decizie în ceea ce privește repunerea sau nerepunerea în discuție a acestui articol și, în funcție de acest rezultat, mergem mai departe cu procedura parlamentară.

Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc.

Se supune la vot propunerea domnului Eugen Nicolăescu.

Cine este pentru?

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate. Mulțumesc.

Domnul Gheorghiof. Pe procedură.

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Să încercăm să trecem de la cele lumești la o parte mai spirituală. Potrivit art.29 și art.80 din Regulamentul Camerei Deputaților, ordinea de zi și programul Camerei Deputaților sunt de competența Biroului permanent care propune Comitetului ordinii de zi modificarea acestei ordini de zi.

Aș dori și vă solicit, stimați colegi, și mai ales liderilor grupurilor parlamentare acum o modificare a ordinii de zi, și anume să dăm Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu.

V-aș propune ca proiectul de lege care privește problematica terenurilor pentru care și Prea Înalt Prea Sfinția Sa, Arhiepiscopul Sucevei, este prezent, să-l trecem acum de pe ordinea de zi, dacă nu mă înșel, de la pct.16, să vină acum, imediat după acest controversat punct pe care noi abia l-am încheiat. Și să începem dezbaterea pe acest proiect de lege.

Solicit liderilor grupurilor parlamentare din Camera Deputaților să accepte această modificare pentru a putea începe dezbaterea pe proiectul de la pct.16.

Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Bolcaș.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Iertați-mă, dar sunt câteva lucruri neprecise aici. În primul rând, nu înțeleg cum se trece de la cele lumești la cele spirituale, când e vorba de 90.000 de hectare de pădure?! Vă rog să mă iertați. Dar nu am nimic împotriva unei modificări a ordinii, dar de data aceasta nu ne aflăm în ședință de Birou permanent, ca Biroul permanent să propună și Comitetul ordinii de zi să fie de acord, ci numai liderii, prin consensul lor, pot propune plenului acest lucru. Aștept ca un lider să facă această propunere. Noi ne declarăm de acord. Dar nu facem propunere.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnul Eugen Nicolăescu.

Domnul Gheorghe Eugen Nicolăescu:

Mulțumesc părerii pertinente a domnului lider de grup al PPRM-ului, domnul Bolcaș. Vreau să vă spun că am făcut o consultare cu liderii grupurilor parlamentare de la P.N.L., P.D., PUR, UDMR și PPRM. Dumnealor au fost anticipat de acord. Bănuiesc că și liderul grupului parlamentar de la P.S.D. este de acord. Și, ca atare, stimate domnule președinte, puteți să luați act de această propunere pe care v-o facem.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Dacă Comitetul ordinii de zi a fost de acord, solicit să trecem la dezbaterea proiectului de lege...

Domnul Duvăz.

Domnul Bogdan Nicolae Niculescu-Duvăz:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aici liderul Grupului Partidului Popular România Mare a avut riguros dreptate. Deci, acest lucru se poate obține prin consultări. Consultările pot să dureze zece minute, cu totul. Dar trebuie să se retragă liderii pentru consultări pentru a veni, de comun acord, cu această decizie în fața noastră. Altfel, ne aflăm într-un precedent, sau într-un caz fără precedent, și care va deveni un precedent în continuare și eu n-aș vrea să ne schimbăm ordinea de zi în decursul lucrărilor, așa cum dorește unul sau altul.

Nu ne opunem acestei discuții, însă consultările trebuie să aibă loc. Vă rugăm să luați o pauză pentru consultări.

Vă mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule coleg, cei patru sau cinci lideri de grup au fost de acord, U.D.M.R., P.D., P.N.L., PUR și PPRM. Întrebarea e dacă dumneavoastră sunteți de acord, pentru că ceilalți toți au fost de acord. Deci, e simplu de spus, da sau nu.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Suntem într-un clinci absolut formal, procedural. Îmi pare rău că a intervenit, dar, domnule președinte, vă aflați în fața unei propuneri pe care nu o puteți respinge. O pauză scurtă de consultări.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Atunci, propun o pauză de cinci minute pentru consultarea liderilor de grup.

Domnul Gheorghe Eugen Nicolăescu:

Domnilor lideri ai grupurilor parlamentare, domnule Mitrea, haideți să ne consultăm cinci minute, ca să îndeplinim o procedură formală. Până ne ducem și ne întoarcem, zece minute.

Mulțumesc.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Pauză cinci minute, vă rog!

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 21 janvier 2020, 3:56
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro