Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 14, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.48/21-04-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
20-01-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 14-04-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 14, 2005

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2005 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 45/2003 privind finanțele publice locale (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 100/2005

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

  ................................................

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2005 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 45/2003 privind finanțele publice locale.

Potrivit prevederilor art. 108 alin. 3 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

Conform prevederilor art. 100, 111, 112 din Regulament, urmează să aprobăm timpul afectat luărilor de cuvânt, cât și durata de timp afectată acestui proiect de lege.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci sesizată în fond să ne facă propunerile.

Domnul Mihai Nicolae Tănăsescu:

Mulțumesc.

Suntem la Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2005 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 45 privind finanțele publice locale.

Acest proiect de lege a fost discutat în comisie. El are ca obiect de activitate încercarea suplinirii diminuării veniturilor care aparțin colectivităților locale prin introducerea cotei unice de impozitare cu aproximativ 11.200 de miliarde, prin majorarea cotelor defalcate din impozitul pe venit de la 63% cât exista în trecut, la 82%.

Astfel, propunerea care a fost făcută a avut drept obiect acordarea a 47% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor, 13% la bugetul propriu al județului și 22% la dispoziția consiliului județean pentru echilibrarea bugetelor locale.

Pentru Municipiul București, cota de 82% se repartizează 23,5% la bugetele sectoarelor, 47,5% la bugetul propriu și 11% la dispoziția Consiliului general al Municipiului București.

Cu aceste modificări care vin în întâmpinarea colectivităților locale pentru a compensa goluri de venituri ca urmare a introducerii cotei unice, comisia a dezbătut și a aprobat forma adoptată de Senat.

Mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Timpii?

Domnul Mihai Nicolae Tănăsescu:

Fiind procedură de urgență, 5 minute cu 1minut, cred că este cel mai corect.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră propunerea comisiei.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu avem.

Abțineri? Nu avem.

Dacă, la dezbateri generale, există colegi care vor să intervină?

Domnule Nicolăescu.

Domnul Gheorghe Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

După aprobarea cotei unice de impozitare, foarte multe comunități locale au fost oarecum neliniștite de modul în care se vor acumula, de acum încolo, bugetele locale, având în vedere că o mare parte din cota de impozit pe venit rămânea la nivelul comunităților locale.

Posibilele goluri de venituri, care ar fi putut afecta bugetele locale, trebuiau suplinite și eu cred că această măsură pe care Guvernul a luat-o, în sensul de a crește cota care rămâne la nivelul comunităților locale are darul, pe de o parte, să asigure bugetele locale la nivelurile prognozate pentru 2005, dar, în același timp, vreau să spun că această măsură are darul, sper eu, să liniștească comunitățile locale că nu vor avea nici un fel de problemă în acest an în ceea ce privește formarea disponibilităților necesare pentru finanțarea multelor cheltuieli pe care le au de făcut bugetele locale, dar, din păcate, nu totdeauna au surse suficiente.

De aceea cred că trebuie privită cu foarte multă seriozitate măsura Guvernului și, în același timp, acceptată sub forma unei intenții bune și sper ca și rezultatele să fie pe măsura acestei intenții. De aceea, rog colegii deputați să aprobe acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul Mihai Tănăsescu.

Domnul Mihai Nicolae Tănăsescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur, proiectul de ordonanță vine după o perioadă de timp, când colectivitățile locale, într-adevăr, au fost foarte îngrijorate vis-à-vis de aplicarea cotei unice.

Nu există o potențiabilitate de minusuri de venituri, ci o certitudine de minusuri de venituri prin aplicarea cotei unice pentru colectivitățile locale. Este foarte clar că această măsură vine să mai "dreagă busuiocul", cum spune românul, dar, din păcate, nu este o măsură care să completeze pe deplin efectele negative ale introducerii cotei unice.

În discuțiile purtate cu foarte mulți colegi din țară, din consilii județene, această măsură, sigur, vine și acoperă ceva, dar, din păcate și puteți s-o constatați și dumneavoastră în județele respective, veniturile pe care colectivitățile locale le vor încasa vor fi, în anul 2005, chiar și cu această măsură, cu cel puțin 10 % mai mici decât în perioada anului trecut. Aceasta este realitatea.

De aceea, cred că executivul are sarcina să urmărească și să vadă exact cum evoluează aceste măsuri care se iau și sigur și eu vă propun să fim de acord cu această ordonanță, dar, în același timp, să încercăm prin măsurile noastre parlamentare să acordăm, poate, la o rectificare bugetară, mai mulți bani pentru colectivitățile locale, fiindcă chiar și cu această măsură, cum spuneam, banii respectivi nu ajung pentru colectivitățile locale.

De aceea, cred că la momentul aplicării cotei unice, poate trebuia să se urmărească mai atent vizavi de impactul pe care această măsură fiscală l-a avut asupra colectivităților locale și nu numai.

De aceea, Grupul parlamentar al PSD va fi de acord cu aprobarea acestei măsuri, dar, în același timp, tragem un semnal de alarmă Guvernului vizavi de aplecarea mai atentă asupra nevoilor și asupra modului în care veniturile colectivităților locale vor fi formate în anul 2005.

Mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă există alte grupuri parlamentare care doresc să intervină?

Inițiatorul?

Doamna Georgeta Elisabeta Ionescu (secretar de stat, Departamentul pentru relația cu Parlamentul.):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vrem doar să aducem câteva argumente care să releve situația la zi. Deci, față de cota defalcată, colectată în luna februarie a anului 2004 de 3.912 mii de miliarde lei, în luna februarie 2005 a fost colectat cu un procent de 22,6 % mai mult, adică 4.796 mii de miliarde lei, în luna martie s-a înregistrat un plus de 13,8 %, iar în luna ianuarie de 34,9 %.

În consecință, majorarea cotei defalcate din impozitul pe venit, care rămâne la dispoziția unităților administrativ-teritoriale, în procent de 82 % aduce reale beneficii acestora.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Da, domnule președinte.

Domnul Mihai Nicolae Tănăsescu:

Apreciez foarte mult că inițiatorul vine și cu cifre. Nu cred că este locul să facem o analiză a acestor cifre, dar vă pot spune că, așa cum au fost ele prezentate, tabloul este incomplet.

Să nu uităm că luna ianuarie este de fapt aferentă lunii decembrie 2004, să nu uităm că luna februarie și martie, așa cum sunt prezentate, sunt prezentate în termeni nominali și nu reali.

Deci analiza este mult mai profundă și, de aceea, semnalul de alarmă pe care îl trag încă o dată de la această tribună vis-à-vis de grija pe care autoritățile, Guvernul trebuie să o aibă față de asigurarea resurselor colectivităților locale trebuie să constituie o prioritate pentru actualul Guvern.

Mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Cele cinci minute s-au terminat, dar trebuie să-i dau cuvântul domnului Nicolăescu. În general, am fost elastic în conducerea ședințelor, nu vreau să devin astăzi...

Domnul Gheorghe Eugen Nicolăescu:

Sigur, n-aș fi vrut să mai iau cuvântul dacă domnul deputat Tănăsescu n-ar fi intervenit să-și spună îngrijorarea și este de înțeles și chiar mi se pare că este normal să facă acest lucru. Dar, a transforma această îngrijorare într-o declarație politică mi se pare că nu este prea potrivit, având în vedere că, totuși, dumnealui a susținut acest proiect de lege.

De aceea, eu nu cred că trebuie să intrăm acum în dispute dacă această cotă va produce goluri mai multe sau mai puține sau, dimpotrivă, până la sfârșitul anului vom avea un surplus de venituri, așa cum noi sperăm, de altfel.

Eu cred că este bine să lăsăm viața să spună cine are mai multă dreptate în această problemă. Eu cred în continuare că măsura pe care am luat-o este foarte bună și-și va produce efecte. Înțeleg, de asemenea, îngrijorarea domnului Tănăsecu și sper ca, în sfârșit, la acest sfârșit de an să putem să discutăm cu argumente și cu modul în care viața ne-a demonstrat că unii sau alții avem dreptate.

Ca atare, domnule președinte, vă rog să acceptați, din partea Grupului parlamentar al PNL, o discuție pe această temă în cu totul alt cadru, iar la acest proiect de lege să trecem la vot și, încă o dată, vă spun că susținem acest proiect de lege.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat. Referitor la discuții în alt cadru, nu sunt eu cel în măsură să le aprob sau nu. Aveți dreptul să le organizați de câte ori doriți.

Constat că s-au scurs cele cinci minute alocate dezbaterilor generale și trecem la dezbaterea pe text.

Titlul legii așa cum a fost propus de către Senat.

Dacă există intervenții? Vă rog.

Domnul Ioan Aurel Rus:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Și PPRM cred că are dreptul un minut să se pronunțe.

Eu mă bucur că din partea Guvernului există o intenție de recoltare a acestor sume, doar ca intenție, pentru că realitatea este cu totul alta. Dacă ne vom uita în buzunarul celui care cotizează banii pentru aceste fonduri, vom vedea că la carburanți plătește în ultimele cinci săptămâni cinci majorări de preț, la taxe și impozite majorări de preț, la telefonie, RENEL și unde mai vreți dumneavoastră. Atunci vreau să mă uit spre stimatul coleg care mai înainte spunea că se vor vedea realizările acestei intenții bune. Unde se găsesc ele? La consiliile populare sau în bugetul lor, nicidecum. Eventual, rectificarea de la Guvern care va veni, atunci când va veni, va încerca să arate că ceva se realizează, dar să nu uităm că contribuabilul încă suferă, iar măsura populistă cu cota unică de impozitare încă nu și-a găsit rezolvarea.

Mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Revin. Titlul legii. Dacă există intervenții la titlul legii? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră titlul legii așa cum a fost el propus de către Senat.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu avem.

Abțineri? Nu avem

Adoptat în unanimitate.

Articolul unic al legii.

Dacă există intervenții? Nu sunt.

Voturi pentru?

Dacă există voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? Nu sunt.

Adoptat în unanimitate.

Intrăm la ordonanță.

Art. I al ordonanței. Dacă există intervenții? Nu există.

Voturi pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? Nu sunt.

Adoptat în unanimitate.

Art. II al legii. Dacă există intervenții? Nu sunt.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu avem.

Abțineri? Nu avem.

Adoptat în unanimitate.

Proiectul de lege a fost adoptat pe articole. Urmează să fie dat votul final la sesiunea specială organizată săptămâna viitoare.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 21 janvier 2020, 4:03
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro