Gheorghe Gabor
Gheorghe Gabor
Ședința Camerei Deputaților din 10 mai 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.64/17-05-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-06-2019
18-06-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 10-05-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 mai 2005

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Gheorghe Gabor

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.46 Gheorghe Gabor - sugestii pentru modificarea Legii nr. 10/2001;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Gheorghe Gabor:

Sugestii pentru modificarea Legii nr. 10/2001.

Se intenționează modificarea dispozițiilor art. 18 lit. d) din Legea nr. 10/2001 în sensul de a se legaliza vânzările imobilelor înstrăinate prin alte legi decât Legea nr. 112/1995, care stabilește doar vânzarea imobilelor ce au fost preluate de stat, cu sau fără titlu, dar care nu au fost revendicate în termenul stabilit de lege.

Astfel, dacă textul inițial prevedea că înstrăinarea imobilelor către fostul chiriaș se poate face numai în baza Legii nr. 112/1995, se preconizează legalizarea vânzării imobilelor preluate de către stat, cu sau fără titlu, și care au fost vândute în baza altor legi, cum sunt: Legea nr. 61/1990, Legea nr. 85/1992 și Legea nr. 76/1994. Or, aceste ultime legi reglementează vânzarea către chiriași doar a imobilelor (apartamentelor) construite din fonduri de stat și nu cele naționalizate sau preluate de stat în baza Decretului nr. 223/1974 sau expropriate.

În consecință, propunem eliminarea unei asemenea prevederi pentru considerentul că în această situație actele de înstrăinare făcute în baza Legii nr. 61/1990, cu modificările ulterioare, pentru imobilele naționalizate sau preluate în baza Decretului nr. 223/1974 se vor legaliza, legalizându-se în acest fel și furtul săvârșit de statul comunist, rămânând bine vândute - de regulă foștilor nomenclaturiști - imobile preluate de stat fără titlu și fără drept.

Prin modificarea textului din art. 18 lit. d) din Legea nr. 10/2001, foștii proprietari sau moștenitorii lor nu vor mai avea posibilitatea de a se adresa instanțelor de judecată cerând declararea nulității contractelor de înstrăinare încheiate în mod abuziv, fie că aceste înstrăinări nu intră sub incidența Legii nr. 112/1995, fie că aceste contracte au fost încheiate cu rea-credință în baza art. 46 din Legea nr. 10/2001.

Mai mult, foștii proprietari care se judecă în prezent pentru anularea contractelor de vânzare-cumpărare ce au avut ca obiect imobilele preluate în mod abuziv de statul comunist și care au avut câștig de cauză la fond și în apel, vor pierde procesele la Înalta Curte de Casație și Justiție pe o lege făcută de un guvern liberal, ceea ce va duce și la îndepărtarea alegătorilor noștri, iar Statul Român va fi obligat în continuare de instanțele europene la plata unor despăgubiri pentru foștii proprietari sau pentru moștenitorii lor.

Propun modificarea art. 46 din Legea nr. 10/2001 în sensul favorabil proprietarilor și declararea ca nule a tuturor contractelor de înstrăinare încheiate între stat (sau regii) și chiriași pentru imobilele preluate în mod abuziv de către stat în baza Decretului nr. 111/1951, Decretului nr. 218/1960, Decretului nr. 712/1966 și Decretului nr. 223/1974 și modificarea alin. 5 din art. 46, text ce restricționează dreptul la acțiune în constatarea nulității unui act lovit de nulitate absolută - prin prescripție - situație inadmisibilă față de dreptul comun care prevede că o asemenea acțiune este imprescriptibilă.

Nu este posibil ca prin modificările aduse Legii nr. 10/2001 de guvernul nostru să se înrăutățească situația foștilor proprietari, atâta vreme cât noi am promis în alegeri că le garantăm restituirea în natură a imobilelor ce le-au fost preluate abuziv de comuniști.

Nu ne putem permite ca tocmai noi să fim aceia care legalizăm fărădelegile unui regim totalitar.

Dacă nu avem curajul să ne îndeplinim promisiunile electorale, atunci, mai bine lăsăm legea așa cum este acum și ne declarăm incapabili de a rezolva problema.

Propun de asemenea emiterea unei ordonanțe de urgență de revocare a H.G. nr. 498/14 mai 2003 de aprobare a Normelor de aplicare unitară a Legii nr. 10/2001, aceasta deoarece este o hotărâre neconstituțională - art. 108 alin. 2 prevede că: "Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor" și nu pentru aplicarea unitară a legii, acesta fiind un atribut al instanței supreme, potrivit art. 329 Cod de Procedură Civilă, care prevede că se poate promova recursul în interesul legii pentru a se asigura o interpretare și aplicare unitară a acesteia.

De asemenea, este de reținut că numai instanțele de judecată au posibilitatea legală de a interpreta legea, iar modificarea legilor este atributul puterii legislative.

Este de remarcat că trecuta guvernare a ignorat atât Constituția, cât și separarea puterilor în stat, motiv pentru care actuala guvernare are obligația de a remedia această stare de lucruri.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 25 iunie 2019, 23:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro