Károly Kerekes
Károly Kerekes
Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.72/31-05-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-03-2021 (comună)
01-03-2021 (comună)
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 24-05-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2005

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.33 Kerekes Károly - o analiză a noului sistem de tarifare a gazelor naturale;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Kerekes Károly:

Declarație politică

Introducerea abonamentului la gazele naturale începând cu 01.04.2005 a generat nemulțumiri și proteste justificate în toată țara. Cu toate acestea este foarte probabil că abonamentul nu va fi eliminat pentru că ea ține de obligațiile asumate de către România în negocierile cu UE. De remarcat este faptul că în alte țări unde salariile și pensiile sunt mult mai mari decât la noi, cum ar fi Franța și Italia, abonamentele sunt mai mici decât în România.

Sistemul nostru de abonament stabilit de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale este nedrept, încalcă principiile protecției sociale și acționează împotriva intereselor economice generale.

Noul sistem de tarifare dezavantajează acei numeroși proprietari de apartament din blocurile de locuințe care din dorința de a consuma măsurat și de a plăti cât au consumat, au făcut un efort financiar considerabil pentru montarea instalației de separare de la comun și contorizarea individuală a consumului de gaze naturale pentru menaj. Această categorie poate înregistra cheltuieli anuale mult mai ridicate, atât față de vechiul tarif valabil până la 30.03.2005, cât și față de costul consumului în comun cu noul sistem de tarife.

Din datele culese rezultă că apartamentele contorizate individual realizează consumuri anuale cu 35-60% mai reduse față de comun, dar în noua situație - datorită ponderii exagerat de mari a părții fixe a tarifului - se diminuează interesul pentru economisire.

Familiile din apartamentele contorizate individual cu consum redus (până la 150 m3/an) sunt cele mai defavorizate, cheltuielile anuale ale acestora pot crește până cu peste 200% față de vechiul tarif, iar în lunile de vară ele pot plăti de 3-4 ori mai mult față de costul în comun. În această situație se află familiile de 1-2 persoane, a căror pondere în mediul urban este covârșitor, iar aceste persoane sunt în mare parte pensionari.

Noul sistem dezavantajează în mare măsură și unii agenți economici (mai ales întreprinderile mici și mijlocii), care folosesc gazele naturale în scopuri tehnologice.

Nu cred că modificarea legii gazelor ar putea rezolva problema, atribuirea către Guvern a competenței de a aproba tariful la gaze naturale contravine cerințelor Uniunii Europene, care a insistat pentru înființarea unei autorități independente, care printre altele are și această competență de a stabili tariful. Singurul lucru ce s-ar putea face este reducerea intervalelor de consum și stabilirea unor abonamente mai mici, mai acceptabile pentru populație și în general pentru economia noastră în tranziție.

Aceasta aparține exclusiv de competența Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, care - ținând cont de presiunile sociale - pare a fi înclinată spre modificarea sistemului de tarifare, cerând consumatorilor o perioadă de grație de cel puțin 6 luni pentru a da explicații populației și a descoperi deficiențele sistemului.

Întrebarea este de ce nu s-a făcut acest lucru înainte de a introduce acest sistem de tarifare? Răspunsul poate fi numai unul: această autoritate reprezintă interesele acelora care au deținut zeci de ani monopolul furnizării gazelor naturale, ale acelora care după schimbarea de regim și-au construit palate ca în povești din acest monopol și care nu dispun nici în cea mai mică măsură de simțul solidarității față de perdanții tranziției, adică cu acea parte a societății românești care a ajuns în situație socială gravă.

În loc de a cere perioadă de grație pentru a da explicații populației, ar fi mai oportun ca autoritatea să suspende imediat acest sistem de tarifare până la efectuarea modificărilor necesare.

Introducerea acestui sistem de tarife la gaze, care cuprinde și abonamentul mult contestat este una dintre multele cerințe ale integrării europene, care are și costuri sociale pentru populație. Însă atenuarea costurilor sociale ale integrării prin măsuri de protecție socială corespunzătoare este datoria Guvernului. Neglijarea acesteia contribuie la creșterea tensiunii sociale cu riscul creării în rândurile populației a unui climat potrivnic integrării europene. Acest caz trebuie să fie un avertisment serios pentru Guvern.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 3 martie 2021, 11:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro