Romeo Marius Raicu
Romeo Marius Raicu
Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.72/31-05-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-03-2021 (comună)
01-03-2021 (comună)
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 24-05-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2005

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.40 Romeo Marius Raicu - declarație politică privind importanța menținerii trupelor românești în Irak;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Romeo Marius Raicu:

Declarație politică privind importanța menținerii trupelor românești în Irak

"Participarea României în cadrul unor misiuni militare în afara statului român se face în interesul securității colective a României și potrivit obligațiilor asumate de România prin tratate internaționale", așa cum se arată în alin 1 din art. 5, Legea nr. 45 /1994 privind apărarea națională a României.

Conform art. 2, pct. d), forțele armate din România pot participa la operațiuni de tip coaliție, dacă acestea se desfășoară în scopul prevăzut de art. 5 din Legea nr. 45/1994.

Acțiunile "Coaliției de voință" ("Coalition of the willing), desfășurate în cadrul misiunii "IRAQI FREEDOM", așa cum a fost ea definită de administrația americană, au fost legitimate de numărul mare de state care au și-au exprimat susținerea față de operațiunile militare desfășurate în Irak, respectiv 48 la începutul conflictului, din care 26 de țări participau încă efectiv la data de 15 martie 2004.

Prin Rezoluția Consiliului de securitate al Organizației Națiunilor Unite nr. 1546, printre ai cărei inițiatori s-a numărat și România, s-a stabilit mandatul sub care va acționa Misiunea de Asistență a Națiunilor unite în IRAK, (United Nations Assistance Mission for Iraq-UNAMI). Consider că problema existenței trupelor militare românești în Irak trebuie regândită împreună cu partenerii noștri americani, în sensul că acestea ar putea ca în continuare, în condițiile existenței deja a unui cadru legitim definit de națiunile Unite, să își continue misiunea de stabilizare și menținere a securității și păcii în Irak, fie în cadrul UNAMI, fie în cadrul unei alte structuri de menținere a păcii și de reconstrucție.

Potrivit aceleiași Rezoluții a Consiliului de securitate al Națiunilor Unite nr. 1546, situația din Irak continuă să reprezinte o amenințare la adresa securității și păcii din Irak. În acest context, consider că menținerea trupelor noastre în Irak reprezintă un factor de stabilitate. Prezența românească în cadrul forței multinaționale din Irak este legitimată de existența Rezoluției Consiliului de securitate al Organizației Națiunilor Unite nr. 1546, care recunoaște rolul și importanța menținerii și continuării eforturilor forței multinaționale din Irak, care să asigure securitatea și stabilitatea în Irak, în scopul asigurării tranziției politice, asigurării securității prezenței Misiunii Națiunilor Unite.

Prezența forțelor armate românești pe teritoriul Irakului, în cadrul forțelor multinaționale, este justificată și de dorința exprimată de Guvernul legitim irakian, exprimată în fața Națiunilor Unite.

Rolul României în cadrul unor astfel de misiuni în afirmarea și consolidarea unei politici externe coerente poate fi considerat din mai multe perspective:

pe de o parte, România se afirmă ca și promotor al stabilității și securității internaționale, în zone de risc major la adresa securității internaționale;

pe de altă parte, participarea României, alături de Statele Unite, în misiuni de menținere a păcii și stabilizare ne transformă în parteneri credibili și aliați veritabili, element esențial în întărirea parteneriatului special pe care îl avem, urmând astfel linia de politică externă definită de șeful statului, domnul Traian Băsescu.

Nu în ultimul rând, prezența României are și un rol preventiv, în privința riscurilor și amenințărilor la adresa securității naționale, din cauza efectului de revărsare a instabilității (spillover effect) din aceste zone de risc maxim de securitate. În acest context, se justifică și adoptarea unei doctrine preventive, așa cum a fost ea definită de Președintele statului, domnul Traian Băsescu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 3 martie 2021, 11:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro