Corneliu Ioan Dida
Corneliu Ioan Dida
Sittings of the Chamber of Deputies of November 28, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.192/05-12-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 28-11-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 28, 2005

14. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și membrilor Guvernului de către deputații:  
  14.3 Corneliu Ioan Dida
 
see:

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Domnii deputați Corneliu Dida, Mazăre și Eduard Martin, PSD, tot doamnei ministru Sulfina Barbu.

Domnul Corneliu Ioan Dida:

Mulțumesc, domnule președinte,

Stimată doamnă ministru,

Stimați colegi,

Interpelarea de față are în vedere un proiect al Consiliului Local și al Primăriei Constanța care, în substanță, prevedea următoarele.

Construcția unei șosele de cinci kilometri și jumătate între portul Tomis și stațiunea Mamaia, de-a lungul falezei nord a Constanței. Șoseaua ar fi avut un carosabil de nouă metri lățime, cu pistă de bicicletă și promenadă pietonală spre mare, iar spre oraș ar fi avut amenajări, accese, parcări și spații verzi.

Cu o valoare de 10,3 milioane euro, proiectul ar fi atras un credit nerambursabil PHARE de 6,6 milioane euro, restul sumei de 3,7 milioane euro ar fi fost asigurată de Primăria Constanța. Deci bugetul urma să nu fie angajat absolut deloc.

Acest proiect ar fi rezolvat importante probleme ale dezvoltării economice, turistice și sociale ale zonei, dar și probleme legate de protecția și consolidarea falezei orașului, supusă eroziunii mării și amenințată în două zone.

Din cei 10,3 milioane euro prevăzuți, 7 milioane ar fi fost consumate în exclusivitate pentru probleme de mediu, respectiv consolidarea falezei.

Având șapte avize favorabile și alte două condiționate de avizul Ministerului Mediului, acest proiect a fost respins de dumneavoastră, doamna ministru, în baza unei interpretări, cel puțin pripite, a Ordonanței Guvernului 202/2002 așa cum a trecut în 2003 prin Parlament, respectiv Legea 280/2003.

Într-adevăr, art. 16 al acestei ordonanțe la care faceți referire, la alin. 1, prevede interzicerea construcțiilor într-o bandă litorală de 50-150 de metri. Însă, alin. 2 al aceluiași articol, doamnă ministru, prevede o excepție: "Construcțiile indispensabile securității sau serviciilor publice pot face excepție de la prevederile alin. 1."

În ciuda caracterului acestui proiect despre care am vorbit mai sus, al studiului de impact și al avizelor primite, inclusiv de la Ministerul Transportului și de la Agenția Națională de Turism, dumneavoastră ați refuzat încadrarea acestui proiect în excepțiile prevăzute de lege. Cităm: "Proiectul nu reprezintă o construcție indispensabilă securității de acord în sens militar sau serviciilor publice." Aceasta însă, deși pe traiectul amintit sunt două zone de eroziune avansată și activă, una de 200, alta 400 de metri care amenință siguranța unor blocuri de zece etaje situate în imediata vecinătate pe mal, la 30-40 de metri de zona erodată.

Ne întrebăm, doamnă ministru, dacă acestea nu sunt probleme legate de securitatea clădirilor din zonă.

De asemenea, cine va răspunde în caz de catastrofă?

Iată, pe scurt, câteva urmări concrete ale respingerii acestui proiect. Se pierd 6,6 milioane euro, creditul PHARE nerambursat; se pierde o linie de circulație care ar fi deschis turismul și plajele pe alți cinci kilometri, astăzi aflați în marasm; se pierde o reunire într-un complex variat, funcțional și unic al stațiunii Mamaia cu portul Tomis; se pierde prin amânarea acestei deschideri spre mare șansa revitalizării zonei peninsulare a Constanței; se pierde, de asemenea, redeschiderea orașului cu fața spre mare, făcându-l să-și merite numele de oraș turistic.

Și, revenind la ordonanța citată mai sus, doamnă ministru, vă reamintesc că art. 46 obligă Guvernul, prin ministerul dumneavoastră, să refacă zonele afectate de eroziune și să amenajeze plajele acolo unde acestea sunt în mare suferință.

Art. 61 al aceleiși ordonanțe și, respectiv, legi, prevede că finanțarea lucrărilor pentru: "Protecția zonei costiere împotriva eroziunilor datorată valurilor mării se face din bugetul de stat, credite interne sau externe, fonduri pentru mediu etc."

Proiectul nostru, reamintesc, angaja credite nerambursabile 70% și bugetul primăriei 30%. Este ceea ce ați respins dumneavoastră ca soluție la această problemă, inclusiv la cea de mediu, pericolul prăbușirii malurilor.

În aceste condiții, având în vedere obligațiile ce-i revin statului conform celor citate și ministerului dumneavoastră prin aceeași lege, vă rugăm cu tot respectul, stimată doamnă ministru, să ne răspundeți ce resurse financiare intenționați să angajați, în ce fel și când pentru rezolvarea gravelor probleme costiere dintre stațiunea Mamaia și portul Tomis.

Cu deosebită considerație, doamna ministru, așteptăm răspunsul scris și oral.

Vă mulțumesc, domnule președinte și stimați colegi pentru îngăduință.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Sunt obligat să atenționez, domnule deputat, că ați depășit timpul regulamentar, dar problema prezintă interes, doamna ministru ne va înțelege.

Vă rog, doamna ministru.

Doamna Sulfina Barbu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Referitor la această interpelare, noi am transmis și răspunsul scris și încerc să fiu foarte concisă, așa cum spunea și domnul deputat, este foarte adevărat că Ministerul Mediului și Gospodării Apelor, în urma analizei referitoare la solicitarea Primăriei municipiului Constanța, a dat aviz negativ acestui proiect.

Cred că este important să știm că ne-am consultat aici cu specialiști, inclusiv cu specialiști din partea Agenției de Cooperare Internațională a Japoniei și concluziile au fost următoarele:

Având în vedere că, în mod expres, art. 35 interzice autorizarea de construire de noi șosele în banda litorală de 50-150 de metri paralelă cu linia țărmului sau în zonele protejate, prin urmare, Ministerul Mediului nu poate aviza favorabil solicitarea municipiului Constanța, această construcție fiind ilegală în conformitate cu prevederile în vigoare și, de asemenea, cu conceptul general unanim acceptat la nivel mondial, de protecție costieră și ținând cont și de recomandările experților japonezi și scrisoarea v-a fost atașată în răspunsul scris.

Important este să vedem, într-adevăr, ce face Ministerul Mediului pentru această zonă extrem de importantă de interes național, zona costieră a Mării Negre.

Având în vedere procesul continuu de erodare al plajelor, una din măsurile avute în vedere de ministerul pe care îl conduc, pentru a implementa programul de măsuri și lucrări privind protecția și reabilitarea zonei costiere, a fost, deja, angajat un credit nerambursabil oferit de Agenția Japoneză pentru Cooperare Internațională pentru elaborarea studiului de fezabilitate privind protecția și reabilitarea litoralului românesc.

Toate aceste lucrări trebuie făcute în baza unor studii fundamentate de către specialiști.

Acțiunea de cooperare cu GEAIKA se va finaliza prin elaborarea a două studii de fezabilitate, căzându-se de comun acord că zonele prioritare sunt Mamaia-Sud și Eforie-Nord pentru zona de sud.

În paralel cu elaborarea acestor studii, s-a solicitat părții japoneze acordarea de asistență tehnică și pentru studiile de fezabilitate necesare celorlalte trei zone prioritare: Tomis-Nord, Eforie-Sud și Costinești.

De asemenea, legat de evaluarea procesului investițional, de analizeze cost-beneficiu, în funcție de eroziunea costieră, prin USAID, care reprezintă tot o agenție de cooperare internațională, dar a Statelor Unite, derulăm proiectul privind susținerea investițiilor în sectorul apelor din economia românească și v-aș da și titlul: "Studiul de evaluare a efectelor socio-economice ale eroziunii costiere și a oportunităților create prin reducerea fenomenului". În principal, pentru zona Mamaia este colaborarea cu USAID-ul. Pentru acest proiect a fost semnat, în luna iulie 2005, Memorandum-ul între Administrația Națională Apele Române și Direcția Apelor Dobrogea Litoral în calitate de parteneri și, respectiv, USAID, în calitate de elaborator.

Începând cu trimestrul I al anului 2006, în cadrul proiectelor de preaderare MATRA, finanțate de Guvernul olandez, ca o continuare a proiectului inițial, Implementarea Directivei cadru apă. În apele costiere și în zonele transfrontaliere ale României urmează să se deruleze, pe o perioadă de 30 de luni, cu o valoare de 350.000 de euro, studiul privind întărirea capacității instituționale pentru implementarea Directivei cadru apă pentru zona costieră românească a Mării Negre.

Suntem interesați de această zonă. Se află pe programul nostru de guvernare ca un obiectiv extrem de important, dar lucrările de investiții, așa cum vă spuneam, trebuie făcute în baza unor studii elaborate de către specialiști.

Considerăm să specialiștii pe care i-am găsit parteneri - și am fost în Olanda, unde am semnat această colaborare cu Guvernul olandez - sunt, într-adevăr, de primă clasă, și pot să vină să implementeze proiecte viabile în România.

Am studiat și legislația celorlalte țări privind zona costieră și plajele. În răspunsul scris pe care vi l-am transmis veți găsi extrase din aceste legislații atât pentru Spania, Franța, Grecia și alte țări care sunt, de asemenea, țări cu zone costiere, și noi ne integrăm în Uniunea Europeană și trebuie să luăm modele europene.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumim, doamna ministru.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 25 january 2020, 4:05
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro