Gheorghe Gabor
Gheorghe Gabor
Ședința Camerei Deputaților din 14 februarie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.12/24-02-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-06-2019
18-06-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 14-02-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 februarie 2006

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Gheorghe Gabor

  1. Intervenții ale domnilor deputați:

Gheorghe Gabor - declarație cu titlul Cum se aplică în teritoriu dispozițiile Legii nr. 247/2005?;

Domnul Gheorghe Gabor:

Mulțumesc, doamnă președintă.

Declarația mea politică se referă la modul în care se aplică în teritoriu dispozițiile Legii nr. 247/2005.

Asumarea răspunderii Guvernului pentru legile proprietății a fost un act politic de mare curaj, având în vedere opunerea constantă a Opoziției la repunerea lucrurilor în matca lor firească și clarificarea definitivă a dreptului de proprietate.

Desigur, Opoziția nu a dorit adoptarea legilor proprietății prin asumarea răspunderii de către Guvern (depunând împotriva acestora o moțiune de cenzură), susținând că acestea ar trebui să fie adoptate prin procedurile parlamentare obișnuite. Motivul pentru care au dorit acest lucru este simplu: tergiversarea adoptării legilor și încercarea de a le goli de conținut. Aceasta, deoarece în toți anii de guvernare ai actualei Opoziții cei care au fost deposedați în mod abuziv de bunurile lor au fost batjocoriți, prin modul în care s-au rezolvat cererile lor de restabilire a dreptului de proprietate în justiție sau de către organele administrative. Aceasta, în foarte mare măsură, datorită faptului că bunurile revendicate au intrat în proprietatea celor care reprezentau atunci Puterea și, în prezent, reprezintă Opoziția.

Vacanța parlamentară mi-a oferit posibilitatea de a vizita toate primăriile din Țara Făgărașului și de a lua cunoștință în mod direct de modul în care se lucrează la rezolvarea cererilor de restabilire a dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și de dificultățile cu care se confruntă comisiile de aplicare a legilor fondului funciar.

De subliniat că în zona rurală din ținutul menționat nu au fost cereri privind revendicarea unor bunuri imobile construite. Cu această situație s-au confruntat doar primăriile din zona urbană, cele mai multe cazuri fiind rezolvate prin hotărâri judecătorești.

Revenind la restabilirea dreptului de proprietate privitoare la terenurile agricole, este de observat că situațiile sunt diferite, în funcție de opțiunile politice ale președintelui comisiei de aplicare a legii fondului funciar, președintele comisiei fiind acela care accelerează sau frânează rezolvarea cererilor. Desigur că președinți ai comisiilor este bineștiut că sunt primarii localităților respective.

Pe lângă acest aspect, esențial, de altfel, majoritatea comisiilor se confruntă cu o problemă comună, aceasta fiind lipsa topografului care să efectueze măsurătorile și să încheie procesul verbal de punere în posesie definitivă ce stă la baza eliberării titlului de proprietate asupra terenului. Lipsa topometristului de la primărie are o explicație simplă: remunerația care i se poate acorda acestuia nu se ridică la mai mult de 400-500 RON lunar, sumă pe care topometristul o câștigă în trei-patru zile, cât îi sunt necesare pentru a efectua o documentație necesară întabulării în cartea funciară a unui imobil sau pentru înstrăinarea acestuia. Este lesne de înțeles de ce topometriștii refuză să se angajeze la primării sau, dacă totuși devin salariații acestora, atunci, ei se ocupă mai mult de efectuarea unor lucrări particulare, neglijând sarcinile de serviciu.

Situația constatată de mine trebuie să constituie un semnal de alarmă, atât pentru Ministerul Administrației și Internelor, cât și pentru Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale. Consider că se impune de urgență constituirea unui fond special, destinat acoperirii tuturor cheltuielilor necesare salarizării topografilor din primării în mod corespunzător pentru munca depusă sau pentru a putea fi angajate societăți specializate în prestarea serviciilor de topografie, situație în care punerea în posesie și eliberarea titlurilor de proprietate se va putea face în primăvara acestui an, rezolvându-se rapid și eficient o problemă a cărei rezolvare durează de peste 15 ani.

O asemenea măsură este pe deplin justificată, având în vedere faptul că nu se pot încheia acte juridice de înstrăinare a terenurilor în lipsa titlurilor de proprietate. În lipsa titlului de proprietate, persoanele în vârstă nu vor putea concesiona sau nu vor putea înstrăina terenurile pentru care li s-a reconstituit dreptul de proprietate, astfel că ei nu vor putea beneficia de renta viageră stabilită prin dispozțiile Legii nr. 247/2005 și, pe de altă parte, tinerii nu vor reuși să realizeze fermele pentru care să poată accesa fondurile SAPARD sau Programul Fermierul, motiv pentru care dispozițiile Legii nr. 247/2005 nu vor avea efectul scontat pentru agricultură.

Vă mulțumesc.

     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 25 iunie 2019, 23:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro