Daniela Popa
Daniela Popa
Ședința Camerei Deputaților din 7 noiembrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.166/17-11-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 07-11-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 noiembrie 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.6 Daniela Popa - declarație politică privind intenția de politizare a învățământului superior;

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator vă cer permisiunea, stimați colegi, să dau citire declarației mele politice.

Mulțumesc.

Declarația politică este, practic, un protest la intenția de politizare a învățământului superior.

În această perioadă, Ministerul Educației și Cercetării a lansat în dezbatere publică "Proiectul legii învățământului superior", proiect legislativ menit a asigura cadrul legal de organizare și funcționare a universităților publice și a celor private.

Scopul nobil al acestui proiect de lege, acela de a avea un act normativ integrator și coerent, este anulat de conținutul total inadecvat pentru susținerea unui învățământ superior performant. Mai mult, prevederile din proiectul de lege încalcă principiul autonomiei universitare.

În noul proiect, la art. 1 alin. (3), se prevede că "pentru a răspunde cerințelor multiple ale persoanelor, comunităților și societății, în termenii organizării, conducerii și funcționării eficiente, instituțiile de învățământ superior sunt autonome și sunt responsabile de managementul propriu".

Principiul autonomiei, atât de generos enunțat la începutul legii, este încălcat prin enunțurile ulterioare, atribuindu-se Ministerului Educației și Cercetării dreptul de a se implica nepermis de mult în activitatea unei universități, fie ea publică sau privată.

La art. 62 alin. (2) se precizează că, în cazul universităților publice, Consiliul Director, organul de conducere deliberativă, este compus din 7 membri: 3 membri desemnați de Senatul universității, 3 membri desemnați de ministrul educației și cercetării și un membru desemnat de către federațiile sindicale din învățământ.

În art. 62 alin. (4) se precizează: "Consiliul Director al instituției de învățământ superior se numește pe o perioadă de 3 ani, prin ordin al ministrului educației și cercetării".

Nu înțelegem de ce ministerul are nevoie de atribuții în numirea membrilor Consiliului Director, atât timp cât aceștia sunt reprezentanți ai sindicatelor din învățământ, ai fondatorilor (în cazul universităților private) sau sunt desemnați de către Senatul universității.

Potrivit proiectului de lege, "Consiliul Director poate fi revocat prin ordin al ministrului educației și cercetării, în cazuri justificate." Ce înțelege autorul textului prin "cazuri justificate"? Și cum poate demite ministrul educației și cercetării reprezentanții care nu au fost desemnați de minister? Este un abuz evident.

În conținutul art. 66 ministerului i se atribuie puteri depline: supraveghează legalitatea organizării, funcționării, a modului de luare a deciziilor și a deciziilor instituțiilor de învățământ superior; are dreptul de a anula o decizie emisă de un consiliu director sau de un rector; are dreptul de a iniția procedura de punere sub acuzare a rectorului; poate cere suspendarea rectorului pe o perioadă de 30 de zile; poate cere consiliului director eliberarea din funcție a rectorului și organizarea unui nou concurs.

Practic, prin atribuțiile sale, Ministerul Educației și Cercetării controlează foarte strict universitățile, încălcând prin acest control principiul autonomiei universitare. În orice moment, ministerul poate interveni și anula orice decizie a Senatului, a Consiliului Director și a rectorului, poate cere chiar și demiterea și suspendarea din funcție a acestuia, cu toate că rectorul are contract pe o perioadă de patru ani cu Consiliul Director, contract aprobat de Senat.

În mod evident, prin aceste reglementări, se creează premeditat posibilitatea politizării conducerilor universităților, fapt de o gravitate indiscutabilă. Este inadmisibil ca după 16 ani de eforturi de consolidare a societății democratice să asistăm la instaurarea unor comisari politici la conducerea universităților românești. Se creează premisele unui sistem extrem de vulnerabil, supus haosului la fiecare schimbare de Guvernare. Performanța în învățământ se întemeiază pe alți factori. Ea nu trebuie să depindă de algoritmul politic.

Susținerea performanțelor în sistemul de învățământ nu se poate realiza prin măsuri de promovare pe criterii politice, iar atitudinea Ministerului Educației și Cercetării de a se impune ca autoritate absolută este cât se poate de dăunătoare. Sistemul educațional nu trebuie supus unor ingerințe de ordin politic.

Partidul Conservator promite sprijin în vederea promovării învățământului românesc și pentru sporirea competitivității în raport cu universitățile străine.

Solicităm Ministerului Educației și Cercetării să manifeste prudență în delimitarea atribuțiilor sale și să respecte, în toate proiectele pe care le depune, principiul autonomiei universitare. Nici o reformă, care se vrea reală și benefică pentru sistemul educațional, nu poate ignora autonomia universitară. Tendințele autoritare ale unei instituții sau ale unei persoane nu au nici o legătură cu specificul abordărilor europene în domeniul reformelor din educație.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 6 iunie 2020, 2:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro