Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 martie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.25/16-03-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-09-2022
19-09-2022
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 06-03-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 martie 2007

13. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea Legii nr.752/2001 privind organizarea și funcționarea Academiei Române (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 926/2006

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

La pct.24, Propunerea Legislativă pentru completarea Legii 752/2001 privind organizarea și funcționarea Academiei Române.

Academie prezentă prin conducerea sa pe care o salutăm cu respect. (Aplauze)

V-aș ruga să vă susțineți propunerea.

Domnul Ionel Haiduc (Președintele Academiei Române):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă mulțumesc pentru ocazia de a prezenta punctul de vedere al Academiei Române în legătură cu acest proiect de lege. Vă mărturisesc că mă simt oarecum stingherit să vorbesc într-o sală atât de mare, nu sunt obișnuit decât cu amfiteatrele mai mici și nu sunt obișnuit cu acest public distins, auditoriul meu, de obicei, sunt grupuri mai mari sau mai mici de studenți.

Proiect de lege pe care îl examinați astăzi este rezultatul mai multor amendări, astfel că față de varianta inițială sunt multe schimbări și o serie de solicitări și propuneri au fost reduse din proiectul inițial.

Eu aș vrea să vă solicit permisiunea să mă refer în special la două prevederi care sunt esențiale pentru Academia Română. În primul rând, recunoașterea ca importanță națională a acestei instituții, statut de care se bucură o serie de teatre, Opera Națională, Teatrul de Operetă și chiar Biblioteca Academiei Române, o subunitate a noastră.

În sprijinul acestei solicitări de recunoaștere a acestui statut menționez două sau trei argumente: din patru centre de excelență recunoscute ca atare de Uniunea Europeană în România, două sunt institute ale Academiei Române, iar din opt institute din zona Balcanică acreditate de Uniunea Europeană, patru sunt institute ale Academiei Române.

De asemenea, menționez că 15% din contribuția României la literatura științifică internațională monitorizată de organismele internaționale și de Uniunea Europeană reprezintă publicațiile Academiei Române, deși bugetul pentru cercetare al Academiei nu reprezintă 15% din bugetul național.

Aș mai adăuga că, din cauza salariilor mici, au început să plece salariați, nu vin tineri și ultima veste că doi salariați ai Editurii Academiei pleacă în Spania ca să lucreze în agricultură.

Al doilea subiect la care aș dori să mă refer este nevoia de echilibrare a salariilor între învățământul superior și institutele Academiei. Deși condițiile de angajare și promovare sunt aceleași iar câteva rânduri dintr-o ordonanță de Guvern afirmă că funcțiile prevăzute de cercetători I, II și III din Academie sunt echivalente cu funcțiile didactice din învățământul superior, aceasta nu se aplică atunci când e vorba de salarizare. Astfel, pentru un cercetător științific de gradul I, salariul maxim prevăzut este de 19 milioane de lei vechi, care corespunde cu salariul maxim al unui lector universitar, 20 de milioane. Iar la cercetătorii de gradul II, salariul maxim de 18 milioane este semnificativ sub salariul maxim al funcției de conferențiar, care poate atinge 26 de milioane, deși sunt considerate echivalente cele două nivele.

Acestea sunt principalele noastre argumente și v-aș fi recunoscător dacă ați ține seama de ele.

Menționez că varianta care a fost respinsă de Senat și de Guvern este varianta inițială și nu ultima variantă care este supusă atenției dumneavoastră, cu modificările survenite în comisii pe parcursul discuțiilor care au avut loc.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Și vă mulțumesc respectuos în numele colegilor mei pentru aprecierile pe care le aveți la adresa Parlamentului, pentru disciplina de care ați dovadă suportând cu stoicism două invitații aici, în Camera Deputaților. Și noi vă datorăm același respect, dar, mai mult decât atât, vă datorăm sprijin în activitatea dumneavoastră, pentru că dumneavoastră reprezentați mintea poporului român.

Dau cuvântul domnului deputat pentru a prezenta raportul comisiei care sper să vină în întâmpinarea Academiei Române.

Domnul Alexandru Mocanu:

Ați anticipat bine, domnule președinte.

Stimați colegi,

Să-mi dați voie să vă prezint raportul comun al comisiilor pentru învățământ și Comisiei pentru muncă care au fost sesizate spre dezbatere și avizare în fond cu această propunere legislativă.

La întocmirea acestui raport, comisiile noastre au avut în vedere avizul primit de la Comisia juridică, de disciplină și imunități, avizul Consiliului Legislativ, precum și punctul de vedere al Guvernului. Așa cum spunea mai înainte și domnul președinte, propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art.21 din Legea nr.752/2001 privind organizarea și funcționarea Academiei Române, în acest sens, propunându-se ca salariile de bază pentru funcțiile de specialitate din activitatea de cercetare să fie echivalente cu cele ale cadrelor didactice din învățământul superior.

Totodată, se propune și acordarea sporului de importanță națională, a sporului de fidelitate, a celui de confidențialitate și de atragere pentru personalul din aparatul de lucru propriu al Academiei Române și a celui din unitățile subordonate acesteia.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice. La lucrările comisiei au fost prezenți 33 din totalul de 46 de membri ai celor două comisii amintite mai înainte.

În urma dezbaterilor, care au fost extrem de aplicate, ca să spun așa, cele două comisii, cu majoritate de voturi, au reținut pentru dumneavoastră, așa cum se sublinia și mai înainte, două din propunerile care au fost formulate, și anume ca salariile de bază pentru funcțiile de specialitate în activitatea de cercetare să fie echivalente cu cele ale cadrelor didactice din învățământul superior și acordarea sporului de importanță națională pentru instituția Academiei Române.

În urma dezbaterii din 7 februarie 2007, cu majoritate de voturi, comisiile reunite, de învățământ și de muncă, propun plenului adoptarea propunerii legislative cu amendamentele pe care le aveți în anexa la raport, cu mențiunea că nu avem nici un amendament respins.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule deputat Mocanu.

Are cuvântul domnul deputat Valeriu Tabără.

Poftiți, domnule profesor.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

De la început vreau să fac precizarea că Grupul parlamentar al Partidului Democrat va vota această inițiativă legislativă care este, de altfel, aș spune, și un act de dreptate și, în același timp, deschide calea spre o analiză corectă și o legiferare a ceea ce înseamnă baza de salarizare și de susținere a cercetării românești din toate domeniile.

Eu mă bucur că această inițiativă, care vine de la cel mai înalt for științific, care este Academia Română, și căreia i se conferă și acest statut de importanță națională, deschide această cale. Și, în același timp, un lucru care rămâne nerezolvat de ani de zile a ceea ce înseamnă echivalarea și recunoașterea gradelor universitare sau gradelor de cercetare cu cele universitare. Nu trebuie să mai ocolim acest subiect și cele două lucruri nu sunt și nu pot fi rupte în două și lăsate de-o parte.

Acestea este motivul, în principal, pentru care cred că este binevenită o astfel de inițiativă și pe care vă rog s-o votați. Chiar acest argument, creșterea cu 80%, dacă ne gândim la segmentul la care se referă este, după părerea mea, foarte mic. Și cred că n-ar fi fost nici un fel de problemă dacă creșterea s-ar fi dus chiar la 100%.

Încă o dată, este o inițiativă bună, îi felicit și pe inițiatori și o susținem din toate punctele de vedere.

Mulțumesc mult.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

A cerut cuvântul domnul deputat Petru Andea și apoi urmează domnul Nicolae Popa de la Partidul Conservator.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimate domnule președinte Haiduc,

Stimate domnule secretar general Otiman,

Stimați colegi,

Conducerea Academiei Române pe care și noi o respectăm numindu-i cu respect pe membrii acesteia "nemuritori", sunt totuși nevoiți ca din înaltul recunoașterii științifice pe care o au să coboare la problemele terestre și, după cum vedeți, să ne propună probleme concrete legate de salarizarea personalului care lucrează la Academia Română.

Aș vrea să spun că, sigur, dumnealor s-au uitat puțin în jur în legislația care guvernează alte sectoare bugetare și au constatat o serie de sporuri sau de avantaje de care alți salariați bugetari beneficiază, iar Academia nu. Mă refer în primul rând la sporul de importanță națională care, prin Legea bibliotecilor, a ajuns să pătrundă și în Academie, la Biblioteca Academiei, dar mai puțin la celălalt personal al Academiei.

Iată de ce noi considerăm că cererea de generalizare a sporului de importanță națională formulată în principal ca revendicare la lege de către conducerea Academiei este justificată.

Al doilea subiect, abordat și de domnul deputat Tabără, care se referă la echivalare. Vreau să spun că aceasta a stârnit poate discuțiile din Comisia de învățământ. Noi, în general, ne ferim de termenul de echivalare între aceste funcții, pentru că dacă un cercetător principal I dorește întotdeauna să fie echivalat cu un profesor universitar, încă nu am avut nici un caz în care un profesor universitar să dorească să fie echivalat cu un cercetător principal I.

Este motivul pentru care amendamentul adus în comisie înlocuiește cuvântul "echivalare" cu cuvântul "similar". Deci, salarizarea personalului din cercetare să fie realizată similar personalului didactic din învățământul superior.

Cu acestea, vreau să spun că Grupul parlamentar al P.S.D. sprijină întru totul proiectul de lege cu amendamentele formulate în comisii.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnul Popa Nicolae, din partea Partidului Conservator.

Domnul Nicolae Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Onorați reprezentanți ai Academiei Române,

Doamnelor și domnilor colegi,

Sigur că și Grupul parlamentar al Partidului Conservator va susține acest proiect de lege, ținând cont și de faptul că senatorii noștri, mulți dintre ei, au fost coautori ai acestui amendament de a face aceste reparații firești care sunt necesare pentru reprezentanții Academiei Române.

Nicolae Iorga spunea cu mult timp în urmă că "poporul român nu duce lipsă de inteligență". Și, sigur că acest lucru s-a demonstrat în decursul timpului, acest lucru îl demonstrează și reprezentanții Academiei Române unde este înmănuncheată toată inteligența românească și, bineînțeles, că inteligență recunoscută de toată lumea, de toate continentele, respectată și care, mă rog, este apreciată cu foarte multă considerație.

Noi considerăm că Guvernul trebuie să țină cont de propunerea aceasta legislativă, să nu-și facă probleme nici cu banii, nici cu susținerea bugetară a acestor revendicări, pentru că nu este vorba de o sumă prea mare și, așa cum știm, învățământul și știința întotdeauna au fost susținute de toate guvernele din toată lumea. Și din acest punct de vedere trebuie să recunoaștem că Academia Română are o contribuție deosebită, această instituție fanion a învățământului românesc în progresul științei, în progresul întregii societăți în general.

De aceea trebuie și vă rog cu insistență să votăm pentru acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Bușoi, din partea Partidului Național Liberal.

Domnul Cristian Silviu Bușoi:

Stimați reprezentanți ai Academiei Române,

Doamnelor și domnilor colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal susține această inițiativă legislativă. Grupul își exprimă respectul și prețuirea pentru ceea ce înseamnă Academia Română și pentru activitatea acestui înalt for în slujba științei, cercetării, în slujba poporului român. Credem cu tărie că această inițiativă legislativă va stimula ca un număr important de tineri și de oameni să vină să sprijine ceea ce înseamnă activitatea academicienilor, considerăm că este drept și moral ca să se facă aceste modificări pe care le propune proiectul legislativ și noi facem același apel ca acest proiect legislativ să fie votat de către Camera Deputaților.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Vainer, din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Cei care vor lua cuvântul vor obține un punct pentru intrarea în Academie, de la conducerea Academiei. (Râsete)

Vă rog.

Domnul Aurel Vainer:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este foarte plăcut pentru mine să pot să vin și să susțin un proiect în favoarea Academiei Române. Am lucrat și eu 28 de ani în cercetarea științifică și știu ce înseamnă munca aceasta, de sisif de multe ori, pentru a duce și a pune în valoare idei, lucrări și multe, multe lucruri care țin de cercetarea științifică.

Aș spune, în plus, că această analiză comparativă a salarizării oamenilor din cercetare cu cei din învățământ nu este deplasată. Este știut că pentru a obține recunoașterea de profesor universitar, calitatea de cercetător științific I conferă multă, multă putere. De aceea, cred că este foarte normal și bine să votăm această lege care pune într-o stare cel puțin de egalitate din acest punct de vedere cercetarea științifică cu învățământul. Știm prea bine cât prestigiu aduce în țară și în lume numele, sintagma, conceptul, instituția Academia Română.

Din toată inima susțin această propunere și, ca atare, am rugat și colegii mei, și sunt de acord cu mine să susținem. Grupul minorităților naționale va vota pentru această lege.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule coleg.

Are cuvântul domnul deputat Furo.

Nu pot să nu remarc valoarea celor spuse de domnul deputat Vainer cu privire la importanța acestei sintagme sfinte și nu pot să nu văd că, din păcate, ea este compromisă de tot felul de entități care și-o însușesc și nu-i fac cinste.

Domnul Iuliu Ioan Furo:

Domnule președinte de ședință,

Stimate domnule președinte al Academiei,

Doamnelor și domnilor,

Puține vorbe mi-au rămas să mai spun, întrucât antevorbitorii mei au spus tot ce trebuia spus, spre cinstea, onoarea și demnitatea Academiei Române. Cred însă că este momentul pentru nu știu a câta oară s-o spun de la această tribună părerea că ar fi sosit momentul ca Guvernul nostru să vină în fața Parlamentului cu un sistem de salarizare a bugetarilor gândit în mod unitar. Aceasta este o cerere exprimată de toate grupurile parlamentare, este o cerere la care subscriu și eu și cred că a sosit momentul ca în anul 2007 să oferim tuturor bugetarilor un sistem de salarizare unitar.

Salarizările propuse de către distinșii reprezentanți ai Academiei nu reprezintă o cerere fără justificare. Academia Română trebuie să-și ocupe în continuare locul binemeritat în dezvoltarea generală economică, socială și politică a României.

În ceea ce privește Grupul Partidului România Mare, vom vota și în favoarea acestei legi și în favoarea altora care vor veni în sprijinul activității de cercetare și activităților din învățământ.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Trecem la dezbaterea textului de lege.

Începem cu titlul acesteia. Comisia are un amendament, nr.1. Vă rog să-l observați și să-mi spuneți dacă aveți obiecțiuni la acest amendament. Nu.

Adoptat amendamentul. Modificat titlul.

Pentru cuprinsul articolului unic, urmăriți amendamentul 2.

Adoptat amendamentul 2.

Dacă la textul modificat al art.21, astfel cum a fost prezentat de inițiatori, aveți obiecțiuni. Nu.

Adoptat textul inițiatorilor.

Prin amendamentul 3, comisia propune abrogarea alin.(4) de la art.10 din Legea 752/2001. Dacă aveți obiecțiuni la acest amendament. Nu.

Adoptat amendamentul. Abrogat textul.

Prin amendamentul 4, comisia propune modificarea art.15 alin.(3) din aceeași lege. Urmăriți vă rog amendamentul 4.

Adoptat amendamentul.

Prin amendamentul 5, comisia dă art.21 formularea pe care o găsiți la paginile 4 și 5. Și sunt nevoit să revin asupra a ceea ce am spus inițial. Deci, când am vorbit de aprobarea textului art.21 în formularea inițiatorilor, vă rog să aveți în vedere că aceasta urmează să fie adecvată potrivit alin.(5).

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul 5. Adoptat amendamentul, modificate cele două alineate ale art.21 în mod corespunzător.

Iar alin.(3) din acest articol, comisia propune să fie eliminat. Urmăriți amendamentul de la pag.6.

Adoptat amendamentul.

De asemenea, pentru alin.(4) din lege. Acesta va deveni alin.(3) ca urmare a eliminării celuilalt alineat. Urmăriți pag.7 din raport.

Adoptat acest alineat în formularea comisiei.

Prin amendamentul 6, comisia propune republicarea legii. Aveți art.II. adoptat și acest amendament.

Legea, în întregimea sa, va fi supusă votului final la sfârșitul acestei zile.

Mulțumesc distinsei conduceri a Academiei pentru prezență.

Dacă dorește să rămână și la votul final, o poate face. Noi îi primim cu plăcere.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 25 septembrie 2022, 8:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro