Plen
Ședința Senatului din 21 martie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.36/30-03-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 21-03-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 21 martie 2007

7. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
 
consultă fișa PL nr. L46/2007

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Trecem la proiectul de lege înscris la punctul 5 pe ordinea de zi - Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.

Avem termen de adoptare tacită 27 martie 2007.

Pentru raport - Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Domnule președinte, vă rog să luați loc la microfonul nr.7.

Din partea inițiatorilor, participă doamna secretar de stat Alice Bîtu, căreia îi dau cuvântul. Microfonul nr.10, vă rog.

Doamna Alice Cezarina Bîtu - secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice:

Vă mulțumesc.

Proiectul de act normativ vizează efectuarea unor corelații legislative, imperios necesare, pentru aplicarea, începând cu 1 ianuarie 2007, a prevederilor Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, modificată și completată prin Legea nr.343/2006.

Modificările propuse vizează în principal aspecte privind impozitul pe profit, impozitul pe venit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor, accize și alte taxe speciale.

Față de cele de mai sus, Ministerul Finanțelor Publice propune și susține, în numele Guvernului, adoptarea actului normativ în forma rezultată din raportul Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, doamna secretar de stat.

Îl rog pe domnul președinte Popa Aron Ioan să motiveze raportul de admitere. Vă rog, microfonul 7.

Domnul Aron Ioan Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Deci, comisia a luat în dezbatere acest proiect de lege și a hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte un raport de admitere, cu amendamentele cuprinse în Anexa nr.1. De asemenea, avem în Anexa nr.2 amendamentele care au fost respinse de comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă sunt întrebări, nelămuriri din partea senatorilor.

Vă rog, domnul senator Petru Șerban Mihăilescu, microfonul 4.

Domnul Petru Șerban Mihăilescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamna secretar de stat, acest material cuprinde și unele referiri la taxa de înmatriculare auto. Într-adevăr, nu este fondul problemei, ci este extinderea pentru 3,5 tone. Dar ca să fim în deplină cunoștință de cauză, vă întreb: care este stadiul acestei reglementări și ce intenționați să faceți, pentru că Senatul aprobă astăzi o chestiune legată de taxa de înmatriculare, iar în presă și la radio sunt tot felul de referiri la acest lucru și am dori să știm care este poziția Ministerului Finanțelor Publice pe această temă.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Mulțumesc, domnule senator.

Doamna secretar de stat, dacă doriți să dați răspuns, vă rog, microfonul 10.

Doamna Alice Cezarina Bîtu - secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice:

Modificarea, pe care o propunem cu privire la taxa specială, este una absolut necesară, pentru că, practic, așa cum a fost construită în Codul fiscal, nu era posibil a fi aplicată. Corelația cu discuțiile care au loc acum, la Bruxelles, referitoare la taxa de înmatriculare este următoarea: practic, Comisia Europeană nu este împotriva unei taxe speciale, ci este împotriva modului de calcul, iar în prezent purtăm negocieri cu Comisia Europeană pentru a lămuri aceste aspecte.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc.

Doamna senator Verginia Vedinaș, vă rog, microfonul central.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi, am venit la tribună pentru a aborda, din acest loc, chestiunile pe care vreau să le ridic în fața domniilor voastre, dat fiind faptul că eu cred că prezintă o anumită importanță asupra căreia se cuvine să reflectăm cu toții.

Aș vrea să vă atrag, dragi colegi, atenția, mai întâi, că, din cele 26 de acte normative, care se află, astăzi, pe ordinea de zi, 16 sunt ordonanțe de urgență. Se pare că am cam obosit să ne preocupăm de această chestiune și continuăm să tolerăm o atitudine din partea Guvernului, care a transformat această instituție a ordonanței de urgență într-un soi de jucărie, de care se pare că nu se mai satură.

Dincolo de aceste aspecte, mie lucrurile mi se par și mai grave când ordonanțele de urgență privesc chiar coduri, care sunt acte normative care se prezumă că ar trebui să se bucure de o anumită stabilitate.

Merg mai departe și vă spun că această ordonanță nu privește orice cod, ci privește Codul fiscal, iar în expunerea de motive regăsim argumentația potrivit căreia urgența ar consta în prevederile art.4 din Codul fiscal, prevederi care dispun că orice modificare adusă Codului fiscal intră în vigoare de la 1 ianuarie al anului următor.

Mă întreb retoric, firește, oare ce a avut în vedere legiuitorul când a consacrat un asemenea principiu cu privire la efectele juridice ale modificărilor aduse Codului fiscal și răspund cu glas tare în fața dumneavoastră că a avut în vedere necesitatea de a exista o perioadă de timp în interiorul căreia subiectele de drept, care cad sub incidența modificărilor aduse Codului fiscal, să-și poată organiza și planifica activitatea de o asemenea manieră, încât să nu fie perturbată prin modificările aduse documentului legislativ respectiv. Or, ce constatăm noi în cauză? Constatăm că pe 21 decembrie, adică în ultima zi lucrătoare a anului 2006, hoțește - mi-aș permite să spun -, Guvernul aprobă o ordonanță de urgență, care să intre în vigoare în prima zi a anului viitor. Este evident că, într-un interval de 8 - 9 zile, și acelea nelucrătoare, nici un agent economic nu reușește, oricât ar fi de genial și de extraordinar, să facă în așa fel încât să nu fie afectat, în activitatea pe care o desfășoară, de ordonanța respectivă.

În final, mai vreau să pun în discuția dumneavoastră o chestiune asupra căreia s-a mai ridicat domnul senator, dar care mi se pare că a primit un răspuns destul de evaziv din partea reprezentantului Guvernului. Să nu uităm, domnilor colegi, că lucrurile nu sunt, nici pe departe, atât de roze cât vor să ni se transmită de către Guvern, ci, dimpotrivă, Uniunea Europeană este foarte hotărâtă să sancționeze încăpățânarea noastră de a menține această primă taxă de înmatriculare. În toate luările de poziție s-a susținut caracterul discriminator al acestei taxe și știți foarte bine că principiul non-discriminării este un principiu, dacă vreți, în ceea ce privește politica comunitară, pe care nu-l iartă, atunci când este încălcat, nici unui stat, cu atât mai mult unui proaspăt stat membru, de nici 3 luni de zile, care a reușit performanțe extraordinare până acum în relațiile cu Uniunea Europeană. Acceptați sau anticipați ghilimelele.

Pentru toate aceste considerente, Grupul parlamentar al Partidului România Mare nu susține o asemenea ordonanță de urgență.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, doamna senator.

Dacă mai sunt intervenții din partea colegilor senatori? Nu.

Punctul de vedere al comisiei, atunci.

Domnul Aron Ioan Popa:

Comisia s-a exprimat, a fost un vot majoritar în cadrul comisiei și ne menținem punctul de vedere.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Suntem în fața unui raport de admitere, cu amendamente admise și amendamente respinse. Amendamentele, dacă se susțin? Domnul senator Gheorghe Funar, vă rog, microfonul 2.

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte, onorat Senat.

Am amendamente la art.2141 alin.1, 2 și 3. Am propus eliminarea celor trei alineate, întrucât doar astfel, prin eliminarea lor, se ajunge ca discriminările, care au fost instituite de către Guvern, să nu se mai regăsească în textul legii și se ajunge, dacă acceptați amendamentul meu, să se elimine această taxă specială pentru prima înmatriculare, taxă în urma căreia țara noastră riscă să fie sancționată de către Comisia Europeană.

Mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Punctul de vedere al Guvernului, doamna secretar de stat, vă rog, microfonul 10.

Doamna Alice Cezarina Bîtu:

Mulțumesc.

Nu susținem amendamentul domnului senator Funar. Modificările pe care noi le propunem sunt, practic, niște îmbunătățiri față de textul anterior, încercând să corectăm o eroare care a apărut în procesul de aprobare, de fapt, a Codului fiscal în Parlament, prin faptul că am constatat că nu-l putem aplica în urma confuziilor care au fost create. Ceea ce am încercat să facem este să clarificăm exact situația acestei taxe speciale.

Mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, doamna secretar de stat.

Punctul de vedere al comisiei, vă rog, microfonul 7.

Domnul Aron Ioan Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Argumentele prezentate de reprezentanții ministerului și dezbaterile din comisie au condus la respingerea acestui amendament. Ne menținem punctul de vedere.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Supun votului dumneavoastră amendamentul susținut de către domnul senator Gheorghe Funar, amendament respins de către comisie. Dacă votați pentru, votați cu amendamentul domnului senator Funar, iar dacă votați împotrivă, votați varianta raportului comisiei.

Am rugămintea, doamnelor și domnilor senatori, să ne exprimăm prin vot. Vă rog să votați.

Amendament respins cu 20 de voturi pentru, 26 de voturi împotrivă și 4 abțineri.

Dacă în legătură cu amendamentul...

Vă rog, domnul senator Gavrilă Vasilescu, procedură, microfonul 3.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Mulțumesc.

Domnule președinte, dacă n-am intervenit pe probleme de procedură la voturile pentru proiectele de lege, pe care le-am votat până în acest moment, de data asta intervin și vreau să spun următorul lucru: în Senatul României nu se poate admite sau respinge ceva, dacă nu primește votul a jumătate plus 1 din numărul minim al cvorumului care se poate constitui. Deci, Senatul lucrează cu minimum 69 de senatori, deci majoritatea celor prezenți, considerând că suntem 69, trebuie să fie 35, pentru că noi hotărâm ceva, în momentul de față, la un amendament, noi hotărâm dacă admitem amendamentul respectiv sau hotărâm dacă respingem amendamentul respectiv. Nu am făcut aceste intervenții, dar aici fac această intervenție. Aici este o problemă deosebit de importantă, asupra căreia nu numai opinia publică din țara noastră este atentă sau instituțiile trebuie să fie foarte atente, dar iată că sunt probleme în care Uniunea Europeană ne solicită să luăm anumite măsuri în legătură cu acest lucru, să ne încadrăm în niște norme europene și nu putem, printr-un vot pe care l-am dat noi acum, să considerăm că respingem un lucru care - eu vă spun sau din opinia mea și cred că și a grupului meu, nu am apucat să ne consultăm - este foarte important. Deci, v-aș ruga foarte mult, haideți să ne uităm în Regulament și să vedem, pentru că Senatul, în momentul când aprobă sau respinge, hotărăște și minimumul prezenței pe care o avem, dacă suntem în cvorum, sunt 35 de voturi.

Mulțumesc pentru atenție.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Vă rog, domnul senator Dan Cârlan, microfonul 2.

Domnul Dan Cârlan:

Pe aceeași problemă de procedură, îmi pare rău că trebuie să-l contrazic pe distinsul nostru coleg. Atât timp cât Senatul lucrează în cvorum, adică atât timp cât nici un grup nu contestă cvorumul, deciziile sunt legale, regulamentare, indiferent de numărul voturilor exprimate, pentru că Regulamentul consacră dreptul senatorului de a fi în sală, de a participa la formarea cvorumului, de a nu se exprima prin vot. Senatul nu hotărăște admitere sau respingere. Inițiatorii de amendamente propun plenului amendamente care, pentru a fi admise, trebuie să întrunească un număr de voturi favorabile, egale cu cel puțin jumătate din numărul senatorilor prezenți. Cum cvorum există numai dacă suntem prezenți 69, atunci, acest cel puțin numărul voturilor senatorilor prezenți înseamnă 35. Dar dacă nu am întrunit 35, nu-mi trebuie pe partea cealaltă, la respingere, 35, pentru că se propune plenului adoptarea unui amendament. Plenul este de acord, dacă a votat "pentru" în majoritatea prevăzută de Regulament.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnul senator Petre Daea, vă rog, microfonul 4.

Ulterior, domnul senator Carol Dina.

Domnul Petre Daea:

Pentru economie de timp, poziția mea este identică cu a domnului senator Dan Cârlan. Îmi pare rău că domnul senator Gavrilă Vasilescu, un valoros jurist, acum nu are dreptate. Ca atare, să ne continuăm activitatea.

Domnul Alexandru Pereș:

Mulțumesc.

Domnul senator Carol Dina, vă rog, microfonul 2.

Domnul Carol Dina:

Mulțumesc, domnule președinte.

Trebuie să constatăm că modul de abordare a participării senatorilor la această ședință este un mod superfluu, care nu vrea să scoată în evidență că, de fapt, noi ne aflăm în imposibilitatea de a ne desfășura lucrările din cauza faptului că nu avem cvorum. Nu-mi închipui că există un senator în sală care să nu voteze, atunci când dumneavoastră solicitați. Și, ca să nu mai pierdem vremea cu asemenea - cum să spun? - aspecte derizorii, eu v-aș ruga ca domnii secretari care vă asistă sistematic, să gestioneze dacă ne aflăm în cvorum, fără să mai facă prezența, și în momentul în care nu întrunim cvorum, să vă atragă atenția și dumneavoastră să procedați cum considerați.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

De aceea i-am rugat pe domnii secretari să verifice cvorumul. (Discuții în sală)

Vă rog, la microfon, domnul senator Puiu Hașotti, liderul Grupului Alianței D.A., PNL-PD.

Domnul Puiu Hașotti:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Solicit apel nominal, ca să încheiem discuțiile acestea sterile și jenante!

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Îl rog pe domnul secretar Mihai Ungheanu să strige catalogul.

Domnul Mihai Ungheanu:

Domnilor senator, apel nominal. Este ora 11,15.

- Antonie Ștefan Mihail - prezent
- Apostol Neculai - prezent
- Arcaș Viorel - prezent
- Ardelean Aurel - prezent
- Arion Viorel - absent
- Athanasiu Alexandru - europarlamentar
- Basgan Ion - prezent
- Berceanu Radu Mircea - Guvern
- Blaga Vasile - Guvern
- Bobeș Marin - prezent
- Cazacu Cornelia - prezent
- Câmpeanu Radu-Anton - prezent
- Cârlan Dan - prezent
- Chelaru Ioan - absent
- Cinteză Mircea - absent
- Ciornei Silvia - europarlamentar
- Cioroianu Adrian Mihai - europarlamentar
- Cismaru Ivan - prezent
- Copos Gheorghe - absent
- Corodan Ioan - prezent
- Cozmâncă Octav - absent
- Crețu Corina - europarlamentar
- Crețu Ovidiu Teodor - absent
- Cucuian Cristian - prezent
- Cutaș George Sabin - prezent
- Daea Petre - prezent
- David Cristian - Guvern
- David Gheorghe - prezent
- Diaconescu Cristian - absent
- Dina Carol - prezent
- Dinescu Valentin - delegație
- Dîncu Vasile - europarlamentar
- Duca Viorel Senior - prezent
- Dumitrescu Ion Mihai - prezent
- Dumitrescu Gheorghe Viorel - prezent
- Dumitru Constantin - delegație
- Eckstein Kovacs Peter - prezent
- Fekete Szabo Andras Levente - delegație
- Filipescu Teodor - învoit
- Florescu Ion - prezent
- Flutur Gheorghe - absent
- Frunda György - prezent
- Funar Gheorghe - prezent
- Găucan Constantin - prezent
- Geoană Mircea Dan - absent
- Georgescu Radu Cristian - prezent
- Gheorghe Constantin - absent
- Hașotti Puiu - prezent
- Ilașcu Ilie - prezent
- Iliescu Ion - absent
- Ilușcă Daniel - absent
- Ion Vasile - prezent
- Iorga Nicolae - absent
- Iorgovan Antonie - prezent
- Ioțcu Petru Nicolae - prezent
- Ivănescu Paula Maria - prezent
- Jurcan Dorel - prezent
- Loghin Irina - prezent
- Lupoi Mihail - absent
- Mardare Radu Cristian - prezent
- Marinescu Marius - prezent
- Markó Bela - Guvern
- Meleșcanu Teodor Viorel - prezent
- Mereuță Mircea - absent
- Mihăescu Eugen - europarlamentar
- Mihăilescu Petru Șerban - prezent
- Moisuc Viorica Georgeta Pompilia - europarlamentar
- Moraru Ion - prezent
- Morțun Alexandru Ioan - europarlamentar
- Neagoe Otilian - absent
- Neagu Nicolae - absent
- Nemeth Csaba - prezent
- Nicolae Șerban - absent
- Nicolai Norica - prezent
- Novolan Traian - prezent
- Onaca Dorel Constantin - prezent
- Oprea Mario-Ovidiu - prezent
- Oprescu Sorin Mircea - absent
- Pascu Corneliu - prezent
- Păcuraru Nicolae Paul Anton - prezent
- Păunescu Adrian - absent
- Pereș Alexandru - prezent
- Pete Ștefan - prezent
- Petre Maria - europarlamentar
- Petrescu Ilie - prezent
- Popa Aron Ioan - prezent
- Popa Dan Gabriel - prezent
- Popa Nicolae-Vlad - absent
- Popescu Dan Mircea - absent
- Popescu Ionel - absent
- Popescu Irinel - absent
- Popescu Mihail - prezent
- Prodan Tiberiu Aurelian - absent
- Puskas Valentin Zoltan - prezent
- Rădoi Ion - absent
- Rădoi Ovidiu - absent
- Rădulescu Cristache - prezent
- Roibu Aristide - absent
- Sabău Dan - prezent
- Sârbu Ilie - prezent
- Silistru Doina - prezent
- Simionescu Aurel Gabriel - prezent
- Sogor Csaba - prezent
- Solcanu Ion - absent
- Stan Petru - absent
- Stănoiu Mihaela Rodica - prezent
- Stoica Ilie - prezent
- Strătilă Șerban-Cezar - prezent
- Stroe Radu - Guvern
- Szabó Karoly Ferenc - europarlamentar
- Șerbănescu Verginia - prezent
- Șerbu Gheorghe Vergil - europarlamentar
- Șereș Ioan Codruț - prezent
- Ștefan Viorel - prezent
- Șter Sever - prezent
- Talpeș Ioan - prezent
- Tănăsescu Claudiu - absent
- Tărăcilă Doru Ioan - absent
- Theodorescu Răzvan Emil - prezent
- Terinte Radu - prezent
- Tîlvăr Angel - prezent
- Toma Ion - prezent
- Tomoiagă Liliana Lucia - prezent
- Tudor Corneliu Vadim - absent
- Țâbuleac Mihai - absent
- Țicău Silvia Adriana - europarlamentar
- Țîrle Radu - europarlamentar
- Ungheanu Mihai - prezent
- Ungureanu Vasile Ioan Dănuț - absent
- Vasilescu Gavrilă - prezent
- Văcăroiu Nicolae - delegație
- Vărgău Ion - prezent
- Vedinaș Verginia - absent
- Verestóy Attila - prezent
- Voiculescu Dan - absent
- Vosganian Varujan - Guvern
- Vraciu Jan - prezent

Domnule președinte de ședință, trebuie să fac mențiunea că o parte dintre cei absenți sunt la una din comisiile speciale și ar fi trebuit marcat acest lucru în lista noastră.

Domnul Alexandru Pereș:

Domnule secretar, așa, și președintele Senatului este în delegație cu încă 4 colegi senatori. Deci, sigur că este mai dificil să facem cvorum într-o asemenea situație.

Totuși, până faceți dumneavoastră numărătoarea, am rugămintea la liderii grupurilor politice să mai facă un apel către colegii senatori să participe la ședința noastră. Cel puțin proiectele de lege cu caracter ordinar să le putem discuta, chiar dacă spuneam că la ora 11,30 vom face din nou un sondaj privind cvorumul, pentru a putea să luăm în discuție și proiectele de lege cu caracter organic.

Cred că acest lucru nu va fi posibil.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule secretar. Au răspuns 72 de colegi senatori la apelul făcut de domnul secretar Ungheanu.

Trecem mai departe și supun aprobării dumneavoastră raportul la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal.

Suntem în fața unui raport de admitere și am rugămintea să ne exprimăm prin vot. Doamnelor și domnilor senatori, vă rog să votați.

Domnule Marius Marinescu, am rugămintea să vă ocupați locul și să vă exprimați votul.(Rumoare, discuții)

Cu 51 voturi pentru, 4 împotrivă și o abținere, raportul a fost adoptat.

Vă rog să ne exprimăm și asupra proiectului de lege. Am rugămintea să votați.

Cu 55 de voturi pentru, 2 împotrivă și 3 abțineri, și proiectul de lege a fost adoptat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 9 august 2022, 13:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro