Plen
Ședința Senatului din 2 mai 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.64/11-05-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 02-05-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 2 mai 2007

5. Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative privind îmbunătățirea procedurii legislative.
 
consultă fișa PL nr. L80/2007

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La pct.3 în ordinea de zi avem înscrisă Propunerea legislativă pentru îmbunătățirea procedurii legislative.

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări este prezentă.

Aveți cuvântul, domnule președinte.

Domnul Eckstein Kovacs Peter:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raportul este de respingere. Inițiativa aparține unui grup de parlamentari ai Partidului Conservator și, în esență, ni se propune ca Guvernul să nu poată veni cu un proiect de lege care, anterior, a fost promovat de către parlamentari.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Ofer cuvântul domnului deputat Petru Călian, în calitate de inițiator.

Domnul Petru Călian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Acest proiect de lege nu este împotriva Guvernului Tăriceanu, nu este împotriva fostului Guvern Năstase. Această practică neloială în exercitarea dreptului său la inițiativă - și mă refer aici la Guvern - nu este de azi, de ieri. Ea predomină de mulți ani de zile și considerăm că trebuie să adoptăm acest proiect de lege, prin care să ne protejăm inițiativele noastre legislative, ca parlamentari, sau, poate, chiar ale celor 100.000 de cetățeni, care, împreună, au dreptul la inițiativă legislativă.

Mi se pare un lucru firesc și consider că trebuie să punem o dată ordine și din acest punct de vedere, astfel încât să nu mai venim să spunem că, din nou, Guvernul X, Y sau Z ne-a furat proiectele. Avem acest drept, decizia ne aparține.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă rog, punctele de vedere ale grupurilor parlamentare, dacă doriți să interveniți.

Domnul senator Eckstein Kovacs Peter, Grupul parlamentar UDMR. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Eckstein Kovacs Peter:

Nu am apucat să spun, pentru că mi s-a închis microfonul, Consiliul Legislativ...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Dar raportul fost distribuit tuturor, domnule președinte.

Domnul Eckstein Kovacs Peter:

Consiliul Legislativ a avizat negativ această inițiativă legislativă, pe care nici Guvernul, și nici măcar UDMR nu o sprijină. (râsete în sală)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Gavrilă Vasilescu.

Până vine domnul Gavrilă Vasilescu, îmi cer scuze, dar toți colegii aveam raportul distribuit. Mulțumesc.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Nu o dată ne-am întâlnit cu situația în care inițiative legislative ale dumneavoastră sau ale colegilor din Camera Deputaților au zăcut foarte mult timp, până când au ajuns pe mesele noastre, să le putem discuta în comisie și, între timp, Guvernul vine cu o inițiativă legislativă. Cunosc situații când propunerea legislativă a Guvernului era identică cu cea a inițiatorilor.

Pun problema, la un moment dat, și din punct de vedere juridic. Este vorba de drepturile de autor. Deci, în momentul în care o inițiativă legislativă este înregistrată, în acel moment, dacă cineva vrea să mai vină cu o inițiativă cu aceeași problemă și cu aceleași soluții, să se intereseze, pentru că ea este făcută și este vorba de drepturi de autor.

Deci, nu numai că susținem, suntem cei care am propus acest lucru, iar distinsului meu coleg și președinte de comisie vreau să-i spun că, un coleg al Domniei Sale, care este în dreapta dumneavoastră, deci domnul senator Puskas Valentin Zoltan, secretarul Biroului permanent, într-o declarație pe care a avut-o, să zic așa, cu circa o lună de zile în urmă, a discutat despre această problemă, e adevărat, după alte coordonate, dar, în orice caz...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Viza modificarea Constituției atunci.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Dar subiect era tot acest lucru, faptul că Guvernul, de multe ori, ține la sertar o inițiativă a parlamentarilor și pe urmă iese cu o propunere a sa ori cu o ordonanță de urgență.

Acesta este subiectul pe care noi vrem să-l eliminăm, asta este problema care am vrea să nu se mai întâmple și probabil că ea va fi valabilă și în sens invers și poate că, odată și odată, mai devreme sau mai târziu, o vom soluționa. Acum avem această propunere pe care eu vă rog s-o susțineți, pentru că este corectă.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă rog, doamna senator Verginia Vedinaș, microfonul 2.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să precizez, încă de la început, că această inițiativă legislativă răspunde unei realități și unei necesități.

Dacă nici noi, Partidul România Mare, nu am trăit cu mai multă - cum să spun? - durere și cu mai multă insatisfacție această situație, când am constatat că multe din inițiativele noastre legislative erau tale-qualerespinse, pentru ca, ulterior, să regăsim idei în diferite proiecte de lege ale Guvernului, însă, din păcate, trebuie să recunoaștem că, în opinia noastră, nu aceasta este soluția.

Din punct de vedere juridic, cu tot respectul pe care îl am pentru domnul senator Gavrilă Vasilescu, nu cred că este vorba chiar de o protecție a drepturilor de autor, în sensul riguros al termenului, pentru că, dacă mergem pe această filozofie, înseamnă că nu mai putem repeta, de la o sesiune la alta, alte inițiative legislative. Știm foarte bine ce se întâmplă în procedura parlamentară.

Încă o dată vreau să semnalez faptul că ne-a atras această inițiativă legislativă, că n-o putem susține, din motivele pe care le-am invocat, dar ne exprimăm disponibilitatea ca, împreună cu colegii noștri de la Partidul Conservator și poate și cu alți colegi parlamentari, de ce nu, cu întreg Senatul, să reflectăm asupra unei soluții care să regleze aceste relații dintre Parlament și Guvern și care să elimine, pe viitor, aceste faultări reciproce, aceste - cum să spun? - afectări ale dreptului nostru de inițiativă legislativă, ca parlamentari.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Șerban Nicolae. Microfonul 3, vă rog!

Domnul Șerban Nicolae:

Mulțumesc, domnule președinte.

Problema de fond este una serioasă și, într-adevăr, nu o dată ne-am confruntat cu astfel de situații, în care o serie întreagă de inițiative au fost respinse sau la care Guvernul a pronunțat un aviz nefavorabil sau negativ, ulterior, venind cu o propunere exact în sensul inițial.

Din păcate, însă, un proiect de lege care să restrângă dreptul unui subiect constituțional la inițiativă legislativă ridică o anumită problemă. De altfel, o astfel de problemă s-ar pune și în raporturile dintre parlamentari, ca un parlamentar să aibă restrâns dreptul de a promova un proiect care este deja propus de către Guvern sau de către un alt parlamentar și se află deja în procedură de dezbatere.

De aceea, și noi considerăm că soluția nu este cea care să răspundă problemei de fond, de aceea, păstrând, cu seriozitate, necesitatea de a găsi o soluție, vom vota împotriva acestui proiect, considerând, însă, că se impune găsirea unei soluții care să împace și rigorile constituționale, dar și această chestiune care a devenit, din păcate, una foarte frecventă, aceea a faptului că proiecte importante și inițiative importante în materie de legiferare sunt respinse de plano, fără a se intra în profunzimea propunerilor, numai pentru faptul că Guvernul are de gând să vină cu o propunere sau lucrează la elaborarea unei propuneri.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Doamna secretar de stat Katalin Kibedi. Microfonul 9.

Doamna Katalin Kibedi - secretar de stat în Ministerul Justiției:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu aș vrea să repet ceea ce, deja, a punctat, în mod corect, domnul senator Șerban Nicolae. Facem trimitere la dispozițiile art.74 din Constituție, unde Guvernul este enumerat printre subiecții care au acest drept și restricționarea acestui drept ar comporta riscul de neconstituționalitate.

Pentru aceste considerente, nu susținem această inițiativă legislativă, apreciind că partea justă din expunerea de motive trebuie rezolvată prin prisma Regulamentului Senatului și al Camerei Deputaților.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Doamna senator Rodica Mihaela Stănoiu.

Doamna Mihaela Rodica Stănoiu:

Nu aveam intenția să iau cuvântul, dar eu nu am înțeles, până la urmă, argumentele contra.

Sigur că, așa cum a explicat domnul senator Vasilescu și a răspuns doamna Vedinaș, nu putem vorbi de un drept de autor stricto senso, dar, în același timp, paternitatea ideilor este protejată în orice formă. Și suntem în prezența acestei probleme. Cineva care are o idee s-a manifestat primul și, în măsura în care are deschisă calea respectivă, nu putem, în primul rând lui, să i-o restricționăm, fără nici un argument. Ba, culmea, ce aud aici, spunând că, dacă am face-o, am restricționa dreptul altora, care s-au gândit după!

Iertați-mă, vă rog, e un raționament pe care nu putem, mai ales, ca juriști, să-l acceptă.

Deci, eu am avut primul ideea, nu pot să mi-o manifest, vine altcineva și spune "o fac eu acum", nu-mi dă nici o explicație de ce ideea mea nu a fost bună și nu s-a materializat, dar, dacă eu spun că nu e corect, îi restricționez dreptul! Suntem într-un raționament întors cu capul în jos.

Sigur că, poate, propunerea pe care am făcut-o și care este foarte bună nu este, încă, suficient de argumentată și soluțiile pe care le putem găsi nu sunt, poate, cele mai bune. Și aici sunt de acord cu doamna senator Vedinaș, cu toții să gândim, pentru că este o chestiune foarte importantă și, în felul acesta, nu numai că am rezolva o chestiune loială față de cel sau de cei care au paternitatea ideii, mai venim și cu o accelerare a unor anumite proceduri, pentru că se repetă lucruri care sunt deja promovate, se stagnează lucruri importante, fără nici un motiv... Adică, și în procedura parlamentară e un mare câștig, dacă reușim să aducem argumentele, dar să nu respingem cu argumente care, iertați-mă, vă rog, nu sunt juridice, este lucrul cel mai puțin, pe care pot să-l spun.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, domnul senator Șerban Nicolae. Rămânem până la 12 noaptea.

Domnul Șerban Nicolae:

Mulțumesc, domnule președinte.

Foarte scurt, vreau să fac o precizare în legătură cu textul acestui proiect, care spune, la art.2 alin.2, că "Guvernul nu poate iniția proiecte de lege care au ca obiect de reglementare o propunere legislativă". De aceea am spus că este o restricționare.

De asemenea, se propune, la alin.3...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Biroul permanent să respingă o lege.

Domnul Șerban Nicolae:

... ca Biroul permanent să respingă sesizarea, ceea ce, iar, este o problemă, care, strict juridic, intră în conflict de constituționalitate.

Și atunci, de aceea am spus... Poate nu am reușit eu să fiu suficient de explicit, poate nu am găsit cele mai bune cuvinte, dar vă rog să mă credeți că, de bună-credință, am spus că nu cred că aceasta este cea mai bună soluție de reglementare a problemei de fond, care rămâne.

De altfel, în ceea ce privește paternitatea ideilor, există, mai ales în acest context, al integrării în Uniunea Europeană, varianta de a propune proiecte care să implementeze acquis comunitar, să transpună directive, și atunci, problema paternității este un pic mai complexă, mai largă.

De aceea am spus că putem să punem, ca să spun așa, toate mințile la un loc și să găsim o soluție corectă, fără ca în această chestiune să punem problema paternității, cum nici Guvernul, indiferent care ar fi acesta, nu a putut să își asume paternitatea, decât atunci când alții, când adversarii au făcut-o pe un ton peiorativ.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi, raportul întocmit de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări este raport de respingere a propunerii legislative, argumentația prezentată de doamna ministru în plenul Senatului este în același sens și, în principal, pe argumente de constituționalitate.

Vă rog să vă pronunțați prin vot asupra raportului de respingere.

Vă rog să votați.

Plenul Senatului, cu 48 de voturi pentru, 9 voturi împotrivă și 6 abțineri, aprobă raportul de respingere întocmit de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și, pe cale de consecință, respinge propunerea legislativă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 28 mai 2020, 1:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro