Plen
Ședința Senatului din 13 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.120/24-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 13-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 13 septembrie 2007

Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru.

Ședința a început la ora 9,45.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul senator Nicolae Văcăroiu - președintele Senatului, asistat de domnii senatori Pete Ștefan și Gavrilă Vasilescu - secretari ai Senatului.

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Invit colegii senatori în sală.

Vă rog, domnule senator Gavrilă Vasilescu, să faceți apelul.

 
 

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Doamnelor și domnilor senatori, bună dimineața!

- Antonie Ștefan Mihail - prezent
- Apostol Neculai - prezent
- Arcaș Viorel - prezent
- Ardelean Aurel - concediu medical
- Arion Viorel - absent
- Athanasiu Alexandru - europarlamentar
- Basgan Ion - prezent
- Berceanu Radu Mircea - delegație
- Blaga Vasile - absent
- Bobeș Marin - absent
- Cazacu Cornelia - prezentă
- Câmpeanu Radu-Anton - prezent
- Cârlan Dan - absent
- Chelaru Ioan - prezent
- Cinteză Mircea - prezent
- Ciornei Silvia - europarlamentar
- Cioroianu Adrian Mihai - Guvern
- Cismaru Ivan - prezent
- Copos Gheorghe - absent
- Corodan Ioan - prezent
- Cozmâncă Octav concediu medical
- Crețu Corina - europarlamentar
- Crețu Ovidiu Teodor - prezent
- Cucuian Cristian - absent
- Cutaș George Sabin - prezent
- Daea Petre - prezent
- David Cristian - Guvern
- David Gheorghe - prezent
- Diaconescu Cristian - prezent
- Dina Carol - prezent
- Dinescu Valentin - prezent
- Dîncu Vasile - europarlamentar
- Duca Viorel Senior - absent
- Dumitrescu Ion Mihai - prezent
- Dumitrescu Gheorghe Viorel - prezent
- Dumitru Constantin - prezent
- Eckstein Kovács Péter - absent
- Fekete Szabó Andras Levente - prezent
- Filipescu Teodor - absent
- Florescu Ion - prezent
- Flutur Gheorghe - prezent
- Frunda György - delegație
- Funar Gheorghe - prezent
- Găucan Constantin - absent
- Geoană Mircea Dan - absent
- Georgescu Radu Cristian - absent
- Gheorghe Constantin - prezent
- Hașotti Puiu - prezent
- Ilașcu Ilie - delegație
- Iliescu Ion - prezent
- Ilușcă Daniel - prezent
- Ion Vasile - absent
- Iorga Nicolae - absent
- Iorgovan Antonie - concediu medical
- Ioțcu Petru Nicolae - prezent
- Ivănescu Paula Maria - prezentă
- Jurcan Dorel - absent
- Loghin Irina - prezentă
- Lupoi Mihail - absent
- Mardare Radu Cătălin - prezent
- Marinescu Marius - prezent
- Markó Béla - prezent
- Meleșcanu Teodor Viorel - Guvern
- Mereuță Mircea - prezent
- Mihăescu Eugen - europarlamentar
- Mihăilescu Petru Șerban - prezent
- Moisuc Viorica Georgeta Pompilia - europarlamentar
- Moraru Ion - absent
- Morțun Alexandru Ioan - europarlamentar
- Neagoe Otilian - prezent
- Neagu Nicolae - absent
- Németh Csaba - prezent
- Nicolae Șerban - prezent
- Nicolai Norica - prezentă
- Novolan Traian - prezent
- Onaca Dorel Constantin - prezent
- Oprea Mario-Ovidiu - prezent
- Oprescu Sorin Mircea - prezent
- Pascu Corneliu - absent
- Păcuraru Paul - Guvern
- Păunescu Adrian - absent
- Pereș Alexandru - prezent
- Pete Ștefan - prezent
- Petre Maria - europarlamentar
- Petrescu Ilie - prezent
- Popa Aron Ioan - prezent
- Popa Dan Gabriel - prezent
- Popa Nicolae-Vlad - prezent
- Popescu Dan Mircea - prezent
- Popescu Ionel - prezent
- Popescu Irinel - absent
- Popescu Mihail - prezent
- Prodan Tiberiu Aurelian - absent
- Rădoi Ion - absent
- Rădoi Ovidiu - absent
- Rădulescu Cristache - prezent
- Roibu Aristide - prezent
- Sabău Dan - prezent
- Sârbu Ilie - prezent
- Silistru Doina - prezentă
- Simionescu Aurel Gabriel - prezent
- Sógor Csaba - prezent
- Solcanu Ion - prezent
- Stan Petru - absent
- Stănoiu Mihaela Rodica - absentă
- Stoica Ilie - absent
- Strătilă Șerban-Cezar - prezent
- Stroe Radu Szabó - prezent
- Ilona Szabó - prezentă
- Karoly Ferenc - europarlamentar
- Șerbănescu Verginia - absentă
- Șerbu Gheorghe Vergil - europarlamentar
- Șereș Ioan Codruț - absent
- Ștefan Viorel - prezent
- Șter Sever - prezent
- Talpeș Ioan - prezent
- Tănăsescu Claudiu - prezent
- Tărăcilă Doru Ioan - prezent
- Terinte Radu - absent
- Theodorescu Emil Răzvan - prezent
- Tîlvăr Angel - prezent
- Toma Ion - prezent
- Tomoiagă Liliana Lucia - prezentă
- Tudor Corneliu Vadim - absent
- Țâbuleac Mihai - prezent
- Țicău Silvia Adriana - europarlamentar
- Țîrle Radu - europarlamentar
- Ungheanu Mihai - absent
- Ungureanu Vasile Ioan Dănuț - delegație
- Vasilescu Gavrilă - prezent
- Văcăroiu Nicolae - prezent
- Vărgău Ion - prezent
- Vedinaș Verginia - prezentă
- Verestóy Attila - absent
- Voiculescu Dan - absent
- Vosganian Varujan - Guvern
- Vraciu Jan - prezent

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi,

Vă rog să vă ocupați locurile în sală.

Înainte de a deschide ședința noastră de astăzi, domnul Antonie este în sală? Nu este.

Îi rog pe domnul Tărăcilăși pe ceilalți colegi care fac parte din Comisia privind revizuirea Regulamentului Senatului, ca până joi, să redactați articolul privind sancțiuni pentru neparticiparea la vot în conformitate cu legea.

Deci, unul sau două articole pentru a le introduce - le vom aproba în plen - în Regulamentul actual al Senatului.

Durează prea mult finalizarea noului regulament și, pe cale de consecință, trebuie să respectăm legea.

Vă rog să înțelegeți acest lucru, marți o să chem și comisia la mine, să facem o redactare corespunzătoare, astfel încât să intrăm în legalitate. (Discuții în sală)

Da, domnule senator Puiu Hașotti, aveți cuvântul, la microfonul 2.

Nu este aici președintele comisiei, de aceea m-am adresat dumneavoastră.

 
 

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vin și în fața plenului cu propunerea pe care am făcut-o în Biroul permanent, anume că, în situația în care comisia, în continuare, nu poate din motive obiective sau subiective să facă modificările cuvenite -și din punctul meu de vedere ar trebui niște prevederi foarte dure referitoare la cei care lipsesc nejustificat de la lucrările din plen sau din comisii - reiau, am propus în Biroul permanent și propun și acum ca săptămâna viitoare, în situația în care acest raport nu se încheie, să-l aducem în plen și să facem amendamentele direct în plen.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu putem face în plen acest lucru, dar comisia va redacta o prevedere în acest sens.

Domnule senator Tărăcilă, aveți cuvântul, vă rog, la microfonul 4.

 
 

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doar telegrafic, vreau să-i reamintesc domnului lider al Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal că Domnia Sa este conducătorul majorității parlamentare, iar în condițiile în care doresc ca regulamentul să treacă mai repede și să cuprindă acele sancțiuni care nu sunt prevăzute în lege, trebuie să facă un singur lucru, să-și determine membrii din această comisie să participe la ședințe.

Din sală: o majoritate de șase.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să nu începem o discuție, acum.

Domnule senator Hașotti, aveți cuvântul, vă rog.

 
 

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc și nu aș vrea să prelungim aceste discuții.

Vreau să-i spun distinsului nostru coleg, care își aduce din plin contribuția și la redactarea Regulamentului, că eu nu m-am referit aici la senatorii de la putere sau din opoziție.

Cred că fiecare senator, fie el de la putere sau din opoziție, are exact aceleași obligații și exact aceleași drepturi.

Din sală: Nu și aceleași interese.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi,

Problema de fond este alta: uitați-vă în sală, aceiași oameni suntem prezenți de fiecare dată la lucrările Senatului.

Sigur că sunt și câteva excepții: avem opt colegi plecați la Sibiu ca să participe la o acțiune, avem colegii care sunt europarlamentari.

Este adevărat și acest lucru, dar repet, nu unii sunt senatori de o anumită categorie și alții de o altă categorie.

Trebuie să înțelegem acest lucru, când ai acceptat să fii senator și să reprezinți electoratul, asta este datoria noastră să fim prezenți.

Dar, nu merită să comentăm mai mult.

Prin urmare, vom încerca să redactăm împreună cu comisia o prevedere sau două, să le punem în acord cu legea, pentru că necesită unele clarificări privind modul de aplicare, astfel încât, în maximum zece zile să intrăm în normalitate din acest punct de vedere.

Vă mulțumesc foarte mult.

Dați-mi voie să deschid ședința de astăzi a Senatului.

Stimați colegi,

Vă anunț că ordinea de zi cuprinde mai multe puncte, sunt 28 de puncte pe ordinea de zi, sper să reușim s-o parcurgem pe toată.

O să vedem.

Programul de lucru este cel pe care îl cunoașteți.

Vă consult dacă sunt obiecțiuni la ordinea de zi și la programul de lucru? Nu sunt.

Vă rog să votați ordinea de zi și programul de lucru.

Ordinea de zi și programul de lucru au fost aprobate cu 48 de voturi pentru și 6 voturi împotrivă.

 
Demisia din Senat a domnului Dan Voiculescu și declararea locului vacant; Domnul senator George Sabin Cutaș informează că a fost ales lider al Grupului parlamentar al Partidului Conservator, în urma demisiei din Senat a domnului Dan Voiculescu din Senat.

La punctul 1 din ordinea de zi avem probleme organizatorice:

  • aprobarea programului de lucru al Senatului pentru perioada 17 - 22 septembrie 2007;
  • demisia domnului Dan Voiculescu din funcția de senator;
  • modificări în componența nominală a unor comisii;
  • informarea plenului Senatului privind conducerea Grupului parlamentar al Partidului Conservator, componența birourilor de conducere ale unor comisii permanente.

Înțeleg că domnul Sabin Cutaș din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator dorește să intervină la probleme organizatorice.

Vă ascultăm, domnule senator Cutaș.

În primul rând, aveți modificări în ceea ce privește conducerea Grupului parlamentar al Partidului Conservator.

Vă rog, aveți cuvântul, la microfonul 3.

 

Domnul George Sabin Cutaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În legătură cu modificările de la conducerea grupului, vreau să vă informez că, urmare a demisiei domnului senator Dan Voiculescu, Grupul parlamentar al Partidului Conservator îl nominalizează pe subsemnatul în calitate de lider al acestui grup.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai o secundă, pentru că suntem la acest punct, domnul Dan Voiculescu și-a depus la președintele Senatului demisia în scris, am avut o discuție cu Domnia Sa.

Decizia este definitivă, luăm act că domnul Dan Voiculescu nu mai este senator al României și declarăm locul vacant.

Urmează să se vină cu propunere pentru validarea următorului pe listă, conform procedurilor.

 
Aprobarea unor modificări în componența comisiilor permanente:

Domnule George Sabin Cutaș, vă ascultăm mai departe.

 

Domnul George Sabin Cutaș:

De asemenea, vrem să facem și câteva modificări în comisiile permanente.

Aș începe, în primul rând, cu Comisia pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă unde în locul domnului senator Gheorghe Copos îl numim pe domnul senator Gavrilă Vasilescu.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai o secundă, sunt obiecții?

Din sală: Nu sunt.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Supun votului dumneavoastră această modificare.

Vă rog să votați.

Vă rog toată lumea să voteze.

Cu 48 voturi pentru, nici un vot împotrivăși 2 abțineri, s-a aprobat.

Alte modificări?

 
 

Domnul George Sabin Cutaș:

De asemenea, în Comisia pentru privatizare, pe locul Grupului parlamentar al Partidului Conservator, era nominalizat inițial domnul Ilie Stoica care a plecat de la noi.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal l-a nominalizat pe domnul Constantin Dumitru.

Eu am discutat cu liderul Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal și i-am explicat situația, a înțeles și, drept urmare, pe acest loc al Partidului Conservator îl nominalizăm pe domnul Gheorghe Copos.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai o secundă, domnule George Sabin Cutaș.

Dacă v-ați înțeles cu colegii de la liberali, la ce comisie pleacă domnul Ilie Stoica?

 
 

Domnul George Sabin Cutaș:

Domnul Ilie Stoica a plecat deja, era nominalizat domnul Constantin Dumitru care rămâne în Comisia pentru agricultură, silviculturăși dezvoltare rurală unde era de bază.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Am înțeles.

Supunem votului și această modificare.

Domnul Dina Carol, vă rog, aveți cuvântul.

Microfonul 2, vă rog.

 
 

Domnul Dina Carol:

Domnule președinte,

Eu cred că ar trebui să verificăm pentru că domnul Gheorghe Copos deja este membru al Comisiei pentru privatizare și administrarea activelor statului, nu știu dacă nu s-o fi retras dânsul din comisia respectivă.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Supunem votului, o să se facă verificarea și facem corecția ulterior.

Vă rog să votați.

Cu 47 voturi pentru, un vot împotrivăși o abținere, s-a aprobat.

Altă modificare, dacă mai aveți?

 
 

Domnul George Sabin Cutaș:

O ultimă modificare, pe locul pe care l-a ocupat domnul Dan Voiculescu în Comisia pentru politică externă, nominalizăm pe subsemnatul.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastrăși această modificare.

Vă rog să votați.

Cu 45 voturi pentru, nici un vot împotrivăși o abținere, s-a aprobat.

Dacă mai sunt alte intervenții, pe probleme organizatorice?

Nu mai sunt.

 
Aprobarea programului de lucru pentru săptămâna 17-22 septembrie a.c.

Stimați colegi,

Continuăm cu problemele organizatorice.

În primul rând, programul de lucru pentru săptămâna viitoare, pe care îl aveți în fața dumneavoastră, Biroul permanent vi-l propune sub forma următoare: luni începând cu ora 14.00, plen; marți - comisii; miercuri - comisii; joi, lucrări în plen; vineri și sâmbătă - lucrări în circumscripții electorale.

Având în vedere că sunt foarte multe solicitări pe care le-am primit, inclusiv din partea liderilor de grup, și pentru corelare cu programul Camerei Deputaților, existăși următoarea propunere pe care trebuie să o supun plenului.

Ținând seama că luni, 17 septembrie, are loc deschiderea anului școlar, să mergem pe același program cu Camera Deputaților, respectiv, luni, senatorii să participe în circumscripțiile electorale la deschiderea anului școlar.

Este o propunere, repet.

Marți, începând cu ora 13.00 vom avea Birou permanent până la ora 14.30; la ora 14.30 - lucrări în grupurile parlamentare, după care, începând cu ora 15.00 - programul de luni, cu declarații politice, vot final pe legi cu caracter organic, întrebări, interpelări.

Miercuri - lucrări în comisii, joi - lucrări în plenul Senatului, vineri și sâmbătă - activități în circumscripțiile electorale.

Ca să fim operativi, supun votului dumneavoastră, dumneavoastră decideți această solicitare ca programul de luni să-l începem cu ziua de marți și luni să mergem la activități școlare.

Este o propunere.

Dacă sunt obiecții? Domnul senator Puiu Hașotti, aveți cuvântul.

 

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur, este un obicei, o cutumă ca în ziua în care se deschide anul școlar, care nu întotdeauna era luni, sau marți, sau miercuri și Camera Deputaților și Senatul să nu lucreze, eu însă, vă spun, cu tot respectul, că din aproape 10.000 școli care se deschid luni, prezența celor, să spunem 100 senatori, la cele 10.000 școli este nesemnificativăși așa m-am făcut puțin antipatic sau antipatizat de... văd că aprobă un coleg care îmi este foarte simpatic, dar eu cred că a invoca prezența celor 100 senatori la deschiderea a 10.000 de școli nu este un argument foarte solid.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Gheorghe Funar:

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Am constat cu toții, cu regret, inclusiv astăzi, în preajma deschiderii noului an școlar, că marea majoritate a senatorilor chiulesc.

Domnule președinte,

Dacă colegii noștri nu vin în Senat unde i-au ales oamenii și și-au pus nădejdea să facă treabă, credeți că nu vor chiuli și de la școală.

Grupul nostru parlamentar este împotriva acestei propuneri ca să nu lucrăm luni, pentru că avem foarte multe proiecte de lege.

În ipoteza în care se modifică programul și nu se lucrează luni, marți, după-amiază, riscăm să nu avem cvorum și s-a dus și săptămâna viitoare.

Nu are sens să mergem în compensație vineri, că nu ne-am întâlnit nici astăzi, joi.

Dacă în ziua de joi nu facem cvorum, vineri nu facem nici atât.

În sinteză, domnule președinte, prm-iștii sunt împotriva acestei inițiative de a chiuli din Senat.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule Gheorghe Funar, domnule lider, aș fi întru-totul de acord cu dumneavoastră, dacă tot Grupul parlamentar PRM ar fi prezent astăzi la lucrări. (Aplauze)

Vă rog să vă numărați câți sunteți, și după aceea puteți să faceți tot felul de comentarii.

Să fim cel puțin onești, dacă vreți să facem declarații de dragul presei, le facem toți pe tema aceasta.

Vă rog să rețineți o a doua problemă.

Această propunere mi-a fost argumentată de mulți colegi.

Dacă astăzi, nu reușim să facem cvorum, îl facem luni?! sau ne compromitem din nou? Pentru că este mai grav decât... Domnule Gheorghe Funar, nu vă mai dau cuvântul, luați loc.

Vă rog foarte mult.

Vă rog, să depășim acest moment.

Dumneavoastră decideți, nu eu! Este o propunere.

O supun votului dumneavoastră.

Programul să înceapă cu marți.

Vă rog să votați.

Cine este pentru? Cine este împotrivă? Vă rog să votați! Cu 38 de voturi pentru, 16 voturi împotrivăși 9 abțineri, s-a votat acest program.

Marți vom începe cu programul zilei de luni.

Din sală: Listă!

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog, domnule senator Gheorghe Funar.

Listă vă rog, pentru liderii de grup.

Vă rog, liderii de grup, ar trebui să muncească mai mult, să-i aducă pe colegii senatori și să-i lămurească că trebuie să participe la lucrări, prezența este obligatorie.

 
Aprobarea procedurii de urgență pentru dezbaterea următoarelor inițiative legislative:

La punctul 2 din ordinea de zi, stimați colegi, Guvernul ne solicită aprobarea procedurii de urgență pentru dezbaterea și adoptarea următoarelor inițiative legislative:

De altfel, aceste proiecte de lege, au fost repartizate.

Biroul permanent le-a și repartizat ținând seama de procedura de urgență.

Sigur, dacă sunt întrebări legat de una dintre probleme, vă rog.

Repet, Biroul permanent le-a repartizat, dând termene foarte strânse și respectând procedura.

  • Proiectul de lege privind reorganizarea cadrului instituțional în domeniul managementului substanțelor chimice.
  • Proiectul de lege privind unele măsuri în vederea asigurării terenurilor necesare lucrărilor miniere pentru exploatarea zăcămintelor de lignit.
  • Proiectul de lege privind măsuri de garantare a siguranței aprovizionării cu gaze naturale.
  • Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcție de autostrăzi și drumuri naționale.
  • Propunerea legislativă - Legea comasării.
  • Propunerea legislativă privind modificarea alin.(2) al art.30 din Legea pomiculturii nr.348/2003.
  • Propunerea legislativă privind acordarea în anul 2007 a unui sprijin financiar producătorilor agricoli ce dețin și exploatează suprafețe de teren de până la 1 ha inclusiv.
  • Propunerea legislativă privind acordarea unui sprijin financiar în anul 2007 pentru creșterea calității producției obținute pe pajiști.
  • Propunerea legislativă privind acordarea unui sprijin financiar în anul 2007 pentru culturile ecologice.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea Legii tinerilor nr.350 din 21 iulie 2006.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 146 din 1 aprilie 2002 privind regimul juridic al fundațiilor județene pentru tineret și a municipiului București.
  • Propunerea legislativă pentru completarea art.15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.40/1999 privind protecția chiriașilor și stabilirea chiriei pentru spațiile cu destinație de locuințe.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea art.2 și art.3 din Titlul XI - Renta viageră agricolă - din Legea nr.247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente.
  • Propunerea legislativă pentru completarea art.10 și art.36 din Legea nr.21 din 01/03/1991, a cetățeniei române, cu modificările și completările ulterioare.
  • Propunerea legislativă privind sistemul public de pensii pentru agricultori.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea art.11, Titlul XI, Renta viageră agricolă, din Legea nr.247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art.5 din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizației de merit, cu modificările și completările ulterioare.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea anexei la Legea arendării nr.16/1994.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea lit.a) a alin.(1) al art.73 din Legea nr.295/2004 privind regimul armelor și munițiilor.
  • Propunerea legislativă privind declararea lui Ilie Ilașcu, a lui Andrei Ivanțoc și a lui Tudor Petrov-Popa ca eroi-martiri.
  • Propunerea legislativă - Codul Silvic.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.19/2000 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea alin.(2) al art.5 din Legea nr.218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de către fondurile de garantare.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.265/2006, Legea protecției mediului, cu modificările și completările ulterioare.
  • Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.24/2007, cu modificările și completările ulterioare.
  • Propunerea legislativă pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului.
  • Lege pentru modificarea Legii nr.562/2004 privind autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publicăși securitate națională de a vinde personalului propriu unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare.

Sunt observații?

Nu sunt!

Vă rog să votați.

Cu 40 voturi pentru, 7 voturi împotrivăși 3 abțineri, s-a adoptat.

Respingerea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Trecem la punctul 3 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Invit din partea Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancarăși piață de capital pe domnul președinte Aron Ioan Popa.

Vă rog, inițiatorii, domnul Mihai Țâbuleac, aveți un loc lângă domnul președinte Aron Ioan Popa, vă rog.

Microfonul 6, vă rog.

Dau cuvântul unuia dintre inițiatori pentru a-și susține această propunere.

 

Domnul Mihai Țâbuleac:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Anul acesta actul de guvernare românesc s-a desfășurat sub zodia "taxei speciale de primă înmatriculare".

Este o taxă chiar specială, pentru că una s-a vrut și alta s-a declarat.

Este pentru mediu, dar a determinat creșterea vânzărilor la autoturisme.

S-a perceput la înmatriculare, dar fără să aibă vreo legătură cu această operațiune.

În opinia Comisiei Europene, modalitatea de taxare nu respectă art.90 din Tratatul Comunității Europene.

Ni se impută faptul că legislația românească nu îndeplinește criteriile de completă neutralitate și, din acest motiv, trebuie modificată, astfel încât să fie conformă cu Tratatul de aderare.

Se susține că o taxă similară se aplicăși în alte 16 state membre ale Uniunii Europene, însă, recent, Curtea Europeană de Justiție a condamnat Ungaria și Polonia, unde taxa avea forme chiar similare celei din România.

În rest, nu am nicio încredere în prezumția de similitudine.

Din această cauză, România ar putea fi nevoită să restituie banii încasați cu acest titlu, la fel ca și Polonia.

Prejudiciul de imagine suferit de România este, însă, problema cea mai importantăși cauza care ne-a determinat să inițiem prezenta propunere legislativă, prin care nu am cerut altceva decât excluderea din Codul fiscal a prevederilor referitoare la taxa specială de primă înmatriculare.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Dau cuvântul domnului secretar de stat Cătălin Doică, pentru punctul de vedere al Guvernului.

Microfonul nr.8.

 
 

Domnul Cătălin Doică - secretar de stat în Ministerul Economiei și Finanțelor:

Mulțumesc, domnule președinte.

La această inițiativă legislativă punctul de vedere al Guvernului este negativ și suntem de acord cu raportul de respingere întocmit de comisie, cu atât mai mult cu cât, în prezent, Guvernul este în proceduri foarte avansate de discuții cu Comisia Europeană privind modificarea, și nu eliminarea acestei taxe așa-zise de primă înmatriculare.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Să ascultăm și raportul Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancarăși piață de capital.

Domnule președinte Aron Popa, vă rog.

 
 

Domnul Aron Ioan Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Alături de punctul de vedere pe care Guvernul și l-a exprimat s-a exprimat și Comisia economică, industrii și servicii, Consiliul Economic și Social, care au avizat negativ această propunere legislativă.

În urma dezbaterilor și pe baza argumentelor prezentate în nota înaintată de Guvern, comisia a adoptat un raport de respingere.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale.

Vă rog, sunt luări de cuvânt? Nu sunt luări de cuvânt.

Legea are caracter ordinar.

Voi supune votului dumneavoastră propunerea comisiei, raport de respingere.

Vă rog să votați.

Rog toată lumea să voteze.

Cu 35 de voturi pentru, 12 voturi împotrivăși 5 abțineri, s-a adoptat raportul de respingere.

În consecință, proiectul de lege a fost respins.

 
Respingerea Propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii 571/2003, cu modificările și completările ulterioare.

Trecem la punctul 4 din ordinea de zi, Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii 571/2003, cu modificările și completările ulterioare.

Tot Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital prezintă raportul.

Vă rog, sunt prezenți inițiatorii? Nu sunt.

Au fost anunțați? Comisia tehnică, au fost anunțați inițiatorii? Au fost anunțați.

Nu doresc să-și susțină propunerea legislativă.

Asta este cu totul altceva.

Dau cuvântul Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancarăși piață de capital.

Domnule președinte Aron Popa, vă rog să prezentați raportul.

 

Domnul Aron Ioan Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Propunerea legislativă are ca obiect scutirea de la plata impozitului pe teren pentru terenul situat în extravilan, deținut în proprietate de veteranii de război, văduvele veteranilor, persoanele persecutate pe motive politice.

În urma dezbaterii în comisie, comisia a hotărât să adopte cu unanimitate de voturi un raport de respingere.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Să ascultăm și punctul de vedere al Guvernului.

Domnule secretar de stat Cătălin Doică, vă rog.

Microfonul nr.8.

 
 

Domnul Cătălin Doică:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nici Guvernul nu susține această inițiativă legislativă, cu atât mai mult cu cât și în prezent veteranii beneficiază de scutire de la plata impozitului pentru clădirea de domiciliu și terenul aferent acesteia.

Deci, suntem de acord cu raportul de respingere al comisiei.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Sunt intervenții? Domnul senator Gavrilă Vasilescu.

 
 

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Inițiativa legislativă a colegilor mei deputați vizează o problemă la care, cred eu, că ar trebui să fim puțin atenți.

Săptămâna aceasta, se discuta, la un moment dat, tot așa, în legătură cu veteranii de război.

Din datele pe care colegul nostru, domnul senator Funar, le prezenta, sunt 3888 de veterani de război.

Văduve nu aș putea să vă spun câte au mai rămas.

Au trecut 62 de ani de la încheierea războiului.

Probabil, la ora aceasta la care discutăm, numărul lor este mai mic decât datele pe care domnul senator Funar le avea.

Eu am făcut un calcul.

Dacă ar fi să luăm în calcul numărul veteranilor de război și ceea ce ne motivează Guvernul, rezultă că sunt peste 2 milioane de hectare de teren afectate, ceea ce ar însemna vreo 26% din suprafața țării aflată în extravilan.

Ar reveni cam 500 de hectare de fiecare persoană.

Dați-mi voie, domnilor de la Guvern, să nu cred așa ceva.

Adaug și văduvele veteranilor care mai sunt în viață, le dublez numărul și de la 3600, punem 8000 - 10000, câți vreți dumneavoastrăși tot vin 200 de hectare de persoană.

Dacă dumneavoastră vă puteți imagina... Părerea mea este că punctul de vedere al Guvernului ne induce în eroare asupra situației reale.

În același timp, eu cred că ar fi un act de dreptate pentru această categorie de oameni, din ce în ce mai puțini, ca pentru terenurile pe care le au în extravilan să fie scutiți de plata impozitului.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog, dacă sunt alte intervenții?

Domnul senator Mihail Popescu.

Microfonul nr.3.

 
 

Domnul Mihail Popescu:

Domnule președinte, mie mi se pare că aici este o șmecherie.

Se adaugă veteranii de război, care deja sunt scutiți de aceste taxe, și după ei o serie întreagă de alți oameni, ca să profite de... De ce?

Veteranii de război, după câte știu, au această scutire și nu știu de ce mai trebuie trecut încă o dată, ca să putem să avem motive că sunt veterani de război și văduvele acestora.

Nu-i corect.

După care urmează un șir întreg de alte categorii de populație, care ar trebui să profite.

(Discuții la prezidiu; Domnul senator Vasilescu ridică mâna, dorind să ia cuvântul).

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule Vasilescu, lăsați mâna jos, v-am văzut.

Pe urmă, colegii vor crede că-i amenințați.

Domnul senator Funar.

Aveți răbdare, vă dau cuvântul, domnule Vasilescu.

Aveți răbdare, vă rog frumos.

Microfonul nr.2.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, domnule președinte al Senatului.

Doamnelor și domnilor senatori, este bine-venită această propunere legislativă.

Parțial, are dreptate și domnul senator Popescu, dar putea și Domnia Sa, puteau și ceilalți colegi care au votat să nu lucrăm luni să aducă amendamente la această propunere legislativă pentru îmbunătățirea textului.

Așa cum s-a convenit între liderii PRM și PC, Grupul parlamentar al PRM susține propunerea legislativă.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Domnul senator Gavrilă Vasilescu.

Vă mai dau cuvântul o dată, dar nu este drept la replică, pentru că domnul senator Popescu nu v-a pomenit numele.

Vă rog!

 
 

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea, totuși, să dau un răspuns distinsului nostru coleg, domnul senator Popescu.

Nu se ascunde absolut nimic, domnule senator.

Este vorba de veteranii de război, de văduvele veteranilor de război, de persoanele care au fost persecutate politic, de aceste categorii.

Dacă dumneavoastră considerați că se ascunde ceva, atunci vă rog să-mi explicați și mie și îmi retrag tot ceea ce am susținut în fața dumneavoastră.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi, n-are rost această dispută.

Intenția este bună.

Din păcate, practica ne omoară.

Împreună cu veteranii de război am lucrat, de-a lungul timpului, și le-am scos o legislație, la propunerea lor.

Lucrurile au fost și atunci complicate.

Eu am fost unul din cei care m-am implicat mult atunci când am făcut legea de bază pentru veteranii de război.

Era în 1994, vă amintesc.

Împreună cu colegii mei - eram atunci la putere - mi-am dat seama cât de complicată este situația.

Când am mers pe teren, situația era alta, cu încercări în execuție, să se treacă terenurile rudelor din extravilan în intravilan.

Este o întreagă poveste, dar nu trebuie să facem proces de intenție pentru unul-două cazuri.

Domnule senator Constantin Gheorghe, vă rog. Microfonul nr.3.

 
 

Domnul Constantin Gheorghe:

Domnule președinte, vă mulțumesc.

Conform Regulamentului Senatului, există posibilitatea de introducere a amendamentelor în cursul dezbaterilor și ar fi fost foarte...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu există o astfel de prevedere.

 
 

Domnul Constantin Gheorghe:

...prin votul plenului Senatului.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Amendamente nu se pot face în plen.

 
 

Domnul Constantin Gheorghe:

Mă rog!

Cert este că singurul amendament care ar fi putut fi făcut la comisie, așa cum ați precizat, ar fi fost să schimbe, să anuleze propunerea legislativă, pentru că atâta timp cât există legislație de scutire a impozitelor pentru aceste categorii, această lege nu-și are obiectul, după părerea noastrăși atunci nu înțeleg de ce se insistă pe o lege care vine suplimentar peste altă lege care există.

Nu sunt alte categorii, sunt aceleași.

Așa că mi se pare că discutăm degeaba.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul Gavrilă Vasilescu.

Nu o apără inițiatorii, o apărați dumneavoastră.

 
 

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Inițiatorii sunt colegii mei, domnule președinte, coleg era și domnul care a vorbit înainte.

Îmi pare foarte rău că nu se cunoaște legea și nu se cunosc scutirile la care au dreptul veteranii de război.

Veteranii de război sunt scutiți de impozitele pe casăși pe terenul de sub casă, deci de locuință, dar nu pentru terenurile extravilane.

Vă rog foarte mult.

S-a mai făcut această afirmație.

Deci, legea are obiect că nu este reglementat nimic în ceea ce privește terenurile extravilane.

Vă supărați sau nu vă supărați, domnule senator Popescu, dar asta este realitatea.

Această categorie nu este scutităși dumneavoastră cred că ar trebui s-o apărați... Dar nu numai lor și celorlalți care sunt indicați acolo, pentru că la fiecare categorie dintre acestea am avut câte un act normativ, prin care am acordat niște facilități, și pentru persoanele persecutate.

Dacă este să acordăm facilități cuiva, am luat categoria veteranilor, văduvelor și persoanelor persecutate.

Dacă aveți ceva cu această problemă, la ea să vă referiți, dar să nu spuneți că acest lucru este reglementat pentru că nu este reglementat pentru terenurile extravilane.

Vă mulțumesc. (Discuții în sală).

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator Mihail Popescu, vă rog eu, numai o secundă.

Domnul Gavrilă Vasilescu n-a citit textul inițiativei, nu l-a citit și din cauza aceasta... O susține pentru că sunt colegii deputați ai Domniei Sale.

Nu l-a citit pentru că începe cu clădirile și după aceea cu terenul extravilan.

Dacă vreți cu adevărat o inițiativă serioasă, în primul rând trebuia să aveți un punct de vedere al Asociației veteranilor de război.

Domnul Mihail Popescu.

Microfonul nr.3.

 
 

Domnul Mihail Popescu:

Domnule președinte, nu trebuie să-mi spună domnul Vasilescu pe cine trebuie să apăr și ce să fac aici.

Trebuie să citească Legea veteranilor de război și o să vadă că așa este, iar această propunere legislativă vine tocmai să spună că sunt scutiți de impozite pentru clădiri și pământul de sub ele.

Nu sunt scutiți prin Codul fiscal, sunt scutiți prin Legea veteranilor de război.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da, dar au introdus și pentru terenul extravilan, asta vrea să spună.

Trebuia refăcută.

Să refacă inițiativa.

Mai sunt intervenții?

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere propus de comisie.

Vă rog să votați.

Legea are caracter ordinar.

Senatul este prima Cameră sesizată.

34 de voturi pentru, 9 voturi împotrivăși 10 abțineri.

Nu este suficient.

Rog colegii senatori să ia loc în sală.

N-avem jumătate plus unul din prezenți, din cei care își exprimă votul.

Vă rog să vă pronunțați... (Discuții în sală).

 
 

Din sală: Doamna senator Nicolai.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Dacă vreți să stați de vorbă după ce veniți târziu... Vă rog eu mult.

Nu vă grăbiți, stați de vorbă cu doamna Călinoiu, nu e nicio problemă, vă așteptăm.

Ne onorează și domnul senator Nicolae-Vlad Popa.

Supun votului dumneavoastră raportul de respingere.

Vă rog să votați.

31 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă, 6 abțineri.

Înțeleg că sunteți supărați pe soartăși nu doriți să votați.

Reluăm votul, stimate colege și stimați colegi, până credeți dumneavoastră că trebuie să vă exprimați votul.

Nu e obligatoriu, dar nu avem ce face, până nu votează jumătate plus 1 din cei prezenți, nu putem merge mai departe. (discuții în sală)

Reluăm votul.

Vă rog să votați.

Cu 38 de voturi pentru, 11 voturi împotrivă, 8 abțineri, s-a adoptat raportul de respingere.

Proiectul de lege a fost respins.

 
Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea și exercitarea activității de consultanță fiscală - (votul final asupra se va relua în ședința de joi, 20 septembrie a.c.).

Trecem la punctul 5:

Proiect de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.53/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.71/2001 privind organizarea și exercitarea activității de consultanță fiscală.

Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancarăși piață de capital.

Dau cuvântul domnului secretar de stat Cătălin Doică, pentru susținerea proiectului de lege.

 

Domnul Ioan Popa Aron (din sală):

Domnule președinte, vă rog să-mi acordați cuvântul pe procedură.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da, domnule senator Popa, vă rog.

 
 

Domnul Aron Ioan Popa:

Domnule președinte, stimate colege și stimați colegi.

Acest proiect de lege a fost discutat săptămâna aceasta, dar a rămas să dăm votul final.

Deci, l-am discutat și dezbătut.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

De acord, suntem la votul final.

Corect.

Aveți dreptate, mulțumesc pentru intervenție.

Deci, l-am dezbătut, suntem în fața unei legi ordinare, suntem prima Cameră sesizată, nu sunt amendamente, avizul comisiei a fost favorabil.

Legea are caracter ordinar.

Deci, supun votului dumneavoastrăși raportul favorabil și proiectul de lege, neavând amendamente.

Vă rog să votați.

Rog toată lumea să voteze. (discuții în sală)

Supun votului dumneavoastrăși raportul favorabil și proiectul de lege.

Vă rog să votați.

34 de voturi pentru, 10 voturi împotrivă, 7 abțineri, nu avem jumătate plus 1.

Reluăm votul.

Vă rog să vă ocupați locurile în sală! Așteptăm ca domnul senator Nicolae-Vlad Popa să închidă discuția, are o dezbatere serioasă acolo, și să-și ocupe locul.

Vă mulțumesc pentru înțelegere.

Supun votului dumneavoastră raportul favorabil și proiectul de lege.

Vă rog să votați.

Rog secretarii să numere senatorii aflați în sală Nu au votat toți colegii, am repetat votul de două ori.

Înțeleg că cei care n-au votat doresc să mai studieze, încă o dată, raportul favorabil și proiectul de lege și, pe cale de consecință, îl introducem pe ordinea de zi a ședinței de joi, săptămâna viitoare, când reluăm votul final.

 
Dezbateri asupra Propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii nr. 337/2006, art. 13 alin. (b) pentru aprobarea OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii (retrimiterea la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital).

Trecem la punctul 7 Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr.337/2006, art.13 alin. b pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii.

Invit Comisia economică, industrii și servicii, domnul președinte Valentin Dinescu este la datorie.

Dacă colegii inițiatori deputați sunt prezenți în sală? Domnul senator Varujan Pambuccian. (discuții în sală)

Numai o secundă, nu sunteți inițiator.

Ca inițiator...

 

Domnul Gavrilă Vasilescu (de la prezidiu):

Punctul 6, domnule președinte.

Punctul 6 nu l-am făcut.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da, am înțeles.

Lăsați să luăm punctul 7 acum, pentru că l-am pronunțat.

Sunt inițiatorii.

Nu sunt în sală.

Vă rog, să ascultăm raportul Comisiei economice, industrii și servicii.

Domnul președinte Valentin Dinescu.

 
 

Domnul Valentin Dinescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea art.13 lit. b din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii.

Menționăm că în textul articolului este prevăzută această excepție pentru: "cumpărarea, dezvoltarea, producția sau co-producția de programe destinate difuzării, de către instituții de radiodifuziune și televiziune".

Potrivit expunerii de motive, scopul acestei inițiative legislative este extinderea excepțiilor și la serviciile sistemului național de biblioteci și la modul de achiziționare a cărților.

De aceea, comisia vă propune un raport favorabil, de admitere.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Dau cuvântul domnului președinte Marius Gogescu, pentru a ne prezenta punctul de vedere al Agenției Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP) și al Guvernului, microfonul 9, vă ascultăm.

 
 

Domnul Marius-Cătălin Gogescu: - președintele Agenției Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP)

Mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul nu susține această inițiativă legislativăși argumentul este unul singur și foarte simplu: încalcă Directiva nr.18/CE/2004 a Comisiei Europene și adoptarea acestui act normativ poate conduce România la o procedură de impeachment la Curtea Europeană de Justiție.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Legat de afirmațiile domnului președinte Gogescu, dacă ați analizat acest aspect, domnule senator Dinescu, legat de încălcarea directivei europene.

 
 

Domnul Valentin Dinescu:

Da, domnule președinte, Acest aspect ar presupune un efort minimal al Guvernului de a negocia extinderea acestor excepții și la achiziția de carte.

Sigur că, atunci când s-au prezentat necesitățile sau, dacă vreți, punctul de vedere în virtutea căruia se solicitau excepțiile respective, nu s-a discutat despre carte.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate coleg, poate n-am fost clar: la comisie trebuia să vedeți Directiva nr. 18/CE/2004 a Comisiei Europene, să-l chemați pe președintele ANRMAP să vă dea explicațiile necesare și după ce se negociază..., dacă este posibilă o negociere, deși o directivă nu poate fi negociată, pentru că este o directivă, este o lege, ca să o negociezi, directiva trebuie să aibă o portiță în care să se spună: s-au dat niște excepții pentru unele țări și putem profita și noi.

Asta vă întreb, pentru colegii senatori, să se lămurească.

Ați analizat directiva?

 
 

Domnul Valentin Dinescu:

Da, domnule președinte, și nu numai atât, și-au dat seama.

Deci, reprezentantul Guvernului, la vremea respectivă, a susținut faptul că au dat niște derogări, niște adrese în virtutea cărora se putea face achiziție de carte, însă aceste adrese sunt pe termen limitat, iar furnizorii, întrucât termenele expiră, nu mai au temeiul legal.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul președinte Ion Iliescu, poftiți aici, la tribună.

Vă rog, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Ion Iliescu:

Eu cred că este bine să ne lămurim asupra acestei chestiuni, pentru că în țările Uniunii Europene sunt condiții de facilitare a difuzării de carte și publicații.

În cele mai multe, nu există, spre exemplu, TVA la carte.

La noi, cartea este supusă aceluiași sistem de impozitare, ca orice alte produse.

Așa că eu am dubii în legătură cu valabilitatea acestei dispoziții, dar propun să amânăm, până la o ședință viitoare, poate venim cu o documentație completă.

Noi nu suntem capabili să introducem diferențieri la TVA, spre exemplu, cum face toată Europa, dar măcar să încercăm să promovăm o oarecare facilitare. (discuții în sală)

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da, da, asta era ideea.

Domnul senator Petru Șerban Mihăilescu, microfonul 4.

 
 

Domnul Petru Șerban Mihăilescu:

Domnule președinte, în comisie noi am discutat mult acest aspect.

Vreau să fac câteva lămuriri.

În directiva despre care face vorbire reprezentantul Guvernului nu există poziție de carte.

Dânșii se referă la faptul că orice fel de modificare a actualei reglementări privind achizițiile ar duce la o negociere cu Uniunea Europeană.

Dar, sunt profund surprins că același Guvern, săptămâna trecută, a aprobat o ordonanță prin care nu se mai fac licitații la autostrăzi, nu se mai fac licitații la împrumuturi internaționale.

Deci, este absolut exagerat și excesiv un asemenea punct de vedere.

Noi am răspuns în comisie că, dacă cumva, cineva de la Uniunea Europeană face o referire, după aprobarea acestei legi, de ce România protejează achiziția de carte sub această formă, dânșii să explice și nu va fi nici o procedură de impeachment.

Nu a fost procedură de impeachment pe taxa de primă înmatriculare, deci pe chestiuni serioase.

Acest argument al directivei nu are relevanță în această lege.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Doamna senator Verginia Vedinaș.

Suntem deja pe dezbateri generale.

Vă rog.

 
 

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Și eu susțin necesitatea de a ne apleca cu seriozitate asupra acestei chestiuni, la eventualele avantaje pe care putem să le oferim editorilor care, vă spun în cunoștință de cauză, se confruntă cu foarte multe probleme datorită legislației defectuoase, stufoase, excesive chiar, pentru că, totuși, cartea, condițiile în care ea se produce, se tipărește, le creează veritabile probleme.

Aș vrea să mai fac o observație cu privire la modul în care a fost prezentat punctul de vedere de către reprezentantul Guvernului.

Mie mi se pare o formă de neseriozitate, ca să nu spun chiar de lipsă de respect față de Senat, să vii și să aduci un argument, pur și simplu să invoci o directivă, fără să ai aptitudinea să aduci argumentele în baza cărora acea directivă cu adevărat interzice, face imposibilă adoptarea unui act normativ, în condițiile în care aflăm, de la colegii noștri din Comisia economică, industrii și servicii, că au fost dezbateri ample și că, de fapt, aceste impedimente nu există.

De aceea, din punctul meu de vedere, sunt două posibilități: fie să se întoarcă la comisie și comisia să clarifice, în mod definitiv, această chestiune, fie să o votăm, pentru că este o lege care trebuie să fie susținutăși îi rog pe toți colegii să facă acest lucru.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Dacă mai sunt intervenții?

Am reținut problema.

Pe mine mă preocupă faptul că aproape nu mai sunt biblioteci, cu câteva excepții.

Toate sunt revendicate și s-au restituit.

Aceasta este o altă poveste.

Dacă mai sunt intervenții? Nu mai sunt.

S-a făcut o propunere - chiar dacă a intervenit domnul senator Șerban Mihăilescu pentru a ne lămuri - de către domnul senator Iliescu, de retrimitere la comisie.

Nu sunteți de acord cu propunerea domnului senator? (Rumoare în sală)

Vă rog, microfonul 3.

 
 

Domnul Șerban Nicolae:

Domnule președinte, s-a mai făcut o propunere și s-a adresat reprezentantului Guvernului, practic, o întrebare.

Să ne dea textul directivei, să ne spună care este acest text, care este interpretarea lui din care rezultă că "exceptarea achiziției de cărți pentru biblioteci" ar însemna o "încălcarea a normei europene".

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator, acesta este scopul retrimiterii la comisie.

Acolo ...

 
 

Domnul Șerban Nicolae:

Domnule președinte,

Era o întrebare în plen și, dacă ne lămurim, poate trecem la vot și nu mai este nevoie de retrimitere la comisie.

Cine are o problemă cu achiziția de cărți, cine are o problemă, în general, cu cărțile, dar nu are probleme cu achiziția lucrărilor de asfaltare, atunci. să o spună public.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să mă scuzați! Liderul dumneavoastră de grup a făcut o propunere de retrimitere la comisie.

Aceasta este cu totul altceva.

Dumneavoastră spuneți că nu este cazul.

Domnule președinte, puteți da un răspuns?

Vă rog, microfonul 9.

 
 

Domnul Marius-Cătălin Gogescu - președintele Agenției Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur că da.

Aceste lucruri au fost discutate la nivelul comisiei și eu am trăit cu senzația că membrii comisiei au înțeles aceste aspecte.

Deci, este vorba despre articolul 31 din Directiva nr.18/2004 a Comisiei Europene, care ne arată excepțiile, adică, în ce situații pot face o achiziție, indiferent de conținutul ei, fără să respecte o anume procedură.

Acest articol este transpus, în totalitate, în Ordonanța de urgență Guvernului nr.34/2006.

Propunerea legislativă vizează extinderea acestui text.

Cu alte cuvinte, și pentru achiziția de carte să se facă o derogare de la Ordonanța de urgență a Guvernului nr.342006, ceea ce, evident, încalcă Directiva nr.18/2004 a Comisiei Europene, pentru că, dacă acolo nu sunt prevăzute aceste excepții, nu le pot prevedea nici eu în legislația românească.

Aceste lucruri le-am discutat și, repet, am trăit cu senzația că s-au înțeles.

Am rugămintea să fie retrimisă la comisie, pentru a rediscuta și a veni cu alte argumente.

Noi avem Ordonanța de urgență Guvernului nr.34/2006.

Este o propunere de modificare și eu sunt convins că, după modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34/2006, vom găsi alte soluții, dar nu de maniera aceasta.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Domnul senator Funar, microfonul 2.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Și Grupul parlamentar al PRM susține retrimiterea la comisie și, în plus, domnule președinte, așa cum constatați, de la înălțimea la care vă aflați, nu avem nici cvorum în salăși rugăm să se strige catalogul, în așteptarea deschiderii noului an școlar.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul senator Cismaru, microfonul 2.

 
 

Domnul Ivan Cismaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu aș vrea să-i pun o întrebare reprezentantului Guvernului.

Să ne spună cum se poate organiza o licitație pentru achiziționarea unui titlu de carte cu un autor sau pentru achiziționarea unei reviste periodice? Cum se poate organiza licitația?

Noi am pornit cu înscrierea la aceste elemente de neconformitate cu organizarea licitațiilor, pentru că, practic, nu ai cum să organizezi licitație.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Și mie mi-e greu să înțeleg, deoarece cartea se află pe piață, are un preț stabilit, ce să mai licitezi!

Dar, mă rog, nu vreau să intru în detalii.

Deci, s-a făcut propunerea de retrimitere la comisie de către domnul senator Iliescu, Grupul parlamentar al PRM.

Supun votului dumneavoastră această propunere.

Vă rog să votați.

Cu 52 de voturi pentru, 2 voturi împotrivăși 4 abțineri, a fost aprobată retrimiterea la comisie.

Avem termen 14 noiembrie 2007.

Deci, nu sunt probleme de depășire de termen.

 
Dezbaterea Propunerii legislative privind emiterea, acordarea și utilizarea de vouchere pentru stimularea utilizării tehnologiei informației (votul pe raport și votul pe lege se vor da într-o ședință viitoare).

Trecem la punctul 6 din ordinea de zi - Propunerea legislativă privind emiterea, acordarea și utilizarea de vouchere pentru stimularea utilizării tehnologiei informației.

Comisia economică, industrii și servicii este prezentă.

Inițiatorul, domnul deputat Varujan Pambuccian, vă rog să luați loc lângă domnul președinte Dinescu, microfonul 6.

Deci, domnule deputat, vă ascultăm.

 

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Inițiativa aceasta face obiectul unei măsuri care va reuși să rezolve decalajul pe care-l avem față de majoritatea țărilor europene.

Ele și-au rezolvat problema aceasta în anii trecuți, cu măsuri similare.

Prima țară europeană, care a avut o asemenea inițiativă, a fost Suedia.

Ultima a fost Ungaria.

În Ungaria, măsura respectivă a depășit nivelul industriei de IT - bunurile industriale care țin de IT - și a fost extinsă pentru orice fel de bunuri electronice.

Ea a reușit, în felul acesta, să rezolve problema unui decalaj de utilizare, major, care exista la acea dată între țările europene respective și Statele Unite ale Americii.

România, din acest punct de vedere, se plasează în interiorul Uniunii Europene, pe un loc destul de puțin onorant ca utilizare a tehnicii tehnologiei informației în uz casnic.

Este pe penultimul loc, iar ca utilizare a comunicațiilor pentru altceva decât pentru voce - și pentru voce este pe un loc destul de în urmă - pentru transmisii de date este, de asemenea, pe penultimul loc.

Acum, sigur că nu este pentru prima dată când mă întâlnesc cu birocrația din zona ministerelor.

Este o experiență nefericită, aș spune, pe care o am de 11 ani și este prima oară, însă, când argumentul cu "așa zice Uniunea Europeană" nu a mai ținut, pentru că Uniunea Europeană nu zice nimic în chestiunea aceasta, din contră.

Și atunci, evident că argumentul este "costă prea mult!"

Iată de ce nu costă prea mult.

Nu costă prea mult, pentru că o parte din banii care sunt oferiți sub forma acestor tichete - aici, am renunțat la cuvântul "voucher"; este mai bine să folosim cuvântul "tichet", îl avem destul de mult și în uz legislativ - vor permite familiilor să achiziționeze un dispozitiv, un calculator foarte ușor.

Odată avut acel calculator, tot ce ține de legătură la internet va însemna o dezvoltare a industriei de comunicații, care înseamnă bani înapoi la buget.

Acum, efortul pare destul de mare, dar efortul acesta, în trei ani, deja, ajunge să treacă din zona unei investiții în zona profitului.

Și când am gândit măsura aceasta, nu am gândit-o ca pe o măsură prin care statul acordă un ajutor, ci prin care statul investește pentru a câștiga.

Dacă e să discutăm în termeni de companie, momentul de breakeven este peste trei ani, din banii care se iau de pe urma industriei de comunicații, care intră în jocul acesta.

Dacă este, însă, să discutăm chestiunea aceasta mult mai profund, la nivelul transformărilor pe care ea le poate aduce în societatea românească, și cred că așa ar trebui să discutăm, măsura aceasta ne pune, în primul rând, într-un loc corect în lumea civilizată.

Dacă mai țineți minte, în anii '20, toți indicatorii care spuneau cât de civilizată este o națiune erau legați de consumul de săpun.

După aceea, era oțelul pe cap de locuitor.

Acum, o să vedeți că în toate instituțiile internaționale, un indicator fundamental de țară este numărul de calculatoare pe cap de locuitor, numărul de legături la internet pe cap de locuitor.

De ce o fi așa?

Pentru că omenirea a ajuns în stadiul acesta și cred că merităși România să fie într-un loc bun în momentul acesta, în felul în care este măsuratăși judecată în lume.

Lucrul mult mai profund pe care-l produce această măsură, însă, este că ne va ajuta să specializăm, în continuare, generațiile următoare și să reușim să atragem mai multe investiții și să ne dezvoltăm în domeniul acesta.

Eu cred că facem un lucru bun, dacă trecem această măsură, chiar dacă o facem foarte târziu față de alte țări europene.

Cred că felul în care am reușit să dezvoltăm, ca popor, domeniul acesta, merităși un sprijin de acest fel din partea autorităților statului român.

Din câte știu ...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

V-aș ruga să sintetizați, domnule Pambuccian!

 
 

Domnul Varujan Pambuccian:

Acum vreau să închei.

Sarcina ingrată de a spune că Guvernul nu este de acord îi revine, exact, ministerului care a sprijinit această lege, adică, Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, dar, fiind și Ministerul Economiei și Finanțelor aici, aș ruga să fie cruțat "bietul Teo" de la momentul, absolut penibil, în care Ministerul Economiei și Finanțelor ar fi pus să spună acest lucru.

Vă mulțumesc, și mulțumesc Comisiei economice, industrii și servicii, care a înțeles despre ce este vorba și cu o abținere, deci, aproape în unanimitate, a trecut proiectul de lege cu bine.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat, cu o singură precizare.

Sper că indicatorul sintetic, la care făceați referire, să fie introdus cât mai târziu, pentru că avem mult de lucru în această privință, în timp, pentru a ajunge, undeva, la nivelul unei medii bune.

Dau cuvântul domnului secretar de stat Doică.

Vă rog, punctul de vedere al Guvernului, microfonul 8.

 
 

Domnul Cătălin Doică - secretar de stat în Ministerul Economiei și Finanțelor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Deși Guvernul dorește să sprijine, în mod real, achiziția de calculatoare și utilizarea acestor instrumente de tehnologie a informației, totuși, nu poate fi de acord cu această propunere legislativă, în principal, din cauza influențelor pe care le are asupra bugetului, influențe care s-ar adăuga, deja, la efortul bugetar pe care Guvernul se pregătește să-l facă pentru Programul EURO 200 al Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, ce are ca obiect acordarea unor stimulente financiare pentru achiziționarea unor PC-uri pentru toți elevii din învățământul de stat, care îndeplinesc condițiile necesare.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Să ascultăm și raportul Comisiei economice, industrii și servicii.

Domnul președinte Dinescu, microfonul 7.

 
 

Domnul Valentin Dinescu:

Mulțumesc.

Domnule președinte, vreau să fac precizarea că, într-o situație mai puțin obișnuită, comisia s-a confruntat cu două puncte de vedere: un punct de vedere formulat de Ministerul Economiei și Finanțelor și un alt punct de vedere formulat de Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, diametral opuse, dar, având în vedere argumentele care au fost prezentate din partea inițiatorului, precum și luând în discuție raportarea acestei legi la dreptul comunitar, comisia a hotărât, cu o abținere, să dea un raport de admitere, luând în considerare, pe de o parte, exact ceea ce s-a spus, precum și faptul că acest efort financiar este unul care, în timp, are efecte deosebit de benefice chiar pentru evoluția, pe ansamblu, a țării noastre.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc, domnule senator Dinescu.

Dezbateri generale, domnul senator Puiu Hașotti.

Microfonul 2.

 
 

Domnul Puiu Hașotti:

Vă mulțumesc domnule președinte.

Domnule președinte, stimați colegi este evident că domnul deputat Varujan Pambuccian face parte din marea categorie a armenilor competenți, dar nu pot să înțeleg nu utilitatea acestui proiect, ci faptul că acest proiect ar afecta bugetul național cu 0,2% din PIB.

Asta ar însemna aproape 1miliard de lei noi în plus, motiv pentru care, în ciuda încadrării la acea categorie foarte largă a armenilor competenți, găsesc că acest proiect de lege nu poate fi votat acum.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Domnul senator Ovidiu Crețu, microfonul 3.

Domnule senator Apostol, v-am văzut, dar puteți sta cu mâna așa, nu am nimic împotrivă.

Domnule Crețu, scuzați-mă.

Aveți cuvântul.

 
 

Domnul Teodor Ovidiu Crețu:

Vreau să pun o întrebare reprezentantului Guvernului.

Este făcută o estimare asupra impactului, asupra bugetului și confirmă el datele prezentate de domnul senator Puiu Hașotti?

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Domnul senator Apostol.

Microfonul 3.

 
 

Domnul Neculai Apostol:

Domnule președinte,

Dragi colegi, parcă prea ușor Guvernul spune nu unor inițiative.

După mine, ca om care vine din zona economicului, din zona de creație, ar trebui să spună da.

Această inițiativă, aș putea spune, nu afectează bugetul, ci mai curând poate fi considerată ca o investiție de mare viitor.

Nu este o cheltuială care să se ducă pe apa sâmbetei, ci este o investiție de mare viitor și consider că întotdeauna investițiile au fost benefice.

Investițiile din această zonă sunt poate cele mai benefice investiții având în vedere faptul că ne-am integrat, totuși, în Uniunea Europeanăși avem nevoie să fim și noi alături de cei puternici, de cei cu care să stăm la masă împreună.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Vă rog.

Alte înscrieri la cuvânt? Domnul senator Petrescu, microfonul 2.

 
 

Domnul Ilie Petrescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Constat și eu de câțiva ani buni că toate propunerile legislative care au venit din partea parlamentarilor noștri, de la toate partidele politice, Guvernul vine și spune că nu este de acord cu propunerile noastre.

Ne aflăm astăzi de față la propunerea legislativă a colegului deputat, care mi se pare o investiție pentru România.

Când se dezbate o asemenea propunere legislativă, nu se poate spune că Guvernul nu are bani.

Cred că acum când s-a negociat contractul cu FORD, vor veni bani la bugetul de stat.

Când vorbim de investiții pe termen lung, nu se poate ca un Guvern să spună că nu are bani și rog colegul de la Guvern să acționeze mai prompt și mai clar să adune banii care să folosească investițiilor țării.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Și eu mulțumesc.

Dacă ar fi lucrurile atât de simple! Dacă ați fi prim-ministru vreo 6 luni, să vedeți cum vă schimbați părerea.

Toate inițiativele adunate trebuie să ducă undeva.

Domnule Petrescu, este frumos de la microfon, dar trebuie să spui: "Uite domnule, luăm de la învățământ, nu mai dăm 6%, dăm 5,8% și 0,2% dăm la acest proiect".

Da? Domnul Ștefan Viorel și închidem.

 
 

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc domnule președinte.

Eu aș vrea să pun o singură întrebare inițiatorului și o singură întrebare reprezentantului Guvernului.

Pentru inițiator.

Contravaloarea tichetului, 600 lei.

Cât din această valoare va fi consumată în industria de tipărire a acestor tichete și distribuirea lor? La tichetele de masă, înțeleg că s-a dus undeva la 15-20%.

Pentru reprezentantul Guvernului.

Ar putea Guvernul să acorde aceeași facilitate prin sistemul de deducere fiscală, fără tipărire de tichete pe calculatoare? Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Eu sunt convins că domnul senator Ștefan Viorel, prin meseria lui, știe răspunsul dar nu a vrut să ni-l spună aici.

Mai sunt intervenții? Nu sunt.

Domnul secretar de stat Doică, aveți de răspuns la două întrebări.

Una, dacă se confirmă influența spusă de domnul Puiu Hașotti, 0,2% din PIB la nivel de an, și, a doua, ceea ce spunea domnul Ștefan Viorel.

Sigur puteți argumenta că în același timp cu societatea care trage aceste vauchere 20%, creăm locuri de muncă, dar poate fi și într-un apartament.

Domnul Doică, vă rog.

 
 

Domnul Cătălin Doică:

Mulțumesc, domnule președinte.

Întrebarea despre costul tichetelor se adresa inițiatorului, nu Guvernului, dar într-adevăr, probabil, costul tichetelor ar fi apropiat costului tichetelor de masă având în vedere că ar trebui să aibă aceleași elemente de securitate.

Pe de altă parte, din nefericire, cele spuse de domnul senator Hașotti se confirmă, influența bugetară anuală va fi între 860 milioane de lei noi și 1 miliard de lei noi, în funcție de baza pe care o luăm în ceea ce privește beneficiarii.

La întrebarea domnului senator Viorel Ștefan, destul de greu este să acordăm o deducere din venit, întrucât, neexistând un sistem de globalizare a veniturilor, este destul de greu să acordăm o deducere din impozitul care ar trebui plătit, eventual, din impozitul pe salariul de bază.

Sigur, ar putea fi găsită o soluție de acest gen, numai că soluția unei deduceri din impozitul pe venit este caracteristică unui sistem de globalizare a veniturilor, și nu unei cote unice.

Aș vrea, dacă mi se permite să spun ceea ce am mai spus și în comisie, că, totuși în măsura în care se dorește adoptarea acestei inițiative legislative, ea este destul de elaboratăși destul de complexă și, totuși, poate ar mai necesita măcar unele reașezări ale textului, pentru ca, dacă această lege se dorește a fi adoptată, să poată fi și aplicabilă, cu tot punctul negativ al Guvernului.

Dacă va fi adoptată să fie și aplicabilăși, evident, cu înțelegerea inițiatorului.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da.

Interesantă precizarea anterioară.

România este printre cele patru țări care au renunțat la declarația pe venit global și controlul averilor.

Renunțând la această declarație nu mai poate introduce sistemul de deducere.

Asta este adevărat.

Haideți să-l mai ascultăm o dată pe domnul Pambuccian, pe final.

Microfonul 6.

 
 

Domnul Varujan Pambuccian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Da, acesta este motivul pentru care am recurs la formula aceasta cu tichetele.

Ungaria, de exemplu a făcut deduceri din impozitul pe venit și majoritatea țărilor așa procedează.

La noi, nemaiexistând globalizarea, este o problemăși nu am găsit altă soluție.

Pe de altă parte, costul acestor tichete nu este suportat din suma respectivă, ci este suportat de către angajator.

Deci asta este o chestiune în care angajatorul, dacă dorește să ofere această facilitate angajaților, deduce după aceea din impozitul pe salariu.

Așa a fost gândit mecanismul.

Suma de care vorbim se acordă o singură dată, aceste tichete pot fi cumulate, deci la nivelul unei familii poate fi cumpărat ceva mai serios pentru uzul familiei respective, în funcție de câte persoane lucrează acolo, iar lucrul pe care vreau să-l spun, este o măsură pe care am inițiat-o de mult de tot, prima dată vorbind de ea prin 2001.

Atunci nu s-a putut, nu erau bani la buget și am recurs la formula aceea cu programul "EURO 200", pe care îl știm cu toții.

Acum sunt bani, dar se dorește, nu știu de ce, o achiziție din sursă unică a unor calculatoare, care să fie distribuite după aceea populației școlare.

Cred că, procedând în felul acesta, din nou ne adresăm unei piețe libere, fără să existe absolut nici o suspiciune că sursa aia unică a fost aleasă într-un fel sau altul, lăsăm fiecare familie să poată să-și dimensioneze, dacă are deja un calculator, să poată să-și facă un up grade, sau să-și cumpere software, ați văzut că măsura este gândită în felul acesta și, până la urmă, în acea familie, dacă există copii e clar că ei vor fi principalii beneficiari.

Măsura mai are un avantaj.

Față de cealaltă soluție în care se făcea cumpărarea din sursă unicăși în care suma merge mult mai sus, pentru că acolo trebuie asigurat și un anumit gen de conectivitate foarte scumpă, Wi-Fi, aici nu asiguri deloc conectivitatea, îi lași pe oameni să folosească rețelele de bloc existente și în felul acesta reușești să faci o redirecționare a banilor, care sunt utilizați în bugetul familiei, către industria de comunicații și îți ei banii pe care i-ai investit, ca stat, în felul acesta, înapoi foarte ușor.

Investiția pe care o facem este, în mod cert, o investiție în viitorul economic al României.

Este bine să privim lucrurile mai larg decât ca o chestiune în care dăm niște bani ca să se întâmple ceva.

Nu sunt tichete de masă, nu se cumpără bunuri care se mănâncăși după aceea se duc pe apa Dâmboviței.

Aceștia vor fi bani care se investesc în viitorul intelectual.

Cred că putem face modificări.

În primul rând, cei care beneficiază sunt mai puțini....

Noi, căpșunarii... Căpșunarii nu sunt în legea asta.

Sunt cei care lucrează cu carte de muncă pe teritoriul României.

Gândiți-vă...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

E suficient, ați argumentat destul, dacă începeți cu comparații de acestea, nu mai încheiem ședința de astăzi.

 
 

Domnul Varujan Pambuccian:

Vreau să mai spun următorul lucru.

Dacă vreți să mai modificăm câte ceva și să discutăm aceste modificări, mai avem o Cameră în care se poate face lucrul acesta.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Sigur că da.

Nu mai sunt intervenții? Mai doriți să interveniți? Domnul senator Funar, microfonul 2.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Pe procedură, ținând seama că este o propunere legislativă bine-venităși care ar trebui să treacă de Senat, pe de o parte, pe de altă parte, datorită faptului că grupurile parlamentare au reprezentanți în sală, propun să acceptați ca votul final să-l dăm după deschiderea anului școlar, și pe raport, și pe lege, și la această lege, și la celelalte, pentru a nu fi lucrat în zadar până acum.

Există riscul să cadă propunerile legislative, proiecte de lege, din cauza faptului că ne aflăm la limita...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule Funar, vă rog, nu mai insistați cu anul școlar.

Eu propun altceva.

Să votăm legea asta după ce facem trotuare în toate localitățile din România, pe inițiativa dumneavoastră, pentru că altfel se împiedică cu calculatorul sub braț și nu am făcut nimic, se strică.

Tot felul de intervenții.

Suntem senatori serioși, trebuie să lucrăm. (Aplauze din sală).

Avem un raport favorabil cu două amendamente admise.

Dacă sunt obiecții la aceste două amendamente admise? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră raportul cu cele două amendamente admise. Vă rog să votați. Rog toată lumea să voteze.

Să știți că nu suntem numai lideri în sală, văd aici pe domnul Dina, pe mai mulți, mai suntem și noi.

30 de voturi pentru, 11 voturi împotrivăși 10 abțineri, deci nu avem formula, cu toată îngăduința noastră.

Vă rog să mai numărați în sală câți suntem. (Se numără în sală).

Stimați colegi, până la urmă, nu avem ce face și venim la propunerea domnului Funar.

Eu vă propun ca pe ce am votat, totuși, luni să vă duceți la deschiderea anului școlar, acolo veți învăța că o lege trebuie respectată, deci prezența la Senat este obligatorie și sper că de săptămâna viitoare, începând cu ziua de marți, vom intra în normalitate.

 
Notă pentru exercitarea de către senatori a dreptului de sesizare a Curții Constituționale asupra următoarei legi depuse la secretarul general al Senatului, conform prevederilor art.17 alin.2 și 3 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată:

Înainte de a închide ședința, vă anunț că în conformitate cu prevederile art.17 alineatele (2) și (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, s-au depus la secretarul general al Senatului, în vederea exercitării de către senatori a dreptului de sesizare a Curții Constituționale, următoarele legi:

  1. Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.115/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr.102/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal;
  2. Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.131/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr. 508/2004

privind înființarea, organizarea și funcționarea în cadrul Ministerului Public a Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizatăși Terorism.

Din lipsă de cvorum, închidem ședința noastră de astăzi.

Vă mulțumesc.

Vă doresc o activitate rodnică în circumscripțiile electorale.

 

Ședința s-a încheiat la ora 11,20.

 
   

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 8 august 2022, 16:38
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro