Plen
Sittings of the Senate of October 30, 2007
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.150/09-11-2007

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2007 > 30-10-2007 Printable version

Sittings of the Senate of October 30, 2007

18. Dezbaterea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 89/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 48/2005 privind organizarea pieței laptelui de vacă
 
see bill no. L662/2007

Doamna Norica Nicolai:

................................................

La punctul 15 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 89/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Industrie Alimentară și Dezvoltare Rurală, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 48/2005 privind organizarea pieței laptelui de vacă.

Inițiatorul, microfonul 8.

Domnule secretar de stat, aveți cuvântul pentru a prezenta proiectul de lege.

Domnul Tőke István:

Vă mulțumesc.

În vederea protejării și susținerii sectorului de producție a laptelui, potrivit prevederilor art. 13 din Ordonanța Guvernului nr. 48/2005, și având în vedere interdependența acestor activități, respectiv cea de administrare a cotelor de lapte, cea de susținere financiară, de intervenție și măsurile comerciale pentru piață, este necesar ca Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură să preia activitatea de administrare a cotei naționale de lapte a României, de colectare și control al contribuției la taxa datorată, rezultată din depășirea cotei individuale de livrări a producătorilor.

Pentru a gestiona eficient cota națională de lapte, controlul producătorilor cu vânzări directe și livrări și al cumpărătorilor de lapte se va modifica structura organizatorică, statul de funcții, regulamentul de organizare și funcționare al Agenției de Plăți și Intervenții pentru Agricultură (A.P.I.A.).

Agenția preia prin protocol, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței, de la Agenția Națională pentru Ameliorare și Reproducție în Zootehnie "G.K.

Constantinescu" (A.N.A.R.Z.) un număr de 390 de posturi și fondurile aferente acestora.

Prezentul act normativ propus este necesar pentru crearea cadrului legal adecvat cu privire la activitatea de administrare a cotei naționale de lapte a României, de colectare și control al contribuției la taxa datorată, rezultată din depășirea cotei individuale de livrări a producătorilor.

În acest sens, a fost elaborat prezentul act normativ pe care îl supunem atenției dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnule senator David, din partea Comisiei pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, aveți cuvântul. Microfonul 7.

Domnul Gheorghe David:

Mulțumesc, doamna președinte.

Așa cum preciza și domnul secretar de stat, acest proiect de lege are ca obiect de reprezentare modificarea structurii organizatorice a A.P.I.A.

Precizările necesare s-au făcut.

Aș vrea doar să spun că membrii comisiei noastre au hotărât, în unanimitate, întocmirea raportului favorabil, cu două amendamente admise prevăzute în anexă, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Întreb inițiatorul dacă este de acord cu amendamentele admise. Microfonul 8.

Domnul Tőke István:

Da. Am fost de acord și suntem de acord.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Declar deschise dezbaterile generale pe marginea acestui proiect de lege.

Domnule senator Daea, aveți cuvântul. Microfonul 4.

Domnul Petre Daea:

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, Și de această dată, Comisia pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală a lucrat, zic eu, cu aceeași responsabilitate, pentru a da conturul unui act normativ atât de necesar pentru buna funcționare a unei instituții care a devenit, astăzi, fanion de amenințare pentru agricultura României.

Știți foarte bine că mai toate televiziunile și, pe bună dreptate, mass-media, în general, au acordat spațiu dezbaterii privind activitatea acestei agenții care poate să pună în pericol, prin privarea de drepturi bănești a producătorilor agricoli, de drepturi primite de la Uniunea Europeană, deci poate să pună în pericol activitatea din agricultură.

Este o modificare de structură, într-un pas necesar al utilității.

Profit de prezența reprezentantului Guvernului aici, spunând că votul pe care îl primește în Senat proiectul de lege va fi un vot pozitiv din punctul nostru de vedere, că nu se poate altfel.

Prin votul acestui proiect se dă spațiu de execuție imediat și neîntârziat pentru Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură.

Pentru că toată lumea pune sub semnul întrebării capacitatea administrativă de a accesa aceste fonduri, suntem obligați să intrăm într-un plan al exactității.

Cei ce au muncit în această zonă știu că este greu să convingi prin vorbe, iar faptele stau pavăză acțiunii.

De aceea, spun că România nu va avea parte de o măsură de salvgardare, întrucât știm din experiență - este și domnul Sârbu aici și cunoaște foarte bine acest lucru - că experții de la Comisia Europeană pun în planul de execuție termene care pot fi realizate.

A.P.I.A. nu a început de ieri, de alaltăieri, am construit-o în 2004, dându-i spații, acordându-i buget, structurând-o cu personal, pregătind-o prin a trimite specialiști în țările cu experiență în acest domeniu, în așa fel încât România să poată ține cadența cu marile probleme pe care le are în agricultură, în conceptul de exigență administrativă și financiară pe care o impune Uniunea Europeană.

Vrem să atenționăm conducerea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale că această structură a plimbat-o și a plimbat-o, din nefericire, din 2004, 2005, 2006, pe la tot felul de uși.

A fost plimbat acest Departament de Administrare a Cotei de Lapte, pentru că interesele celor care au cârmuit acest sector erau cu totul altele: să se vadă la televizor, să fie acolo unde apare o zonă de interes pentru mass-media.

O bună parte din activitatea concretă în sala de lucru a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale a fost pusă sub semnul întrebării, neștiindu-se cui aparține și cine trebuie să se ocupe.

A venit momentul să folosiți instrumentele legale pe care le dă Parlamentul României, în așa fel încât acțiunea concretă să se cântărească în rezultate pe măsura așteptărilor.

Vom vota pentru acest act normativ.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule senator.

Domnul senator Ilie Sârbu.

Aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Ilie Sârbu:

Stimați colegi, Sigur că, în contextul celor spuse de colegul Daea, vreau să adaug și eu câteva lucruri, dar am un regret că de față nu se află, aici, în sală, omul care în 2004 a primit aproape la cheie această agenție și care nu avea foarte mult de făcut.

Atunci când am plecat noi avea un sediu la dispoziție.

Am acordat 1.035 de posturi, și până la 4.000 sau cât e nevoie astăzi nu trebuia făcut un efort foarte mare.

Dânsul, când a venit în minister, știm cu toții, s-a ocupat de cu totul alte lucruri care nu aveau tangență nici cu integrarea, nici cu problemele strict legate de agricultura din România, ci voia să devină adjunct al doamnei ministru Macovei, să facă dosare, să-i vadă pe unii duși la D.N.A. și, dacă se poate, să extragă din gripa aviară, ceea ce era, la vremea respectivă, un profit.

Ați spus dumneavoastră "doctor de găini".

Eu, atunci, l-am numit altfel, la moțiunea simplă, "de imagine", care să-l ducă, cumva, la nivelul pe care și l-a fixat singur sau și l-a închipuit.

Nu a fost să fie așa, fiindcă președintele Băsescu e foarte atent la aceste aspecte. Și când se ridică unii în zbor până aproape de Domnia Sa, le mai trage o linie și, de obicei, le-o trage sub gât.

Dumneavoastră înțelegeți ce înseamnă asta.

Dincolo de aceste aspecte, constatăm astăzi, după trei ani de zile, că suntem puși în situația în care să se activeze o clauză de salvgardare pe un capitol care nu o avea menționată la încheiere, chiar dacă l-am încheiat cu șase luni înainte și chiar dacă atunci toată lumea era sceptică.

Cum se poate? Ce s-a negociat? S-a negociat prost...

Părerile erau împărțite în pro și contra, cum vor fi întotdeauna.

Dacă aveam șase milioane la cotele de lapte, spuneau că ne mai trebuie șase milioane două sute.

Aspectul care mi se pare astăzi grav și îmi pare rău că...

La comisie, atunci când a fost legea, în toată această perioadă, noi am încercat să ajutăm ministerul, nu să-l încurcăm.

Am apreciat că, dacă această propunere vine din partea ministerului, e bine să o aprobăm.

Toți colegii de la P.S.D. și ceilalți colegi au votat-o, dar, acum, când constatăm ce spune Uniunea Europeană, sigur că avem o reținere.

Responsabilitatea pe care o avem ca membri ai comisiei, ca parlamentari și ca foști miniștri ai agriculturii, unii dintre noi, ne dă de gândit, dar e greu să mai recuperăm și să realizăm acest lucru.

În ultima perioadă de timp, s-a spus și se încearcă să se dea vina pe cei doi miniștri dintre care unul a fost trei luni, iar celălalt patru luni de zile, un lucru care, sigur, pare pueril.

Dacă în cei doi ani de zile care au fost la dispoziția fostului ministru nu s-au realizat aceste instituții strict necesare ca fondurile europene să poată veni la agricultori, e greu de crezut că această perioadă a fost cea care a încurcat.

Acum, sigur, pe lângă faptul că observăm cu toții că Agenția de Plăți și Intervenții pentru Agricultură nu funcționează deoarece nu are capacitatea necesară, mă refer pe domeniul strict legat de suprafețele care trebuie să intre în plățile europene, îi mai dăm în plus încă o problemă, care nu este ușoară deloc, administrarea cotei de lapte.

Sigur că, am spus și eu, a spus-o și colegul meu, în această intenție bună de a ajuta, vom da votul, dar aș vrea să aud din partea Guvernului, din partea reprezentantului Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și un angajament că dacă iau această direcție de la A.N.A.R.Z. și o trec în cadrul Agenției de Plăți și Intervenții pentru Agricultură, peste două luni de zile sau peste trei luni de zile, noi vom constata că, iarăși, va plana asupra României o altă clauză, fiindcă vom încurca complet și cotele de lapte.

Aceasta a fost intenția mea de a solicita din partea Guvernului un angajament.

Sigur că și legea în sine este un angajament, dar poate că pentru liniștea noastră e bine să ni se spună că au analizat toate aceste aspecte și în cunoștință de cauză, pe o analiză foarte serioasă și au ajuns la acest proiect.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Are cuvântul domnul senator Apostol. Microfonul 3.

Domnul Neculai Apostol:

Doamnă președinte, Dragi colegi, Măsura de administrare a cotei de lapte de Agenția de Plăți și Intervenții pentru Agricultură este o măsură salutară, având în vedere faptul că această instituție este o instituție europeană, o instituție care poate verifica până în cele mai mici amănunte tot ceea ce se întâmplă cu producția de lapte din România.

De aceea, consider că măsura trebuia luată mult mai din timp, pentru a nu ajunge, acum, în situația în care să dăm cu subsemnatul pe la organismele europene.

Ce-aș dori eu? Să ne spună domnul secretar de stat, dacă poate, ce s-a făcut referitor la creșterea sau la suplimentarea cotei de lapte pentru România, deoarece sunt multe companii, firme care s-au dezvoltat pe proiecte guvernamentale, pe proiecte europene - mă refer la proiectele SAPARD, proiectul "Fermierul" - și care, în momentul de față, nu au asigurată cota de lapte pentru ferme care sunt performante.

Aici, l-aș ruga pe domnul secretar de stat, dacă poate, să ne dea un răspuns acum.

Dacă nu, ulterior.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnule senator Popa, microfonul 2.

Aveți cuvântul.

Domnul Nicolae Vlad Popa:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Intervin, pentru că un stimat coleg, fost ministru al agriculturii, a atacat un coleg de-al meu...

Doamna Norica Nicolai:

Vă rog să interveniți la dezbateri generale.

Nu aveți cum să vă constituiți într-un drept la replică.

Domnul Nicolae Vlad Popa:

La dezbateri generale, la ce s-a spus aici în legătură cu agențiile de plăți care au fost acreditate pe vremea domnului Flutur când au fost ridicate toate stegulețele roșii.

Când a intrat în funcție, erau 14 oameni.

Eu știu că sunteți avocatul domnului Remeș și ați avut o relație foarte bună cu dânsul, dar asta nu înseamnă că trebuie să atacați colegii în lipsă pe lucruri pe care nu le-au făcut.

Mai bine, uitați-vă la ceea ce a realizat domnul Flutur în perioada în care a obținut toate acordurile privind aderarea României și nu mai acționați doar, așa cum spuneam, ca avocat al domnului Remeș.

Doamna Norica Nicolai:

Domnul senator Sârbu a cerut drept la replică.

Mă așteptam să vă pronunțați asupra legii, nu să faceți o formă de avocatură în favoarea unui coleg.

Domnul Ilie Sârbu:

Acum, domnul senator Nicolae Vlad Popa, în virtutea meseriei, a încercat să ne arate că nu se dezminte și a venit să-l apere pe domnul ministru Flutur, însă vreau să vă spun, domnule coleg, că sunteți total în afara problemelor și că domnul Flutur nu a avut stegulețe... (Replică neinteligibilă din sală.)

Dumneavoastră habar n-aveți, îmi pare rău...

Doamna Norica Nicolai:

Domnule Popa, vă rog, dacă e nevoie de o replică, aveți cuvântul la drept la replică, dar nu interveniți.

Continuați, domnule senator Sârbu.

Domnul Ilie Sârbu:

Dacă doriți să folosim termeni mai duri, se poate, avem și din aceia, avem și mai blânzi, dar habar n-aveți de situație.

Când s-a încheiat capitolul de negocieri pe agricultură, capitolul nu a avut niciun fel de stegulețe.

Dumneavoastră faceți o confuzie pe care a făcut-o și domnul Flutur, și multă lume. Și haideți să o clarificăm astăzi!

Dacă au fost stegulețe, au fost din cauza Autorității Naționale Sanitare Veterinare, și nu erau roșii.

Poate nu ați știut acest lucru, iar Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, la vremea respectivă, era în coordonarea prim-ministrului, nu era a Ministerului Agriculturii sau a ministrului agriculturii. Și aici, sigur, ați vorbit dumneavoastră de progresele care s-au făcut.

Progresele le știm și noi. Și în momentul în care domnul Flutur a generalizat isteria gripei aviare, Comisia Europeană a fost generoasă și a trecut peste aceste stegulețe.

Știm mai mult decât vă imaginați dumneavoastră că știți.

Dacă ne provocați, le putem spune, dar cred că nu ne-ar face bine.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnule senator David, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Gheorghe David:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Nu am să atac pe nimeni, am să spun doar că este un proiect de lege foarte important, și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a constatat și, de aceea, a venit cu o ordonanță de urgență de modificare a structurii organizatorice și de preluarea de către A.P.I.A. a acestei importante activități, această gestionare a cotei de lapte, cât și controlul la producător și la cumpărător.

Ceea ce spunea domnul coleg Apostol cred că are dreptate și cred că suntem cu toții de acord că această agenție este o instituție europeană și dă o credibilitate în plus faptului că gestionarea se va face în condiții mai bune de aici încolo.

În al doilea rând, A.P.I.A. preia această activitate, dar o preia cu 390 de posturi.

Iată că sunt asigurate și posturile.

Tocmai de aceea, în comisie, am fost de acord cu această schimbare și am fost de acord cu această preluare de către A.P.I.A. a acestei activități, în speranța că lucrurile vor merge mai bine.

De aceea, cred că ar trebui cu toții să votăm acest proiect de lege așa cum a fost el analizat de Comisia pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Doamna senator Doina Silistru.

Doamna Doina Silistru:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Eu aș vrea să-l întreb pe reprezentantul ministerului și al Guvernului în ce stadiu se află punerea în practică a acestei ordonanțe de urgență, pentru că este dată cam de multă vreme.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, doamna senator.

Permiteți-mi, în numele Grupului parlamentar al P.N.L., să intervin. (Doamna vicepreședinte Norica Nicolai ia cuvântul de la microfonul central.)

Vă mulțumesc, stimați colegi.

Este doar o intervenție de principiu.

Ne bucurăm să constatăm că avem o preocupare serioasă în Senat pentru a se evita clauzele de salvgardare, din moment ce ne aplecăm cu atâta seriozitate asupra unui proiect de lege.

Asta dovedește că suntem, o dată în plus, responsabili și nepartizani în proiecte de lege și primează numai interesul României.

Nu voiam să vă vorbesc despre rolul, eu știu, zburătoarelor în politică, mai puțin mă pricep la acest domeniu, dar am certitudinea că acest proiect de lege este un proiect absolut necesar, este un proiect care va dovedi, încă o dată, obligația noastră de a sprijini comunitățile pentru a avea acces la fondurile europene și aș vrea să fac un apel către plenul Senatului pentru ca acest proiect de lege să primească un vot favorabil. (Doamna vicepreședinte Norica Nicolai revine la prezidiu.)

Domnule senator Petre Daea, aveți cuvântul, după care o să declar închise dezbaterile generale. Microfonul 4.

Domnul Petre Daea:

Este un domeniu extrem de important și, de aceea, Senatul s-a înscris în această dezbatere pe un subiect care incită și care ține opinia publică trează față de ce se întâmplă în acest domeniu.

Am ținut să revin la microfon pentru a scoate din tiparul vorbirii noastre inexactitățile.

Anul 2004, când s-a încheiat capitolul de agricultură, nu s-a încheiat cu stegulețe.

Să fie clar! S-a încheiat, pur și simplu, iar dacă mai era ceva de făcut la acea dată, evident că nu se încheia până nu se realiza programul stabilit cu Uniunea Europeană.

România, repet, România - și voi repeta - este singura țară, și repet încă o dată, singura țară care a încheiat capitolul de negocieri pentru agricultură, capitolul VII, înaintea celorlalte capitole.

Toate țările care s-au aflat în proces de aderare la Uniunea Europeană au închis capitolul VII ca ultimă dată, din cauza complexității, greutății și dificultății acestui capitol.

Or, a spune că s-au preluat nu știu câte stegulețe...

Acest cuvânt nu a fost în dialogul pe care l-am avut cu Uniunea Europeană până în 2004.

A apărut după aceea și e firesc să apară în condițiile în care nu realizezi ceea ce era necesar implementării, și anume măsurile stabilite prin acquis-ul comunitar care a fost conceput, aprobat și autorizat în România.

În al doilea rând, aș vrea să mai fac o precizare.

Stimați colegi, este un domeniu în care trebuie să vorbim cât mai puțin și să lucrăm efectiv.

Am spus-o și o repet, m-a bucurat intervenția unui fost ministru care, prin liniștea muncii, a decuplat Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale de la sticla propagandei ieftine.

Le dorim succes în continuare!

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnule secretar de stat, s-au formulat mai multe întrebări în sală.

Vă rog să le oferiți răspunsuri.

Microfonul 8, vă rog.

Domnul Tőke István:

În primul rând vreau să vă spun că s-a ajuns, la Bruxelles, la rediscutarea împărțirii cotei de lapte în lapte pentru autoconsum și lapte pentru piață, dar încă nu s-a luat o decizie și urmează să o primim.

În ceea ce privește transferul activității de la Agenția Națională pentru Ameliorări și Reproducție în Zootehnie, pot să vă spun că, din data de 22 octombrie 2007, activitatea, împreună cu tot personalul, a fost preluată de A.P.I.A.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Dacă nu mai sunt intervenții, declar încheiate dezbaterile generale.

Votul pe raport și votul final se vor da astăzi, la ora 16,00.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 13 avril 2021, 13:36
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro