Dumitru Bentu
Dumitru Bentu
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.23/14-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 04-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2008

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.3 Dumitru Bentu - tratarea unor subiecte din învățământul românesc sub titlul "Olimpiada";

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Domnul Dumitru Bentu este invitat la microfon și se pregătește domnul deputat Garda Dezideriu, din partea UDMR.

Domnul Dumitru Bentu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, două aspecte halucinante din învățământul românesc, sub titlul "Olimpiada".

Nu, nu vom vorbi în cele ce urmează despre jocurile sportive din această vară, ce se vor desfășura în îndepărtata Chină, sub tutela celor 5 cercuri simbolice. Ne vom referi la unul din concursurile școlare, concursuri care și-au plasat elementul competitiv sub egida întrecerilor din vechea Eladă.

Concret. La Bacău, elevii de clasa a V-a, care s-au prezentat la Olimpiada de limbă și literatură română, faza pe municipiu, au avut surpriza unui subiect formulat îndrăzneț și sugestiv. Dorind să le testeze creativitatea, autorii, de fapt profesorii propunători, le-au cerut copiilor să imagineze continuarea unui basm, care începea fără echivoc: "A fost o dată ca niciodată un împărat mare și o împărăteasă, amândoi tineri și frumoși. Și, voind să aibă copii (observați virgula după "și"), au făcut de mai multe ori tot ce trebuia să facă pentru aceasta." Reacțiile învățăceilor - rețineți din nou - de clasa a V-a a fost dintre cele mai diverse și adecvate subiectului elaborat de domnii profesori. Unul a încropit câteva rânduri, altul și-a imaginat că poate salva performanța cuplului, imaginându-și că îi oferă celebra pastilă albastră, un al treilea creditează în continuare binomul relațional cu binecunoscutul "repetitio est mater..."

Profesorii, la rândul lor, au avut diferite atitudini și comentarii, unele chiar incriminatorii: "Dacă s-au gândit la prostii, e treaba lor". Iar domnul inspector general, vorba baladei, "chiar îi și întrece": "Întrebați-mă de matematică că asta e specialitatea mea, nu româna." Vă rog să treceți, stimați colegi, peste cacofonia domnului general.

Să fim bine înțeleși. Vârsta la care copiii iau contact cu diversele componente ale lumii reale coboară tot mai mult. Celebrul "Homo sum, humanum nihil a me alienum puto" devine tot mai accesibil, fără ca cei mai mulți să-i cunoască pe deplin profunzimea și valoarea de adevăr. Dar a supralicita și acest canal al cunoașterii venirii și devenirii de sine este parcă prea mult.

Ce mai rămâne din "corola de minuni a lumii"? Probabil că domnii profesori s-ar fi mulțumit și cu un răspuns evaziv, de tipul "barza"!

Am fost tentați să ne oprim aici, dar o altă mostră de "concept educativ" ne-a atras și atenția și consternarea. La Oradea, copiii de grădiniță, cu vârste între 4 și 6 ani, au participat la o demonstrație a grupei antitero din componența Inspectoratului Județean de Jandarmi Bihor. Copiii au cunoscut la o vârstă atât de fragedă armamentul din dotare, au fost "vrăjiți" de focurile de arme trase asupra suspecților, au aplaudat atunci când "hoții au murit".

Să punctăm și o impresie din public: "Cel mai mult îmi place arma cu spray, pentru că îi orbește pe oameni", spune un băiețel de 6 ani. Iar comentariul doamnei institutoare este de-a dreptul stupefiant: "Azi s-au simțit și ei oameni mari printre armele folosite de jandarmi". Este limpede că zona cunoștințelor psihopedagogice ale doamnei respective este una nedefrișată.

Una din marile greșeli ale pedagogilor neaveniți în învățământ este aceea de a nu respecta particularitățile de vârstă ale copiilor, de a le cere acestora să gândească și să se comporte ca oameni maturi.

Sunt doar două aspecte dintr-un sistem aflat în plină degringoladă și care este gestionat de un constructor de mall-uri.

"Cum am venit eu pe lume" este titlul unui capitol din disciplina "Educația pentru sănătate", clasa a IV-a. "Ce caut eu în această lume?" ar trebui să se întrebe domnul ministru al educației.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc și eu, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 27 mai 2020, 16:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro