Plen
Sittings of the Senate of February 20, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.14/29-02-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-03-2021
02-03-2021 (joint)
01-03-2021 (joint)
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 20-02-2008 Printable version

Sittings of the Senate of February 20, 2008

33. Dezbaterea Proiectului de lege pentru înființarea comunei Racșa, județul Satu Mare, prin reorganizarea comunei Orașu Nou. (votul pe raport și votul final se vor da în ședința de luni, 25 februarie a.c.)
 
see bill no. L683/2007

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

La punctul 33 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege pentru înființarea comunei Racșa, județul Satu Mare, prin reorganizarea comunei Orașu Nou.

Inițiatorii sunt prezenți? Domnule senator Szabó Karoly Ferenc, aveți cuvântul.

Domnul Szabó Karoly Ferenc:

Vorbesc de la microfonul acesta.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

De la ce microfon doriți dumneavoastră.

Domnul Szabó Karoly Ferenc:

Onorat Senat,

În județul Satu Mare, în comuna Orașu Nou, a avut loc un referendum organizat conform legii și locuitorii din satele aparținătoare comunei au decis, prin voința lor, că este nevoie de separarea satului Racșa de comuna Orașu Nou.

Aici toate condițiile prevăzute de lege sunt îndeplinite. În legătură cu numărul locuitorilor, cu chestiunile legate de partajul între cele două unități teritorial - administrative care urmează să fie înființate, totul este pus la punct, în Racșa s-a construit clădirea primăriei, ar fi ceva greu de înțeles pentru locuitorii de acolo dacă legea aceasta s-ar împiedica de o voință, să spun așa, exprimată legal și legitim, dar nu în cunoștință de cauză având în vedere că în localitățile aparținătoare populația și-a exprimat voința în mod democratic și legal. Și, în plus, dânșii știu că urmează anumite eforturi financiare suplimentare, dar, de cele mai multe ori, ele aduc beneficii chiar și în planul veniturilor la bugetul local, atunci când oamenii sunt stimulați și prin astfel de inițiative care își găsesc concretizarea în legi pe care, bineînțeles, numai Parlamentul le poate adopta. Deci, eu vă rog respectuos, onorați colegi, să încercăm, luni, să dăm votul pozitiv și valabil pe acest proiect de lege. Vă mulțumesc, încă o dată.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Și noi vă mulțumim mult. Mi-e greu să cred că, după susținerea dumneavoastră, poate fi respins un astfel de proiect de lege. Domnule senator Aurel Gabriel Simionescu, vă rog să prezentați raportul Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Domnul Aurel Gabriel Simionescu:

Mulțumesc, domnule președinte. Raportul este un raport de admitere cu un amendament admis. Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, iar Senatul este Cameră decizională.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să prezentați punctul de vedere al Guvernului. Domnule secretar general adjunct Mircea Alexandru aveți cuvântul.

Domnul Mircea Alexandru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Două lucruri aș vrea să spun - și pentru această comună, dar și pentru celelalte - poate vor fi avute în vedere, luni, când se va da votul. Pentru 9.500 de locuitori, cât cuprind cele cinci comune care se reorganizează, înființăm 100 de funcții plătite, într-un moment în care se spune că birurile sunt multe și sunt din ce în ce mai grele.

Și, a doua problemă, recent, foarte recent, Parlamentul României și-a exprimat dezacordul față de fărâmițarea administrativă în Balcani, oriunde, atât în sudul Dunării, cât și în nordul Dunării, iar noi nu facem altceva, până la urmă, în plan local - la Lompirt, la Racșa, la Osoi și în alte părți - decât să facem fărâmițare administrativă. Vă propun să acceptați punctul de vedere al Guvernului și să nu votați această fărâmițare administrativă. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult. Dezbateri generale. Doamna senator Verginia Vedinaș aveți cuvântul. Îl susțineți pe domnul senator Szabo Karoly Ferenc, vă rog. Microfonul 2, vă rog.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Deși, prin intervenția mea, risc să devin nepopulară sau și mai nepopulară decât sunt, nu pot să nu-mi exprim - ca om care bătătorește de ceva vreme tărâmul acesta al administrației - nedumerirea și, cum să spun, neconcordanța cu practica pe care noi am creat-o, pornind de la faptul că experiența europeană nu este aceea pe care o încurajăm noi, ci, dimpotrivă, la nivelul statelor europene se resimte nevoia de a se contopi, de a se întări comunele pentru că știm, de la latini citire divide et impera, cu cât divizezi mai mult, cu atât slăbești mai mult capacitatea oricărei entități, și mă refer la capacitatea unei entități de acest gen de a se gestiona și de a evolua. De aceea, eu nu exprim decât un punct de vedere propriu. Nu pot să nu semnalez, de asemenea, că și punctul de vedere exprimat de Guvern are legitimitatea lui. Cred că în condițiile în care noi, astăzi, discutăm despre înființarea a cinci sau șase comune, lucru care ar atrage consecința eforturilor financiare pe care le-am evocat și care nu se legitimează printr-un plus de calitate în viața oamenilor, nu știu dacă cea mai bună soluție ar fi un vot favorabil. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator Ion Solcanu, sunt onorat să vă dau cuvântul.

Domnul Ion Solcanu:

Mă bucur că sunteți onorat, domnule președinte.

Stimate colege și stimați colegi,

Asistăm totuși, de câțiva ani de zile, la o serie întreagă de propuneri și inițiative legislative care merg pe acest principiu de, să spunem, divizare a unităților administrative.

Din păcate, am adoptat și legi neconstituționale pentru că, uneori, rupeam un sat de comună, ceea ce Constituția nu îngăduie: să constituim sate din cătune. Este un punct de vedere personal și nu fac această intervenție în numele grupului, pentru că va urma și o lege vizând o comună din județul Iași, și cunosc foarte bine județul Iași, pentru că, de mai bine de 20 de ani, îl bat cu piciorul, iar de 17 -18 ani, de când am intrat în politică, și mai abitir.

Reprezentantul Guvernului, aici trebuie să susțin punctul de vedere al Guvernului, a arătat foarte limpede că pentru aceste cinci comune este nevoie să se înființeze 100 de posturi, ceea ce înseamnă, de fapt, incapacitatea oricărei comune pe care noi o înființăm, de a se întreține măcar pentru a plăti salariile posturilor nou create. Cred că este un curs pe care noi l-am încurajat în mod absolut nefiresc. Nu fac trimitere la inițiativa colegului Szabo Karoly Ferenc, dar vorbesc în principiu, inclusiv despre inițiativa unui coleg de la Iași care dorește să separe comuna Osoi de o altă comună.

Trebuie să fim, și să mă ierte colegii, mult mai responsabili atunci când ne lăsăm conduși în scop electoral pentru a obține voturi din partea unor locuitori, să spunem a 500 de locuitori, a 100 de locuitori dintr-o comună, care ne propun să înființăm noi localități, noi unități administrative. E drept că uneori există o motivație, și anume dispersia satelor. Sunt comune cu 10 sate, cu 12 sate așezate foarte departe de centrul administrativ al comunei, dar nu așa se rezolvă apropierea cetățeanului de centrul administrativ al comunei, prin împărțirea unei comune existente în cinci sau trei comune și așa mai departe. Personal, nu voi vota niciuna dintre aceste inițiative.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc. Domnul Constantin Gheorghe sau Gheorghe Constantin, vă rog, la microfon. Microfonul 3, vă rog.

Domnul Constantin Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am și eu foarte multe dificultăți legat de numele și prenumele meu, că trebuie să sărbătoresc și în mai și aprilie, am probleme mari. Vă mulțumesc că m-ați salvat!

Vreau să ridic o problemă foarte interesantă în fața plenului, în sensul că sunt situații din ce în ce mai ciudate referitor la această divizare administrativă. Vreau să vă dau un exemplu de ultimă oră, la sfârșitul anului trecut, în județul Suceava, s-a făcut o divizare care, practic, a amputat un oraș de cea mai mare localitate, cel mai mare sat: un sat de 2.100 de locuitori a devenit comună, a fost rupt din trupul unui oraș, orașul Solca. Acum, Solca este la nivelul comunei Poieni Solca și este oraș. Este o aberație! Prin lobby-ul senatorilor și deputaților PNL din județul Suceava s-a creat această mare curiozitate. În curând, comuna va deveni mai mare decât orașul. Se fac tot felul de asemenea concesii pe placul unor politicieni sau al unor interese locale ori legate de locul de baștină sau de locul de naștere.

Ar trebui să fim mult mai atenți pentru că situația referitoare la comuna Poieni Solca, în raport cu orașul Solca, este total anormală. Ce facem acum? Trebuie să ne autosesizăm și să facem un proiect de lege pentru ca orașul Solca să redevină comuna Solca, fiindcă nu mai îndeplinește prima condiție referitoare la numărul de locuitori. În schimb, comuna Poieni Solca are statut de comună ruptă din trupul orașului.

Mi se pare anormal să le facem așa... la grămadă și pe picior, pentru că am promis noi cuiva că mai înființăm o comună unde mai facem un consiliu local, unde vor mai fi niște consilieri, primari, viceprimari și așa mai departe, haideți să fim un pic mai atenți.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Sigur că depinde, domnule senator Constantin Gheorghe, și unde ai vila, asta este cu totul altceva!

Stimați colegi,

Mai sunt luări de cuvânt? Nu mai sunt.

Legat de Proiectul de lege privind înființarea comunei Racșa vă propun ca votul final pe raportul cu un amendament admis și pe proiectul de lege să-l dăm luni.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 6 mars 2021, 11:09
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro