Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 mai 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.46/15-05-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 05-05-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 mai 2008

8. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 112/2008

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Pct.7, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea securității.

Suntem primă Cameră sesizată.

Dau cuvântul inițiatorului.

Poftiți, doamna ministru Kibedi.

Doamna Kibedi Katalin Barbara (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Mulțumesc, domnule președinte.

Distinsă Cameră,

Necesitatea adoptării acestei ordonanțe de urgență este ca urmare a publicării Deciziei Curții Constituționale, prin care Legea nr.187/1999 a fost declarată, în ansamblul ei, neconstituțională și printre efectele, în sensul în care nu s-ar fi adoptat, în termenul de 45 de zile, un act normativ să suplinească ceea ce ar fi fost în rolul și atribuția acestui Consiliu Național de Studiere a Arhivelor Securității, ar fi suficient să amintim că infracțiunile care sunt reglementate prin această lege ar fi fost dezincriminate și nu pur și simplu suspendate, așa cum este efectul pe perioada de 45 de zile. Cam acesta este argumentul oportunității unui act normativ în procedură de urgență.

În ceea ce privește modalitatea de reglementare, desigur că, ținând seama de considerentele și modul în care s-a motivat decizia Curții Constituționale, s-a încercat instituirea unei proceduri care să fie în conformitate cu aceste considerente ale deciziei Curții Constituționale.

Sigur că, profitând de acest aspect, s-au mai introdus și categoriile de personal care au intervenit, ulterior fiind reglementate, cum este cea de comisar european și respectiv de europarlamentar.

Este important de reținut și faptul că s-a dorit o modificare a procedurii și sub aspectul competenței instanțelor, care trebuie să cenzureze deciziile C.N.S.A.S.-ului, și unde s-a apreciat necesar să se treacă în competența instanței de contencios administrativ, cel puțin pentru considerentul că acest Consiliu este definit ca fiind un organism autonom independent, respectiv autoritate administrativă autonomă, așa cum sunt ele definite în art.116 din Constituție, situație în care este firesc să cataloghez deciziile lor ca fiind acte administrative și competența să revină instanței de contencios.

Aici aș dori să atrag atenția plenului, pentru că parcurgând raportul Comisiei juridice, de disciplină și imunități, un amendament care se regăsește la art.34 readuce în competența instanțelor civile, dar cu formula "de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență". Or, să nu uităm că această ordonanță de urgență a intrat în vigoare și, ca urmare, dispozițiile ei se aplică de circa două luni de zile.

În măsura în care ea obliga instanțele civile să-și verifice competența, să se desesizeze și să trimită instanțelor de contencios administrativ, acum vom ajunge în situația în care acest amendament ar fi adoptat și legea ar intra în vigoare, ca instanțele de contencios să se desesizeze și să retrimită la instanțele de civil, ceea ce nu credem că cineva și-ar dori, pentru că ar însemna o tergiversare nejustificată a judecării acestor cauze, cu excepția și a unor chestiuni de terminologie, respectiv secretarii generali nu sunt persoane alese, ele sunt numite, pentru că sunt persoane din categoria înalților funcționari publici.

În rest, amendamentele au fost acceptate și agreate de Ministerul Justiției, dar, repet, sunt și câteva observații unde nu putem fi de acord din considerente procedurale.

Pentru aceste motive, voi lăsa în seama plenului să rezolve aceste incidente procedurale, cum ar putea fi corectate pentru ca ele să nu între în vigoare în această modalitate greșită.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Din partea Comisiei juridice, de disciplină și imunități, domnul deputat Gabor va prezenta raportul.

Domnul Gheorghe Gabor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Consiliul Legislativ a dat un aviz favorabil; Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au avizat, de asemenea, favorabil proiectul de lege în forma prezentată de Guvern.

Proiectul de lege are ca obiect, așa cum s-a spus, aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea securității, act normativ care reglementează instituirea regulilor privind accesul la propriul dosar și deconspirarea securității, precum și funcționarea Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității ca autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, aflată sub controlul Parlamentului.

Ordonanța de urgență instituie o nouă procedură la nivelul C.N.S.A.S., de constatare a calității de lucrător al securității sau de colaborator al acesteia, actele Consiliului fiind supuse controlului instanței de contencios administrativ.

La acest proiect de lege au depus amendamente în scris domnii deputați Sergiu Andon, Ioan Timiș, Gheorghe Gabor, Andras Levente și membrii Grupului parlamentar al P.R.M., și formulate amendamente în timpul dezbaterilor de către domnul deputat Eugen Nicolicea și domnul deputat Ioan Adam.

În urma dezbaterilor și opiniilor exprimate de invitați, membrii comisiei au hotărât cu unanimitate de voturi să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea securității, cu amendamentele admise, care sunt redate în Anexa nr.1 la prezentul raport. Anexa nr.2 cuprinde amendamentele respinse.

La ședința comisiei au fost prezenți 15 deputați din totalul de 28 de membri, iar votul a fost în unanimitate, așa cum am spus.

Legea face parte din categoria legilor organice.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș dori doar să amintesc că la art.3 lit. g) autorii își retrag amendamentul, în sensul că se scoate din text "secretarii unităților administrativ-teritoriale". Deci, sintagma "secretarii unităților administrativ-teritoriale" urmează să fie retrasă din text.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Am rugămintea să reveniți când vom ajunge la text cu această precizare.

La dezbateri generale, cine dorește să se înscrie cu privire la acest proiect de aprobare a ordonanței? Nu dorește nimeni.

Trecem atunci la dezbaterea textelor proiectului și vă rog să urmărim împreună raportul comisiei.

La titlul proiectului de lege, dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut.

Adoptat.

Preambulul articolului unic, urmăriți pct.2 din raport, dacă aveți obiecțiuni?

Adoptat în unanimitate.

Pct.3 din raport cu privire la titlul ordonanței de urgență. Rămâne nemodificat în concepția comisiei. Dacă aveți dumneavoastră obiecțiuni?

Adoptat pct.3 din raport.

Pct.4 - titlul Cap.I.

Dacă aveți obiecțiuni? Adoptat pct.4.

Pct.5 din raport, cu privire la art.1.

Dacă aveți obiecțiuni?

Pct.5 începe de la pag.3 și merge până la pag.6.

Dacă la vreunul dintre alineate aveți obiecțiuni? Nu aveți. Adoptat pct.5, în formularea comisiei.

La pct.6 - începe de la pag.7.

Dacă aveți obiecțiuni? Adoptat pct.7, fără obiecțiuni.

Pct.8. Dacă sunt obiecțiuni? Nu sunt. Adoptat în unanimitate.

V-aș ruga, stimate secretar de stat, să-l lăsați pe domnul deputat să urmărească cu atenție.

La ce punct, domnule deputat?

Domnul Gheorghe Gabor:

Domnule președinte, la art.3 lit.g) rămâne textul din ordonanță.

Domnul Valer Dorneanu:

La art.3?

Domnul Gheorghe Gabor:

Art.3 lit.g).

Domnul Valer Dorneanu:

O găsiți la pag.10.

Domnul Gheorghe Gabor:

La pag.10: " ... primarii, viceprimarii, consilierii juridici ..."

Domnul Valer Dorneanu:

Depinde cum ați propus dumneavoastră sintagma "secretarii unităților administrativ-teritoriale", care, oricum, nu avea ce căuta acolo.

Domnul Gheorghe Gabor:

Da.

Domnul Valer Dorneanu:

Supun votului dumneavoastră eliminarea sintagmei "secretarii unităților administrativ-teritoriale".

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotriva eliminării? Un vot împotrivă.

Abțineri?

S-a adoptat textul lit.g), fără "secretarii unităților administrativ-teritoriale".

Dacă la restul punctelor de la acest articol mai sunt obiecțiuni? Votat punctul de vedere al comisiei.

La pct.9, comisia propune abrogarea lit.u), urmând ca celelalte, de la lit.b) până la lit.g), să rămână nemodificate.

Dacă aveți obiecțiuni la pct.9? Adoptat în formula comisiei.

La pct.10? Adoptat.

Pct.11? Adoptat.

Pct.12, la art.4, pag.14? Votat punctul de vedere al comisiei.

Pct.13, pag.16? Adoptat.

La pct.14? Se referă la art.5.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul comisiei? Nu. Adoptat pct.14.

Pct.15 - titlul Secțiunii a III-a? Adoptat.

Pct.16 - art.6? Comisia nu are amendamente. Adoptat textul inițial.

Pct.17? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Pct.18? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Pct.19? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Pct.20? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Pct.21? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Pct.22? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat textul inițial.

Pct.23, titlul Cap.III? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Pct.25? Se referă la art.13, care nu are amendamente din partea comisiei. Adoptat pct.25, respectiv art.13.

Pct.24? Se referă la art.14, care nu are amendamente din partea comisiei. Adoptat art.14, respectiv pct.24.

La pct.25, rog comisia să mă ajute, pentru că nu găsesc pct.25.

Pct.24 se referea la art.14; pct.25 nu știu la ce se referă.

Doamna Kibedi, știți dumneavoastră?

(domnul Valer Dorneanu se consultă cu doamna Kibedi Barbara Katalin.)

Stimați colegi,

De la pag.24, cu privire la pct.24, trecem direct la pag.26, pct.26.

Dacă aveți obiecțiuni la pct.26? Nu sunt. Adoptat pct.26.

Pct.27, la art.15? Adoptat pct.27.

Pct.28? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Pct.29? Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Pct.29 merge până la pag.31. Nu aveți obiecțiuni. Adoptat.

Pct.30? Se referă la art.18, nemodificat. Adoptat art.18, respectiv pct.30.

Pct.31? Adoptat.

Pct.32? Adoptat.

Pct.33? Adoptat.

Pct.34? Adoptat.

Pct.35? Se referă la art.23. Urmăriți pag.32. Nu sunt obiecțiuni. Adoptat amendamentul comisiei de la pct.35.

Pct.36? Adoptat. Se referă la art.24.

Pct.37? Adoptat.

Pct.38 - Titlul Secțiunii a II-a? Adoptat.

Pct.39 - art.25? Adoptat.

Pct.40? Adoptat.

Pct.41? Se referă la art.27. Adoptat.

Pct.42? Adoptat.

Pct.43? Se referă la art.28. Nu sunt amendamente. Adoptat pct.43, respectiv art.28.

Pct.44? Adoptat.

Pct.45? Adoptat.

Pct.46? Adoptat.

Pct.47? Adoptat.

Pct.48? Adoptat.

Pct.49? Îl găsiți la pag.40. Se referă la art.32. Adoptat.

Pct.50? Comisia propune modificarea alin. (2) de la art.33. Urmăriți pag.40-41. Adoptat pct.50.

Pct.51? Se referă la art.34. Adoptat pct.51, respectiv conținutul nou al art.34.

Pct.52? Pag.41. Adoptat.

Pct.53? Adoptat.

Pct.54? Adoptat.

Pct.55? Adoptat.

Pct.56? Adoptat.

Pct.57? Se referă la anexa care cuprinde declarția pe proprie răspundere. Dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt. Adoptat textul declarației pe propria răspundere.

Cu aceasta, vă rog să constatați că am parcurs toate amendamentele admise; tot cuprinsul legii.

Dacă la amendamentele respinse, pe care le regăsiți de la pag.45, încolo, al raportului? Nu sunt doritori de a susține amendamentele respinse.

În aceste condiții, parcurgând toate textele proiectului de lege, vom supune acest text votului final mâine.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 2:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro