Plen
Sittings of the Senate of May 6, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.49/16-05-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 06-05-2008 Printable version

Sittings of the Senate of May 6, 2008

39. Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative de completare a Legii nr. 24(r)/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative (L112/2008)
 
see bill no. L112/2008

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 38 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă de completare a Legii nr. 24 (r) pe 2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

Comisia raportoare este Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Inițiatori sunt colegi senatori și deputați, printre care domnul senator Gheorghe Funar.

Domnule senator Gheorghe Funar, aveți cuvântul.

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Mai mulți senatori și deputați vă supun atenției, doamnelor și domnilor senatori, câteva modificări și completări ale Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

Așa cum ați constatat și dumneavoastră, în perioada 1990-2004, de regulă, Guvernul a avut inițiativă legislativă și, sub aspect numeric, proiectele de acte normative ale Guvernului au fost numeroase, comparativ cu cele ale parlamentarilor.

În actualul mandat, 2004-2008, lucrurile s-au inversat, iar senatorii și deputații au mult mai multe idei, mult mai multe inițiative legislative decât Guvernul.

Fiind într-o criză de inspirație, guvernanții au găsit altă soluție, și anume se inspiră, respectiv preiau din ideile senatorilor și deputaților, le transpun în ordonanțe de urgență, în ordonanțe simple sau în proiecte de lege.

Vă exemplific două dintre ele.

O propunere legislativă a Grupului parlamentar al PRM privind dotarea cu autoturisme a poliției din comune a fost preluată într-o ordonanță de urgență.

Ne bucură acest lucru, dar nu s-a menționat nicăieri.

O altă inițiativă a noastră privind salarizarea clerului a fost preluată de Guvern într-un proiect de lege.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Înseamnă că soluțiile au fost bune.

Domnul Gheorghe Funar:

Noi am propus două modificări: în primul rând, să se interzică Guvernului să preia inițiativele senatorilor și deputaților, iar, în cazul în care Guvernul dorește să preia din ideile senatorilor și deputaților, atunci, trebuie să obțină acordul scris al parlamentarilor, iar în expunerea de motive să le mulțumească în scris inițiatorilor pentru ideile valoroase avute. (Rumoare în sală.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

O invit la cuvânt pe doamna vicepreședinte Norica Nicolai.

Se pregătește doamna senator Verginia Vedinaș.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări a formulat un raport de respingere.

Este adevărat că furtul de inteligență se practică pe sacră largă.

Eu mă bucur că inteligență există și în Senat, și în Camera Deputaților, însă, din păcate, a interzice Guvernului să preia fără acordul senatorilor și deputaților o serie de idei formulate în dezbaterile publice sau în inițiativele legislative nu corespunde prevederilor constituționale care reglementează dreptul de inițiativă legislativă al Guvernului, încălcând dispozițiile articolului 74 din Constituție.

De asemenea, există prevederi în exces față de inițiativa care reglementează tehnica legislativă, și mă refer la Legea nr. 24/2000.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbateri generale.

Doamna senator Verginia Vedinaș.

Doamna Verginia Vedinaș:

Domnule președinte, m-ați anunțat înainte de a ne invita la dezbateri generale.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Am citit în ochii dumneavoastră.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să subliniez că, dincolo de aspectele care se pot discuta dintr-o perspectivă riguros juridică, nu putem să contestăm că există un foarte mare sâmbure de adevăr în această propunere legislativă.

Suntem cu toții oameni politici, domnule președinte, și trebuie să recunoaștem că Guvernului îi este la îndemână, de regulă, să ne respingă inițiativele legislative, pentru ca, ulterior, să vină să le valorifice în proiectele de lege pe care le adoptăm.

De aceea, recunoscând că o asemenea situație există, cred că noi v-am provocat prin această propunere legislativă să găsim o soluție.

Poate că nu este cea mai bună, dumneavoastră veți decide prin votul dumneavoastră, dar poate că putem, în viitor, să gândim o soluție, măcar să se menționeze în expunerea de motive, practic, care este sorgintea anumitor proiecte de lege, sorginte care ne aparține nouă, parlamentarilor.

De aceea, eu vă rog să susțineți această propunere legislativă sau măcar mesajul ei.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Domnul senator Gavrilă Vasilescu.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu o dată, chiar de la acest microfon, am protestat împotriva faptului că Guvernul recurge la plagiat sau la furt intelectual, cum doriți dumneavoastră să spuneți.

Nu sunt de acord cu susținerea care s-a făcut, cum că, fiind inițiator, Guvernul are dreptul, atunci când i se trimit pentru a-și exprima punctul de vedere, să își însușească inițiativele legislative și să vină cu o ordonanță de urgență sau cu altă reglementare guvernamentală.

Nu este corect că procedează așa.

Soluția pe care au găsit-o colegii de la PRM este, poate, cea mai frumoasă și cea mai elegantă.

Acum mă adresez Guvernului.

Atunci când primește o inițiativă legislativă și trebuie să se adreseze inițiatorilor, să-și spună punctul de vedere, în momentul în care inițiatorul este de acord, Guvernul o poate prelua, cu condiția precizării în expunerea de motive a faptului că inițiativa nu este numai a lui, dar că el consideră că printr-o ordonanță de urgență grăbește aplicarea dispozițiilor prevăzute de inițiativa legislativă, aplicare ce ar dura mai mult într-o altă situație.

Eu îi felicit pentru soluția pe care au găsit-o.

Este cea mai elegantă.

Se vorbea de către o colegă din același grup parlamentar că am putea găsi o altă soluție.

Da, o soluție dură.

În condițiile în care Guvernul procedează într-un asemenea mod, trebuie să găsim o măsură de sancționare a celui care plagiază, pentru că aici suntem într-o situație de plagiat. Și există o soluție.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Avem totuși o problemă cu Constituția.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

În momentul în care avem o inițiativă legislativă, mergem frumos la OSIM și o înregistrăm, iar Guvernul, într-o astfel de situație, având înregistrată o inițiativă legislativă, o ia și o transformă el într-o ordonanță de urgență.

Problema este reală.

Vă rog, aveți cuvântul, domnule președinte.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Credeam că ați terminat, domnule senator.

Nu știam că poate fi modificată Constituția printr-o lege cu caracter ordinar.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Nu poate fi modificată Constituția.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vorbesc de dreptul de inițiativă al Guvernului.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Dreptul de inițiativă al Guvernului nu îl contestă nimeni și Constituția îl rezervă, dar, atenție!, inițiativa să fie a Guvernului, și nu să fie inițiativa unui parlamentar sau a unui grup de parlamentari.

Nu este corect ca în momentul în care Guvernul este sesizat cu avizarea acelei inițiative legislative sau cu expunerea punctului de vedere, așa cum prevăd normele procedurale pentru adoptarea legilor, el să o preia și, printr-o ordonanță de urgență, să și-o însușească.

În această situație au fost toate grupurile parlamentare și toți inițiatorii.

Nu există grup parlamentar sau nu există inițiator care să nu fi trecut printr-o asemenea situație în care Guvernul să-și însușească unele inițiative legislative ca și cum ar fi ale lui.

De fapt, nu sunt.

Dacă luați inițiativa și o comparați cu ordonanța de urgență, veți vedea că sunt schimbate câteva virgule și câteva cuvinte, iar fondul este păstrat și, de cele mai multe ori, este plagiat 100%.

Inițiativa este corectă, este un semnal de alarmă cât se poate de serios și vă rog să ne respectăm unii pe ceilalți.

Guvernul trebuie să ne respecte pe noi din două puncte de vedere.

În primul rând, să se mai abțină de la ordonanțe de urgență, pentru că ne-a înecat în ele, și, în al doilea rând, când vine cu o ordonanță de urgență, să fie inițiativa numai a lui și să nu fie preluată de la inițiatori parlamentari.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Și eu vă mulțumesc.

Ofer cuvântul doamnei secretar de stat Cristina Pocora, să vă mulțumească și Guvernul.

Doamna Cristina Ancuța Pocora:

Mulțumesc, domnule președinte.

Așa cum deja dumneavoastră ați subliniat, această propunere legislativă nu corespunde dispozițiilor constituționale care reglementează dreptul de inițiativă al Guvernului.

În consecință, nu susținem această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnul senator Ion Solcanu.

Cred că este o propunere legislativă foarte interesantă, dar mai avem încă 16 inițiative pe ordinea de zi.

Domnul Ion Solcanu:

Este, pentru că, din păcate, această propunere legislativă se pliază pe niște realități.

De peste 18 ani, știu foarte bine că multe dintre propunerile legislative ale colegilor senatori au fost blocate de putere, deci de toate guvernele de-a lungul celor 18 ani, și au fost preluate apoi de către guvern ca proiect de lege propriu.

Este o realitate.

A fost foarte bine remarcată această problemă și de domnul senator Vasilescu.

Problema există, dar forma pe care o are propunerea legislativă se lovește de aspectul constituțional.

Nu știu ce ar trebui făcut pentru a bloca această preluare de către guvern a unor propuneri, de altminteri, foarte bune.

Exemplele sunt mult mai multe decât cele pe care domnul senator Funar a putut să le inventarieze acum, chiar pentru legislatura prezentă.

Vreau să închei, pentru că suntem în criză de timp, spunând că ar trebui făcut ceva.

Formula aceasta nu este viabilă, pentru că nu este constituțională.

Cred că singura formulă viabilă este aceea a forței votului în plenul unei Camere pe baza unei propuneri legislative.

Aceasta ar fi singura modalitate prin care o propunere bună să poată fi promovată.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Domnul senator Șerban Nicolae.

Domnul Șerban Nicolae:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi, Din nefericire, trebuie să constat că discutăm de două lucruri diferite.

Unul este preluarea unor inițiative legislative ale parlamentarilor de către Guvern, iar acesta este un lucru mai degrabă incorect decât neconstituțional sau nelegal.

Al doilea aspect ține de problema de fond, și anume de regulament.

Vreau să atrag atenția colegilor că noi singuri, prin Regulamentul Senatului, ne-am pus într-o situație de inferioritate.

Nu sunt de acord cu domnișoara secretar de stat, care a spus că propunerea legislativă este neconstituțională.

Ea nu este neconstituțională.

Nu există nicio dispoziție care să stabilească prioritatea Guvernului în materie de inițiativă legislativă, nu există niciun fel de dispoziție constituțională care să restrângă, așa cum se întâmplă acum, dreptul de inițiativă legislativă al parlamentarilor atunci când vine vorba de punctul de vedere al Guvernului, dar, din nefericire, soluția găsită de colegii noștri trebuia căutată la Regulamentul Senatului, la procedura de legiferare, și nu la o lege.

De aceea, eu aș spune că această propunere legislativă este nefuncțională, în primul rând, dar, pe de altă parte, ar trebui să țină cont și Guvernul de faptul că inițiativa parlamentară devine derizorie dacă punctul de vedere al Guvernului este folosit excesiv.

De exemplu, am depus un proiect de lege în luna octombrie a anului 2007 și a ajuns pe rolul Parlamentului în aprilie 2008, călcând orice discuție legată de termenul de adoptare tacită sau de alte termene.

De aceea, eu aș spune că este o problemă de regulament, iar noi putem fixa, prin regulament, următoarele:

  1. prioritatea la inițiativa legislativă nu aparține Guvernului;
  2. punctul de vedere al Guvernului este necesar doar atunci când este vorba de modificarea Legii bugetului de stat sau a Legii bugetului asigurărilor sociale;
  3. se acordă prioritate în ordinea sosirii proiectelor de lege.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Declar încheiate dezbaterile generale.

Vot pe raport și vot pe propunerea legislativă.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Punctul 38 din ordinea de zi - Propunerea legislativă de completare a Legii nr. 24(r)/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

Raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări este de respingere.

Legea este ordinară.

Senatul este prima Cameră sesizată.

Vă rog să vă pronunțați prin vot.

Plenul Senatului, cu 45 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă și 6 abțineri, a adoptat raportul de respingere al Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări și, pe cale de consecință, respinge propunerea legislativă.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie jeudi, 25 février 2021, 15:41
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro