Plen
Ședința Senatului din 13 mai 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.53/23-05-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 13-05-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 13 mai 2008

20. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2008 privind unele măsuri financiare (L205/2008)
 
consultă fișa PL nr. L205/2008

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

La punctul 19 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2008 privind unele măsuri financiare.

Domnule secretar general Nagy Ferdinand, vă rog, microfonul 9.

Invit și Comisia economică, industrii și servicii.

Vă ascultăm.

Domnul Nagy Ferdinand - secretar general în Ministerul pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

După cum știți, dezvoltarea și consolidarea întreprinderilor mici și mijlocii depinde, în mod esențial, de achiziția de noi echipamente, tehnologii, know-how, care să permită adaptarea producției la cerințele pieței unice.

Date fiind competiția acerbă de pe această piață și nivelul crescând al exigențelor consumatorilor, întreprinderile din România vor trebui să îmbunătățească calitatea produselor și a serviciilor oferite.

Cu toate că sectorul întreprinderilor mici și mijlocii angajează aproximativ 54% din totalul forței de muncă, productivitatea acestui sector este încă foarte scăzută, în comparație cu cea a întreprinderilor mari.

În conformitate cu dispozițiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, Ministerul pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale aprobă anual programe de încurajare și de stimulare a înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumim, domnule secretar general.

Am văzut și din expunere, este foarte bine, ne bucură mult.

Să-l ascultăm și pe domnul senator Cutaș, vicepreședintele Comisiei economice, industrii și servicii, care ne va prezenta raportul, și după aceea mai discutăm.

Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul George Sabin Cutaș:

Vă mulțumesc.

În urma dezbaterii, membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi întocmirea unui raport de admitere, cu un amendament cuprins în anexă.

Precizez că proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale.

Domnul senator Ștefan Viorel.

Vă rog, microfonul 3.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte, Stimați colegi, Sigur, dacă acceptăm argumentele de oportunitate, așa este, este necesară această reglementare.

Este bine că s-a analizat în Comisia economică, industrii și servicii, dar dacă analizăm pe argumente de constituționalitate și legalitate, suntem pe o pistă total greșită.

Ordonanțele care aprobă niște măsuri financiare se dezbat în Comisia economică, industrii și servicii.

Oare de ce? Pentru că, la prima vedere, vorbim de o reglementare menită să sprijine sectorul IMM-urilor.

Nu. La o analiză mai atentă, o să vă rog să observați că vorbim despre o modificare a Legii bugetului pe anul 2008 și, dacă acceptăm acest lucru, nu avea ce să caute pentru analiză la Comisia economică, industrii și servicii.

Trebuia să vină la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și, dacă venea la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, probabil că ar fi trebuit să intre și pe o procedură specială de aprobare a legilor de rectificare, de modificare a Legii bugetului.

Ce ne propune Guvernul? În primul rând, ne propune să acceptăm că este o situație excepțională, așa cum o descrie Constituția, și care permite reglementarea prin ordonanță de urgență, și faptul că, la elaborarea bugetului pe anul 2008, a uitat să prevadă în proiect și necesarul de finanțare a unui program cu derulare între 2002 și 2007 care, de fapt, nu s-a terminat la 31 decembrie 2007 și avea nevoie de finanțare și în 2008 și nu a făcut acest lucru, fapt pentru care în Legea bugetului nu regăsim prevederi bugetare pentru acest program. Și atunci vine și ne propune așa: să abilităm ministerul de resort, Ministerul pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale să taie din sumele alocate, prin Legea bugetului, altor programe cu derulare în 2008 și banii aceștia să-i direcționeze către un program care, în mod normal, trebuia să se finalizeze la 31 decembrie 2007.

Pe ce criterii? Cum? Pe ce fundamentare? Nu ne spune.

Deci iată că nu e respectată nici prevederea constituțională care spune clar când se poate interveni pe situații de urgență, iată că nu sunt respectate nici normele de tehnică legislativă, nu este respectată nici Legea finanțelor publice, nu este respectat nimic.

Dar toate argumentele din expunerea de motive și din raportul comisiei sunt construite pe criterii de oportunitate unde, într-adevăr, este nevoie să se întâmple acest lucru.

Dar de ce Guvernul nu este în stare să rezolve problema în cadru constituțional și legal? Aceasta este o întrebare care rămâne.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Mai sunt alte intervenții?

Repet ce am spus mai devreme și este valabil și pentru domnul senator Ștefan Viorel, care este și vicepreședintele Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și care are obligația, conform regulamentului și legii, ca, pe orice proiect de lege, să facă amendament, chiar dacă... (Replică neinteligibilă a domnului senator Ștefan Viorel.)

Nu luați cuvântul, că nu vi-l dau.

Vă rog să luați loc.

Chiar dacă nu vine pentru raport la dumneavoastră, la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, puteați face amendament ca senator, să-l trimiteți la Comisia economică, industrii și servicii și atunci se clarificau și lucrurile în discuții cu reprezentantul ministerului.

Asta, de principiu.

Domnul Viorel Ștefan:

Aș dori să intervin.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Aveți cuvântul. Microfonul 3, vă rog.

Domnul Viorel Ștefan:

Înseamnă că nu am fost foarte înțeles.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Ați fost, sunteți înțeles.

Domnul Viorel Ștefan:

Suntem în fața unei situații când trebuie să aprobăm ordonanța pentru că ne gândim la IMM-uri și vrem să le sprijinim, dar nu poate să treacă prin plen o astfel de aprobare fără să se rețină în stenograma dezbaterilor că Guvernul se manifestă în afara Constituției și în afara cadrului legal.

Noi susținem măsura în sine, dar nu suntem de acord cu modul în care gestionează Guvernul această problematică.

Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

V-am înțeles perfect.

Rugămintea mea este, dacă vreți, luați-o ca o rugăminte...

dumneavoastră care sunteți de specialitate și în plan juridic și financiar, și la învățământ, și la cultură, trebuie să știți că un senator, un deputat trebuie să citească toate proiectele de lege și, în termenul dat, poate interveni cu amendamente.

Aceasta este regula de bază.

Nu trebuie să vină neapărat la comisie pentru dezbatere pe fond, pentru că, altfel, ar trebui ca toate proiectele de lege să le dăm Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări și nu s-ar descurca.

Și atunci, noi mai distribuim, ca să evităm o încărcare excesivă, către Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital sau alte comisii, dar amendamentele ar trebui citite toate, chiar dacă nu sunteți raportori de fond sau nu dați aviz, și să interveniți spre binele elaborării așa cum trebuie a unui proiect de lege.

Aici v-am înțeles, domnule senator Ștefan Viorel, eu vă dau dreptate cu totul.

Mai mult de atât, eu fac și o interpretare proprie, dacă vreți să fiu sincer: este ca și cum în anul 2007, programul acesta s-a realizat într-o anumită proporție, dar nu s-a plătit. Și atunci, din 2008, este o portiță de a plăti.

Sigur că măsura este bună, este vorba despre stimularea întreprinderilor mici și mijlocii și n-o contestă nimeni, trebuie s-o facem și să stimulăm, mai ales că se referă la capitalul autohton.

Bun. S-a înțeles. Nu este nevoie de comentarii mai multe.

Sunt probleme de soluționat, de regularizat, dacă sumele s-au dus corect, Curtea de Conturi este cea care le verifică.

Stimați colegi, supun votului dumneavoastră raportul favorabil cu acest amendament admis.

Legea are caracter de lege ordinară.

Vă rog să votați.

Cu 46 de voturi pentru, niciun vot împotrivă, două abțineri, a fost adoptat raportul.

Supun votului dumneavoastră și proiectul de lege.

Vă rog să votați.

Vom introduce acest amendament, pe care l-am votat adineauri.

Cu 42 de voturi pentru, niciun vot împotrivă, nicio abținere proiectul de lege a fost adoptat.

Domnul Puiu Hașotti (din sală):

Nu mai avem timp pentru toate, pentru că trebuie să mergem la...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu, dar le discutăm rapid, ca să câștigăm timp, și luni să dăm votul.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 9 decembrie 2019, 12:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro