Plen
Ședința Senatului din 4 iunie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.57/13-06-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 04-06-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 4 iunie 2008

19. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi (L436/2007)
 
consultă fișa PL nr. L436/2007

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Stimați colegi,

Mai avem o singură lege de dezbătut, Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi.

O luăm în dezbatere imediat, dar vă propun întâi să dăm votul, suntem la ora la care am spus că vom da vot pe legile organice, suntem în cvorum.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Vă propun să luăm în dezbatere proiectul de lege înscris la punctul 4 din ordinea de zi, Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi.

Sunt prezenți inițiatorii?

Din sală: Nu sunt prezenți!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Erau patru colegi, doi colegi senatori și doi colegi deputați.

Nefiind prezenți inițiatorii, ofer cuvântul colegilor noștri din Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital să prezinte raportul.

Aveți cuvântul, vă rog.

Doamna Norica Nicolai:

Domnule președinte, Mă bucur că, în sfârșit, în plenul Senatului se dezbate o inițiativă legislativă deosebit de importantă, inițiativă legislativă care răspunde la două comenzi: prima, necesară respectării principiilor Constituției revizuite în 2003, și a doua comandă, cea socială, vizează integrarea României în Uniunea Europeană și rolul Curții de Conturi în contextul instituțiilor statului.

Acest proiect de lege modifică Legea nr. 94/1992 referitoare la organizarea și funcționarea Curții de Conturi, completată ulterior, și introduce o serie de elemente noi care vizează întărirea autorității și autonomiei Curții de Conturi în ceea ce privește controlul asupra modului de formare, administrare și întrebuințare a resurselor financiare ale statului și sectorului public, instituindu-se, în acest scop, dreptul acestei instituții de a avea acces neîngrădit la documente și informații.

În textul legii se individualizează independența financiară și funcțională a instituției, independență necesară pentru a răspunde principiilor acquis-ul comunitar în materie de construcție instituțională a Curții de Conturi.

Se perfecționează obiectivele de control pentru a se utiliza corespunzător și eficient fondurile publice.

De asemenea, se dezvoltă activitatea de audit extern în sectorul public - realizată prin două tipuri consacrate de audit: auditul financiar extern și auditul performanței - și se stabilesc norme proprii adoptate de plenul Curții de Conturi în concordanță cu standardele internaționale de audit.

Se îmbunătățește funcționarea Autorității de audit pentru fondurile acordate României de Uniunea Europeană și pentru fondurile ce vor fi acordate în perioada postaderare, criteriu absolut obligatoriu pentru ca fondurile europene să poată fi accesate de România, controlul utilizării acestor fonduri fiind vital.

Se completează modificările privind formulele de organizare, conducere și funcționare ale Curții de Conturi, în vederea îmbunătățirii managementului acestei autorități, și se reglementează soluționarea pe cale administrativă a unor categorii de probleme rezultate din activitatea de control și audit, altele decât litigiile preluate de către instanțele judecătorești.

Ambele comisii, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, au dezbătut acest proiect de lege.

Practic, cele 78 de amendamente adoptate de cele două comisii reprezintă o operă de legiferare colectivă a Senatului, ele sunt contribuția tuturor senatorilor din toate grupurile parlamentare și acest lucru este firesc, pentru că noi am înțeles să răspundem nepartizan necesității construirii și consolidării unei instituții vitale pentru ordinea de drept în România.

Sunt și o serie de amendamente respinse care au fost analizate temeinic de cele două comisii.

Ambele comisii vă propun un raport favorabil, cu 78 de amendamente, și vă învederăm că acest proiect de lege are caracter de lege organică, iar Senatul este Cameră decizională.

Fac apel la colegii noștri să dezbatem cu foarte multă responsabilitate acest proiect de lege.

Este o lege absolut necesară și foarte importantă pentru viitorul economic și pentru modalitatea în care România va demonstra capacitatea de absorbție a fondurilor europene și de adoptare a acquis-ului comunitar.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl consult pe domnul președinte Aron Ioan Popa dacă dorește, suplimentar, să aducă argumente.

Aveți cuvântul, vă rog.

Domnul Aron Ioan Popa:

Nu.

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului, vă rog.

Doamna Elena Doina Dascălu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, Guvernul susține această formă a proiectului de lege.

Deși, inițial, punctul de vedere al Guvernului a fost negativ, pe parcursul discutării proiectului de lege în Camera Deputaților au fost incluse toate amendamentele și toate punctele de vedere ale Guvernului și, de asemenea, cu ocazia discutării în Senat colegii noștri și specialiștii au participat la dezbateri, iar această formă este agreată și de Guvern.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

................................................

Dezbateri generale.

Conform regulamentului, vă rog să-mi permiteți, întrucât este o lege extrem de importantă, în primul rând, să oferim grupurilor parlamentare posibilitatea să-și prezinte punctul de vedere.

Grupul parlamentar al PSD, dacă doriți să interveniți...

Aveți cuvântul, domnule senator Viorel Ștefan.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Ampla prezentare făcută de doamna președinte a Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări face ca susținerea mea să fie foarte scurtă.

Ne aflăm în situația în care, urmare a revizuirii Constituției în 2003, această autoritate autonomă, această instituție constituțională, Curtea de Conturi, să funcționeze după o lege care nu este armonizată cu prevederile constituționale.

Pe de altă parte, integrarea în Uniunea Europeană ne obligă să aducem această instituție cât mai aproape de modelul european.

Aceasta încearcă să rezolve proiectul de lege și, nu în ultimul rând, cele 78 de amendamente care sunt rezultatul unei analize temeinice făcute în cadrul comisiilor de specialitate, cu participarea activă atât a reprezentanților Guvernului, cât și a reprezentanților Curții de Conturi.

Ca urmare, Grupul parlamentar al PSD susține și va vota în favoarea proiectului de lege în forma prezentată, cu amendamentele respective.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al PNL, doamna senator Norica Nicolai.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule președinte.

Fără îndoială că și Grupul parlamentar al PNL susține acest proiect de lege.

Aș vrea să precizez însă câteva lucruri: din 2003 până astăzi sunt câțiva ani.

Textul constituțional obliga Guvernul României, Parlamentul României să procedeze la o punere în acord a prevederilor constituționale din Legea cu privire la organizarea și funcționarea Curții de Conturi.

Eu doresc să salut, în mod deosebit, activitatea Parlamentului, pentru că, de această dată, această importantă instituție, Parlamentul, prin proiectul de lege al colegilor noștri și prin activitatea noastră comună a reușit să răspundă acestei exigențe democratice și vitale pentru statul de drept.

De asemenea, trebuie să precizez că salutăm modul în care această instituție funcționează pe noile reglementări, faptul că este o instituție autonomă.

Sperăm că niciodată ea nu va mai fi implicată și coordonată politic, utilizată pe rațiuni politice în viața noastră publică, pentru că este cazul să facem, și în acest domeniu, un pas spre maturitate politică.

M-aș bucura ca prin această lege controlul parlamentar -

pentru că este o instituție care funcționează în subordinea Parlamentului, noi avem un rol esențial în modul în care această construcție instituțională a fost concepută - să funcționeze eficient și să nu asistăm decât la o activitate transparentă, o activitate de verificare a fondurilor publice absolut necesară, pentru ca acest climat economic și această responsabilitate a utilizării funcțiilor publice să funcționeze.

Nu în ultimul rând, doresc să subliniez faptul că această instituție va avea un rol esențial în monitorizarea comportamentului României în absorbția fondurilor europene.

Doresc să cred - și sunt convinsă că sunt în asentimentul dumneavoastră - că toți, absolut toți, avem interesul ca fondurile europene în România să fie accesate principial, ele să producă resurse, să producă profit și, nu în ultimul rând, creștere economică și bunăstare.

Dacă vreți, numai și pentru aceste motive, Grupul parlamentar al PNL va vota proiectul de lege, declarând că suntem de acord cu toate amendamentele admise ale celor două comisii.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Grupul parlamentar al PD-L, vă rog.

Domnul senator Constantin Gheorghe. Microfonul 3.

Domnul Constantin Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Sigur că necesitatea acestei legi a fost evocată și susținută de membrii Guvernului și de partidele politice.

Se ajunsese, de altfel, într-un punct în care necesitatea acestei legi condiționa chiar funcționarea Curții de Conturi.

Suntem într-un moment de impas la ora actuală, noi îl considerăm doar temporar, iar aprobarea acestei legi, care are la bază inițiatori din partea grupului nostru, sigur că nu mai trebuie demonstrată.

Concluzia a fost stabilită de către noi înainte de a se obține acest acord al Guvernului, în sensul că necesitatea acestei legi urmărește întărirea autorității Curții de Conturi în ceea ce privește controlul asupra modului de formare, administrare și întrebuințare a resurselor financiare ale statului și sectorului public.

Sigur că și absorbția fondurilor, și modul de utilizare a lor fără o lege fermă a Curții de Conturi puteau fi interpretate ca nefiind în concordanță cu pretențiile Uniunii Europene.

De aceea, Grupul parlamentar al PD-L susține acest proiect de lege pe care, de fapt, l-a și inițiat.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai, vicepreședinte al Senatului, preia conducerea ședinței.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule senator.

Grupul parlamentar al PC, vă rog.

Domnul senator Cutaș, pe care îl simpatizez în mod deosebit, aveți cuvântul. Microfonul 3.

Domnul George Sabin Cutaș:

Mulțumesc, doamna președinte.

Apreciez simpatia dumneavoastră.

Grupul parlamentar al Partidului Conservator va susține acest proiect de lege și va vota pentru raportul favorabil, împreună cu cele 78 de amendamente.

Să sperăm că normalitatea va veni cât mai curând la Curtea de Conturi.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule senator.

Grupul parlamentar al PRM.

Domnule senator Funar, doriți să interveniți? Nu.

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al partidului... al UDMR, vă rog. Microfonul 2.

Domnul Pete Ștefan:

Doamna președinte, încă nu suntem partid, nici nu vom fi...

Doamna Norica Nicolai:

Mă gândeam că veți dori să deveniți...

Domnul Pete Ștefan:

Nu e cazul, suntem mai puternici așa.

Stimați colegi, Într-adevăr, este un proiect de lege extrem de important și aș putea să spun că este o datorie a Senatului să voteze acest proiect de lege.

Este o datorie mai veche, știm că după 2003 au mai fost două inițiative în acest sens, una în 2005 și alta mai târziu, o inițiativă parlamentară și una guvernamentală.

Aș vrea să accentuez aici că au fost preluate, prin amendamentele admise, foarte multe lucruri bune din aceste inițiative în urma lucrărilor din comisii.

Deci au fost introduse în corpul prezentului proiect de lege și, prin aceste amendamente, s-a îmbunătățit mult acest proiect.

Eu aș accentua doar două, trei lucruri care consider că sunt importante și pentru care noi, UDMR, vom vota această variantă prezentată prin raportul actual, și anume: nu numai pentru că, din 2000, Constituția prevede o astfel de modificare a legii, dar și pentru că noi considerăm că situația economico-financiară reală din România și utilizarea banilor publici, prin accesarea proiectelor și programelor, necesită o modificare a controlului acestei legi, în special a introducerii auditului extern.

Este un capitol foarte important care a fost introdus.

Considerăm că prin acesta eficiența verificării banilor publici este mult mai bună.

A doua problemă pe care aș accentua-o este cea a întăririi independenței sau autonomiei, aș putea să spun, ale Curții de Conturi, atât din punct de vedere profesional, cât și financiar.

Această îmbunătățire este absolut necesară.

A treia problemă, cu care închei, este cea legată de Autoritatea de audit, care funcționează și care, prin prezentul proiect, a căpătat o conturare mult mai clară asupra sarcinilor, atribuțiilor și statutului juridic.

Noi, UDMR, vom vota această variantă întocmită de comisie, raportul cu amendamentele admise.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Domnule senator, profit de faptul că sunteți încă la microfon și fac un pas înainte întrebându-vă dacă mai mențineți amendamentele respinse.

Domnul Pete Ștefan:

Nu. Nu susțin amendamentele respinse.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Trecem la dezbaterea amendamentelor respinse.

Domnul senator Nicolae Neagu.

Înțeleg că nu este prezent, nu le mai susține.

Stimați colegi, v-aș ruga, dintre colegii care au formulat amendamente, să ne precizați care sunt amendamentele pe care le susțineți.

Domnule senator Gheorghe Funar, vă rog, aveți cuvântul. Microfonul 2.

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Dintre amendamentele respinse permiteți-mi să susțin doar două.

Mă bucur că altele au fost acceptate.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă, vicepreședinte al Senatului, reia conducerea ședinței.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să precizați poziția din anexa nr. 2.

Domnul Gheorghe Funar:

Numărul curent.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da.

Domnul Gheorghe Funar:

La numărul curent 18, amendamente respinse, este vorba de art. 32: "Certificarea contului verificat - spun inițiatorii - nu constituie temei pentru exonerarea de răspundere juridică."

Amendamentul meu: "Certificarea contului verificat constituie temei pentru exonerarea de răspundere juridică."

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

L-am găsit.

Amendamentul este interesant, dar mută răspunderea juridică dintr-o parte în alta.

O rog pe doamna senator Norica Nicolai să reflecteze asupra amendamentului și să prezinte argumentele discutate în comisie.

Deci numărul curent al amendamentului este 18, așa cum îi place domnului senator Funar să spună, art. 32.

Domnul Gheorghe Funar:

Este mai bine așa, domnule președinte, pentru că, dacă lăsați poziția... ați văzut ce s-a scris în "Libertatea" de astăzi, pe prima pagină.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nu. Nu am văzut, eu am stat în ședință.

Doamna Norica Nicolai:

Domnule președinte, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări își menține punctul de vedere, în sensul respingerii acestui amendament.

Principalul nostru argument vizează instituția răspunderii juridice, care trebuie să revină și celor care au certificat contul verificat.

De aceea, credem că, în acest context, trebuie menținut textul inițiatorilor, deci art. 32 în forma sa: "Certificarea contului verificat nu constituie temei pentru exonerarea de răspundere juridică."

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Doriți să interveniți în legătură cu amendamentul susținut în plen de domnul senator Gheorghe Funar?

Dacă nu sunt intervenții, îl supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru amendamentul domnului senator Gheorghe Funar?

Voturi pentru?

7 voturi pentru.

Voturi împotrivă?

Sigur, diferența, 83 de colegi.

Aceasta înseamnă că amendamentul este respins, întrunind doar 7 voturi pentru și 83 de voturi împotrivă.

Vă rog, cel de-al doilea amendament.

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte, Onorat Senat, Cel de-al doilea amendament se referă la numărul curent 20, respectiv art. 35.

Inițiatorii spun: "Pentru motive întemeiate, în termen de un an de la data la care s-a certificat contul verificat procedura examinării contului poate fi redeschisă."

Am propus eliminarea, pentru că, dacă se lasă această prevedere, este posibil ca la presiuni politice sau de altă natură să se redeschidă procedura respectivă.

Nu este cazul, din moment ce s-a verificat contul, a fost certificat.

Apar semne de întrebare și asupra perioadei: de ce într-un an, de ce nu în patru sau în cinci ani, după ce se schimbă Președintele României, pentru a se reveni?

În opinia mea nu este cazul să lăsăm o asemenea portiță și am propus eliminarea articolului 35.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Doamna senator Norica Nicolai, vă rog să prezentați poziția Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Doamna Norica Nicolai:

Comisia își menține poziția în ceea ce privește respingerea acestui amendament.

Textul asigură o corelare cu procedura elaborării anuale a raportului Curții de Conturi.

Pentru aceasta am ales varianta unui an.

Argumentul pe care dumneavoastră îl dați este unul care suportă un amendament: putem să admitem că un cont deja verificat, deci certificat și verificat, poate să primească un aviz favorabil și din cauza unor chestiuni care țin de corupție.

Ca atare, noi trebuie să dăm posibilitatea organelor de control să verifice această certificare, mai ales că în activitatea concretă am fost confruntați suficient de mult, în practică, cu certificări de conturi verificate fictive, neconforme cu realitatea.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Ar mai fi o chestiune.

În situația în care nu ar exista acest articol, ar putea fi redeschis oricând și, practic, nu ar exista stabilitate.

Acesta este necazul, pentru că el este limitat pe cele două considerente pe textul vechi.

Mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră amendamentul susținut de domnul senator Gheorghe Funar la articolul 35.

Sunt numai 7 voturi pentru.

Insuficient.

Ca atare, amendamentul a fost respins.

Mai sunt colegi senatori care doresc să mai susțină din amendamentele respinse?

Nu mai sunt.

Aveți observații în legătură cu amendamentele admise?

Nu sunt.

Rog, din partea Guvernului, să faceți precizări, care să rămână în stenograma de ședință, în legătură cu amendamentele admise.

Doamna secretar de stat Doina Dascălu, vă rog. Microfonul 8.

Doamna Elena Doina Dascălu:

Domnule președinte, Suntem de acord cu amendamentele, au fost făcute împreună cu noi.

Am participat la toate dezbaterile din comisiile de specialitate și, în această situație, nu avem nicio obiecție referitoare la amendamentele admise.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Invit toți colegii senatori în sală pentru a vota o lege organică importantă.

Mulțumesc.

Consult colegii senatori dacă mai au intervenții legate de lege sau de raport.

Nu sunt.

Vă rog să verificați cvorumul.

Sunt prezenți în sală 84 de senatori.

Am fost 82 de senatori.

Au mai venit domnii senatori Roibu și Szabó.

Stimați colegi, supun votului dumneavoastră raportul cu cele 78 de amendamente.

Cine este pentru?

Este cineva împotrivă?

Se abține cineva?

Cu unanimitate de voturi - 84 de voturi -, raportul favorabil, cu amendamente, întocmit de Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări a fost adoptat de plenul Senatului.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege, precizând că legea este organică, iar Senatul este Cameră decizională.

Cine este pentru?

Cine este împotrivă?

Cine se abține?

Cu unanimitate de voturi, Proiectul de lege privind Curtea de Conturi a fost adoptat de plenul Senatului.

În situația în care colegii, care au votat în unanimitate această lege, apreciază că ea ar conține prevederi neconstituționale, au posibilitatea să sesizeze Curtea Constituțională.

Felicitări!

Dați-mi voie să declar închisă ședința de astăzi.

Ordinea de zi a fost epuizată.

Vă mulțumesc.

Declar închisă ședința Senatului.

Ședința s-a încheiat la ora 11.45.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 8 decembrie 2019, 5:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro