Plen
Ședința Senatului din 30 iunie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/10-07-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 30-06-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 30 iunie 2008

31. Cuvântul de încheiere a sesiunii, prezentat de domnul Nicolae Văcăroiu, președintele Senatului

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Înainte de a trece la ultimul punct din ordinea de zi - întrebări, interpelări și răspunsuri -, vă rog să-mi dați voie, pentru că suntem la închidere de sesiune, să vă spun câteva lucruri, două-trei minute, nu vă țin mai mult. (Domnul președinte Nicolae Văcăroiu se deplasează la tribună.)

Stimate colege și stimați colegi,

Astăzi este ultima zi din sesiune și, practic, intrăm în vacanță, vacanță care înseamnă însă, după cum știți, o activitate intensă.

Suntem în an electoral.

Biroul permanent a aprobat două săptămâni de activitate în teritoriu, în circumscripțiile electorale, în fiecare lună, asta însemnând o lună din două.

De asemenea, fiecare comisie și-a stabilit o săptămână de lucru aici, la sediul Senatului, în actuala vacanță parlamentară, la care se adaugă potențialul unei sesiuni extraordinare în perioada 8 - 11 iulie, cu rugămintea expresă către dumneavoastră să nu plecați în concediu sau, dacă plecați, să plecați după această dată.

Miercuri, la ora 13.00, vom avea ședința Birourilor permanente reunite ale celor două Camere și va trebui să soluționăm, cu maximă operativitate, eventual printr-o sesiune extraordinară, problema Curții de Conturi - instituție extrem de importantă -, în primul rând, pentru a asigura continuitatea în ceea ce privește absorbția fondurilor europene, dar și pentru a se asigura derularea controlului de fond în instituții, pentru posibilitatea ca cei 18 consilieri de conturi, care sunt și șefi de departamente, președinți, vicepreședinți, să se întrunească și să ia decizii corespunzătoare în intervalul acesta de timp.

Legea a fost trimisă spre promulgare, iar președintele a retrimis-o Parlamentului pentru reexaminare.

Dacă mergem pe procedura de reexaminare obligatorie, aceasta înseamnă analiză, raport de reexaminare, sesiune extraordinară în plenul Camerei Deputaților, același parcurs și la Senat, după care o a treia sesiune extraordinară pentru a audia și prezenta în plenul celor două Camere noua componență a Curții de Conturi și pentru validarea membrilor acesteia prin vot secret, pe bază de buletin de vot.

După calculele și calendarul nostru, ar însemna să fim prezenți aici, la sediul central, mai mult de o lună și jumătate din această vacanță, dar nu ar servi la mare lucru și, atunci, miercuri vom decide o formulă, probabil să convocăm o sesiune extraordinară, vom vedea, nu eu decid, ci Birourile permanente reunite ale celor două Camere, astfel încât, cu operativitate, să hotărâm o prelungire a mandatului actualilor membri și în prima parte a lunii septembrie să derulăm toată procedura la care am făcut referire.

Vreau să vă spun, stimate colege și stimați colegi, că a fost o sesiune, după părerea mea, extrem de dificilă, întrucât am intrat încă din luna ianuarie în an electoral, alegerile locale și alegerile parlamentare.

Interesul multor colegi vizavi de activitatea la nivel de Senat a scăzut.

De aici și dificultatea de a avea cvorum de lucru, dificultatea de a conduce o ședință, obligativitatea de a face cel puțin un apel, două, trei chiar, pentru a putea ca totuși programul legislativ să se deruleze.

La aceasta se adaugă evenimentul pe care îl știți foarte bine, summitul NATO, care a fost organizat aici și cu acceptul nostru, summit care ne-a obligat - n-a fost rău, dar ne-a obligat - să intensificăm activitatea în teritoriu, în circumscripții, pe parcursul a mai mult de două săptămâni.

Adăugați aici alegerile locale pentru care, de fiecare dată, conform cutumei, am stabilit o săptămână pentru activitate în teritoriu pentru a fi în relație cu electoratul și în sprijinul candidaților fiecărui partid, pentru a avea succes în alegeri.

Cu toate acestea, stimați colegi, în această legislatură am pregătit și dezbătut 232 de proiecte de lege, un număr destul de însemnat.

Regăsim aici 108 ordonanțe, 36 de proiecte de lege și 88 de propuneri legislative.

Sunt multe lucrări, pe toate domeniile, nu doresc să le mai enumăr acum.

Poate, dacă sunteți interesați de acest scurt raport al meu în detaliu, îl vom afișa pe site-ul Senatului și, dacă doriți să țineți o conferință de presă în teritoriu în această vacanță, cu referire la activitatea dumneavoastră, ca senatori, veți găsi pe site-ul Senatului acest raport, să vă extrageți datele necesare.

În același timp, ne bucură că am reușit să nu avem decât foarte puține legi care să treacă prin aprobare tacită.

Cu alte cuvinte, comisiile și-au făcut datoria, au elaborat avize sau rapoarte de fond, marea majoritate a legilor le-am dezbătut în plenul Senatului și, bineînțeles, am luat o decizie în cunoștință de cauză.

Am reușit, de asemenea, să respectăm termenul prevăzut în Constituție în ceea ce privește procedura de urgență solicitată mai ales de Guvern și respectarea termenului, mă refer, în mod deosebit, la prioritățile legislative care erau absolut necesare pentru a ne respecta angajamentele pe care ni le-am luat în negocierile cu Uniunea Europeană.

Mă bucur să vă spun că și activitatea de control asupra Guvernului, în această sesiune, a mers pe un drum destul de bun.

În cele circa două luni și jumătate, aproape trei luni de zile, au fost adresate de către senatori un număr de 467 de întrebări și interpelări.

Aproape pentru toate s-au dat răspunsuri, cu excepția a 21. Și pentru aceste 21 de întrebări și interpelări, imediat, în sesiunea următoare vom solicita Guvernului să vină la Senat, prin reprezentanții săi, miniștrii, pentru a da răspunsurile cuvenite.

De asemenea, s-au introdus, după cum știți, în această sesiune două moțiuni simple, una intitulată "Anulați taxa de primă înmatriculare!" și cea de-a doua: "Stop degradării nivelului de trai, stop iresponsabilității din sectorul energetic!".

După cum cunoașteți, adoptarea acestor moțiuni a fost urmată, cum era și firesc, de acțiuni concrete de conformare a Guvernului față de poziția politică a Senatului în aceste două domenii.

Din punct de vedere politic, activitatea senatorilor s-a concretizat în această sesiune în 136 de declarații politice din partea tuturor colegilor noștri, din partea întregului spectru care reprezintă politicul în Senatul României.

Pe plan extern, stimați colegi, am participat la numeroasele acțiuni pe linie externă - acolo unde senatorii, împreună cu colegii de la Camera Deputaților, formează delegații comune -, Adunarea Parlamentară, NATO, OSCE, Consiliul Europei și așa mai departe.

A fost o participare bună, au fost o serie de conferințe care s-au ținut la nivelul președinților de parlamente și în relația cu Uniunea Europeană, au fost reuniuni și în ceea ce privește procesul de cooperare în sudul Europei sau în zona cooperării la Marea Neagră.

Nu le voi spune pe toate, le veți găsi pe site, ar însemna să vă țin prea mult cu explicațiile mele.

Este un lucru pozitiv faptul că am reușit în această sesiune să aprobăm în plen o nouă structură de organizare și funcționare a Senatului, spunem noi, o schemă modernă.

Suntem acum într-un proces de selecție și de aducere în Senat, în ceea ce privește aparatul tehnic, a o serie de specialiști cu o bună pregătire.

Marea lor majoritate sunt tineri, au pregătirea necesară, astfel încât prin noua structură să creăm toate condițiile ca aparatul tehnic al Senatului să deservească cât mai bine pe senatori, să ne pună la dispoziție tot ce înseamnă documentare, materiale, informații necesare pentru a lua cele mai corecte decizii.

Suntem departe de a completa schema, probabil că va dura foarte mult.

Din păcate, salarizarea în multe compartimente ale aparatului tehnic este destul de scăzută, e greu să aduci un specialist care să fie și bine pregătit, să știe și două, trei limbi străine, pe un salariu de 500-600 de euro, când la un astfel de nivel în cadrul unei societăți comerciale private câștigă foarte mult.

Stimați colegi,

Putem spune că Senatul a lucrat destul de bine, ținând seama de condițiile date, de întreruperile din activitatea noastră, generate, pe de o parte, de alegerile locale, pe de altă parte, de derularea aici a summitului NATO.

Cu toate acestea, trebuie să spunem că avem încă mari probleme în ceea ce privește prezența colegilor senatori, mai ales la dezbaterile în plen, ceea ce frânează un pic operativitatea în ceea ce privește adoptarea de către Senat a proiectelor de lege.

Avem, stimați colegi, în același timp, obligația de a găsi formulele adecvate și, din păcate, aici nu am reușit.

Mă refer la necesitatea unui nou Regulament de organizare și funcționare a Senatului, ținând seama și de modificările aduse Constituției, dar și de Legea privind Statutul senatorilor și deputaților, avem obligația de a pune de acord regulamentul nostru cu acest proiect de lege.

De aici, poate, și lipsa de eficiență, în anumite momente, a Senatului din cauza slabei prezențe.

Este vorba, în special, de aplicarea prevederilor din lege privind sancțiunile pentru neparticiparea la dezbaterile în plen sau în comisii a colegilor senatori.

Repet, în linii generale, eu consider că a fost o sesiune bună.

Vreau să vă mulțumesc pentru întreaga activitate pe care ați desfășurat-o în acest interval de timp, să mulțumesc liderilor de grup - bineînțeles, vorbesc în numele Biroului permanent -, membrilor Biroului permanent, dar și dumneavoastră, direct, personal, pentru faptul că ați derulat o activitate intensă astfel încât Senatul României să fie cu adevărat, așa cum este intitulat neoficial, Camera Superioară a Parlamentului.

În mod deosebit, vreau să vă mulțumesc celor prezenți astăzi aici, pentru că dumneavoastră, cam de fiecare dată, sunteți cei care ați participat în mod constant și la activitatea în comisii, și la activitatea în plen.

Închei, dorindu-vă mult succes în activitatea pe care o veți derula în circumscripțiile electorale.

Avem sarcini extrem de dificile, grele, și aș începe cu nominalizarea colegiilor.

În primul rând, să stabilim...

Nu știu dacă în teritoriu se știe exact pentru fiecare circumscripție electorală câte colegii sunt, câți senatori, câți deputați.

Avem nevoie de o evidență a celor cu drept de vot, o evidență clară pe localități..., după care negocierile care vor avea loc, dacă vor avea loc, și eu sper că da, cu participarea comisiei parlamentare pentru a definitiva aceste colegii.

Veți fi supuși unei activități intense în ceea ce privește selectarea colegiilor și a celor care vor fi viitorii candidați pentru aceste colegii. Și vă spun, cu maximă sinceritate, că mă preocupă extrem de mult - urmărind, ca și dumneavoastră, evenimentele de la alegerile locale care au avut loc și s-au încheiat recent, apropo de votul uninominal pe care cu toții l-am acceptat, l-am propus, chiar ne băteam care este primul care propune votul uninominal la Senat și Camera Deputaților -, mă îngrijorează dacă nu cumva fenomenul de la Ștefăneștii de Ilfov și celelalte localități nu se va extinde la nivel de țară la votul nominal pentru Senat și Camera Deputaților.

Mă refer la acele foloase materiale acordate pentru obținerea unui vot...

Dar acesta este un gând pe care, probabil, îl am numai eu.

Vreau să vă mulțumesc încă o dată și vă doresc, atât cât puteți, o vacanță plăcută alături de familie!

Vă mulțumesc. (Domnul președinte Nicolae Văcăroiu își reia locul la prezidiu.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 20 februarie 2020, 8:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro