Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 septembrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.77/19-09-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 09-09-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 septembrie 2008

11. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile și asupra Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999. (retrimitere la comisie)
 
consultă fișa PL nr. 625/2005 763/2007

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Pct.14; se discută împreună Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile.

Legea are caracter ordinar. Proiect adoptat de Senat. Procedură de urgență. Cameră decizională. Împreună cu Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999, propunere respinsă de Senat. Suntem Cameră decizională.

Avem raport comun pentru ambele inițiative din partea Comisiei pentru industrii. Adoptare a primului proiect de lege și respingere a propunerii legislative.

Rog inițiatorul să prezinte proiectul.

Domnul Tanczos Barna (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Îmi cer scuze.

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile.

Proiectul de lege are ca obiect aprobarea ordonanței sus menționate, intervențiile legislative vizează implementarea unui nou sistem de desfășurare a serviciilor de siguranță în porturi și pe căi navigabile interioare, respectiv pilotajul și remorcajul de manevră al navelor maritime. Totodată, se introduce obligativitatea corelării între redevențele, chiriile aplicate pentru teritoriile portuare și volumul minim de trafic pe care cei care utilizează teritoriile portuare trebuie să le asigure pentru danele acestor terenuri.

Prin prezentul proiect de lege se introduc reglementări mai clare și mai stricte privind: locurile în care se pot desfășura operațiunile de încărcare-descărcare mărfuri și îmbarcare-debarcare persoane în condiții de siguranță, protejarea integrării infrastructurii de transport, crearea unui sistem unitar de efectuare a lucrărilor de reparație, întreținere și de investiții în infrastructura de transport naval.

Adoptarea prezentului proiect de lege este necesară pentru modificarea și completarea legislației românești din domeniul transportului naval, astfel încât să se asigure compatibilizarea deplină a legislației specifice în domeniul naval în ceea ce privește concesiunile în concordanță cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.54 din 2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică aprobată cu modificările prin Legea nr.22 din 2007 pentru respectarea principiului unicității actelor normative.

De asemenea, trebuie să asigurăm compatibilizarea legislației naționale cu Regulamentul nr.3577 din 1992 al Consiliului din 7 decembrie 1999 de aplicare a principiului liberei circulații a serviciilor la transporturile maritime în interiorul statelor membre, și, de asemenea, cu Regulamentul nr.1356 privind normele aplicabile transportului de mărfuri sau de pasageri pe căile navigabile interioare.

În același timp, asigurăm corelarea legislației și oferirea unei legislații mai clare în domeniul programelor operaționale sectoriale de transport.

Toate aceste schimbări preconizate vor duce la creșterea competitivității porturilor românești față de celelalte porturi dunărene și cele din bazinul Mării Negre.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule secretar de stat.

Domnul deputat Mihei.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul. Vă rog să vă prezentați proiectul.

Domnul Andrian-Sirojea Mihei:

Domnule președinte, vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Este un proiect care a stat destul de mult la Cameră, fapt pentru care cred că dacă am mai sta încă vreo două săptămâni nu s-ar întâmpla nimic rău. Mai bine e să avem o lege dreaptă decât una strâmbă.

De ce zic acest lucru? Pentru că, și în numele Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, voi cere ca ambele proiecte să fie returnate la comisie pentru a fi rediscutate, deoarece mai mulți agenți economici de pe platformele portuare, organizații profesionale au cerut ca să fie invitate pentru a-și putea spune punctul de vedere asupra acestei noi reglementări, mai ales că la discuția care a avut loc în vacanța parlamentară ei nu au fost anunțați și nu au putut să participe și să își exprime punctele de vedere vizavi de aceste modificări.

În plus, tot în această vacanță parlamentară, s-a judecat la Curtea Europeană a Drepturilor Omului dosarul 1477/2002, este vorba de Societatea Comercială Constanța "Pilot Service" care s-a judecat cu statul român pentru activitatea de pilotaj, o activitate care a fost privatizată, dar după aceea printr-o nedreptate emisă de vechea Ordonanță nr.22 a câștigat și are o hotărâre definitivă în acest sens.

Pentru a face aceste reparații și, mai ales că ordonanța Guvernului, așa cum a apărut ea, avea anumite reglementări care vroiau să îndrepte această situație, iar la Senat ea a revenit la forma inițială din 22, ceea ce în opinia mea și a multora și chiar a Curții Europene privind Drepturile Omului încalcă libera concurență, consider că este de datoria noastră să le dăm această șansă acestor operatori portuari, acestor organizații profesionale de a putea să-și spună punctul de vedere.

De fapt, această lege vine în sprijinul lor pentru impulsionarea, dinamizarea activității portuare atât de necesară creșterii economice a României.

Vă rog ca, în numele Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, să retrimiteți ambele proiecte la comisie pentru a fi rediscutate.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Inițiator? Nu. Atunci raportul comisiei, punctul de vedere al Guvernului la această inițiativă și trecem la dezbateri generale, pe urmă decidem și pe retrimitere.

Domnul Mircea Ciopraga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 și asupra Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile.

În conformitate cu prevederile Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată pentru dezbatere în fond cu următoarele inițiative legislative: 1. Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.22 din 1999, a domnului deputat Andrian-Sirojea Mihei, trimisă cu adresa PL-x 625 din 12 decembrie 2005, înregistrată cu nr.23/239 din 12 decembrie 2005. Prin această inițiativă legislativă se propune modificarea sau abrogarea unor prevederi ale Ordonanței Guvernului nr.22/1999, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.528/2002 și republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr.69/2003, întrucât prevederile respective provoacă efecte care îndepărtează România de la statutul de economie de piață bazată pe concurență și liberă inițiativă.

Propunerea legislativă a fost avizată favorabil de Consiliul Legislativ, conform Adresei nr.474 din 4 mai 2005, cu observații și propuneri privind normele de tehnică legislativă.

Propunere legislativă a fost respinsă de Senat în ședința din 5 octombrie 2005.

Guvernul României, cu Adresa nr.2011 din 30 august 2005, a comunicat că nu susține adoptarea propunerii legislative, menționând că serviciile de siguranță prevăzute în Ordonanța Guvernului nr.22/1999 constituie servicii publice de interes național și acestea pot fi concesionate cu respectarea prevederilor legale.

Propunerea legislativă a fost avizată favorabil de Comisia juridică, de disciplină și imunități, conform avizului PL-x 625 din 2 februarie 2006.

La solicitarea inițiatorului propunerii legislative, Biroul permanent al Camerei Deputaților a aprobat ca inițiativa legislativă să fie examinată o dată cu prezentarea de către Guvern a Ordonanței de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999.

2. Proiectul de Lege privind adoptarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval și pe căi navigabile, transmis cu adresa PL-x nr.763 din 12 noiembrie 2007 și înregistrată cu nr.23/341 din 13 noiembrie 2007.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr.86/2007 a fost emisă pentru compatibilizarea legislației specifice domeniului naval cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică aprobată cu modificări prin Legea nr.22/2007 și pentru compatibilizarea legislației naționale cu legislația europeană în domeniu, respectiv cu Regulamentul C.E. nr.357792 al Consiliului din 7 decembrie 1992 de aplicare a principiului liberei circulații a serviciilor la transporturile maritime în interiorul statelor membre, cabotaj maritim, și Regulamentul nr.1356/1996 a Consiliului din 8 iunie 1996 privind normele comune de aplicare asupra transportului de mărfuri sau călători pe căile navigabile interioare între statele membre în vederea instituirii libertății de a furniza aceste servicii de transport.

Ordonanța de urgență a fost avizată favorabil de Consiliul Legislativ, conform Avizului nr.1161 din 4 septembrie 2007.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat cu amendamente, în ședința din 5 noiembrie 2007.

Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Comisia juridică, de disciplină și imunități, conform avizului PL-x 763 din 27 noiembrie 2007.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, conform Avizului nr.26/2047 din 5 decembrie 2007, a avizat favorabil. Și, de asemenea, a fost avizat favorabil, cu amendamente de Comisia pentru muncă și protecție socială, conform Avizului nr.27/531 din 5 decembrie 2007.

Examinarea celor două inițiative a avut loc în ședința comisiei din data de 1 iulie 2008.

La dezbateri au participat, în calitate de invitați, din partea Ministerului Transporturilor, domnul Barna Tanczos, secretar de stat, și Ortansa Munteanu, director.

În cadrul dezbaterilor, comisia a avut în vedere necesitatea transpunerii în legislația națională a reglementărilor Uniunii Europene în domeniu, propunerile raportorilor comisiei pentru îmbunătățirea prevederilor actului normativ, precum și amendamentele depuse de alți deputați.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi să propună plenului Camerei Deputaților următoarele: respingerea Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999; adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2007 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi, pe căi navigabile, cu amendamente admise.

În conformitate cu prevederile Constituției României, republicată, și ale art.92 alin.(9) pct.2 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera decizională pentru aceste inițiative legislative este Camera Deputaților.

Prin proiectul de reglementare și conținut, inițiativele legislative fac parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Guvernul, doar un punct de vedere la inițiativa legislativă și, după aceea, trecem la dezbateri generale. Am înregistrat și a doua solicitare de cuvânt.

Domnul Tanczos Barna:

Mulțumesc, domnule președinte.

Guvernul nu susține adoptarea propunerii legislative.

Prin această inițiativă legislativă se propune modificarea unor dispoziții din Ordonanța Guvernului nr.22 din 1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile, republicată.

Inițiatorul justifică reglementare propusă prin faptul că este necesar ca articolele acestui act normativ a căror aplicare în forma și în conținutul lor, provoacă efecte ce îndepărtează România în domeniul transporturilor navale de statutul de economie de piață, să fie corelate cu dispozițiile Legii concurenței nr.21 din 1996, cu modificările și completările ulterioare.

Dorim să precizăm următoarele lucruri: referitor la obiectul de reglementare a prezentei propuneri legislative și având în vedere considerațiile din decizia Curții Constituționale nr.533 din 2004 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.72 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr.22 din 1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile și ale art.84 alin.(1), lit.b) și a art.85 din Ordonanța Guvernului nr.42 din 1997, prin care Curtea a statuat că serviciile de siguranță reglementate prin Ordonanța Guvernului nr.22, republicată, constituie servicii publice de interes național.

Prin natura lor, acestea fiind deosebit de importante pentru siguranța transportului naval în port și pe căi navigabile și, ca atare, se justifică ca până la concesionare să se exercite în mod concurențial de către agenți economici autorizați aceste servicii publice care pot fi concesionate potrivit regimului juridic al proprietății publice, cu respectarea dispozițiilor constituționale privind economia de piață și concurența.

Astfel, considerăm că reglementările cuprinse în art.44, 45, 47 și 72 din Ordonanța Guvernului nr.22 nu contravin prevederilor art.153 din Constituția României și ale art.2 alin.(3) din Legea 219 privind regimul concesiunilor.

Totodată, Ministerul Transporturilor este organul de specialitate al administrației publice centrale care stabilește politica în domeniul transporturilor, strategia transporturilor și îndeplinește rolul de autoritate de stat în acest domeniu.

Prin urmare, atribuirea către minister a dreptului de a concesiona serviciile publice de interes național nu este ilegală, așa cum se susține în expunerea de motive a prezentei propuneri legislative.

Repet încă o dată: punctul de vedere al Guvernului este de a respinge inițiativa în cauză.

Mulțumim.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult, domnule secretar de stat.

Trecem la dezbateri. Domnul deputat Mironescu. Domnul deputat Bivolaru. Și dacă mai sunt alte intervenții.

Domnul Laurențiu Mironescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Propunere legislativă reglementează activitățile desfășurate în arealul portuar și regimul de desfășurare a activităților maritime, fluviale și a activităților conexe acestora, în arealul portuar al porturilor maritime și fluviale din România.

Propunerea legislativă dorește să facă clarificări în modul de desfășurare a cel puțin două domenii foarte spinoase. Mă refer la activitățile de remorcaj maritim și de pilotaj maritim care sunt activități de siguranță și de interes public, iar modul în care propunerea legislativă a tratat în final aceste două activități este cel puțin perfectibil.

Din acest motiv, solicit și în numele Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, retrimiterea la comisie și rediscutarea acestor puncte cu precădere.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul Bivolaru. Vă rog.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ordonanța 22 este o ordonanță care a fost și modificată în unele puncte de către cele două comisii de la Senat și de la Camera Deputaților și, în consecință, are o formă finală care este suficient de corespunzătoare, nu perfectibilă, cum s-a enunțat mai înainte, este corespunzătoare etapei respective de organizare și dezvoltare a activității de transport maritim și naval pe toată zona de infrastructură.

Sunt prea multe interese care sunt în aceste zone, restrânse în două zone extrem de punctuale, și e vorba de remorcaj și de pilotaj și, din această perspectivă, Ordonanța 22 face suficientă clarificare, enunțând ideea că aceste două servicii sunt servicii de utilitate publică, sunt servicii care sunt de siguranță a navigației civile și militare și, în acest context, este destul de clar că nu am dorit la nivelul comisiei să dăm câștig de cauză pentru restrângerea acestor două activități la zona de interes și a conflictelor care sunt foarte mari și sunt foarte de demult în această mică zonă, e vorba de o mică zonă care face războaie foarte mari în domeniul respectiv, adică pilotajul și remorcarea.

Deocamdată, s-a stabilit că pentru această etapă, aceste două activități, pentru că numai pentru aceste două activități, stimați colegi, se cere retrimiterea la comisie, aceste două activități sunt suficient de bine reglementate, trebuie ca, pe parcursul dezvoltării activității respective, Ministerul Transporturilor să monitorizeze și să se poată trage concluziile de rigoare.

Dacă și această lege a făcut oarecare ordine în domeniu, pentru că este multă dezordine, acolo în pilotaj și remorcare, învârt este o zonă mai mult decât gri în ceea ce privește modul cum se desfășoară activitatea, am avut și reclamații foarte multe pe plan internațional în legătură cu o oarecare mafie care s-a dezvoltat în zona remorcajului și a pilotajului și, în acest context, stimați colegi, vreau să vă spun că 18 deputați din cei 22 ai comisiei au stabilit ca acest raport trebuie supus aprobării dumneavoastră și nu există nici un motiv de retrimitere înapoi la comisie a propunerii de adoptare a Ordonanței nr.86.

Conform Regulamentului, Ordonanța 86 a fost discutată în tandem cu propunerea legislativă a colegului Sirojea Mihei și, în consecință, sigur, pe bază de regulament de Cameră, raportul la ordonanță va fi adoptat, iar propunerea legislativă va trebui să fie respinsă, preluând din propunerea legislativă a colegului nostru ceea ce se putea prelua în mod coerent.

Domnule președinte,

Această ordonanță modificată prin amendamentele respective are toate ingredientele necesare pentru a nu se altera acest proces legislativ. Toată lumea este de acord, inclusiv Guvernul, foarte ciudat, e condus de Partidul Național Liberal și Grupul parlamentar al P.N.L.-ului are alt punct de vedere. Vă rugăm, puneți-vă de acord în interior, noi, deocamdată, haideți ca să mergem pe ideea că e o lege bună, este așteptată și nu prea au prea multă tangență în această lege operatorii economici, ci este o lege care vizează administrarea porturilor și căilor navigabile.

Faptul că unii vor ca să se strecoare din zona privată în această administrare, e un lucru care este deja discutabil.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Alte intervenții?

Punctul de vedere al Guvernului pe retrimiterea la comisie.

Domnule secretar de stat, punctul de vedere pe retrimiterea la comisie, dacă vreți.

 

Domnul Ioan Bivolaru (din bancă):

Nu am spus așa ceva!

Domnul Bogdan Olteanu:

Nu dumneavoastră ați cerut. Doamne ferește! A cerut domnul Mihei. Stați să-l întreb.

Domnul Tanczos Barna:

Ministerul Transporturilor consideră că dezbaterile au fost suficiente în cadrul comisiei și susținem și propunem adoptarea legii fără retrimiterea în comisie.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Mulțumesc.

Dacă nu mai sunt alte intervenții, voi supune mai întâi votului această propunere procedurală de trimitere la comisie.

Rog stimații colegi să ia loc în bănci și să-și introducă cartelele. Doar o secundă, ca să aibă și cine vota, că suntem jumătate în picioare. Domnii deputați de la Constanța, votăm ceva care vă vizează.

Haideți, vă rugăm, dacă doriți să vă puneți cartelele ca să putem vota.

Deci, avem propunerea de trimitere înapoi la comisie spre întocmirea unui nou raport al celor două proiecte: Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.86/2007 pentru modificarea Ordonanței nr.22 și cu o propunere legislativă în același sens, pentru întocmirea unui nou raport.

Putem trece la vot? Da.

Supun votului dumneavoastră propunerea de trimitere la comisie. Vă rog să votați.

Da. Vă mulțumesc. Propunerea de trimitere la comisie a fost însușită de plen cu 82 de voturi din 138.

Retrimitere la comisie. Termen, domnule președinte? O săptămână? Suficient, domnule Ciopraga? O săptămână. Dacă mai aveți de lucru, mai cereți. Președintele comisiei propune termenul. Eu ce să fac?

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 13 august 2022, 14:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro