Plen
Sittings of the Senate of September 17, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/26-09-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-12-2019 (joint)
12-12-2019 (joint)
12-12-2019 (joint)
11-12-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 17-09-2008 Printable version

Sittings of the Senate of September 17, 2008

10. Dezbaterea și adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free (L303/2008)
 
see bill no. L303/2008

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 12 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free. (Discuții la masa prezidiului.)

Există o solicitare - nu știu dacă dumneavoastră sunteți de acord - din partea reprezentanților Executivului, și anume de a nu lua în dezbatere această propunere legislativă, pentru că nu are cine să răspundă. Vă rog.

Domnul Marius Marinescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am mai discutat cu Executivul.

A venit un reprezentant al Executivului la Comisia economică, industrii și servicii și, împreună, am depus un amendament care a fost admis de Comisia economică, industrii și servicii și pe care l-au susținut toate grupurile parlamentare.

Cred că nu este nicio problemă dacă reprezentantul Guvernului nu este aici în momentul de față.

Poate să vină și la Camera Deputaților ca să-și exprime punctul de vedere.

La comisie, și-a exprimat punctul de vedere pentru susținerea acestui amendament și, dacă îmi permiteți, o să vă spun la ce se referă.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Numai puțin!

Noi nu putem să dezbatem în absența reprezentantului Guvernului un proiect de lege sau o propunere legislativă.

Trebuie să vedem de ce nu este prezent.

Cine trebuia să participe din partea Executivului?

Au fost prezenți de la Ministerul Economiei și Finanțelor.

Domnul Marius Marinescu:

Au interese mari, domnule, acesta e adevărul.

Nu s-au înțeles la comisioane.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să nu faceți astfel de afirmații decât dacă le puteți dovedi.

Din partea Ministerului Economiei și Finanțelor este cineva prezent? (Discuții la masa prezidiului.)

Dar au fost prezenți...

Nu a fost doamna Dascălu? (Discuții în sală.)

Da, s-ar putea să fie la consultări.

Mai așteptăm puțin, domnule senator, și, după aceea, îl luăm în discuție.

De asemenea, rog să fie prezent la dezbateri ministrul pentru relația cu Parlamentul sau secretarul de stat.

Punctul 12 nu îl putem dezbate.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Reluăm în dezbatere punctul 12 din ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free.

Am rugămintea pentru reprezentanta Ministerului Economiei și Finanțelor să prezinte punctul de vedere al Guvernului.

Ofer cuvântul domnului senator Marius Marinescu pentru a prezenta propunerea legislativă.

Domnul Marius Marinescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Doamna vicepreședinte Norica Nicolai, în continuare vă rog să conduceți dumneavoastră ședința. (Doamna vicepreședinte Norica Nicolai preia conducerea ședinței.)

Domnul Marius Marinescu:

Stimați colegi, Această inițiativă urmărește diminuarea corupției și a evaziunii fiscale.

Propunerea legislativă modifică regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free, prin eliminarea magazinelor de profil din punctele de trecere a frontierei de stat terestre.

Prezenta propunere legislativă ține cont de prevederile Directivei nr. 91/680/CEE a Comisiei Europene referitoare la eliminarea - începând cu data aderării - a comerțului de tip duty-free în spațiul intercomunitar.

Rămân în continuare magazinele autorizate să comercializeze mărfuri în regim duty-free, amplasate după punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, din aeroporturile internaționale, pe sensul de ieșire din țară și magazinele duty-free diplomatice, situate în spațiile agreate de Ministerul Afacerilor Externe și de Ministerul Economiei și Finanțelor.

Într-un raport publicat la 4 februarie 2008 autoritățile de la Bruxelles au precizat că magazinele duty-free de la frontierele terestre constituie centre ale corupției locale și ale crimei organizate.

În România, economia subterană reprezintă circa 30% din PIB, o mare parte din această cifră fiind cauzată de evaziunea fiscală din magazinele duty-free.

Acestea alimentează piața neagră în proporție de 90%.

Atenție! Un patron al unei asemenea firme câștigă cam 30.000-80.000 de euro pe zi din evaziune fiscală.

De exemplu, un control al Gărzii Financiare la firma Eurovipo a constatat o evaziune fiscală de 100 de milioane de euro într-un singur an.

Stimați colegi, Prin votul dumneavoastră de astăzi, în susținerea propunerii, contribuiți la diminuarea corupției și a evaziunii fiscale.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule senator.

Vă rog să prezentați punctul de vedere al Ministerului Economiei și Finanțelor.

Microfonul 9, vă rog.

Doamna Doina Elena Dascălu:

Mulțumesc.

Ministerul Economiei și Finanțelor și Guvernul nu susțin această inițiativă legislativă.

Dincolo de elementele tehnice, avem o influență pe buget determinată de pierderile financiare, pierderi cauzate de neîncasarea taxei anuale de 10.000 de euro pe magazin, precum și a celorlalte impozite și taxe percepute de Codul fiscal.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, doamna secretar de stat.

Domnule președinte Onaca, aveți cuvântul pentru a prezenta raportul.

Domnul Dorel Constantin Onaca:

Mulțumesc, doamna președinte.

Raportul este favorabil.

Avem aviz favorabil din partea Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Vă rog să supuneți la vot acest raport favorabil.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule senator.

Înțeleg că, în raport cu poziția inițială, ministerul nu susține nici amendamentele.

Vă rog să precizați.

Doamna Doina Elena Dascălu:

Noi propunem respingerea propunerii legislative.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, doamna secretar de stat.

Declar deschise dezbaterile generale.

Sunt intervenții pe marginea propunerii legislative?

Domnule senator Cutaș, aveți cuvântul.

Microfonul 3, vă rog.

Domnul George Sabin Cutaș:

Mulțumesc, doamna președinte.

Vreau doar să menționez faptul că, în dezbaterile care au avut loc în Comisia economică, industrii și servicii, noi chiar am întrebat reprezentantul Guvernului câte magazine sunt în acest moment și despre ce sume este vorba, dacă vorbim de o taxă de 10.000 de euro/magazin.

Eram curios care este această pierdere majoră pentru minister.

Din păcate, nu am obținut, atunci, în comisie, acest răspuns.

În al doilea rând, cred că propunerea colegului meu este una de bun-simț.

Pentru tot ceea ce înseamnă magazine duty-free, în acest moment, în Uniunea Europeană, știți foarte bine, se procedează la fel în toate țările europene, cred că și România trebuie să se alinieze la această prevedere.

Și, nu în ultimul rând, cred eu că ministerul trebuie să dea o mai mare atenție magazinelor de acest fel, pentru că, așa cum a spus și colegul meu, au fost multe scandaluri legat de acestea, iar eu cred că o mai mare transparență și o mai bună gestionare a situației este bine-venită.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții?

Domnul senator Nasleu.

Aveți cuvântul, microfonul 1, vă rog.

Domnul Ioan Nasleu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Onorat Senat,

Într-adevăr, această activitate desfășurată de magazinele tip duty-free este generatoare de contrabandă.

Spun asta fiind senator al județului Timiș și știind că, în județul Timiș, sunt foarte multe magazine, în speță la frontiera cu Serbia, și sunt doar zece oameni - zic eu - pe țară, care au acces și coordonează această activitate de tip duty-free.

Există un mare hiatus legislativ în ceea ce privește această activitate, deoarece nu este specificat clar, de exemplu, pentru țigări, câte pachete sau câte cartușe se pot reintroduce în țară.

Se spune: "pentru consum familial".

Deci poți să aduci de la un cartuș până la o mie, dacă respectiva persoană spune că fumează 100 de cartușe pe zi.

Eu cred că această inițiativă este foarte bună și trebuie stopată această mafie a duty-free-ului.

În concluzie, Grupul parlamentar al PRM susține această inițiativă legislativă.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule senator.

Are cuvântul domnul senator Pascu și, după aceea, domnul senator Frunda.

Domnul Corneliu Pascu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Aș dori totuși să remarc faptul că nu pot înțelege cum Ministerul Economiei și Finanțelor poate susține o astfel de activitate, când ea nu există nicăieri în Europa.

Toată lumea s-a plimbat pe drumurile europene și nu a găsit nicăieri un magazin duty-free pe șosele, la granițe.

Doamna Norica Nicolai:

Domnule senator Frunda, aveți cuvântul.

Microfonul 2, vă rog.

Domnul Frunda György:

Vă mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Trebuie să constatăm că, într-adevăr, în privința magazinelor duty-free terestre, de la frontierele terestre, există o serie de probleme.

Aceste probleme au fost, în mod repetat, ridicate la nivelul Parlamentului, la nivelul Executivului. Și din mass-media știm că au fost o serie de demersuri juridice împotriva unor oameni care, prin diferite fapte de corupție, reușeau să introducă marfă neagră în aceste magazine duty-free.

Dar, dacă problema ține de unii oameni, nu înțeleg de ce vrem să distrugem întregul sistem.

Dacă mergi în toată Europa, de la Paris, la oricare din celelalte capitale, la București, la Budapesta, la Varșovia, în oricare dintre cele douăzeci și șapte de capitale ale țărilor membre ale Uniunii Europene, peste tot găsești magazine duty-free.

Magazinele duty-free există și la frontierele terestre.

De exemplu, între Austria și Elveția, pe partea austriacă, deci în partea Uniunii Europene, există magazine duty-free.

Soluția nu este să închidem magazinele duty-free.

Acesta este un element comercial profitabil, profitabil pentru stat, pentru plata impozitelor, profitabil pentru comercianți.

Problema este să aducem activitatea duty-free în albia legală, să adoptăm o lege care să clarifice anumite puncte de vedere, cum și cât pot activa aceste duty-free-uri, pentru că, de exemplu, la Otopeni, a fost o dezbatere - de cinci ani sau încă mai este în curs - de ce o anumită firmă a fost închisă și s-a acordat altei firme licența de funcționare a duty-free-ului.

Aceasta este o problemă de execuție, este o problemă de aplicare a legii.

Dar, în principiu, să închidem aceste magazine duty-free, eu cred că ar fi o greșeală atât din punctul de vedere al statului, pentru că sunt un izvor la bugetul statului, cât și din punctul de vedere al cetățeanului, al omului de afaceri care înțelege să-și deschidă o asemenea activitate.

Dacă în spitale mor oameni, dacă în pușcării se formează infractori, pentru că învață acolo meseria, nu înseamnă că vom închide spitalele sau vom închide pușcăriile, înseamnă că vom lua măsurile necesare pentru buna funcționare a acestora.

Mutatis mutandis nu este logic să închidem magazinele duty-free, ci logic este să adoptăm o legislație clară, inechivocă, care să reglementeze activitatea acestora.

Deci noi vom vota împotriva acestei propuneri legislative.

Vă mulțumesc.

(Domnul vicepreședinte Doru Ioan Tărăcilă revine la masa prezidiului și preia conducerea ședinței.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Declar închise dezbaterile generale.

Mai sunt intervenții?

Domnule senator Șerban Mihăilescu, aveți cuvântul. Microfonul 4, vă rog.

Domnul Petru Șerban Mihăilescu:

Nu vreau să fiu malițios, dar vreau să informez Senatul că în aeroporturile din România nu funcționează niciun dutyfree, ele sunt desființate de cinci ani de zile, poate se folosesc alte aeroporturi, dar noi în aeroporturi nu mai avem duty-free, iar Ministerul Economiei și Finanțelor nu a venit cu nicio propunere.

Ce se cere în această propunere legislativă este desființarea acelor puncte din traficul terestru care, iertați-mă, nici în glumă nu le putem numi magazine duty-free.

Recent, a căzut o filieră foarte bine organizată, din Ministerul Internelor și Reformei Administrative, care se ocupa de această chestiune.

Dânșii niciodată nu au știut nivelul de afaceri al acestor activități, vin aici cu argumentul de 10 mii de euro pe an, taxă pentru fiecare magazin, așa cum au spus și în comisie, dar nu există niciun fel de argument tehnic, financiar care să justifice funcționarea acestora absolut aiurea, chiar în mijlocul orașului, cum este aici, în București, unde sunt vreo patrucinci magazine și nu au legătură cu frontiera.

Din alt punct de vedere, are dreptate domnul senator, în sensul că această activitate se desfășoară corect în străinătate și nu rămâne decât să se elaboreze un cadru legal, corect, cu cele două tarife, cum se face peste tot, un tarif pentru cei din interiorul comunității și un tarif pentru cei din afară, dar acest lucru nu are nici un fel de legătură cu ce se întâmplă în prezent în vămile din România.

Grupul nostru parlamentar va vota pentru această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Declar încheiate dezbaterile generale.

Vă consult dacă aveți observații pe amendamentele admise existente în anexa nr. 1 la raport.

Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră raportul favorabil, cu amendamente.

Vă rog să votați.

Cu 41 de voturi pentru, 16 voturi împotrivă și 14 abțineri, raportul favorabil cu amendamente este adoptat de plenul Senatului.

Precizez că legea are caracter de lege ordinară, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

Supun votului dumneavoastră propunerea legislativă în ansamblu.

Vă rog să votați.

Propunerea legislativă este adoptată de plenul Senatului cu 41 de voturi pentru, 17 voturi împotrivă și 17 abțineri.

Din sală: Listă!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Listă pentru liderii grupurilor parlamentare.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 14 décembre 2019, 15:47
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro