Plen
Ședința Senatului din 29 septembrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.89/09-10-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 29-09-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 29 septembrie 2008

7. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2008 privind preluarea de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a unor creanțe comerciale restante aflate în administrarea unităților teritoriale subordonate Administrației Naționale a Rezervelor de Stat (L357/2008)
 
consultă fișa PL nr. L357/2008

Doamna Norica Nicolai:

................................................

Trecem la punctul 6 din ordinea de zi, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2008 privind preluarea de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a unor creanțe comerciale restante aflate în administrarea unităților teritoriale subordonate Administrației Naționale a Rezervelor de Stat.

Domnule secretar de stat Marin Pătuleanu, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Marin Pătuleanu:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare preluarea de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a unor creanțe comerciale restante, aflate în administrarea unităților teritoriale ale Administrației Naționale a Rezervelor de Stat, în vederea valorificării acestora și virării sumelor obținute la bugetul de stat.

Ținând seama de importanța acestui act normativ, vă adresăm rugămintea să examinați și să adoptați acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu.

Domnule președinte Viorel Ștefan, aveți cuvântul.

Microfonul 7.

Domnul Viorel Ștefan:

Doamna președinte, Doamnelor și domnilor colegi, Comisia noastră, examinând în mai multe ședințe conținutul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2008, a adoptat, în final, cu 5 voturi pentru, 2 voturi împotrivă, un raport de admitere, cu amendamente.

Amendamentele adoptate se referă, în principal, la introducerea ca anexă la legea de aprobare a ordonanței a listei societăților debitoare care au fost preluate de către AVAS.

Această listă era publică, fiind aprobată prin hotărâre de guvern, în temeiul ordonanței, dar, dacă nu se prelua în lege, era posibil ca, în continuare, Guvernul să mai aprobe prin hotărâre și a doua și a treia listă.

Preluând lista societăților debitoare în legea de aprobare a ordonanței, numărul situațiilor în care se face acest transfer de creanțe se limitează la ce-i cuprins în anexa la lege.

Aceasta ar fi modificarea pe care am operat-o și asupra căreia am căzut de acord, așa cum vă spuneam, cu 5 voturi pentru.

Precizez că legea face parte din categoria legilor ordinare, iar Senatul este sesizat în calitate de primă Cameră, decizia fiind a Camerei Deputaților.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule președinte.

Domnule secretar de stat, vă rog să vă pronunțați asupra amendamentului.

Domnul Marin Pătuleanu:

Doamna președinte, sunt de acord cu amendamentul.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Declar deschise dezbaterile generale.

Vă consult dacă sunt intervenții asupra proiectului de lege.

Domnul senator Gheorghe Funar.

Credeam că, dacă este ziua dumneavoastră astăzi, nu doriți să obosiți.

Aveți cuvântul.

Microfonul 2.

Domnul Gheorghe Funar:

Prea devreme îmi propuneți să obosesc.

Doamna președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Am o singură întrebare și, apoi, îmi voi susține amendamentele respinse.

De ce Guvernul a dat această ordonanță de urgență în anul 2008, când creanțele sunt din anii, dacă îmi amintesc bine din dezbaterile Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, 2001, 2002, 2003? De ce nu a intervenit cu ordonanța de urgență mai devreme și de ce Guvernul nu a numit-o, cu încălcarea Constituției, ordonanță tardivă?

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă rog să oferiți un răspuns domnului senator Gheorghe Funar, domnule secretar de stat.

Domnul Marin Pătuleanu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Domnul senator are dreptate.

S-au încercat multe modalități pentru recuperarea acestor creanțe și, întrucât nu s-au găsit posibilitățile necesare, s-a hotărât că singura modalitate de recuperare este de a transfera aceste creanțe la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, care are corp de executorri propriu și alte posibilități legale de a recupera aceste creanțe.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu.

Doamna senator Verginia Vedinaș.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Cu tot respectul pentru reprezentantul Guvernului, eu nu fac parte din Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, dar vreau să-mi exprim niște nedumeriri, având în vedere că unele dintre firmele ale căror creanțe sunt preluate sunt niște SRL-uri.

Am reprezentarea că realizăm, de fapt, prin această ordonanță de urgență a Guvernului, o imixtiune între domeniul public și domeniul privat.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului este o autoritate publică.

O autoritate publică își asumă creanțele, nu datoriile pe care le au niște societăți private.

Nu înțeleg care este rațiunea pentru care se întâmplă acest lucru.

Nu mi se pare că este constituțională o asemenea procedură, și doresc explicații.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Domnule președinte al Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, Viorel Ștefan.

Domnul Viorel Ștefan:

Încerc să explic foarte simplu.

Creanțele nu aparțin SRL-urilor.

Este invers.

Creanțele aparțin Administrației Naționale a Rezervelor de Stat.

SRL-urile sunt datoare, sunt debitoare în acest joc.

Deci se transferă de la Administrația Națională a Rezervelor de Stat la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului este o instituție specializată în astfel de operațiuni, are și legislație specială, și personal, și expertiza necesară pentru a valorifica mai bine aceste creanțe.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu.

Domnule senator Gheorghe Funar, vă mai susțineți amendamentul de respingere a ordonanței, pentru că, practic, doriți eliminarea tuturor articolelor textului.

Domnul Gheorghe Funar:

Doamna președinte,

Onorat Senat,

Dacă îmi permiteți o scurtă intervenție la dezbaterile generale.

Voi sintetiza cele expuse în Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital pe această temă în felul următor: s-a ajuns la un moment dat să se constate că una dintre autoritățile statului român nu reușește, din diverse motive, să încaseze debitele, și atunci pasează responsabilitatea la o altă instituție a statului român, care nu se știe dacă va reuși să încaseze aceste debite.

Mi se pare că se deschide un precedent extrem de periculos.

Află și alte autorități ale statului român, alte instituții publice, că Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului s-a specializat în recuperarea acestor debite și, în final, toată lumea va veni la noi să aprobăm prin proiecte de lege ordonanțele de urgență date în prealabil.

Ținând seama de fondul problemei, care este extrem de serios, recuperarea acestor debite, eu am venit cu amendamente care lasă Guvernului dreptul să își mențină ordonanța de urgență, de fapt activă după 6-7 ani, ceea ce dovedește că Guvernul nu a fost preocupat de încasarea la vreme a acestor debite, și am propus eliminarea articolelor din cuprinsul ordonanței, să rămână titlul ei.

Poate procedura pe care v-o propun este inedită, dar este în context cu fondul problemei.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule senator.

Dacă insistați...

Avem de votat cinci articole.

Domnul senator Gheorghe Funar dorește eliminarea tuturor articolelor.

Vă propun să le votăm pe toate cinci, deoarece la toate este același amendament.

Domnul Gheorghe Funar:

Doamna președinte de ședință, Am realizat din reacția colegilor din sală că s-a înțeles fondul problemei, ca atare renunț la amendamente.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Domnule senator, și noi vă mulțumim pentru renunțare.

Este un fapt istoric.

Domnule senator Ionel Popescu, vă rog, aveți cuvântul. Microfonul 2.

Domnul Ionel Popescu:

Ca să înțelegem mai bine fondul acestei ordonanțe, rezervele statului au livrat niște produse unor SRL-uri, acestea nu au mai plătit cu anii, s-a încercat să se recupereze rezervele și, la un moment dat, au ridicat mâinile și au spus că nu reușesc, și noi, acum, le transferăm AVAS-ului și îi spunem să se spele pe cap cu ele, să vadă el dacă mai poate să recupereze ceva...

Și noi suntem chemați acum să legiferăm acest fapt, da?

Doamna Norica Nicolai:

Am înțeles.

Domnul Ionel Popescu:

Am vrut să înțelegem exact care este fondul acestei ordonanțe.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu.

Domnule senator Viorel Ștefan, tot la dezbateri generale?

Domnul Viorel Ștefan:

Sigur. Să nu se înțeleagă că voi lua cuvântul în susținerea Guvernului, dar, pentru că s-a ridicat o chestiune în legătură cu principalul motiv pentru care noi am examinat în mai multe rânduri la nivelul Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital acest subiect, vreau să aduc niște clarificări.

Ce spune domnul senator Ionel Popescu este perfect adevărat, cu precizarea că nu s-au împrumutat, ci vorbim de marfa aflată în custodie la acești operatori economici.

La un moment dat, Administrația Națională a Rezervelor de Stat a mers la acești operatori și a constatat că o parte din marfa pe care o aveau în custodie lipsește, iar operatorul respectiv nu mai este solvabil.

Juridic vorbind, este o speță foarte complicată, dar ceea ce am vrut noi să verificăm, înainte de a da un raport favorabil, este dacă demersul pentru stabilirea răspunderii, în contul persoanelor care au făcut posibil să se întâmple așa ceva, este în derulare.

Am chemat Administrația Națională a Rezervelor de Stat, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului și Ministerul Economiei și Finanțelor, care ne-au adus documente și argumente din care rezultă că nu s-a omis acest lucru, adică prin trecerea la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului nu ștergem cu buretele toată istoria aceasta.

Viața merge înainte, demersurile împotriva persoanelor care au făcut posibil să se întâmple acest lucru sunt pe rolul instanțelor, al parchetelor, s-ar părea că sunt chiar și niște condamnări în această materie, dar cea mai bună soluție pentru recuperarea a ceea ce se mai poate recupera din acest joc tot Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului poate să o dea.

Acest lucru îl știm cu toții, AVAS are cea mai bună legislație și cei mai buni specialiști pentru recuperarea unor astfel de creanțe.

Ce am mai făcut ca să evităm ca acest fenomen să se extindă, altfel decât să fie dezbătut public? Am prins în legea de aprobare a ordonanței lista acestor societăți, pentru ca să reducem jocul la aceste societăți, să nu se mai poată întâmpla și cu celelalte și să nu scape cenzurii Parlamentului.

Vă rog să mă credeți, subiectul s-a dezbătut din primăvară până în toamnă, s-au analizat toate implicațiile și credem că aceasta este formula cea mai bună.

Dacă noi nu suntem de acord cu această formulă, apare o problemă mai complicată pentru cei care au fost de rea-credință în acest joc.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, dând temei ordonanței, are calitate procesuală, este în instanță, dacă respingem ordonanța, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului își pierde această calitate și cei care profită vor fi cei care au profitat și de produsele din rezervele de stat.

Deci cea mai corectă soluție, în opinia noastră, ar fi aceasta.

Mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule senator.

Dacă nu mai sunt intervenții, supun votului dumneavoastră raportul favorabil cu un amendament.

Legea are caracter ordinar.

Vă rog să votați.

Raportul cu amendamente a fost adoptat cu 43 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă și 11 abțineri.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege în ansamblu.

Vă rog să votați.

Proiectul de lege a fost adoptat cu 42 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă și 12 abțineri.

Revenim la punctul 4 din ordinea de zi?

Reprezentantul Ministerul Economiei și Finanțelor este în sală?

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 7 iunie 2020, 0:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro