Plen
Ședința Senatului din 13 octombrie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/23-10-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 13-10-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 13 octombrie 2008

12. Dezbaterea și respingerea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul programării cheltuielilor publice (L464/2008)
 
consultă fișa PL nr. L464/2008

Doamna Norica Nicolai:

................................................

Punctul 9 din ordinea de zi, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul programării cheltuielilor publice.

Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital a întocmit raportul.

Din partea Guvernului, domnule secretar de stat Pătuleanu - microfonul 10 -, aveți cuvântul pentru a prezenta proiectul de lege.

Domnul Marin Pătuleanu - secretar de stat în Ministerul Internelor și Reformei Administrative:

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, Ordonanța de urgență pe care v-o supunem spre analiză și adoptare are ca scop suplimentarea bugetului Ministerului Internelor și Reformei Administrative cu suma de 155 milioane lei.

De unde provine această sumă? Odată cu summit-ul NATO, din cheltuielile de personal ale ministerului au fost retrase mai multe sume.

În primul rând, 80,809 milioane lei pentru asigurarea măsurilor de securitate specifice și 50 milioane lei pentru efectuarea de către Guvernul României a unor cheltuieli urgente.

Totodată, prin mai multe ordonanțe de urgență, s-au aprobat majorări de salarii pentru cadrele militare și funcționarii publici din sistemul de ordine publică și, ca atare, prin această ordonanță se urmărește reîntregirea fondurilor necesare pentru cheltuielile de personal ale Ministerului Internelor și Reformei Administrative.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte de comisie Aron Popa - microfonul 7 -, aveți cuvântul.

Domnul Aron Ioan Popa:

Vă mulțumesc.

Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital supune plenului Senatului raportul favorabil, având în vedere și avizul pe care Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului ni l-a transmis.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu, domnule președinte.

Declar deschise dezbaterile generale și vă consult dacă aveți intervenții pe marginea acestui proiect de lege.

Domnule senator Viorel Ștefan - microfonul 3 -, aveți cuvântul.

Domnul Viorel Ștefan:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Eu mă număr printre cei care și la comisie am votat împotriva acestei ordonanțe și am să vă explic de ce.

Ne aflăm în fața următoarei situații: Guvernul a cheltuit bani fără prevedere bugetară, Ministerul Internelor și Reformei Administrative a mărit salariile fără prevedere bugetară, deci ne aflăm în fața unui comportament atât din partea Guvernului, cât și a Ministerului Internelor și Reformei Administrative în afara cadrului constituțional și în afara Legii finanțelor publice.

Pentru a reveni în limitele legale, Guvernul a venit, post-factum, invocând o situație de urgență pe care eu nu pot s-o înțeleg - încălcarea legii și a Constituției nu poate genera situații de urgență -, emite o ordonanță de urgență prin care aduce modificări limitelor de cheltuieli prevăzute și aprobate prin Legea bugetului de stat pe 2008 și vine în fața noastră cu o expunere de motive ambiguă, cu o prezentare, din partea domnului secretar de stat care reprezintă Guvernul aici, ambiguă, inexactă, și ne solicită nouă să legalizăm acest comportament.

Iertați-mă, dar cred că suntem confundați... nu cu Camera Deputaților, suntem confundați cu altceva, în niciun caz cu Parlamentul României.

Nu poate cineva responsabil să vină în fața Parlamentului cu o astfel de propunere.

În cel mai fericit caz, dacă ar fi fost un dram de respect pentru lege și pentru Constituție, Guvernul trebuia să vină cu un proiect de rectificare a bugetului, a Legii bugetului, nu cu o ordonanță de urgență, să vină în fața Senatului cu astfel de aberații.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Domnul senator Cismaru.

Domnul Ivan Cismaru:

Mulțumesc, doamna președinte.

Doamnelor și domnilor colegi, Situații similare au dus ca în România să apară aceste mari discrepanțe de salarizare între diversele categorii sociale.

Totdeauna s-a venit cu ciupitul, cu pași mărunți, încet-încet, pentru că fiecare își știa acest obiectiv.

Este inadmisibil ca, după tot ceea ce s-a discutat în mass-media românească, după modul în care am fost calificați, să venim, chiar și în ultimul moment, exact cu aceeași metodologie de a crea discrepanțe.

Eu zic că ar fi mai bine să ne gândim la o lege a salarizării, în așa fel încât să rupem aceste mari fracturi sociale.

Plus de asta, cum adică să venim...

Aici a fost deturnare de fonduri.

În fond și la urma urmei, s-au cheltuit bani fără aprobare bugetară, ceea ce înseamnă că este o culpă pe care venim s-o rezolvăm noi?! Să și-o rezolve dumnealor! Nu suntem de acord cu acest proiect.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții?

Domnule senator Dina, vă rog.

Microfonul 2.

Domnul Carol Dina:

Doamna președinte, Stimați colegi, Desigur că etapa în care ne aflăm creează tensiuni și emoții.

Noi credem că cel mai înțelept în acest moment ar fi ca acest proiect de lege să se reîntoarcă la comisie - mai avem timp, am văzut termenul pentru aprobare tacită -, în așa fel încât autoritățile să vină și să-și fundamenteze în mod corespunzător toate cerințele pentru a asigura o funcționare normală în perioada ce urmează.

Cred că 2-3 zile de acum înainte nu înseamnă un capăt de țară.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc și eu.

Poftiți, domnule senator.

S-a formulat o propunere de către un grup politic.

O s-o supun votului dumneavoastră.

Domnul Constantin Gheorghe:

Doamna președinte, Voiam să mă refer la această propunere a distinsului coleg Dina.

Să nu uităm că este vorba de o ordonanță de urgență care își produce efectele.

Ce să mai întoarcem la comisie? Ca să ce? O aprobăm sau nu o aprobăm? Asta este esența pentru care discutăm astăzi.

Referitor la ceea ce s-a întâmplat, ca să disloci din fondurile bugetare o sumă, lucru care este contrar legii, de la poziția de cheltuieli de personal, ca apoi să dai cinci ordonanțe succesive de majorare a salariilor pe diverse structuri de personal, mi se pare o aberație.

Deci tu nu ai bani să organizezi ceva, iei din fondurile de personal, pentru ca, după aceea, să le majorezi salariile, știind că acolo ai făcut o gaură.

Este inadmisibil cum este pusă problema în fond, cum a fost rezolvată, și ni se cere nouă acum să fim de acord cu acest proiect de lege care aprobă o ordonanță care vrea "să corecteze" o chestiune total, total ilegală!

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc.

Domnule senator Funar, aveți cuvântul.

Domnul Gheorghe Funar:

Doamna președinte de ședință, Doamnelor și domnilor senatori, Ținând seama de celelalte opinii exprimate aici, permiteți-mi - și vă cer scuze pentru întârzierea cu care vin la microfon -

să pun două întrebări reprezentanților Guvernului.

Prima întrebare:

Prin această ordonanță de urgență s-a făcut sau nu o deturnare de fonduri?

A doua întrebare:

Care sunt cele mai mari câștiguri lunare ale angajaților Ministerului Internelor și Reformei Administrative?

Doamna Norica Nicolai:

Mulțumesc, domnule senator.

Nemaifiind intervenții, îl rog pe domnul secretar de stat Pătuleanu să ofere un răspuns.

Microfonul 10.

Domnul Marin Pătuleanu:

Doamna președinte, Întâi, să lămuresc o problemă.

Din bugetul Ministerului Internelor și Reformei Administrative ne-a fost luată, în două tranșe, suma totală de 135 de milioane de lei.

E normal ca această sumă să ne fie redistribuită, pentru că, în condițiile acestea, nu putem asigura veniturile salariale nici pe luna septembrie.

Deci sunt sume care ni s-au luat.

Erau prevăzute în buget.

În al doilea rând, noi considerăm că nu au fost cazuri de deturnări de fonduri, iar majorările de salarii au venit pentru punerea în acord a acestora cu cele ale Ministerului Apărării.

În acest scop, au fost emise acele ordonanțe de urgență.

Vă mulțumesc.

Doamna Norica Nicolai:

Domnule secretar de stat, nu ați dat un răspuns.

Nu ne interesează acest lucru, pentru că prezenta ordonanță nu vizează o majorare salarială, ci ne interesează în ce condiții vi s-a luat din bugetul ministerului această sumă.

Domnul Marin Pătuleanu:

Pentru acele cheltuieli urgente care erau necesare Guvernului în vederea asigurării măsurilor de securitate pe timpul summit-ului NATO.

Doamna Norica Nicolai:

Grupul parlamentar al PRM a formulat o cerere de retrimitere la comisie a proiectului de lege, cerere pe care o supun votului dumneavoastră.

Vă rog să votați.

27 de voturi pentru, 24 de voturi împotrivă, 3 abțineri, se retrimite la comisie. (Discuții în sală.)

Din sală:

Nu are numărul necesar de voturi!

Doamna Norica Nicolai:

Reluăm votul de retrimitere la comisie, după care vom da, în funcție de rezultatul acestui vot, votul pe proiectul de lege.

Vă rog, domnule senator Eckstein. Microfonul 3.

Domnul Eckstein Kovács Péter:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Este o chestiune de aplicare a regulamentului.

Propunerea de retrimitere la comisie a întrunit 27 de voturi pentru, împotriva ei au fost 24 de voturi, dacă rețin bine, iar 3 au fost abțineri.

Ca atare, neîntrunind majoritate de voturi, fiind egalitate, eu aș sugera, doamna președinte, să reluăm votul.

Cumva, poate reușim să tranșăm.

Doamna Norica Nicolai:

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie.

Vă rog să votați.

Cine este pentru?

33 de voturi pentru, 22 de voturi împotrivă, 4 abțineri...

Ar fi trebuit 35 de voturi pentru.

Retrimiterea la comisie nu a fost aprobată.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege.

Proiectul de lege are raport favorabil.

Caracterul legii este de lege ordinară.

Cine este pentru?

Proiectul de lege a fost respins, întrunind doar 29 de voturi pentru, 27 de voturi împotrivă și 4 abțineri.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 13 decembrie 2019, 18:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro