Ovidiu Marian
Ovidiu Marian
Sittings of the Senate of April 21, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.52/30-04-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 21-04-2009 Printable version

Sittings of the Senate of April 21, 2009

4. Declarații politice prezentate de doamna și domnii senatori:
    4.1 Ovidiu Marian (PD-L) - declarație politică având ca temă piața de capital și evoluția Bursei de Valori Bucuresti;

Domnul Mircea-Dan Geoană:

................................................

În continuare, dați-mi voie să intrăm în partea de declarații politice.

Din partea Grupului parlamentar al PD-L, îl invit pe domnul senator Ovidiu Marian. Se pregătește domnul senator Florin Constantinescu, din partea Grupului parlamentar al Alianței Politice PSD+PC.

Vă rog, domnule senator.

Domnul Ovidiu Marian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, subiectul declarației politice este piața de capital și evoluția Bursei de Valori București.

Într-o perioadă de criză economică, toate bursele din lume au scăzut. Dintre toate însă s-a remarcat Bursa de Valori București, cu scăderi dramatice pe indici, ajungându-se la situația să concureze cu Islanda pentru primul loc în lume.

Se pare că suntem chiar fruntași, indicele BET-FI deținând recordul. Dacă indicii burselor țărilor din Europa Centrală și de Est au scăzut cu 50-60% (în Cehia, Polonia, Ungaria), noi am marcat scăderi de peste 90%.

Cum a fost posibil așa ceva?

Oare economia României este într-o situație mai dificilă decât, să zicem, economia Ungariei?

Este Bursa din București oglinda fidelă a economiei, așa cum ar trebui să fie ea?

Poate Bursa din București să se constituie, așa cum ar fi normal, într-o alternativă de finanțare a economiei?

Consider că toate guvernările de până acum au neglijat și desconsiderat piața de capital din România. Suntem singura țară din lume unde reglementatorul și supraveghetorul pieței - Comisia Națională a Valorilor Mobiliare - este plătit de cei pe care îi supraveghează și cărora le reglementează activitatea.

Este de datoria noastră să facem în așa fel încât piața de capital din România să fie o oglindă fidelă, și nu una strâmbă, a economiei.

Trebuie să luăm măsuri pentru creșterea spiritului antreprenorial al clasei de mijloc din România, oferind acesteia posibilitatea de a-și diversifica investițiile pe o piață adevărată, logică, oferind societăților listate posibilitatea finanțărilor ieftine, cu un randament stimulativ pentru investitori.

Prăbușirea Bursei de Valori București a fost posibilă și din cauza inexistenței investitorilor instituționali. Acestora trebuie să le creăm un cadru legislativ prietenos, și nu limitări în genul acelei limite de deținere de 1% la SIF-uri, prevăzută de o legislație învechită. Investitorii minoritari trebuie să se simtă protejați.

Lipsa de implicare a CNVM în declanșarea ofertelor publice de preluare la "Rompetrol", "Zentiva", "ARDAF" - și sunt doar câteva exemple - nu transmite un semnal pozitiv potențialilor investitori străini, care acum consideră România țara în care o directivă europeană obligatorie se aplică doar dacă nu deranjează vreun grup de interese.

Limitarea deținerilor la SIF-uri garantează menținerea în funcție a actualilor administratori, care de 15 ani fac și desfac după bunul plac în aceste societăți, așa-numite "nave amiral" ale pieței de capital din România.

În toți acești ani, aceștia au dobândit o putere și o influență politică și economică extrem de mare. S-a creat o falie majoră între administratori și acționari. Administratorii profită de lacunele unei legislații învechite și nu răspund în fața acționarilor.

Un exemplu grăitor este manipularea așa-zisului "vot concertat", care este interpretat după bunul plac al actualilor administratori cu complicitatea CNVM. Votul concertat este atunci când nu convine intereselor acelora care vor să-și conserve o poziție dominantă pe piața de capital, și o fac de 15 ani nestingheriți de nimeni.

Păstrarea acționarului disipat este garanția menținerii lor în funcție până când cred dânșii de cuviință.

Este de datoria noastră să îndreptăm lucrurile prin adoptarea unui cadru legislativ logic și coerent, în interesul investitorilor adevărați, în interesul pieței de capital românești și, implicit, în interesul economiei românești. În acest sens, la nivelul Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital a Senatului s-a înființat Subcomisia pentru supravegherea pieței de capital.

La o primă audiere a principalilor actori de pe piața de capital din România a reieșit o serie întreagă de nemulțumiri și disfuncționalități grave la adresa CNVM. La încheierea audierii tuturor părților implicate în piața de capital, subcomisia va informa plenul Senatului și va face propuneri pentru modificarea legislației, astfel încât să avem în România o piață de capital modernă și deschisă către marii investitori.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 5 décembre 2021, 12:46
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro