Florin Constantinescu
Florin Constantinescu
Sittings of the Senate of April 21, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.52/30-04-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 21-04-2009 Printable version

Sittings of the Senate of April 21, 2009

4. Declarații politice prezentate de doamna și domnii senatori:
  4.2 Florin Constantinescu (PSD) - declarație politică având ca titlu "Impozitul forfetar - o povară mult prea grea pentru IMM-uri";

Domnul Mircea-Dan Geoană:

................................................

Îl invit pe domnul senator Florin Constantinescu, din partea Grupului parlamentar al Alianței Politice PSD+PC. Se pregătește domnul senator Varujan Vosganian, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Domnul Florin Constantinescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi am intitulat-o "Impozitul forfetar - o povară mult prea grea pentru IMM-uri".

Doamnelor și domnilor colegi, avem impozit forfetar.

Să ne bucurăm sau mai bine să socotim câți oameni își vor încheia afacerea și câți vor intra în șomaj?

Am înțeles cu toții că suntem în criză financiară. S-a declarat, s-a demonstrat că se trăiește de fiecare dintre noi într-un fel sau altul. Nu s-a înțeles și consider că s-a făcut o mare greșeală din acest punct de vedere, pentru că lumea nu este informată, nu i se spune, nu i se explică de ce Guvernul trebuie să impună alte taxe și impozite. Și dacă tot avem impozit forfetar, atunci la ce mai este bună cota unică de impozitare?

Se discută de câteva săptămâni despre acest impozit forfetar. Sâmbătă, 11 aprilie 2009, am luat la cunoștință că el a fost impus urmând a se aplica de la 1 mai. Vă spun sincer că am rămas uluit. Cu câtă nonșalanță finanțiștii declarau deunăzi: "Dacă nu poți plăti nici măcar 500 de euro la stat anual, închide!"

Socotelile pe care le-am făcut în acel moment au fost următoarele: o firmă care are un venit de 12 000 de euro anual trebuie să plătească 500 de euro, adică 4,16% din acest venit, pe când o firmă care are un venit anual de 30 de milioane de euro trebuie să plătească 5 000 de euro anual, adică 0,016% din venit.

Cele două procente denotă clar că firmele mici vor muri și, odată cu ele, vom asista la îngroșarea rândurilor falimentărilor și ale șomerilor, șomeri pe care statul îi va plăti la un moment dat. Aceste cifre nu au fost gândite deloc. Măsurile mi se par pripite și cred cu tărie că se impune o reevaluare mai ales în ceea ce privește microîntreprinderile care au o cifră mai mică de 12 000 de euro.

În altă ordine de idei, impozitul forfetar s-ar fi putut aplica microîntreprinderilor cu o mărime minimă a cifrei de afaceri de peste 100 000 de lei.

De asemenea, puteau fi exceptate de la aplicarea impozitării microîntreprinderile cu un bun comportament fiscal înaintea crizei, adică a celor care au avut profit, și-au plătit impozit aferent acestuia sau cifrei de afaceri, dar care, din cauza crizei financiare, au rămas în pierdere.

O altă soluție ar fi diferențierea impozitului pe 2-3 tranșe ca mărime, similar sistemului practicat în Franța, în funcție de mărimea cifrei de afaceri, asigurând astfel suportabilitatea lui de către microîntreprinderi.

Doamnelor și domnilor senatori, mărturisesc că mă așteptam la mai multă înțelepciune din partea finanțiștilor noștri. Au trecut destul de rapid peste capitolul referitor la dialogul cu partenerii sociali. Mai pe scurt, doleanța majoră a acestora ar fi fost împiedicarea de la faliment a zeci de mii de firme. Lăsați-mă să cred că acest impozit va fi o povară mult prea grea pentru întreprinderile mici și mijlocii.

Ceea ce mi s-a părut însă de-a dreptul aberant este să impui taxe și impozite pentru a-i prinde pe evazioniști, pentru a evita evaziunea fiscală. Asta înseamnă să te acuzi că nu-ți poți face treaba așa cum trebuie, adică Ministerul Finanțelor Publice nu reușește să-i prindă pe evazioniști și impune noi taxe și impozite.

Mai mult decât atât, aș afirma că stabilirea impozitului poate da naștere mai multor evazioniști decât până acum. În acest sens, înclin să cred că statul își permite puțin cam mult și, din păcate, nu poate controla aceste lucruri. Efectele socio-economice ale unei astfel de măsuri nu poate duce decât la mărirea numărului de muncitori "la negru", descurajarea inițiativelor micilor întreprinzători.

Stimați colegi, am fost uluit și din alt motiv.

Majoritatea țărilor afectate de criză a redus impozitul pe profit sau a scutit temporar plata unor taxe.

În Cehia, de exemplu, impozitul pe profit a fost redus. În Danemarca firmele pot amâna plata unor taxe cu o lună de zile. În Marea Britanie s-a permis amânarea plății impozitelor pentru societățile care au fost afectate de perioada de criză și care pot demonstra necesitatea unei astfel de amânări.

Aș vrea să văd și în România o măsură la fel de consistentă. Sunt aproape convins că nu o voi vedea curând, la fel cum nu văd cum vom diminua noi sărăcia, cum garantăm bunăstarea oamenilor, unde este egalitatea și securitatea socială, dacă vom continua să supunem firmele și oamenii unor asemenea poveri.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 5 décembre 2021, 13:40
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro