Ioan Ghișe
Ioan Ghișe
Sittings of the Senate of April 21, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.52/30-04-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 21-04-2009 Printable version

Sittings of the Senate of April 21, 2009

4. Declarații politice prezentate de doamna și domnii senatori:
  4.6 Ioan Ghișe (PNL) - declarație politică având ca subiect impozitul forfetar;

Domnul Mircea-Dan Geoană:

................................................

În continuare, din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul senator Ioan Ghișe. Se pregătește, din partea Grupului parlamentar al PD-L, domnul senator Florin Staicu.

Domnul Ioan Ghișe:

Vă mulțumesc, domnule președinte al Senatului,

Doamnelor și domnilor senatori,

Declarația mea politică se referă la impozitul forfetar care, în opinia mea, constituie o lipsă de realism a politicii fiscale a Guvernului Boc și, în fapt, constituie un impozit pe existența întreprinderilor mici.

Este cunoscut faptul că înregistrarea unei societăți comerciale costă mai mult de 20 de milioane de lei, cum de altfel și radierea unei societăți comerciale costă peste 30 de milioane de lei. Consiliul Național pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii estimează că de acest impozit forfetar vor fi afectate peste 100 000 de întreprinderi mici, în foarte multe cazuri mergându-se până la închiderea lor.

Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, la art. 4 alin (1), precizează că "prezentul cod se modifică și se completează numai prin lege, promovată, de regulă, cu 6 luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Orice modificare sau completare la prezentul Cod fiscal intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată prin lege."

Așadar, prin Ordonanța de urgență privind instituirea impozitului forfetar, Guvernul Boc încalcă legea organică privind Codul fiscal.

Introducerea impozitului pe profit minim reprezintă o măsură antievazionistă sau o măsură antiabuz. Astfel de măsuri reprezintă restricții la libertățile de piață internă și sunt interzise de Tratatul Uniunii Europene, în afara cazurilor justificate.

Există și decizii celebre, cum este cazul Halifax versus Curtea Europeană de Justiție, care în 2002 a precizat că astfel de măsuri nu sunt justificate în cazul companiilor care înregistrează pierderi reale prin activitate economică determinate de criză, iar nu de intenția evidentă de a evita impozitarea.

Specialiștii Fondului Monetar Internațional, asociați mai nou în elaborarea politicilor monetar-fiscale, conform viitorului acord pe care Guvernul Boc îl va realiza, spuneau în normele de elaborare a legislației fiscale, la Capitolul XII - Impozite forfetare, în anul 1996, că impozitul minim pe profit, calculat la nivelul veniturilor brute, este inechitabil și distorsionează activitatea economică.

Conform experților Fondului Monetar Internațional, sistemul de impunere adus de ordonanță nu are absolut nicio calitate în afara faptului că este ușor de administrat și are ca efect pe termen scurt o creștere marginală a veniturilor fiscale.

Din punctul de vedere al impactului economic, putem preciza nu mai puțin de șase domenii care arată nocivitatea introducerii acestui impozit: descurajează investițiile noi, descurajează investițiile mari, afectează tot sectorul de servicii, industria alimentară este extrem de expusă la obligația de a plăti un impozit disproporționat, tranzacțiile imobiliare făcute în pierdere în această perioadă de depreciere a activelor sunt penalizate cu un cost suplimentar.

Mai mult, în 12 decembrie 2008, Președintele României participa la Consiliul European când șefii de stat și de guvern din Uniunea Europeană conveneau pe așa-numitul document "Small Business Act", prin care Uniunea Europeană stabilea o politică pentru toate țările Uniunii Europene referitoare la întreprinderi mici și mijlocii. Această măsură de impozit forfetar a Guvernului Boc este în contradicție cu documentul pe care, prin șeful statului, România l-a acceptat.

În concluzie, impozitul forfetar reprezintă dezinteres față de soarta sectorului întreprinderilor mici, reprezintă o inconsecvență față de Programul de guvernare aprobat de Parlament și, în final, din două, una.

Ori întreprinderile mici, prin patronii lor, sunt inconștiente, respectiv inconștienți, de ce bine le este dacă li se iau bani pentru lipsă de profit, ori Guvernul Emil Boc face proba incompetenței la guvernare.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 5 décembre 2021, 13:37
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro