Iosif Veniamin Blaga
Iosif Veniamin Blaga
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/22-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 12-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.7 Iosif Veniamin Blaga - declarație politică cu tema "Birocrația, o piedică majoră în calea proiectelor europene";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Tot din partea Grupului parlamentar al PD-L, invit la microfon pe domnul deputat Iosif Blaga.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Iosif Veniamin Blaga:

Stimată doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Birocrația, o piedică majoră în calea proiectelor europene".

O șansă majoră pentru finanțarea proiectelor de dezvoltare a României o constituie fondurile nerambursabile oferite cu generozitate de către Uniunea Europeană. Este adevărat că nu este ușor să accesezi astfel de fonduri. Trebuie să fii pregătit în conformitate cu normele impuse prin titlurile de finanțare. Și nu sunt puține și nici ușor de îndeplinit aceste cerințe.

În condițiile în care criza economică se simte tot mai mult, autoritățile publice locale trebuie să drămuiască cât mai eficient fiecare leu. După lungi studii asupra caietelor de sarcini și evaluări atente ale șanselor de cofinanțare, primăriile reușesc să stabilească axele pe care merg: demarează studii de fezabilitate, fac licitație pentru găsirea partenerilor apți să întocmească proiectele de finanțare, pregătesc personal propriu care să poată urmări derularea proiectelor. Toate acestea presupun alocarea de importante surse umane și financiare. Și când speră că totul este așa cum scrie în ghidul de finanțare, începe calvarul. Regulile jocului se schimbă în mers. Se cer din ce în ce mai multe acte și termenele sunt tot mai scurte, uneori imposibile, de parcă cineva dorește să fie sigur că proiectul nu se va realiza.

Am crezut, la început, că aceste cerințe sunt ale Uniunii Europene, dar constat cu stupoare că de fapt autoritățile de implementare românești sunt cele care emit pretenții din ce în ce mai mari și mai greu de realizat și toate acestea în afara contractului-cadru și în afara cerințelor impuse de Uniunea Europeană, dar croite parcă să arate cât de bine știe cineva să pună bețe în roți.

Nu mică mi-a fost mirarea să constat că la raportarea intermediară sau finală a unor proiecte s-au primit reguli noi și s-a refuzat cererea de restituirea fondurilor utilizate în avans de către comunitatea locală, în baza unor formulare noi care nu au făcut obiectul contractului inițial. Ba, mai mult, și acestea se schimbă de la o raportare la alta, se imaginează tot felul de piedici pentru a se întârzia onorarea cererilor de plată, astfel încât bugetele locale sunt grevate de aceste sume și de multe ori devine imposibilă asigurarea desfășurării altor proiecte sau chiar a activităților curente, din lipsă de fonduri.

În aceste condiții, tot mai puține administrații locale pot să deruleze proiecte și sunt dispuse să aloce fonduri importante pentru acestea. Mai ales că de cele mai multe ori acestea se asigură din credite greu de suportat.

Pentru a fi mai concret, vă dau un exemplu din colegiul meu, Orăștie. Prin programul PHARE 2002, coeziune economică și socială, s-au demarat lucrările de modernizare a rețelelor de apă din municipiu, lucrări care trebuiau finalizate în anul 2006. Din diferite motive, legate de constructor (s-au perindat trei firme de-a lungul anilor) sau de asistență tehnică, nici în 2009 nu se vor putea finaliza lucrările. În anul 2008, lucrările au fost preluate de administrația locală care a contractat un nou constructor. Lucrările s-au derulat conform contractului până la sfârșitul anului, când, din lipsa asistenței tehnice nu s-au efectuat plățile spre constructor. Mai grav este că, nici la ora actuală, nu s-au finalizat demersurile pentru contractarea asistenței tehnice, actele fiind acum spre avizare la Ministerul Justiției și Libertăților Cetățenești.

În aceste condiții, termenul de finalizare a lucrărilor, iunie 2009, nu se poate respectat, ba, mai mult, programul întreg nu se va termina. Este normal oare ca un program să nu se poată finaliza din lipsă de preocupare a factorilor decidenți?

Stimați colegi,

Autoritățile care veghează la implementarea diverselor proiecte de finanțare trebuie să dispună de oameni competenți care să asigure cadrul legal prietenos de lucru, astfel încât contractele-cadru să fie respectate și planul de afaceri pe care s-a bazat proiectul să poată fi derulat. În acest mod, finanțarea devine un mod de dezvoltarea societății românești și nu o piatră de moară greu de târât până la final sau, mai grav, o piedică în calea aplicării altor proiecte.

Mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 august 2019, 3:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro