Valerian Vreme
Valerian Vreme
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/22-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 12-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.13 Valerian Vreme - declarație politică intitulată «Radare private - o formă "inteligentă" de furt direct din buzunarul cetățeanului»;

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Continuăm cu Grupul parlamentar al PD-L.

Îl invit la microfon pe domnul Valerian Vreme.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Valerian Vreme:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimată doamnă președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi poartă denumirea "Radare private - o formă "inteligentă" de furt direct din buzunarul cetățeanului".

Cu câțiva ani în urmă, într-o discuție, cineva afirmase că după ce se vor privatiza toate întreprinderile de stat, iar proprietatea va deveni majoritar privată, în România nu se va mai putea fura". Cu toate că părea logic, ceva îmi spunea că această afirmație va fi contrazisă de practică.

Cu numai o săptămână în urmă, Autoritatea de Monitorizare a Achizițiilor Publice anunța că va cere în instanță anularea contractelor de amplasare a radarelor fixe încheiate de primării din mai multe județe cu o firmă privată, care livrează și montează radare fixe.

Autoritatea de Monitorizare a Achizițiilor Publice a luat această decizie după ce a demarat un control la nivel național privind amplasarea acestor radare.

Acest sistem de "radare private", nu e altceva decât un sistem foarte inteligent de furt direct din buzunarul cetățeanului cu participarea statului.

În loc să folosim conceptul de parteneriat public-privat pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, pentru dezvoltarea rețelei de transport urban sau, într-un cuvânt, pentru investiții unde managementul privat eficient și necesitățile unei comunități se întâlnesc, nu am făcut altceva decât am privatizat amenzile.

Prin aceasta, s-au adus importante prejudicii statului, bugetului acestuia, pentru că o parte a amenzilor aplicate cetățenilor mergea către firma furnizoare de aparatură de măsurat viteza autovehiculelor. Cu alte cuvinte, o firmă privată avea cotă-parte din amenzile aplicate contravenienților.

Contractul de parteneriat public-privat încheiat între primării și firma respectivă s-a făcut pe baza unei legi abrogate (Legea nr.470/2002) și printr-o ordonanță de urgență (OUG nr.34/2006). Ca atare, în anul 2008, autoritatea publică locală nu putea în mod legal să încheie un contract de parteneriat public-privat în baza unei legi abrogate cu patru ani în urmă.

Plățile făcute către firma de montat radare fixe sunt și ilegale, pentru că, potrivit Codului fiscal, amenzile se fac venit la bugetul de stat și nu pot fi sursă de finanțare a unor persoane private.

Întreaga afacere pusă la cale de unele primării, împreună cu partenerul de afaceri miroase a infracțiune, de la modalitatea de acordare a acestor servicii, fără licitație, până la propagarea acestei rețete în mai multe primării din țară, răsplătirea montatorului de radare cu o cotă-parte a încasărilor care se constituie parte la bugetul de stat.

Aceste radare sunt ilegale, pentru că ele sunt făcute în baza unor legi abrogate, deci inexistente, și cu încălcarea Codului fiscal. Statul român este singurul care trebuie să gestioneze sancționarea infracțiunilor de orice fel. Este ca și cum am avea o justiție plătită din afaceri private. Statul este singurul garant al aplicării și respectării legilor.

Solicit calcularea prejudiciului adus bugetului de stat prin plătirea acestor comisioane din valoarea amenzilor încasate, iar organele competente să supravegheze ca cetățenii prejudiciați să-și primească înapoi drepturile.

Totodată, consider că este necesară întocmirea cadrului legislativ care să reglementeze instalarea și exploatarea sistemelor de supraveghere video a traficului rutier.

Nu-mi rămâne decât să adresez cuvinte de laudă conducerii Autorității de Monitorizare a Achizițiilor Publice și președintelui acesteia, doamna Cristina Trăilă, pentru inițiativa avută și aștept și de la ceilalți miniștri și șefi de agenții să facă publice astfel de contracte efectuate pe bani publici.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 14 decembrie 2019, 20:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro