Vasile Popeangă
Vasile Popeangă
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/22-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 12-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.22 Vasile Popeangă - declarație politică cu tema "Educația - de la dezmățul din 2007-2008 la constrângerile din 2009";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Urmează Grupul parlamentar al PSD+PC și invit la microfon pe domnul deputat Vasile Popeangă.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Vasile Popeangă:

Mulțumesc, doamna președinte.

Dragi colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Educația de la dezmățul din 2007-2008 la constrângerile din 2009".

Guvernul și-a asumat un acord în zece puncte, convenit cu sindicatele din învățământ, ele fiind asigurate că nu vor fi disponibilizări în sistem, nu vor fi modificate normele didactice, nu vor fi scăderi ale veniturilor în 2009 și nu vor fi schimbați directorii de școli. De asemenea, a fost stabilit punctual calendarul descentralizării, care va fi finalizat în 2011, folosindu-se expertiza și asistența Băncii Mondiale. Sigur, majorări salariale vor fi posibile - ca și pentru alte categorii bugetare - doar în condițiile în care vom putea vorbi de o revenire a creșterii economice și, în special, pentru salariile mici. Finanțarea educației, a cercetării-dezvoltării, reforma legislației și continuarea investițiilor, în limitele constrângerilor bugetare, au fost, de asemenea, puncte convenite în respectivul acord. Cred că era firesc ca sindicatele să înțeleagă realitatea, așa cum și alte ministere au făcut-o.

Legea nr. 221/2008 privind majorarea salariilor profesorilor a fost adoptată pornind de la soliditatea suportului financiar, în condițiile de creștere economică de atunci și în contextul prognozelor economice - eronate, din păcate - anunțate cu optimism de Guvernul Tăriceanu. Vă readuc aminte că, la acea vreme, se vorbea de o creștere economică de 4-6% și nu de o comprimare a economiei cu 4% în 2009 și de o posibilă stagnare în 2010, nu de deficitul bugetar lăsat în urmă de guvernul liberal și nu de consecințele negative ale crizei economice și financiare. Cât de sustenabilă a fost creșterea economică sub Guvernul PNL, încât de la o creștere economică de 7,1%, România a ajuns la o scădere de 4% în doar un an?

Clasa politică este acuzată în bloc pentru că și-a asumat promovarea unui act politic eronat. Probabil că putem vorbi de o greșeală tactică. Însă, în condițiile anului 2008, s-a ținut cont de starea de fapt existentă atunci în sistemul de educație: în perioada 2004-2008, ieșirile din sistem depășeau intrările (vorbim de resursa umană și, în special, de aceea calificată), ponderea salariilor în totalul bugetului educației era de 24-25%, o parte importantă a bugetului fiind destinată investițiilor din infrastructura școlară, investiții care, în unele cazuri, au fost de calitate, iar în alte cazuri, și nu puține, sumele alocate au fost irosite în amenajări și/sau reabilitări scumpe și de foarte slabă calitate - efect al lucrărilor încredințate în baza prieteniilor politice liberale. Pornind de la acel 24-25% s-a considerat că ponderea cheltuielilor cu salariile poate fi extinsă și, prin urmare, salariile majorate - în baza acelor prognoze de creștere, oferite de precedentul Guvern, ai cărui reprezentanți în Parlament, de altfel, au votat Legea nr. 221.

Ar fi fost poate normal ca sindicatele, așa cum au militat, corect, pentru creșterea bugetului educației la 6% și suplimentarea cheltuielilor pentru infrastructură, să-și fi pus la punct și un mecanism de semnalare a eficienței modului în care s-a investit în infrastructura școlară, pentru a preveni, măcar pe acest segment, dezmățul bugetar la care precedentul guvern s-a dedat. Poate vor proceda în acest fel pe viitor.

Consider că misiunea actualului Guvern este clară: de a face ceea ce este necesar pentru ca România să iasă din criză și de a ține deficitul bugetar la maxim 4,6%, în condițiile în care vorbim de contracția economiei cu 4%.

Sindicatele trebuie să înțeleagă că suntem în criză, că trebuie să accepte reforma bugetară și să fie conștiente că nu pot fi mărite salariile, așa cum nici pentru alte categorii sociale nu poate fi făcut acest lucru. Guvernul trebuie să alimenteze motoarele pentru a trece mai ușor peste criză și, în acest sens, suportul Parlamentului trebuie să fie necondiționat, indiferent de implicațiile politice și electorale.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 7 decembrie 2019, 17:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro