Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/22-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 12-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.25 Andrei-Valentin Sava - referire la "Revigorarea sistemului de învățământ";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Invit la microfon pe domnul deputat Andrei Valentin Sava, tot din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Revigorarea sistemului de învățământ"

Doamnă președinte,

Stimate colege și stimați colegi,

În aceste zile, când discuțiile despre învățământul românesc se axează exclusiv pe majorările salariale, propunerile Comisiei prezidențiale pentru educație, lansate săptămâna trecută, riscă să fie uitate. Am convingerea însă, la fel ca și dumneavoastră, că învățământul românesc nu suferă doar din cauza problemelor de salarizare, probleme care trebuie soluționate, fără îndoială, de îndată ce situația economică o va permite, ci și datorită unor probleme structurale ce țin de curriculă, descentralizare și, mai ales, adaptare la cerințele pieței forței de muncă.

Propunerile Comisiei prezidențiale pentru educație reprezintă un demers de care statul român are nevoie, nu doar pentru a revigora imaginea învățământului românesc atât pe plan național, cât și internațional, ci, mai ales, din motive pragmatice, pentru că întotdeauna rezultatele depind de coerența legislativă și de gradul în care oamenii se preocupă de găsirea celor mai bune soluții care să garanteze eficiența unui întreg sistem. Faptul că acest pachet de legi înaintat de comisie și prezentat de Mircea Miclea vine în continuarea Pactului pentru educație propus de președintele României și semnat de către toate partidele politice pe 5 martie 2008 este o dovadă de perseverență și totodată de acțiune în baza unei strategii politice integrate.

Ca țară membră a Uniunii Europene, România trebuie să-și raporteze acțiunile politice la contextul european. Este important ca sistemul educațional să se bucure de recunoaștere și în afara granițelor, dar, mai presus de orice, este necesar ca el să fie unul productiv, iar fondurile alocate în această direcție să-și oglindească performanțele în tinerii profesioniști de mâine.

În momentul de față, nu trebuie să ascundem faptul că, în urma clasamentului realizat de Center for World-Class Universities din Shanghai, nicio universitate românească nu este în topul 500 al celor mai bune instituții de învățământ din lume, iar evaluările Comisiei Europene din domeniu nu sunt unele favorabile. Țara noastră are de învățat de la statele occidentale, motiv pentru care orientarea, organizarea și construirea sistemului educațional românesc după modelul sistemului vestic reprezintă decizia cea mai adecvată.

În plus, actuala lege a învățământului este neviabilă, dovadă fiind modificările în numărul extrem de mare care i s-au adus, iar rezultatele produse de învățământul nostru plasează România printre codașele Europei privind educația tinerilor - mai puțin de 80% dintre aceștia au studiile liceale finalizate. De asemenea, abordarea noastră este necesar a fi plasată în contextul Agendei Lisabona, al cărei obiectiv fixat este ca, până în 2010, cel puțin 85% din tinerii cu vârste între 20 și 24 de ani din țările Uniunii Europene să aibă cel puțin studii secundare superioare încheiate.

Propunerile Comisiei prezidențiale aduc în prim plan tendința de descentralizare, autonomia instituțiilor de învățământ și implementarea în țara noastră a unui sistem modern, care pune în centrul său dobândirea de reale competențe de către elevi și studenți, fiind centrat pe beneficiar, pe nevoile sale și pe calitatea educației. Acțiunea de reformare a sistemului educațional românesc trebuie văzută drept o investiție de viitor, o investiție pe termen lung în capitalul uman. Pachetul de legi supus atenției parlamentare urmărește clădirea unui cadru propice pentru dezvoltarea, restructurarea și modernizarea sistemului educațional din România.

Astfel, învățământul preuniversitar are ca nucleu formarea și evaluarea competențelor, aducând cu sine o nouă abordare a relației dintre ofertant și beneficiari, dată spre exemplu de introducerea Portofoliului de educație al elevului prin care se face un raport detaliat al elevului și este destinat părinților. De cealaltă parte, în sistemul postuniversitar, se dorește creșterea autonomiei universitare, dar, în același timp, se creează un sistem de indicatori statistici și de performanță pentru monitorizarea permanentă a sistemului de învățământ superior. Tot aici, este oportună urmarea direcției de autonomie și răspundere universitară și adoptarea unei legi universitare compatibilă european.

Unul dintre marile plusuri pe care le aduce această inițiativă este dat de luarea în considerare a educației nonformale și cea informală, care au loc dincolo de sistemul de învățământ și care înregistrează o pondere majoră în construcția individului, a școlarului și, mai apoi, a studentului.

Aici doresc să fac referire în special la internet, al cărui rol a crescut considerabil de la an la an ca urmare a nivelului de accesibilitate. Oportunitățile de învățare au sporit și ele odată cu răspândirea sa, motiv pentru care este esențială valorizarea lor și introducerea acestora într-un cadru legislativ.

În condițiile în care, pentru dezvoltarea și creșterea națională este nevoie de oameni competenți, oameni bine pregătiți din punct de vedere profesional, o strategie coerentă în sistemul educațional, centrată pe elev, respectiv studentul român, trebuie să reprezinte centrul de greutate al unei reforme ce vizează acest domeniu. Confruntarea cu actuala criză economică nu trebuie să constituie un impediment pentru reformarea sistemului de învățământ. Aceasta depinde, în primul rând, de coerența ideilor și a politicilor, urmată apoi de gestionarea lor prin coordonarea resurselor capabile să implementeze noua legislație, gestionarea eficientă a viitoarelor acțiuni administrative, precum și de alocările financiare corespunzătoare.

Considerăm că avem în față un demers normativ prin care se dorește îndepărtarea de confuzia legislativă care caracterizează de buni ani învățământul românesc și am încredere că Guvernul și Ministerul Educației vor conștientiza importanța acestei inițiative și vor veni cu legile în cel mai scurt timp în Parlament.

Odată cu adoptarea de către Parlament a prezentului pachet și momentul în care va fi definitivat și Statutul personalului didactic, sunt convins că sistemul educațional românesc va avea toate bazele legale pentru a deveni unul competitiv, rămânând ca următorul pas să fie făcut la nivel de implementare a deciziilor.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 8 decembrie 2019, 22:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro