Gheorghe-Eugen Nicolăescu
Gheorghe-Eugen Nicolăescu
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/22-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 12-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.56 Gheorghe-Eugen Nicolăescu - declarație politică: "Descentarlizarea sănătății - o nouă Bazac(onie) politizată";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

"Descentralizarea sănătății - o nouă Bazac(onie) politizată"

Procesul de descentralizare a unor servicii și instituții publice esențiale pentru cetățeni a început în 2005, iar în 2006 s-a adoptat legea descentralizării prin responsabilitatea unui secretar de stat, membru PNL, din cadrul Ministerului Administrației și Internelor. În perioada următoare, ministerele implicate au declanșat elaborarea studiilor, analizelor și evaluărilor pentru finalizarea strategiilor necesare aplicării legii descentralizării.

În anul 2008, la Ministerul Sănătății s-a aprobat strategia de descentralizare și programul, calendarul, prin care să se realizeze acest lucru.

În toamna-iarna anului 2008 s-a adoptat o ordonanță de urgență prin care unele spitale din București și Oradea treceau la primării, ca forme pilot absolut necesare pentru a se evalua consecințele descentralizării pentru cetățean și pentru sistem. Din nefericire, normele nu au mai fost elaborate de noul Guvern și procesul început așteaptă intrarea în normalitate, adică respectarea prevederilor legale.

În ciuda unor realități existente și a unor acțiuni întreprinse, noul ministru al sănătății, plin de aroganță, a anunțat că a finalizat strategia de descentralizare și că pregătește o lege în acest sens, pierzând de fapt aproape cinci luni de zile, iar legea va intra în funcțiune, probabil, din 2010.

Ce să credem? Că nu se vrea descentralizare și atunci se amână la nesfârșit un demers așteptat de toată lumea sau că se vrea dar nu se știe cum să se facă?!

Față de strategia anunțată și ale cărei coordonate se găsesc în declarații și comunicate de presă și nu în documente serioase publicate și cu acces pentru oricine este interesat, formulăm o primă constatare. În loc să se profesionalizeze managerii de spitale, cei care au rămas pe posturi după două evaluări și alții care pot veni în sistem și să dovedească aptitudini, s-a preferat renunțarea la concurs și revenirea la numiri pe criterii politice.

Actualul Guvern ne întoarce în primitivism și ne ia speranța de a ne apropia de țările dezvoltate, țări în care managerii s-au format în peste douăzeci de ani de activitate și de funcționare a unor instituții de pregătire permanentă.

Am aflat că cei care vor dori să devină manageri de spital vor trebui să urmeze cursuri la școala proprie a Ministerului Sănătății, ceea ce este corect, dar prin cursuri în format postuniversitar, de trei ani, adică se va da școlii un statut mult prea important, suprapunându-l învățământului superior în mod nepermis. Cu alte cuvinte, se dă sinecura unei instituții care poate fi controlată politic și al cărei profesionalism este dubios, iar viitorii manageri vor fi cei doriți de primari... fără să se țină cont de profesionalism și responsabilitate. Nu știm de ce s-a optat pentru această variantă șchioapă, în mare pripă, fără evaluarea impactului, cu servirea clientelei politice în mod fățiș, pentru întârzierea unui proces demarat în 2005, numai pentru că era început de vechiul Guvern.

Este trist că unii politicieni nu înțeleg că nu trebuie să fie aroganți, că nu trebuie să anuleze tot ce a făcut predecesorul numai ca să transmită că acela era un nimeni și un nimic și numai noul ministru le știe pe toate, numai noul ministru are competențele neverificate în practică, dar existente în mintea lui...

Aștept documentul, proiectul de lege pentru a avea o abordare serioasă, întemeiată pe concepte și analize, dacă ele există.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 19 august 2019, 3:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro