Gheorghe Roman
Gheorghe Roman
Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.67/22-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 12-05-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 mai 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.57 Gheorghe Roman - despre "Implicațiile impozitului forfetar asupra activității agenților economici";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gheorghe Roman:

Declarația mea politică are ca temă "Implicațiile impozitului forfetar asupra activității agenților economici".

Așa-numitul impozit forfetar este, de fapt, un impozit minim. S-a spus adeseori că este un sistem practicat și în alte state ale lumii, printre care Franța, Spania și Polonia. Temerea principală în rândul oamenilor de afaceri este că s-a introdus un nou bir care face rău mai ales micilor întreprinderi. În realitate, argumentele sunt mult mai nuanțate și necesită câteva lămuriri, cu plusurile și minusurile aferente.

În primul rând, așa-numitul impozit forfetar nu este un impozit nou. El reprezintă, de fapt, o limită sau un prag minim de plată a impozitului, ceea ce înseamnă că firmele vor plăti ca și până acum impozitul de 3 % din venituri (microîntreprinderile) sau de 16 % din profit (celelalte firme), dar nimeni nu va plăti mai puțin de 500 de euro (plafonul minim). Prin urmare, dacă o firmă are de plătit un impozit anual de 1.000 de euro, ea va plăti mai întâi plafonul minim de 500 de euro și apoi diferența până la 1.000 de euro. Așadar, plafonul de 500 de euro stabilit de impozitul forfetar nu se adaugă la plata impozitului. Marele său dezavantaj este că sunt nevoite să plătească acest impozit chiar și firmele care obțin pierderi. Este cazul, de pildă, al firmelor de brokeraj care în marea lor majoritate au închis anul 2008 pe roșu.

În al doilea rând, introducerea impozitului minim nu afectează start-up-urile. Adică, cei care devin activi în cursul anului 2009 nu intră sub incidența impozitului minim. Nu sunt afectate nici firmele care își suspendă legal activitatea în acest an, până la termenul prevăzut în actul normativ elaborat în acest sens.

În al treilea rând, impozitul minim a fost introdus din argumente de echitate față de plătitorii de impozite. Angajații plătesc în general impozite de 33% din salarii, adică 16% impozit pe venit și 17% contribuții sociale. În același timp, există patroni care nu plătesc nimic pentru că au firme pe care le declară fără profit și în care transferă diferite cheltuieli personale (casă, întreținere, mașină, telefon etc.).

Introducerea impozitului minim va face ca orice firmă să plătească un minimum de 500 de euro pe an, adică în jur de 180 de lei noi pe lună. Ea este egală cu suma pe care o plătește un angajat cu salariul minim pe economie la contribuții sociale. Vor exista, desigur, firme care nu au de fapt activitate și care vor fi radiate sau își vor suspenda activitatea. Aceste firme vor dispărea.

În al patrulea rând, statul se asigură de plata unei părți din impozitele pe care firma trebuie să le plătească oricum. Partea bună este că vor dispărea firmele-paravan sau firmele fără nici un fel de activitate. În acest context, sistemul fiscal va deveni mai corect fata de oamenii care își plătesc în mod cinstit impozitele. În speranța că, prin aceste argumente, se poate asigura de către cetățeni o mai bună înțelegere a acestui impozit forfetar, vă mulțumesc pentru atenție.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 17 august 2019, 16:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro