Attila-Zoltán Cseke
Attila-Zoltán Cseke
Sittings of the Senate of April 27, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.55/07-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 27-04-2009 Printable version

Sittings of the Senate of April 27, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.3 Cseke Attila Zoltán (UDMR) - declarație politică având ca titlu "Descentralizarea administrației publice poate fi faultată decisiv prin politizarea serviciilor deconcentrate de către Guvernul Boc"

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Dau cuvântul domnului senator Attila Cseke, din partea Grupului parlamentar al UDMR, și se pregătește domnul senator Dorin Păran.

Vă rog, aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Cseke Attila Zoltán:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Mi-am intitulat declarația mea politică de astăzi "Descentralizarea administrației publice poate fi faultată decisiv prin politizarea serviciilor deconcentrate de către Guvernul Boc".

Doamnelor și domnilor senatori, \

În Monitorul Oficial nr. 264 din data de 22 aprilie 2009 a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2009 privind unele măsuri de îmbunătățire a activității administrației publice.

Un titlu frumos, aș putea spune chiar pompos, dar care ascunde însă măsuri cu consecințe deosebit de grave atât asupra evoluției și tendințelor din ultimii ani din administrația publică, cât și asupra a ceea ce trebuie să fie, până la urmă, o administrație publică aflată aproape și în slujba cetățeanului.

De fapt, prin acest act normativ nu se prevede altceva decât politizarea tuturor serviciilor deconcentrate.

Ceea ce nu a putut obține coaliția majoritară în Parlament, prin promovarea și adoptarea unei propuneri legislative cu același conținut, a făcut Executivul, dintr-un șut, prin adoptarea acestui act normativ.

Sigur, știm cu toții că exista pericolul real ca legea adoptată în Parlament să fie declarată neconstituțională și, atunci, Executivul, fără a aștepta decizia Curții Constituționale, deși era logic și conform principiilor de drept, a rezolvat toată problema prin adoptarea acestui act normativ.

Că este imorală o asemenea procedură este evident.

Problema este însă că este și contrar spiritului Constituției și funcționării democratice a instituțiilor de drept din România.

Dar ce să facem când cele două săptămâni erau considerate imposibil de a mai fi așteptate de toți cei care, în teritoriu, în județe, și-au împărțit de mult posturile mult râvnite?

Cred că toată clasa politică este de acord că modernizarea și descentralizarea administrației publice trebuie să fie nu doar o dorință, ci mult mai mult decât atât: o necesitate stringentă a societății românești, care nu poate rămâne la stadiul de declarații politice, de campanie electorală sau de program politic.

În ultimul deceniu, de la intrarea în vigoare a Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarului public, a existat un anumit consens politic între partidele politice privind crearea unui cadru juridic și constituirea unui corp al funcționarilor publici.

Sigur, se poate discuta dacă nu se putea face mai mult, dacă câteodată nu s-a politizat prea mult ocuparea unor funcții, dar o evoluție și o tendință de constituire a unui corp de funcționari publici apolitici au existat cu certitudine.

Ce se prevede de fapt în această, de acum, fatidică Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 37/2009?

Toate funcțiile publice și posturile încadrate în regim contractual care conferă calitatea de conducător al serviciilor publice deconcentrate, precum și adjuncții acestuia se desființează în termen de 32 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ.

La expirarea acestui termen, aceste servicii vor fi conduse de un director coordonator, funcție nou-înființată.

În anexa actului normativ în cauză sunt enumerate nu mai puțin de 40 de servicii deconcentrate, din subordinea a 11 ministere, cărora li se aplică măsura desființării funcțiilor de conducere.

Practic, tot ceea ce este în subordinea acestor ministere se politizează.

Câteva exemple până unde va coborî valul de schimbări din funcție, pe lângă cele consacrate, de la direcții de sănătate publică, de cultură, de muncă, case de pensii, direcții de finanțe, direcții pentru agricultură, direcții de statistică, până la altele, înțelegem, "foarte importante pentru îmbunătățirea actului managerial în administrația publică", așa cum Executivul justifică măsura: case de cultură ale studenților, oficii de studii pedologice și agrochimice județene, inspectorate teritoriale pentru calitatea semințelor și materialului săditor sau cluburi sportive municipale și orășenești.

Am dat doar câteva exemple până la ce nivel va coborî politizarea administrației publice din România.

Se pare că există o meteahnă a guvernanților în relația aparent diametral opusă: descentralizare versus politizarea funcțiilor, și anume că una cântăm, și alta dansăm pe melodie.

Consecințele adoptării acestui act normativ sunt previzibile: vor fi schimbați toți conducătorii serviciilor publice deconcentrate, vor fi numiți oameni politici și se va crea o relație inedită între conducătorii din administrația publică centrală și locală.

O consecință însă și mai gravă este că se cam termină astfel, înainte de a începe, mult trâmbițata descentralizare.

Exact serviciile deconcentrate care trebuiau transferate autorităților administrației publice locale (consiliilor județene și consiliilor locale) vor fi superpolitizate și nu va mai exista niciun interes de supunere a acestora autorităților locale.

Deși Executivul susține sus și tare că va descentraliza, cu această măsură a politizat și a centralizat tot ce se putea în administrația publică.

În ultima perioadă, în viața politică nu puține au fost situațiile în care noi, cei de la UDMR, nu am avut aceeași părere, nu am avut idei întotdeauna convergente cu cele aparținând Președintelui României, domnul Traian Băsescu.

Uneori chiar, aceste păreri păreau a fi ireconciliabile.

Remarc însă că, de această dată, punctul de vedere al Președintelui României este pe linia celor susținute, de ani buni, de UDMR.

Mai mult decât reflectarea partidelor de la guvernare asupra ordonanței privind deconcentratele - după cum a declarat domnul președinte Traian Băsescu -, este stringent necesară descentralizarea acestor servicii deconcentrate.

Solicităm în mod expres partidelor de la guvernare și coaliției majoritare măsuri urgente de descentralizare, măsuri care pot fi un punct de reper în reformarea și modernizarea administrației publice și găsirea unor soluții juridice imediate pentru blocarea efectelor acestei ordonanțe de urgență care prevede un adevărat măcel, nemaiîntâlnit până acum în administrația publică românească.

UDMR susține în continuare cu fermitate o descentralizare reală a administrației publice, cu stabilirea unor atribuții clare pentru autoritățile locale, concomitent cu transferul obligatoriu al resurselor financiare necesare îndeplinirii acestor atribuții.

Aceasta este singura măsură și cale obligatorie pentru a încerca să aducem administrația publică românească la standarde europene, conform cărora dezideratul principal trebuie să fie interesul și rezolvarea problemelor cetățenilor.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumim, domnule senator.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 28 novembre 2021, 8:17
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro