Ioan Chelaru
Ioan Chelaru
Sittings of the Senate of April 27, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.55/07-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 27-04-2009 Printable version

Sittings of the Senate of April 27, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.5 Ioan Chelaru (PSD+PC) - declarație politică intitulată "Despre divorț, cu dragoste"

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Dau cuvântul domnului senator Ioan Chelaru, Grupul parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Mircea Diaconu, Grupul parlamentar al PNL.

Domnul Ioan Chelaru:

Mulțumesc tare mult, domnule președinte.

Declarația politică de astăzi am intitulat-o "Despre divorț, cu dragoste".

"De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va lipi de nevasta sa, și cei doi vor fi un singur trup.", spune Biblia în capitolul Efeseni.

Comuniunea intimă de viață întemeiată de Creator face ca experimentarea unității să fie aprofundată pe deplin, iar darul său către oameni, suprema iubire, să prindă contur și omul să devină mai conștient de iluzia separării dintre el și Dumnezeu.

Rolul căsătoriei este să facă din această iubire o realitate.

Căsătoria constituie o nevoie de natură spirituală, dorința de a pune capăt dualității, de a te întoarce la starea de plenitudine, este un sacrament al indisolubilității, al fidelității, al abnegației și al procreației responsabile.

În lucrarea sa "Familiaris consortio", Sanctitatea Sa Papa Ioan Paul al II-lea aprecia: "Pentru unii familia este sensul mântuirii pe care Hristos o desăvârșește în lume, iar pentru alții familia este sensul refuzului pe care omul îl opune dragostei lui Dumnezeu."

Ce este Dumnezeu? Este viața eternă din spatele tuturor formelor de viață.

Ce este iubirea? Este simțirea prezenței acestei vieți adânc în sufletele noastre.

De aceea, orice iubire este iubirea lui Dumnezeu, și una dintre manifestările acestei iubiri de Dumnezeu este și taina căsătoriei, constituirea unei familii.

În Vechiul Testament acceptarea reciprocă și legătura existentă între bărbat și femeie devin imagine și asemănare a alianței lui Dumnezeu cu oamenii.

Supusă însă inevitabilului proces de schimbare în timp, ca orice altă instituție umanizată, mentalitatea omului actual despre căsătorie poartă amprenta inconfundabilă a epocii contemporane.

La acest început de mileniu, dominat de criza economică, dar și de cea spirituală, asistăm și la o schimbare evidentă a multiplelor aspirații ale oamenilor.

Așa s-a ajuns și la o criză a familiei.

Într-o societate deschisă precum cea din vremurile noastre se ține din ce în ce mai puțin seama de legile divine, viața conjugală suferind permanente transformări, devenind prea umană și prea personală, uneori atingând extremele de inuman și impersonal.

Complexitatea vieții conjugale, circumstanțele, uneori severe și austere, în care ea se desfășoară pot crea situații care să întrerupă temporar sau total conviețuirea conjugală sau, uneori, soții nu pot menține între ei iubirea ce i-a unit cândva.

Instituția căsătoriei, reglementată prin lege, este o instituție cu caracteristici clar stabilite, cu un scop unic, încheiată cu respectarea strictă a unor condiții de fond și formă prevăzute cu caracter obligatoriu.

La polul opus, divorțul reprezintă disoluția sau ineficacitatea căsătoriei.

În prezent, conform prevederilor Codului familiei și Codului de procedură civilă, instanța judecătorească este abilitată să desfacă o căsătorie numai atunci când există motive temeinice, însă noile prevederi ale proiectului Codului civil, printr-un monstruos act de reducționism, anulează profunzimea infinită a ceea ce reprezintă uniunea dintre un bărbat și o femeie și limitează la un singur articol de lege posibilitatea desfacerii actului sacru al căsătoriei, lăsând-o pe mâna unor funcționari ai statului, respectiv ofițerul stării civile, primarul, care oricum are rolul de moașă comunală, sau notarul.

Consider că este inadmisibil ca acest proces al desfacerii unei căsătorii, ca acest act ce marchează destine să fie lăsat la libera apreciere a unor instituții ale statului, mai ales a unora fără pregătire juridică specifică.

Judecătorul este singurul în măsură să stăruie prin toate mijloacele legale pentru descoperirea adevărului, singurul abilitat să dea ajutor activ în ocrotirea drepturilor și intereselor soților.

Nicio altă instituție a statului nu este și nici nu cred că poate să aibă astfel de atribuții și responsabilități, și de aceea apreciez că nu putem lăsa o astfel de procedură la discreția primarilor, notarilor sau chiar a ofițerului stării civile.

Dacă divorțul se va obține cu o astfel de ușurință, acest fapt nu poate avea decât o influență defavorabilă asupra relațiilor de familie chiar din momentul întemeierii acestora, seriozitatea și simțul răspunderii fiind absente total.

O asemenea reglementare nu este nici în interesul societății, nici al Bisericii și, mai ales, nici în interesul tinerilor.

Fenomenul divorțului a pătruns mult prea adânc în societatea noastră, astfel încât rata căsătoriilor este aproape identică cu cea a divorțurilor.

În anul 2008 s-a atins, din păcate, în România tristul record de peste 40.000 de divorțuri.

Pe lângă faptul că viețile celor afectați se află în dificultate, modul în care reprezentanții cultelor și legiuitorii au ajuns la concluzii diferite, uneori contradictorii pe tema divorțului, are darul de a-l umple pe om de nedumerire.

Asemenea acte ce privesc destine trebuie trecute prin filtrul unor persoane cu experiență și, în cazul de față, apreciez că instanța judecătorească este singura în măsură s-o facă.

Pe lângă această necesitate strict tehnică de a face mai ușoară navigarea prin hățișul legislativ postrevoluționar, există și alte necesități de natură conceptuală, care țin de filozofia dreptului, de natura politică a acestor coduri și de impactul social pe care-l vor avea.

Aceste coduri nu sunt doar un exercițiu de sistematizare a unui domeniu oarecare.

Odată adoptate, ele vor modela existența întregii societăți românești pentru o perioadă lungă sau chiar foarte lungă.

De aceea, adoptarea lor este unul dintre evenimentele cele mai importante după 1989, poate la același nivel cu adoptarea noii Constituții și cu aderarea la NATO sau aderarea la UE.

Odată adoptate, ele vor modifica felul în care oamenii își desfășoară viața.

Pe de altă parte, noile coduri, din rațiuni de expeditivitate, nu recunosc legii un caracter de suport al moralității tradiționale.

Astfel, divorțul este banalizat, simplificat și practici precum incestul sunt, aparent, dezincriminate pe motivul că faptele produse între adulți care consimt nu sunt treaba statului.

Acesta este un alt tip de filozofie a raporturilor dintre lege și societate, care modifică radical percepția cu privire la rolul legii în societate.

Impactul acestei schimbări nu este de neglijat.

Dacă legea nu mai ocrotește moralitatea, ci are doar rolul de prevenire, impactul ei asupra societății este mult diminuat.

Această filozofie provine dintr-o societate în care valorile morale sunt ferm întipărite în conștiința cetățenilor, dar societatea românească nu este încă, din păcate, o asemenea societate.

La noi, a fi adult nu înseamnă și a fi responsabil moral, după cum o dovedesc și recentele cazuri în care anumiți părinți au înțeles, din păcate, să-și comercializeze propriii copii.

Stimați colegi, Nu doresc să par o persoană cu idei prea conservatoare, nu doresc ca susținerile mele să fie ascultate doar din politețe sau condescendență, ci vreau ca dezbaterile pe aceste domenii atât de fragile și sensibile să fie cât mai temeinice și eficiente, sfânta taină a căsătoriei să nu rămână fără sprijin, și mai ales eu, personal, nu simt nevoia să mă fac răspunzător pentru instabilitatea și haosul create într-o asemenea modificare legislativă esențială, și cred că nici dumneavoastră.

Îmi doresc, spre binele copiilor noștri, să luăm cele mai înțelepte decizii, iar actul căsătoriei să rămână, așa cum spunea Rabindranath Tagore, "arta care trebuie creată din nou în fiecare zi".

Vă mulțumesc. (Aplauze în sală.)

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 28 novembre 2021, 8:13
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro