Gabriel Mutu
Gabriel Mutu
Ședința Senatului din 27 aprilie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/07-05-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 27-04-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 27 aprilie 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.16 Gabriel Mutu (PD-L) - declarație politică cu titlul "O poziție schimbată de opoziție"

Domnul Alexandru Pereș:

Are cuvântul domnul senator Gabriel Mutu și se pregătește ultimul vorbitor, domnul senator Mircea Marius Banias.

Poftiți, aveți microfonul.

Domnul Gabriel Mutu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege și stimați colegi, Mi-am intitulat declarația politică de astăzi "O poziție schimbată de opoziție", ea dorește să scoată în evidență faptul că, odată cu asumarea opoziției, anumiți parlamentari s-au dezbărat de ceea ce susțineau în perioada în care se aflau la putere.

Acest lucru nu mă poate determina decât să afirm că, din păcate, cameleonismul a devenit în ultimii ani, pentru politicienii pe care îi am în vedere, un principiu călăuzitor.

Pentru a fi mai explicit, vă voi reaminti un episod relevant pentru modul în care principalul partid de opoziție a renunțat la verticalitatea caracteristică unui partid ce, în urmă cu un secol, se coordona ireproșabil după principiile brătieniste.

După 2007, odată cu scoaterea aliatului de la putere, acest partid politic și-a schimbat, fără urmă de remușcare, discursul politic, fiind principalul acuzator al celor fără ajutorul cărora nu ar fi reușit, cu siguranță, să acceadă la putere.

La acel moment, ne reamintim cum o serie de conducători de instituții publice au fost schimbați din funcție pe motiv că nu erau competenți, lucru insesizabil până la acea dată.

Adevăratul motiv era însă că acei șefi de deconcentrate nu cântau partitura partidului care rămăsese la conducerea țării.

Ne aducem cu toții aminte de cazul Mioara Mantale, un prefect schimbat din funcție în pofida activității ireproșabile.

Mioara Mantale a fost înlocuită, la acea dată, cu un membru de partid - Cătălin Deaconescu - în pofida faptului că Instituția Prefectului fusese depolitizată începând cu anul 2006.

Astăzi vedem însă cum aceleași personaje politice blamează ideea de a numi șefii instituțiilor deconcentrate pe o perioadă determinată de timp.

În cadrul democrațiilor, programele de guvernare sunt implementate atât pe orizontală, cât și pe verticală.

Nu poți, ca partid politic, să-ți realizezi programul de guvernare cu oameni ostili.

Așa este jocul politic.

După câștigarea alegerilor, la nivel decizional, oamenii sunt schimbați în virtutea faptului că majoritatea cetățenilor au creditat un alt partid să guverneze.

Este foarte important ca Executivul să poată colabora coerent cu reprezentanții săi din teritoriu, astfel încât efectele resimțite de populație să fie benefice.

Este evident că aceste modificări nu vor și nu pot afecta funcționarii publici de execuție, ci doar pe conducătorii acestor instituții deconcentrate.

Prin aceasta nu se dorește decât creșterea eficienței și eficacității serviciului public.

Partidul Democrat Liberal este unul dintre principalii susținători ai descentralizării administrative, astfel încât deciziile de orice natură să fie adoptate în funcție de specificul comunităților locale, însă, pentru a putea implementa un astfel de principiu, nu trebuie să scăpăm din vedere faptul că deconcentrarea serviciilor publice reprezintă o fază intermediară între tipul de administrație centralizat și cel în care descentralizarea este funcțională.

Altfel spus, trebuie ca, în momentul de față, să putem crea pârghiile necesare pentru ca deconcentrarea serviciilor publice să se realizeze într-o manieră performantă, care să poată genera condițiile necesare trecerii la o administrație cu adevărat descentralizată.

Potrivit art. 123 alin. (2) din Constituția României, "Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local și conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale din unitățile administrativ-teritoriale".

În aceste condiții, este normal ca, odată cu schimbarea Guvernului, să fie schimbați și reprezentanții acestuia la nivel local.

Potrivit celor din opoziție, trebuie ca aceste practici să continue, dar într-o manieră mascată, să susținem, în teorie, că șefii deconcentratelor se bucură de stabilitate pe post, dar, în practică, să-i schimbăm în funcție de partidul aflat la putere.

Nu trebuie să neglijăm că de mai bine de doi ani de zile România este un stat membru al Uniunii Europene, Uniune pentru care principii precum transparența și legalitatea sunt fundamentale.

În aceste condiții, consider că ar fi util să începem să funcționăm în concordanță cu aceste valori și să renunțăm la practicile prin care adoptăm o poziție în funcție de cum ne situăm: la putere sau în opoziție.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 3 decembrie 2021, 0:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro