Anca-Daniela Boagiu
Anca-Daniela Boagiu
Sittings of the Senate of April 27, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.55/07-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 27-04-2009 Printable version

Sittings of the Senate of April 27, 2009

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:
  1.19 Anca Daniela Boagiu (PD-L) - declarație politică intitulată "Protecția copilului - între legislație europeană și instituții românești" (declarație politică neprezentată în plen)

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Domnule președinte,

Stimate colege și stimați colegi,

Declarația politică de astăzi este intitulată "Protecția copilului - între legislație europeană și instituții românești".

În perioada premergătoare aderării la Uniunea Europeană una dintre problemele pe care a trebuit să o soluționăm a fost cea a protecției copiilor.

Ne amintim cu toții imaginile pentru care era cunoscută România în lume: copii abandonați în orfelinate, subnutriți, bolnavi, copii vânduți spre adopție prin filiere instituționale deja.

La presiunea UE, am reușit în perioada 2004-2005 să adoptăm o serie de reglementări și să înființăm instituții care să garanteze respectarea principiului interesului superior al copilului.

Ca și în alte cazuri însă, legile și instituțiile preluate doar ca să mai bifăm "o misiune îndeplinită" nu înseamnă neapărat că și realitățile din teren se schimbă.

Chiar dacă există și progrese vizibile în ce privește protecția copiilor, vedem săptămânal la televizor cazuri de copii exploatați, vânduți, abandonați.

Un caz aparte îl reprezintă copiii celor care au plecat la muncă în străinătate, rămași în îngrijirea bunicilor, a altor rude sau a unor prieteni.

Chiar dacă în cele mai multe cazuri cei plecați în afară au avut ca motiv să le ofere un trai mai bun copiilor, efectul riscă să devină contrar: copii care abandonează școala, devin deprimați, sunt atrași în diferite grupuri infracționale din cauza absenței dragostei și grijii părintești.

Tocmai de aceea am încredere că propunerea legislativă pe care am inițiat-o cu alți colegi pentru a le oferi acestor copii protecția de care au nevoie va primi susținerea dumneavoastră.

Vreau însă să mă refer și la un alt caz care privește protecția copiilor, și anume alternativa pe care o reprezintă asistenții maternali față de centrele de îngrijire.

Chiar dacă acești asistenți maternali nu sunt părinții naturali ai copiilor, ei le pot oferi acestora un cămin, dragostea și îngrijirea de care au nevoie pentru a se dezvolta normal.

Din păcate însă, asistenții maternali sunt mai degrabă considerați simpli angajați, și nu oameni care iubesc copiii și care le oferă acestora un cămin.

Aș vrea să vă supun atenției un caz care mi-a fost adus la cunoștință de o familie de asistenți maternali din sectorul 2, care aveau în îngrijire trei copii, dintre care o fată de 11 ani suferind de epilepsie.

Cei trei copii le-au fost luați din îngrijire de către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului din sectorul 2 din cauza unei măsuri abuzive luate de directoarea adjunctă a acestei direcții, măsură justificată de lipsa spațiului suficient creșterii și dezvoltării, copiii fiind trimiși într-un centru de îngrijire.

În ciuda faptului că o acțiune de control a Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și a Oficiului Român pentru Adopții a concluzionat că cei trei copii erau bine îngrijiți și se adaptaseră mediului oferit de familia asistenților maternali, iar motivele pentru retragerea atestatului de asistent maternal nu sunt susținute de rapoartele de evaluare, în continuare cei trei copii au rămas într-un centru de îngrijire, iar cererea asistenților maternali de a adopta unul dintre copii este tergiversată.

Articolul 58 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului prevede că plasamentul copiilor se face în primul rând în familie, în al doilea rând la un asistent maternal și abia în al treilea rând, în ultimă instanță, în centrele de tip rezidențial.

Articolul 102 din aceeași lege prevede expres că:

"Autoritățile administrației publice locale au obligația să garanteze și să promoveze respectarea drepturilor copiilor din unitățile administrativ-teritoriale, asigurând prevenirea separării copilului de părinții săi, precum și protecția specială a copilului lipsit, temporar sau definitiv, de îngrijirea părinților săi."

În ciuda acestor prevederi legale, în sectorul 2 asistăm la o domnie a bunului plac al unor persoane lipsite în mod evident de competențe profesionale în ceea ce privește îngrijirea copiilor.

Adoptarea unor reglementări, înființarea unor instituții, descentralizarea atribuțiilor trebuie să aibă în vedere, în orice caz, un sistem de control reciproc care să evite luarea unor măsuri discreționare.

Vă mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 28 novembre 2021, 8:02
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro